Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - به اعتقاد کارشناس مسائل غرب آسيا، عليرغم اينکه آمريکايي‌ها خواهان ثبات هيچيک از دولت‌هاي منطقه نيستند، اما در شرايط کنوني محمد بن سلمان را از همه پادشاهان منطقه نسبت به خود مطيع‌تر مي­‌دانند. «سيد رضا صدرالحسيني»، کارشناس و تحليلگر مسائل غرب آسيا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري تسنيم، در خصوص پيامدهاي تشکيل کميته ضد فساد عربستان براي حذف رقباي قدرتمند محمد بن‌ سلمان، با اشاره به اينکه واشنگتن عربستان را ستون ثبات ليبراليسم در منطقه مي­‌داند، بيان داشت: اخيراً در فرآيند تحولات داخلي عربستان با موضوعاتي برخورد مي‌کنيم که عليرغم اينکه در گذشته زمينه­‌هاي اوليه آن وجود داشت، اما سرعت آن­ها بسيار افزايش پيدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با توجه به تسويه حساب داخلي بين درباريان و مسئولان عالي‌رتبه عربستان از سوي محمد بن سلمان گفت: نبايد فراموش کرد از روزي که محمد بن سلمان به شکل کودتا گونه به مسئوليت وليعهدي و وزارت دفاعي در عربستان منصوب شد، حرکتي را آغاز کرد که تمام ناظران سياسي و آگاهان کشورهاي حوزه خليج‌فارس و عربستان اعتقاد داشتند اين‌گونه حرکات در طول نيم‌قرن گذشته در عربستان و هيچ‌يک از کشورهاي عربي سابقه نداشته است. اين اقدامات نشان‌دهنده اين است که محمد بن سلمان براي پادشاه شدن علاقه­‌اي به طي کردن روند معمولي ندارد.
تحليلگر مسائل غرب آسيا با تأکيد بر اينکه يک کودتاي خزنده در اقدامات محمد بن سلمان مشاهده مي‌شود، اشاره داشت: با تغييراتي که در سال گذشته صورت گرفت، احساس مي‌شد که در درياي پرتلاطم عربستان آرامشي ايجاد شده است، اما اقداماتي که در روزهاي نه‌ چندان دور صحنه سياسي عربستان مشاهده مي‌کنيم، نشان مي‌دهد که محمد بن سلمان هنوز به بسياري از اهداف خود نرسيده است. به نظر مي‌رسد محمد بن سلمان در طول وليعهدي با چند چالش بزرگ روبرو شده است که اقدامات اخير براي رفع اين چالش‌ها است.
وي با اشاره به چالش­‌هاي پيش روي محمد بن سلمان تأکيد کرد: چالش سياسي، اقتصادي و مذهبي از جمله آن‌ها است. وي براي برداشتن چالش مذهبي حدوداً چند ماه پيش تعدادي از علمايي که تصور مي‌کرد در مقابل زياده‌خواهي‌هاي او فتواهاي ديني صادر کنند کنار گذاشت و اختيارات هيئت علماي کبار عربستان را کاهش داد. اقدام بعدي که هم‌زمان با اقدام سوم شروع شد، برداشتن موانع سياسي و دستگيري تعدادي از سرمايه‌داران عربستان بود. محمد بن سلمان اموال آن‌ها را نيز بدون رأي محکمه مصادره کرده است؛ بنابراين فضاي داخلي عربستان به‌ شدت متلاطم شده و قطعاً اين موضوع پيامدهايي به دنبال خواهد داشت.
صدرالحسيني با توجه به پيامدهاي اقدامات محمد بن سلمان مطرح کرد: ناظران سياسي معتقدند ممکن است فروريزي دروني ساخت قدرت در عربستان تسريع شده و اين اتفاق در آينده نزديک روي دهد. آن­ها بر اين باور هستند که اين فروپاشي با توجه به شرايط موجود و تشديد اختلافات بين خاندان‌هاي سعودي و دربار سريعاً صورت گيرد و شرايطي به نام بي‌ثباتي سياسي حاکم شود؛ اما تعدادي ديگر از ناظران معتقدند که علي­رغم افزايش تلاطم در هيئت حاکمه عربستان، آمريکايي‌ها به ثبات سياسي در اين کشور کاملاً توجه دارند.
وي با بيان اينکه آمريکايي­‌ها به دنبال بي‌ثبات‌سازي داخلي در عربستان نيستند، افزود: آن‌ها از محمد بن سلمان که از سنين جواني در آمريکا تربيت يافته و نخستين سفر ترامپ را در منطقه مديريت کرد، کاملاً حمايت مي‎‌‌کنند و اجازه نخواهند داد شرايطي پديد آيد که اين ستون ثبات ليبراليسم در منطقه دچار فروپاشي شود. به نظر مي­‌رسد آمريکايي‌ها نسبت به ثبات سياسي عربستان حساسيت ويژه­‌اي دارند. آن‌ها اجازه نخواهند داد که حکومت مخالفان در عربستان پديد آيد؛ بنابراين عليرغم اينکه آمريکايي‌ها خواهان ثبات هيچ‌يک از دولت‌هاي منطقه نيستند، اما در شرايط کنوني محمد بن سلمان را از همه پادشاهان منطقه نسبت به خود مطيع‌تر مي­‌دانند و حمايت همه‌جانبه خود را نسبت به او نثار خواهند کرد.
کارشناس مسائل غرب آسيا با اشاره به اينکه نبايد تصور داشت بي‌ثباتي داخلي حاکم بر عربستان در شرايط کنوني به بي‌ثباتي حکومت بينجامد، گفت: چراکه آمريکايي‌ها در داخل عربستان به اين تحولات کاملاً نظارت دارند. حتي آن­ها بعضي از اين تغييرات از جمله تحولات فرهنگي را مديريت مي‌کنند.
وي با توجه به تلاش واشنگتن براي حفظ حکومت سعودي­‌ها مطرح کرد: به نظر مي‌رسد اقدامات اخير محمد بن سلمان در تسويه حساب خانوادگي و قبيله‌اي عربستان به منظور افزايش قدرت و رسيدن سريع‌تر او به پادشاهي تجزيه و تحليل مي‌شود. آمريکايي‌ها نيز از شرايط داخلي و خارجي عربستان براي تثبيت نفوذ خود در منطقه حداکثر استفاده را خواهند کرد. عليرغم اينکه مخالفت‌ها در درون حاکميت عربستان و خاندان آل سعود زيرپوستي خواهد شد، اما پيش‌بيني براندازي يا فروريختن حاکميت عربستان در يک دهه آينده کار بسيار دشوار و غيرقابل‌پيش‌بيني است.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۷۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «فهمی الیوسفی» معاون وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن به شبکه المسیره این کشور گفت: از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه گذشته) تاکنون یمنی‌ها توانسته‌اند در عملیات‌های خود موفقیت‌های بسیاری را کسب کنند.

