Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@01:30:05 GMT

اما و اگرهاي سالادهاي بسته‌بندي

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۶۰۱۰

اما و اگرهاي سالادهاي بسته‌بندي

خبرگزاري آريا - مدتي است در بسياري از رستوران‌ها، اغذيه‌فروشي‌ها و فروشگاه‌هاي بزرگ، انواعي از سالادهاي فصل بسته‌بندي شده کارخانه‌اي عرضه مي‌شود که طرفداران زيادي دارد. حال پرسش اينجاست اين سالادها چه مزيتي نسبت به سالادهاي دست‌ساز و خانگي دارند و آيا متخصصان صنايع غذايي مصرف آنها را توصيه مي‌کنند.
به گزارش جام جم، براي رسيدن به پاسخ سوالاتمان با دکتر آراسب دباغ مقدم، متخصص علوم و صنايع غذايي و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي ارتش به گفت‌وگو نشستيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سالادهايي با کيفيت‌هاي خوب و بد
سالادهاي بسته‌بندي شده کارخانه‌اي کيفيت‌هاي مختلفي دارند . برخي از انواع اين سالادها با سيستم‌هاي تمام اتوماتيک و باکيفيت بسيار خوب تهيه و بسته‌بندي مي‌شوند. ترکيبات اين نوع سالادها زير نظر مسئولان فني کنترل و مراحل چهارگانه شست‌وشو شامل گل زدايي و انگل زدايي با حباب هوا و فشار شديد آب و ضدعفوني با کلر يا ازن و آبکشي را طي کرده و در نهايت در اتمسفر تغيير يافته (اصلاح شده) بسته‌بندي مي‌شوند، اما برخي از اين سالادها به روش‌هاي سنتي با کيفيت پايين‌تر و با هزينه کمتر توليد مي‌شوند و مزيت چنداني ندارند.
اتمسفر اصلاح شده (MAP) چه مزيتي دارد؟
ميکروارگانيسم‌ها براي رشد و نمو به مقدار مناسبي اکسيژن نياز دارند. از اين رو برخي توليدکنندگان با تغيير درصد اکسيژن موجود در هواي داخل بسته بندي و با افزودن گاز ازت از ميزان اشباع اکسيژن کاسته و به اين روش با توقف رشد ميکروارگانيسم‌ها بر ماندگاري و تازگي محصول مي‌افزايند. سالادهاي فصلي که در شرايط اتمسفر تغيير يافته بسته‌بندي مي‌شوند بر طول ماندگاري‌شان افزوده شده و در دماي يخچال به مدت دو سه روز بخوبي کيفيت خود را حفظ مي‌کنند و حتي در زمان سرو به مدت 2 تا 3ساعت در دماي محيط تازه مي‌مانند.
علت باد کردن بسته‌بندي سالاد چيست؟
برخي از انوع سالادهاي بسته‌بندي شده کارخانه‌اي که کيفيت پاييني داشته و در شريط اتمسفر تغيير يافته بسته‌بندي نمي‌شوند احتمال دارد زودتر از انقضاي تاريخ مصرف دچار فساد و تغيير طعم و مزه شوند. در اين شرايط ميکروارگانيسم‌ها در داخل بسته‌بندي سالاد شروع به رشد و تکثير مي‌کنند و گازهاي حاصل از متابوليسم آنها باعث تورم و بادکردگي بسته‌بندي و لزج و بدطعم شدن ترکيبات سالاد مي‌شود. البته شرايط نامساعد نگهداري مي‌تواند انواعي از سالادهايي را هم که در شرايط اتمسفر اصلاح شده بسته‌بندي شده‌اند دچار فساد زودرس کند. سالادهاي بسته‌بندي شده بايد در دماي يک تا چهار درجه سانتي‌گراد يخچال نگهداري شوند.
