Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-23@07:55:43 GMT

مردم در کمک‌رسانی از مسئولان سبقت گرفتند

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۶۴۰۹

رکنا: نقایص امداد و نجات صدای نمایندگان و وزرای دولت را هم درآورده است...

مردم و گرو‌ه‌های مردمی در امداد و کمک‌رسانی از مسئولان و دولت سبقت گرفتند. سیل کمک‌های مردمی زودتر از کمک‌های سازمان یافته دولتی به دست مردم مصیبت‌زده رسیده و می‌رسد. دو روز از زمان وقوع بزرگ‌ترین زلزله کشور گذشته است و تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 450 نفر کشته و 8 هزار مجروح از زیر آوار حدود 30 هزار خانه از مناطق شهری و روستای مناطق زلزله‌زده غرب کشور بیرون آورده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سردی هوا از یکسو و نبود امکانات اولیه اسکان در این مناطق سبب شده است تا هم زلزله‌زدگان از تأخیر در رسیدگی به اموراتشان گله کنند و هم برخی از وزرا و نمایندگان مجلس از روند ضعیف کمک‌رسانی به مردم مناطق آسیب‌دیده لب به شکایت بگشایند. این در حالی است که بارندگی و سرما از روز یک‌شنبه هفته جاری بر میزان مشکلات زلزله‌زدگان خواهد افزود.

زلزله 3/7 ریشتری در غرب کشور در حالی یک‌شنبه شب به وقوع پیوست که مناطق محروم در غرب کشور با خسارت‌های جانی و مالی بسیاری روبه‌رو شد. کشته شدن 450 نفر و زخمی شدن حدود 8 هزار نفر از هموطنان کشور را در غم و ماتم فرو برود.

حضور کم تعداد نیرو‌های امدادی در ساعات اولیه حادثه، عمق فاجعه را بسیار کم حجم نشان داد. خبر‌های اولیه حکایت از برآورد تلفات جانی و مالی کم داشت که این امر سبب شد تا در ساعت طلایی امداد و نجات توجه‌ها به مناطق زلزله‌زده کمتر صورت گیرد. با این حال تعداد کشته‌ها در ساعت‌های اولیه حدود شش نفر اعلام شد، اما با روشن شدن هوا تعداد کشته‌ها به بیش از 150 نفر رسید. متأسفانه با توجه به عمق و شدت زلزله بر‌آورد اولیه مسئولان درست از آب در‌نیامد که این امر نشان نبود درست ساختار مدیریت بحران در کشور است.

با حضور نیرو‌های امدادی، سپاه و ارتش در روز اول حادثه Incident کمک‌رسانی شدت یافت. به دلیل صعب‌العبور و کوهستانی بودن مناطق زلزله‌زده نیروهای حاضر در منطقه با بالگرد و سایر تجهیزات به کمک زلزله‌زدگان شتافتند. با پایان عملیات امداد و نجات در بحث اسکان و کمک‌رسانی اولیه به آوارگان زلزله سایر مشکلات کم‌کم خودنمایی کرد و نبود آب و مایحتاج اولیه و همچنین وسایل گرمایشی با توجه برودت و سردی هوا اعتراض زلزله‌زدگان و مسئولان محلی را در پی داشت.

بزرگ‌ترین بیمارستان صحرایی سپاه، بزرگ‌ترین بیمارستان سیار کشور است و با امکانات خوبی که دارد به بیرون وابسته نیست و در همان سازه تمامی خدمات ارائه می‌شود. برای افزایش حجم ارائه خدمات پزشکی، یک بیمارستان کامل و مجهز در قالب اتاق عمل‌های متعدد، واحد بستری، اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه، اکسیژن‌ساز و استریلاسیون با نصب به ارائه خدمات به مجروحان پرداخت. همچنین مجهزترین بیمارستان صحرایی ارتش نیز در سرپل ذهاب برپا شده و ارائه خدماتش را آغاز کرده است. این حجم از خدمات‌رسانی در حالی اتفاق افتاده است که کانال‌های معلوم‌الحالی مثل آمدنیوز در حال تخطئه این خدمات گسترده نیروهای نظامی و انتظامی هستند.