وی بار دیگر تأکید کرد: به دنبال این مجموعه عملیات ارتش یمن و ناتوانی ائتلاف آمریکایی از مقابله با حملات پهپادی و موشکی، فرانسه و آلمان ناوهای خود را از ائتلاف خارج کرده‌اند و اکنون نیز میان اعضای باقی مانده اختلافات زیادی وجود دارد.

سخنان الیوسفی پس از آن بیان می شود که نیروهای مسلح یمن چهارشنبه شب حملات اخیر حود به ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی در خلیج عدن و اقیانوس هند را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری «المسیره»، یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که نیروهای نظامی این کشور سه عملیات نظامی را انجام داده که در جریان آن علاوه بر ناوشکن آمریکایی، یک کشتی متعلق به ایالات متحده نیز در خلیج عدن و یک کشتی اسرائیلی نیز در اقیانوس هند با پهپاد هدف قرار دادند.

بر اساس بیانیه‌ی سریع، نیروی دریایی ارتش یمن با تعدادی موشک مناسب، ناو آمریکایی (MAERSK YORKTOWN) را در خلیج عدن هدف قرار داد.

طبق این بیانیه در عملیات دیگر در اقیانوس هند نیز کشتی اسرائیلی (MSC VERACRUZ) با پهپاد هدف قرار گرفته شد.

ارتش یمن در ماه‌های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی آمریکایی، انگلیسی و صهیونیستی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است. نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ هدف قرار دهند.

دیگر خبرها

  • معاون سیاسی وزیر امور خارجه: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است
  • کلید برقرای ثبات توقف جنایات رژیم اسرائیل است
  • ناتوانی واشنگتن و لندن از مقابله با حملات ارتش یمن
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!