Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@16:20:11 GMT

تسليت سياست زده، مردود است!

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۷۵۶۱

تسليت سياست زده، مردود است!

خبرگزاري آريا - اگر قصد آمريکا و معدودي از سياستمداران غربي، جدا دانستن يا جدا کردن دولت و ملت ايران با سوءاستفاده از يک واقعه تلخ است، ملت ايران با مشارکت بالا در آخرين انتخابات، پيشاپيش اين رويکرد را رد کرده و بي ترديد داغ ديدگان حادثه زلزله اخير چنين تسليت سياست زده اي را نمي بپذيرند.
خبرگزاري فارس، *رضا اديب: ديپلماسي از ديرباز بعنوان ابزار ارتباط دولت ها شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اين ارتباط متعارف، دولت ها در واقع هويت خود را از ملت مي گيرند و ملت هاي خود را نمايندگي مي کنند. به همين دليل، يکي از اهداف برجسته دولت ها در روابط خارجي، حفظ و تامين و تقويت کرامت ملت و شهروندان خود است. اين اصل مورد اجماع موجب شکل گيري اصل کليدي « احترام متقابل » در روابط بين دولت ها و ملت ها شده است. به سخن ديگر ، احترام به يک دولت، احترام به آن ملت دانسته مي شود.
بخش قابل توجهي از ديپلماسي، معطوف به آداب روابط بين دولت ها است که با عنوان تشريفات يا پروتکل شناخته مي شود. تشريفات ديپلماتيک در روابط بين الملل اهميت کم نظيري دارد بگونه اي که تاثير مستقيمي بر رويدادهاي ديپلماتيک دارد به اين معني که مي تواند برگزاري يک رويداد ديپلماتيک را تسهيل کند يا برعکس، برگزاري آن را غيرممکن سازد. به همين دليل، مذاکره و توافق در مورد ترتيبات ديپلماتيک، مقدمه ترديدناپذير هر رويداد ديپلماتيک است. در عين حال، تشريفات اصول و رويه هاي شناخته شده اي دارد. يکي از اين اصول، حفظ احترام جايگاه نمايندگي دولت ها بعنوان نماينده ملت مربوطه است که عموما ذيل مفهوم نزاکت شناخته مي شود.
در پي زلزله اخير در مناطق غربي کشور بويژه استان کرمانشاه، بسياري از دولت ها طبق عرف بين المللي پيام هاي تسليتي براي رئيس جمهور، رئيس مجلس شوراي اسلامي و وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ارسال کرده اند. در عين حال دولت آمريکا به رسم هميشگي خود با خانواده قربانيان ابراز همدردي کرده است. نخست وزير کانادا و احيانا يک يا دو مقام ديگر هم اين رفتار آمريکايي را تقليد کرده اند. بر اساس عرف و نزاکت ديپلماتيک، دولت هاي متمدن در اينگونه موارد ابتدا با دولت و ملت حادثه ديده و سپس با خانواده قربانيان ابراز همدردي مي کنند و تسليت مي گويند. اگر هدف اين کشورها نمايش يک ژست اخلاقي باشد، هم بايد گفت جايگاه ترديد ناپذير نزاکت و عرف ديپلماتيک در اين زمينه بگونه اي است که ناديده گرفتن آن موجب بي ارزش شدن چنين ژست اخلاقي مي شود. اگر اين کشورها با بروز کمترين مشکل براي کساني که بصورت غيرقانون شهروندي آنها را دريافت کرده اند خود را محق و موظف مي دانند از جايگاه نمايندگي حق شهروندي اين افراد پيگير سرنوشت آنها از دولت ايران باشند، طبعا نمي توانند حقوق حاکميتي دولت ايران در نمايندگي ملت خود را ناديده بگيرند. تسليت سياست زده در عرف بين المللي ارزشي ندارد و هيچ ملتي آن را نمي پذيرد. اين روش تسليت گفتن صرفا شايد در قالب تعامل خصومت آميز دولت آمريکا با ملت ايران قابل درک باشد، اما بدون ترديد از هرکس ديگري که مايل باشد در قالب عرف و نزاکت بين المللي اين حادثه ناگوار را به ملت و دولت ايران تسليت بگويد، پذيرفته نيست.
اگر قصد آمريکا و معدودي از سياستمداران غربي، جدا دانستن يا جدا کردن دولت و ملت ايران با سوءاستفاده از يک واقعه تلخ است، ملت ايران با مشارکت بالاي خود در آخرين انتخابات رياست جمهوري و انتخاب دولت مورد نظر خود، پيشاپيش اين رويکرد را رد کرده است. بدون ترديد داغ ديدگان اين حادثه هم چنين تسليت سياست زده اي را نمي بپذيرند.
* کارشناس امور سياسي
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۷۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است

به گزارش جماران؛ عباس عراقچی، دبیر شورای راهبردی سیاست خارجی و معاون سابق وزارت خارجه؛ در نشست مجازی کلاب کافه خبر در اسپیس ایکس گفت: در حال حاضر و پس از فروکش کردن تنش ایران و اسراییل، پس از حمله به کنسولگری، زمان استفاده از ابزار سیاسی و دیپلماسی و به تعبیری موشک های دیپلماتیک برای تثبیت قدرت ایران است. مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه های قدرت صورت نمی گیرد و به جایی هم نمیرسیم.

عراقچی گفت: باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری میشدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا پس از حمله اسراییل به کنسولگری، ایران، صرفنظر کردن از تقابل را به توقف حمله به غزه کرده بود، خاطرنشان کرد:  از پشت صحنه خبر ندارم و اطلاعات من فقط رسانه ای است. اما درخواستی از طرف ایران قطعا وجود نداشته که توقف حمله به غزه  در مقابل عدم حمله ما اتفاق بیفتد.

این حرف ها بخشی از همان جنگ های روانی و رسانه ای است که آنان انجام دادند تا مانع حمله ایران شوند که موفق نشدند.

باز هم تاکید می کنم، مذاکرات سیاسی دست آوردهای میدانی را نقد می کند. هیچ مذاکره سیاسی بدون اتکا به مولفه های قدرت صورت نمی گیرد و به جایی هم نمیرسیم.

باید پس از زدن ضربه نظامی وارد میدان سیاسی و امتیازگیری میشدیم و الان وقت ورود به میدان سیاسی و دیپلماسی است

دیگر خبرها

  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران
  • کنعانی مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را مردود دانست
  • کنعانی: مفاد بیانیه مشترک کویت و اردن در مورد میدان آرش مردود است
  • ایران مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را درباره میدان آرش مردود خواند
  • سفر یک هیات دیپلماتیک کره شمالی به ایران
  • سفر یک هیئت دیپلماتیک کره شمالی به ایران
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • عباس عراقچی: هم اکنون، زمان استفاده از موشک‌های دیپلماتیک است/ مذاکرات سیاسی، نقد کننده دست آوردهای میدانی است