ضعف شدید در خدمات‌رسانی

هاشمی، وزیر بهداشت از نحوه خدمات‌رسانی گله کرد و گفت: توزیع امکانات در مناطق زلزله‌زده مناسب نیست و مدیریت محیطی توزیع مایحتاج به ویژه در مورد نیازهایی که برای ساعات شب و سردی هوا ضرورت دارد باید اصلاح شود.

نماینده مردم بوکان در مجلس هم با انتقاد از ضعف شدید در نحوه خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: بوروکراسی اداری در زمینه خدمات‌رسانی باید حذف و در خدمات‌رسانی تعجیل شود. محمدقسیم عثمانی، وضعیت خدمات‌رسانی را بسیار ضعیف و کند دانست و گفت: انتظار می‌رود کمک‌هاى مردمى نیز که توسط نهادهاى رسمى و مؤسسات مردم نهاد انجام مى‌دهند، سریعاً به این منطقه ارسال شود و سیکل ادارى لازم براى ارسال کمک‌ها کوتاه و خلاصه شود تا در اسرع وقت این کمک‌ها به افراد و خانواده‌هاى آسیب دیده برسد. وی یادآور شد: در مناطق زلزله‌زده همه چیز مورد‌نیاز است و مردم و مسئولان باید در ارسال مایحتاج زندگى حادثه‌دیدگان تعجیل کنند.

احتمال سوءاستفاده از کمک‌های نقدی

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: کسانی که قصد کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور را دارند فقط از طریق مراجع رسمی کمک‌های خود را اهدا کنند؛ چراکه اخیراً شماره کارت‌های متعددی در فضای مجازی رد و بدل می‌شود که هیچکدام قابل تأیید نیست. بهنام سعیدی گفت: ‌کسانی که قصد کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور را دارند فقط از طریق مراجع رسمی و صدا و سیما کمک‌های خود را اهدا کنند. وی افزود: اگر کمک‌ها غیرنقدی است به پایگاه‌های هلال‌احمر مراجعه شود و اگر کمک‌هایشان نقدی است به شماره حسابی که فقط از سوی صدا و سیما اعلام می‌شود، اعتماد کنند.

مستمری مددجویان شهرهای آسیب‌دیده کرمانشاه 3 برابر میشود

رئیس کمیته امداد گفت: مستمری مددجویان شش شهرستان آسیب دیده کرمانشاه سه برابر می‌شود. پرویز فتاح در پی زلزله اخیر در کرمانشاه گفت: منازل و وسایل همه مددجویان تحت پوشش بیمه حوادث Accidents است و تمامی مددجویان، منازل و اثاثیه آنها با دوراندیشی در امداد بیمه حوادث هستند.

حرکت‌های مردمی برای یاری رساندن

گروه‌‌های مردمی در امداد‌رسانی و کمک به زلزله‌زدگان با حرکت‌های خودجوش بعضاً از دولت و برخی دستگاهای متولی پیشی گرفته‌اند. در بسیاری از دستگاه‌ها و صنوف مردم و کارمندان با جمع‌آوری کمک‌های مورد نیاز و واریز وجه نقدی در حال ارسال کمک‌های خود به مناطق زلزله‌زده هستند به‌عنوان مثال یک راننده پیرانشهری اعلام کرده است هزینه یک روز درآمد خود را به زلزله‌زدگان کرمانشاهی اهدا خواهد کرد. براین اساس در سایر موارد هم مردم با اهدای خون و اختصاص یک روز حقوق خود و سایر فعالیت‌ها به یاری هموطنان خود شتافته‌اند.

روحانی: زلزله‌زدگان کمک‌های بلاعوض می گیرند

رئیس‌جمهور اسلامی ایران درباره روند بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه گفت: مردم باید خانه‌شان را خود بسازند و در این راه دولت وام بلاعوض در اختیار زلزله‌زدگان خواهد گذاشت.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران روز گذشته در بدو ورود به استان کرمانشاه اظهار کرد: دیدار با مردم قهرمان کرمانشاه همیشه جزو آرزوهای من بوده است، اما دوست نداشتم در شرایطی که مردم غمدار هستند و دچار مصیبت شده‌اند، بیایم. امیدوارم در روزهای خوش و افتتاح طرح‌ها به حضور مردم قهرمان کرمانشاه که همیشه مرزدار کشورمان بوده‌اند، برسم.