ضدعفوني با ازن به جاي کلر
در بيشتر کشورهاي توسعه يافته به دليل استفاده از پيشرفته‌ترين دستگاه‌ها و دانش روز در فرآيند کاشت و داشت و برداشت، ميزان آلودگي سبزيجات را به کمترين ميزان ممکن مي‌رسانند تا در زمان مصرف، سبزيجات بدون نياز به مراحل چهارگانه شست‌وشو مورد استفاده قرار گيرند. در واقع در اين کشورها سبزيجات فقط با آب خالص شسته مي‌شوند و ديگر اثري از باقيمانده مواد شوينده و ضدعفوني‌کننده در آنها موجود نيست، اما در ايران به دليل بار ميکروبي و آلودگي زيادي که سبزيجات دارند نياز به انجام مراحل چهارگانه شست‌وشو شامل پاکسازي اوليه، انگل‌زدايي با شوينده‌ها، ميکروب‌زدايي با کلر و آبکشي نهايي وجود دارد. در اين بين برخي کارخانجات توليدکننده سالادهاي بسته‌بندي براي ضدعفوني کردن سبزيجات به جاي کلر از ازن به منظور حذف انواع باکتري‌ها، ويروس‌ها، قارچ‌ها و... استفاده مي‌کنند.
سالادهاي بسته‌بندي حاوي مواد نگهدارنده‌اند؟
دليلي ندارد توليدکنندگان بخواهند از مواد نگهدارنده در سالادهاي بسته‌بندي استفاده کنند. خانواده‌ها بايد در نظر داشته باشند نگهدارنده‌ها موادي ترکيبي هستند و بايد با محصول مخلوط شوند تا با تغيير pH يا توليد نمک‌هاي شيميايي جلوي رشد و تکثير برخي از ميکروارگانيسم‌ها را بگيرند. در حال حاضر بهترين ضدعفوني‌کننده و نگهدارنده سالادهاي کارخانه‌اي همان کلري است که سبزيجات با آن شسته و ضدعفوني شده و از بار ميکروبي آنها مي‌کاهد.
سالادهاي با بسته‌بندي متفرقه نخريد
برخي اغذيه‌فروشي‌ها و رستوران‌ها به دليل استقبال زيادي که مشتريان نسبت به سالادهاي بسته‌بندي دارند براي کاهش هزينه و سود بيشتر به صورت دست‌ساز سالاد تهيه و در ظروف بي‌نام و نشان بسته‌بندي مي‌کنند و به جاي سالادهاي کارخانه‌اي دست مشتري مي‌دهند. مصرف‌کنندگان بايد به اين موضوع توجه کنند سالادهايي قابل اعتمادند که داراي پروانه ساخت، علامت سازمان غذا و دارو و تاريخ توليد و انقضا باشند و با توجه به اين که برخي سودجويان، سالادهاي متفرقه را با چسباندن برچسب‌هايي که داراي علامت‌ها و شماره‌هاي تقلبي وزارت بهداشت است به مردم مي‌فروشند، بهتر است سالادهايي را که نام و نشاني از کارخانه توليد‌کننده محصول روي بسته‌بندي درج شده انتخاب کنند.
سالادهاي خانگي يا کارخانه‌اي؟
ترکيبات سالادهاي خانگي اگر به روش صحيح و طي مراحل چهارگانه بخوبي شست‌وشو شوند مزيت و صرفه اقتصادي بيشتري نسبت به سالادهاي کارخانه‌اي دارند، اما اگر ملاک شست‌وشو و ضدعفوني‌کردن سبزيجات سرکه و نمک باشد که کمترين خاصيت انگل‌زدايي و ميکروب کشي را دارند بهتر است از سالادهاي معتبر کارخانه‌اي که زير نظر مسئولان فني متخصص تهيه و توليد مي‌شود استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۶۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)

