Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مردى حضور امام كاظم عليه السّلام از فرزند خود شكايت كرد. حضرت فرمود:«لَا تَضْرِبْهُ وَ اهْجُرْهُ وَ لَا تُطِلْ.»؛ «فرزندت را نزن و براى ادب كردنش، از او قهر كن، ولى مواظب باش، قهرت طول نكشد»
به گزارش جام نيوز، ما در دين اسلام امر شده ايم که فرزندان را به نماز خواندن وادار کنيم. اما در چه سني تا چه سني و کيفيت آن، اين چيزي است که در مقاله زير به آن پرداخته ايم:
آيا فرزندي كه نماز نمي خواند را، مي توان تنبيه كرد؟
در حديثي راجع به تمرين و عادت دادن فرزندان به نماز از پيامبر خدا ( صلّي الله عليه و آله ) وارد شده است كه: مُرُوهُمْ بِالصَّلَاةِ وَ هُمْ أَبْنَاءُ سَبْعٍ وَ اضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا وَ هُمْ أَبْنَاءُ عَشْرٍ»؛«يعني آن ها را در هفت سالگي به نماز امر كنيد و در ده سالگي بزنيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
راجع به اين روايت نكاتي وجود دارد كه عدم توجّه به اين نكات موجب برداشت غلط از روايت مي شود :
اوّل : در سيره عملي هيچ يك از معصومين عليهم السّلام و توصيه هاي تربيتي آن ها، زدن كودكان ديده نشده و حتّي از اين اقدام نهي نموده اند، به عنوان نمونه مردى حضور امام كاظم عليه السّلام از فرزند خود شكايت كرد. حضرت فرمود:«لَا تَضْرِبْهُ وَ اهْجُرْهُ وَ لَا تُطِلْ.»؛ «فرزندت را نزن، و براى ادب كردنش، از او قهر كن، ولى مواظب باش، قهرت طول نكشد (و هر چه زودتر آشتى كن.)» در اين حديث امام (ع) كيفر بدنى يعنى زدن طفل را صريحاً منع فرموده و در عوض از مجازات عاطفى استفاده كرده است.
دوّم : پيامبر خدا ( صلّي الله عليه و آله ) در روايات ديگر تنبيه بدني را مورد مذمت قرار داده و اين عمل را موجب پرداخت قصاص دانسته است و براي تنبيه مجازات هاي عاطفي را جايگزين نموده اند.
آن حضرت در مذمت كساني كه همسران خود را كتك مي زنند فرموده است:«إِنِّي أَتَعَجَّبُ مِمَّنْ يَضْرِبُ امْرَأَتَهُ وَ هُوَ بِالضَّرْبِ أَوْلَى مِنْهَا لَا تَضْرِبُوا نِسَاءَكُمْ بِالْخَشَبِ فَإِنَّ فِيهِ الْقِصَاصَ ...»؛«من تعجّب مي كنم از كساني كه زنان خود را كتك مي زنند و چنين كساني به كتك خوردن اولويت دارند تا زنان. ( سپس فرمود: ) زنان خود را با چوب نزنيد كه در آن قصاص است ...»
همان گونه كه در اين روايت آمده، پيامبر خدا ( صلّي الله عليه و آله ) خودشان نيز ديگران را از تنبيه بدني نهي نموده و مراد از «زدن» را در تنبيه بدني نمي دانستند، بلكه «زدن» را در قالب مجازات عاطفي تفسير مي كردند.
سوّم : در احاديث وظيفه آموزش گام به گام نماز توسط والدين از سن سه سالگي با آموزش كلمه توحيد يعني«لا اله الّا الله» شروع شده و تا سن ده سالگي با آموزش كامل وضو، نماز و بازخواست آن ادامه مي يابد.
لذا اگر مراد اين روايت تنبيه بدني هم باشد، براي كساني است كه در تربيت اولاد خود انواع تدبيرهاي لازم را به كار گرفته اند و در اين مسير بر اساس دستورات ديني آهسته آهسته و به تدريج جلو رفته اند. نه تندي اعمال كرده اند و نه كندي و مسامحه نموده اند امّا با اين حال هم چنان فرزندشان از خواندن نماز سرباز مي زند در اين صورت مسئله كتك زدن و تاديب مناسب، آن هم نه شديد، به حكم«آخِرُ الدَّوَاءِ الْكَي»؛«آخرين درمان داغ كردن است» لازم مي شود.نه اين كه برخي والدين بدون اين كه كم ترين قدمي در راستاي آموزش ديني فرزندشان برداشته باشند با شنيدن اين روايت و بدون در نظر گرفتن توضيح و تفسير هاي جانبي آن به يك باره به جان فرزند خود افتاده و انتقام تمامي سهل انگاري هاي خود نسبت به تربيت فرزند را از كودك خود بگيرند و در نتيجه فرزند خود را نسبت به دين و نماز بيزار نمايند.
چهارم : هدف از توصيه هاي اسلام تربيت ديني صحيح فرزندان مي باشد لذا اگر عملي كردن چنين توصيه اي، حتّي با در نظر گرفتن تمامي جوانب گفته شده آن، اثر سوء داشته باشد و فرزند را به لجاجت و مقاومت وادار نمايد، نبايد به آن متوسل شد.
انوار طاها

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۳۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر اول ایرلند شمالی خشونت‌ها در غزه را نسل کشی خواند

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما خبرگزاری «آناتولی» ترکیه در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» تصویری را از راهپیمایی طرفداران فلسطین در لندن منتشر کرد که در آن تظاهرات «میشل اونیل»، وزیر اول ایرلند شمالی، شرکت داشت و خشونت‌ها در غزه را محکوم کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

میشل اونیل گفت: «افتخار می‌کنم که برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین اینجا هستم. هزاران نفر در خیابان‌ها هستند تا خواستار خاتمه کشتار مردم فلسطین شوند و بگویند ما در کنار شما هستیم! ما جامعه بین المللی را برای نقش آن به چالش می‌کشیم. من در همبستگی با مردم فلسطین اینجا هستم. ما شاهد وحشت و ویرانی در غزه و کشتار مردم غزه هستیم. این یک نسل کشی است و باید متوقف شود. جامعه بین المللی باید به آن خاتمه دهد. جامعه بین المللی باید مسلح کردن اسرائیل را متوقف کند. این امر باید همین الان پایان یابد».

دیگر خبرها

  • روایت «شینهوا» از ماشین سرکوب آمریکا دربرابررستاخیزدانشجویان
  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • خلیجی همیشه فارس برای تنبیه تمام متجاوزان تاریخ
  • وزیر اول ایرلند شمالی خشونت‌ها در غزه را نسل کشی خواند
  • هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند
  • احسان یاسین از فلسطین خواند
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • مداح معروف عراق برای عملیات وعده صادق نوحه خواند | ویدئو
  • راهکارهای جایگزین تنبیه بدنی در کودکان
  • اقامه نماز جماعت ۵ هزار نفری در قلب آمریکا (فیلم)