Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روستاي امامزاده شهيد فراشبند نه تنها به لحاظ گردشگري مذهبي بلکه به لحاظ نزديکي به منابع گاز طبيعي يکي از روستاهاي غني است اما مردم روستا نصيبي از اين ثروت ندارند. به گزارش خبرگزاري تسنيم از شيراز، عشاير جنوب فارس همه او را با نام « آقام شهيد» مي‌شناسند، سيد شجاع‌الدين حسن بن موسي الکاظم (ع) که مرقدش در يکي از روستاهاي بخش دهرم شهرستان فراشبند قرار دارد و همين مجاورت سبب شده که روستا به نام امامزاده شهيد ثبت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين روستا نه تنها به لحاظ گردشگري مذهبي بلکه به لحاظ نزديکي به منابع گاز طبيعي يکي از روستاهاي غني است اما مردم روستا نصيبي از اين ثروت ندارند.
بيکاري و مهاجرت در روستاي امامزاده شهيد
بيکاري مهم‌ترين مشکل در روستاي امامزاده شهيد فراشبند است، موضوعي که يوسف صفري دهيار اين روستا در گفت‌وگو با تسنيم بيان مي‌کند و از خشکسالي‌هاي سخن مي‌گويد که سبب بيکاري مردم شده است. وي با اشاره به نزديکي پالايشگاه دالان به اين روستا و بي‌نصيب ماندن اهالي از فرصت‌هاي شغلي آنجا معتقد است ثروتي در فاصله 3 کيلومتري روستا قرار دارد اما مردم بهره‌اي از آن نبردند.
به گفته صفري اين روستا در مسير جم به عسلويه واقع شده و مي‌توان با راه‌اندازي مغازه يا فروشگاه‌هاي بين راهي براي مردم شغل ايجاد کرد اما منابع طبيعي براي استفاده از اراضي آن منطقه سخت‌گيري‌هايي دارد. وي مي‌گويد: با حفر چاه در مسير آب‌هاي سطحي در ارتفاعات روستا 4 هزار اصله درخت نخل خشک شده و مردم روستا بيکار شدند بنابراين بايد فرصت‌هاي شغلي براي آنها به وجود آيد تا از روستا مهاجرت نکنند.
دهيار روستاي امامزاده شهيد از روزگاري سخن مي‌گويد که مردم از ديگر روستاها به هواي نزديکي به « آقام شهيد» به اين روستا مي‌آمدند و ساکن مي‌شدند اما اکنون نه تنها به روستا نمي‌آيند بلکه سالانه 5 - 6 خانوار از روستا کوچ مي‌کنند.
وي وجود امامزاده شهيد را که براساس آمار پليس راه در ايام نوروز يک ميليون و 500 هزار نفر از مسير آن تردد و بسياري از مسافران در اين مکان اتراق و استراحت مي‌کنند، فرصتي براي اشتغال مي‌داند اما ادعا مي‌کند که اين امر نيز نتوانسته که براي جوانان روستا اشتغالزايي کند.
صفري هم‌چنين آب بي‌‌کيفيت را مشکل ديگر اهالي امامزاده شهيد اعلام مي‌کند به گونه‌اي که 90 درصد مردم مجبور به استفاده از آب شيرين‌کن شده‌اند.
مردم به پالايشگاه چشم اميد نداشته باشند
محسن پورزارعي که تنها 14 روز است، سکان فرمانداري فراشبند را تحويل داده است، در گفت‌وگو با تسنيم راهکار مشکل بيکاري مردم روستا را روي آوردن به کشت گلخانه‌اي و ايجاد تعاوني‌هاي روستايي مي‌داند. وي معتقد است که مردم روستا نبايد چشم به استخدام در پالايشگاه داشته باشند چراکه استخدام‌ها در اين حوزه توسط وزارت نفت انجام مي‌شود.
وي با اين حال توضيح مي‌دهد که از 1700 نفر مشغول در پالايشگاه دالان هزار نفر بومي شهرستان فراشبند هستند و اداره کار نيز ملزم شده که براي کارهاي حفاري و فصلي از روستائيان جوياي کار استفاده کند اما با اين حال نيرويي که استخدام مي‌شود تا زمان بازنشستگي يا اتمام قرارداد مشغول به کار است و فرصت شغلي ديگري نمي‌توان تعريف کرد.
فرماندار سابق فراشبند از انجام اقداماتي براي توسعه محوطه امامزاده شهيد سخن مي‌گويد و راه‌اندازي دکه‌هاي فروش محصولات مختلف را فرصتي براي اشتغال عنوان مي‌کند اما اعتقاد دارد که بهترين راهکار روي آوردن روستائيان به تعاوني‌هاي اشتغال روستايي است.