عصر ایران - پژوهشگران دانشکده طراحی سوئیسی ÉCAL به تازگی مجموعه جالبی از مبلمان با بسته بندی تخت را معرفی کرده اند. آیتم های این مجموعه جذاب باید در آب غوطه ور شده تا به فرم نهایی خود برسند.

این مجموعه مبلمان که به نام "محلول های زیر فشار" (Under Pressure Solutions) یا به اختصار یو پی اس (UPS) شناخته می شود، از ورقه های نازک و فشرده ای از اسفنج سلولزی ساخته شده اند که امکان قرارگیری محصول در بسته بندی تخت را فراهم می کند. در حقیقت، برخی از اقلام این مجموعه به اندازه کافی فشرده هستند تا درون صندوق پست قرار بگیرند و از این طریق حمل و نقل کارآمدتر را تسهیل می کنند.

تبدیل ورقه اسفنج به مبلمان کاربردی با کمک آب!

محصولات این مجموعه مبلمان باید در آب خیس شوند که به آنها اجازه می دهد در چند ثانیه تا حدود 10 برابر اندازه اصلی خود بزرگ شوند. سپس، آب اضافه اسفنج از طریق اعمال فشار گرفته شده و باید اجازه دهید تا خشک و سخت شود. در نهایت، فرمی از مبلمان محکم و بادوام تشکیل می شود که تحمل وزن انسان را دارد. این مجموعه مبلمان اسفنجی از نظر دوام نسبت به فوم پلاستیک معمولی عملکرد بهتری دارد.

به گفته کریستوف گوبران، پژوهشگر و طراح صنعتی ÉCAL، سلولز بخشی از طبیعت است، از این رو، مانند یک درخت، می تواند انعطاف پذیر و در عین حال قوی باشد. این اسفنج از طریق چوب تراشی استخراج می شود و استحکام آن از همان الیاف سلولزی که یک درخت برای تقویت تنه و شاخه های خود استفاده می کند، سرچشمه می گیرد.

برای ایجاد اسفنج، سلولز از طریق چوب تراشی حاصل می شود. سپس سلولز به صورت شیمیایی حل شده و با کمک فرآیندی که برای تولید ویسکوز و دیگر منسوجات سلولزی استفاده می شود، برای ایجاد ورق ها بازسازی می شود. سپس، نمک گلوبر به ترکیب اضافه می شود که در ایجاد منافذ اسفنج نقش داشته و توانایی سلولز برای جذب آب را افزایش می دهد. این ماده به عنوان ورق های استاندارد فروخته می شود که سپس فشرده شده و پسابیده می شود تا پشتیبان حمل و نقل راحت و آسان باشد.

با افزودن مقداری آب، قطعات مختلف مبلمان می توانند بار دیگر انعطاف پذیر شده و با هموار کردن هر گونه فرورفتگی قابل تعمیر هستند. هنگامی که چرخه عمر این مبلمان به پایان می رسد، می توان آن را بازیافت یا کمپوست کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی مبلمان را این شکلی لوکس و زیبا می داند! (+عکس)

دیگر خبرها

  • بازدید هیات تجاری و اقتصادی هرمزگان از مراکز توزیع میوه و تره بار کشور چین
  • آشنایی با انواع لیبل زن صنعتی و مدل‌های مختلف آن
  • کشف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته‌بندی غیراستاندارد
  • دانشکده طراحی سوئیس: مبلمان را در بسته بندی به اندازه پیتزا بخرید، در خانه به اندازه واقعی می رسند! (+عکس)
  • بستنی‌هایی که از بازار می‌خرید، چگونه در کارخانه تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • مراحل تماشایی بسته بندی صد‌ها تن «خرچنگ برفی» در کارخانه (فیلم)
  • جعبه آماده ۵۰ عددی از کجا بخریم
  • توقیف ۱۰۵۰ بسته شکر بسته بندی غیر استاندارد در استان کرمانشاه
  • چاپ جعبه مقوایی اختصاصی در تیراژ بالا از کجا بخریم
  • خرید ساک دستی ۵۰ عددی آماده