وی افزود: می‌خواهم به نمایندگی از همه مردم ایران به مردم کرمانشاه تسلیت بگویم. همه ایران در کنار کرمانشاه حضور دارد و هیچ ایرانی نیست که به فکر مردم کرمانشاه نباشد. رئیس‌جمهور تصریح کرد: از مسئولان دولت، نظامیان از ارتش، سپاه، بسیج، بنیاد مسکن، وزارت کشور، وزارت نیرو و وزارت راه تشکر می‌کنم که تلاش کرده‌اند تا مشکل جاده‌ها و آب حل شود. روحانی افزود: من از امداد هوایی که با پرواز بالگردها و هواپیماها در روزهای گذشته بسیار خوب عمل کردند تشکر می‌کنم. اگر این پروازهای هوایی نبود، کمک‌رسانی بسیار سخت‌تر می‌شد. همچنین از همه کشورهایی که با ملت ایران همدردی کردند، تشکر می‌کنم. وی تأکید کرد: دولت با همه توان وارد عمل شده و تلاش می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان مشکلات را حل کند. مسئولیت اسکان با بنیاد مسکن است. همه مقامات دولتی، نظامی و خیران باید به بنیاد مسکن کمک کنند و کار جداگانه‌ای انجام ندهند. روحانی افزود: مردم باید خانه‌شان را خود بسازند و در این راه دولت وام بلاعوض در اختیار زلزله‌زدگان خواهد گذاشت.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۶۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۸۳ سورت پرواز برای امدادرسانی به سیل‌زدگان بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با اشاره به ادامه امدادرسانی در پنج شهرستان و منطقه این استان از ۸۳ سورت پرواز برای کمک‌رسانی به ۶ هزار و ۳۷۷ خانواده درگیر سیل در بلوچستان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، سیدمحمدمهدی سجادی با اشاره به ادامه امدادرسانی در پنج شهرستان و منطقه این استان از 83 سورت پرواز برای کمک‌رسانی به 6 هزار و 377 خانواده درگیر سیل در بلوچستان خبر داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با اشاره به سیل و آبگرفتگی در سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: در حال حاضر بارگیری اقلام زیستی و حیاتی برای کمک‎‌رسانی به پنج شهرستان و منطقه، از جمله شهرستان‌های دشتیاری، نیک‎شهر، کنارک و زرآباد در حال انجام است. در این مدت 105 تیم عملیاتی، جهت ارزیابی و کمک‌رسانی به 159 روستای درگیر سیل و آب‎گرفتگی اعزام شدند.

وی با بیان اینکه امدادگرانی از استان‌های فارس، یزد و کرمان در عملیات امدادرسانی این استان شرکت کردند، افزود: اقلام زیستی در بین 6 هزار و 377 خانواده درگیر از سیل و آب‏گرفتگی توزیع شده است.

وی با اشاره به ادامه امدادرسانی در مناطق درگیر سیلاب، ادامه داد: امدادرسانی در مناطق آسیب ‎دیده با خودروهای عملیاتی و قایق‎ ادامه دارد؛ در مناطق سخت‌گذر هم، 83 سورت پرواز برای امدادرسانی به افراد متاثر از سیل و آبگرفتگی انجام شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تداوم خدمات رسانی به مناطق سیل زده جنوب سیستان وبلوچستان
  • ۴۵ خدمت شاخص سپاه الغدیر استان یزد در سال ۱۴۰۲ + فیلم
  • عملکرد دولت در سیل چابهار موجب دلگرمی و امیدواری مردم شد
  • آغاز طرح جهادی خدمات رسانی در مناطق هشت گانه شهرداری
  • نشست اعضای شورای اطلاع رسانی استان با دستور کار تبیین شعار سال
  • انجام ۸۳ سورت پرواز برای امدادرسانی به سیل‌زدگان بلوچستان
  • خدمت رسانی هزارو ۵۷۲ گروه جهادی خراسانی
  • سپاه پاسداران؛ از سربلندی در آزمون کرونا تا امداد به سیل‌زدگان
  • ارتش و سپاه؛ لشکر خدمت
  • خدمت حدود ۸ هزار جهادگر در ماه رمضان به مردم خراسان رضوی