سيد محمودرضا علوي‌نژاد، رئيس آبفاي روستايي فراشبند نيز در گفت‌وگو با تسنيم ادعاي اهالي درباره اين موضوع که حفر چاه سبب خشک شدن آب‌هاي سطحي شده را رد مي‌کند و مي‌گويد: « چاه حفر شده آهکي اما آب‌هاي سطحي منطقه آبرفتي است پس حفر چاه نمي‌تواند دليل خشک شدن آب‌هاي سطحي شده باشد».
نصب از نانو در شيرين کردن آب
وي درباره کيفيت نامناسب آب منطقه با روستائيان هم عقيده است و اذعان مي‌کند که نه تنها امامزاده شهيد بلکه اين مشکل در کل شهرستان و همه روستاهاي فراشبند وجود دارد. علوي‌نژاد راهکار اين مسئله را نصب آب شيرين‌کن مي‌داند و از نصب آب شيرين‌کني با فناوري نانو خبر مي‌دهد که در مقايسه با آب شيرين‌کن‌هاي معمولي بازدهي بيشتري دارد.
رئيس آبفاي روستايي فراشبند از نصب اين آب شيرين‌کن در يک ماه آينده در منطقه قنات باغ اين شهرستان خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در صورتي که بازدهي در عمل نيز مناسب باشد براي ديگر روستاها و مناطق فراشبند نيز استفاده مي‌شود.
آنگونه که علوي‌نژاد مي‌گويد از آب شيرين‌کن‌هاي معمولي از 100 ليتر آب تنها 60 ليتر تصفيه شده مي‌توان بهره‌برداري کرد در صورتي که با نصب آب شيرين‌کن با فناوري نانو از 100 ليتر آب 95 ليتر تصفيه شده به دست مي‌آيد.
روستاي امامزاده شهيد يکي از روستاهاي هدف گردشگري شهرستان فراشبند است که با توجه به آماري که از تعداد مسافران داده شده به نظر مي‌رسد حل مشکلات آب آن بايد در اولويت باشد، علاوه بر آن فراهم کردن شرايطي براي ماندگاري روستائيان سبب رونق بيشتر گردشگري در اين منطقه مي‌شود.
خبرگزاري تسنيم در نظر دارد در سلسله‌ گزارش‌هايي به بيان مشکلات و توانمندي‌هاي شهرستان‌ها و روستاهاي استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان مي‌توانند مشکلات و توانمندي‌هاي شهرستان و روستاي خود را از ساعت 8 الي 16 با شماره تماس 07132281975 با دفتر خبرگزاري تسنيم استان فارس در جريان بگذارند.
گزارش از حليمه زارع
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۸۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گچساران میزبان اجلاسیه شهدای ارتش استانکهگیلویه و بویراحمدیاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی محمد روستا با بیان اینکه این اجلاسیه ششم اردیبهشت برگزار می‌شود بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای این اجلاسیه تاکید کرد. وی همچنین به دومین کنگره ملی ۲ هزار شهید استان در پاییز امسال اشاره کرد و گفت: این کنگره مهمترین برنامه فرهنگی سال جاری در استان است که باید برنامه ریزی مناسبی در جهت برگزاری آن انجام شود. روستا با بیان اینکه وظایف دستگاه‌ها به آنها اعلام شده است گفت: باید فضاسازی شهری توسط شهرداری‌ها در این زمینه انجام شود. وی با تاکید بر اینکه زیباسازی و منظر شهری باید به سمت کنگره ملی شهدا سوق داده شود، گفت: تاکنون شهرداری‌های گچساران و لنده نسبت به آماده سازی شهر برای کنگره شهدا اقدامات خوبی انجام داده‌اند. معاون استاندار از نصب بنر‌های کنگره ملی ۲ هزار شهید استان خبر داد و گفت: مشکلات مربوط به کمیته عمرانی در شهرستان‌ها احصاء و ارجاع داده شود تا در ستاد مرکزی مطرح و رفع شوند.

دیگر خبرها

  • خام فروشی ثروت‌ها و منابع طبیعی را یکی از مشکلات جامعه است
  • گچساران میزبان اجلاسیه شهدای ارتش استان کهگیلویه و بویراحمدیاسوج
  • گچساران میزبان اجلاسیه شهدای ارتش استانکهگیلویه و بویراحمدیاسوج
  • گچساران میزبان اجلاسیه شهدای ارتش استان
  • منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند/ ضرورت نظارت سخت گیرانه بر ثروت‌های ملی در استان
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • دو خبر فرهنگی از آران و بیدگل
  • کاهش بیکاری در شهر‌ها بیش از روستا‌ها است
  • برر سی طرحهای محرومیت زدایی در نقده
  • تیم شهید رستمی قهرمان مسابقات فوتسال ماه رمضان اسلامشهر آق گل