Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@13:21:01 GMT

روش هاي درمان خانگي سياتيک

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۸۶۳۷

روش هاي درمان خانگي سياتيک

خبرگزاري آريا - وب سايت نبض ما - ترجمه از مهدي مغازه اي: سياتيک درديست که ناشي از تحريک و تحت فشار بودن اعصاب سياتيک است. اين مسئله معمولا يک قسمت از بدن را درگير مي کند ولي دردي شديد و ناتوان کننده دارد.

اين درد معمولا از قسمت پايين کمر شروع و به پشت ران رسيده و در نهايت به کل پا مي رسد. اين درد همراه با علائمي نظير احساس سوزش و مومور شدن پا، درد شديد پا در حالت ايستاده و نشسته، و بي حسي و ضعف در کل پا و انگشتان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سياتيک معمولا به علت فتق و يا تضعيف ديسک اتفاق مي افتد. همچنين سياتيک ممکن است به علت آسيب و عفونت ستون فقرات، بيماري هاي تخريب کننده ي ديسک، بارداري، تنگي کانال نخاعي و … روي دهد.
گرچه درمان هاي مرسوم زيادي براي سياتيک است، اما اين نوع درمان ها صرفا براي مدت زماني معلوم درد را تخفيف مي دهند. علاوه بر اين تزريق استروئيد عوارض جانبي زيادي دارد.
شما مي توانيد درمان خانگي سياتيک را امتحان کنيد. علاوه بر اين در بيشتر موارد پس از 6 هفته بيماري درمان مي شود.
درمان خانگي سياتيک در 10 روش جديد
1- کمپرس سرد و گرم
استفاده از کمپرس سرد و گرم براي کاهش درد و تورم سياتيک مفيد است. گرما، گرفتگي عضلات را آرام مي کند، که ممکن است اين عضلات عصب سياتيک را تحت فشار گذاشته و ايجاد درد کند.
شما همچنين مي توانيد درجه دما را تغيير داده و با کمپرس داغ شروع کرده و در نهايت کمپرس سرد کنيد. براي کمپرس داغ از حرارت رطوبت دار مثل داغ کردن حوله با بخار استفاده کنيد که اثر بخش تر باشد.
يک کيسه آب گرم و يا يخ را بر روي ناحيه مورد نظر بين 15 تا 20 دقيقه قرار دهيد. اين کار را هر چند ساعت يک بار انجام دهيد تا نتيجه مطلوب را بگيريد. درصورت داشتن مشکلات قلبي از کمپرس سرد استفاده نکنيد.
2- زرد چوبه
زرد چوبه يکي ديگر از درمان هاي خانگي موثر براي درمان سياتيک به دليل خاصيت ضد التهابيي که زرد چوبه دارد مفيد است. به علت وجود کورکومين (curcumin) در زرد چوبه تورم و درد کاهش مي يابد.

1 قاشق چايخوري زرد چوبه را به يک ليوان شير اضافه کرده و همچنين مي توانيد چوب دارچين هم به آن اضافه کنيد. حال مي توانيد با استفاده از عسل آن را شيرين کنيد. اين نوشيدني را روزي يک الي دو بار بنوشيد تا به نتيجه مثبت برسيد.
روش دوم اين است که به جاي نوشيدني از قرص مکمل آن استفاده کنيد. اين مکمل داراي دوز 250 ميلي گرمي الي 500 ميلي گرم است که روزانه 3 بار به مدت چند هفته از اين قرص مکمل استفاده کنيد. توجه کنيد که:
زردچوبه براي کساني که خون رقيقي دارند و يا ديابتي هستند مناسب نيست.
3- ماساژ
ماساژ تراپي مي تواند درد سياتيک را بهبود داده، به خصوص زماني که مشکل به علت اسپاسم عضلاني باشد. علاوه بر اين ماساژ براي بهبود تنش و گرفتگي عضلات، تسريع گردش خون، افزايش دامنه ي حرکات بسيار مفيد است.
محل آسيب ديده را با روغن گل راعي 2 الي 3 بار در روز ماساژ داده تا بهتر شويد. روغن گل راعي خاصيت ضد التهابي داشته که درد و تورم سياتيک را درمان مي کند.
روش ديگر اين است که 3 قاشق غذاخوري پودر جوز هندي و يک فنجان روغن کنجد را ترکيب کرده و حرارت مي دهيم. سپس زماني که از حرارت آن کم شد، ناحيه ي مورد نظر را با آن ماساژ مي دهيم.
شما همچنين مي توانيد در ناحيه سياتيک (نقاط فشاري) با توجه به شکل زير ماساژ بدهيد. چون دردي که در ناحيه ي پايين کمر، پشت و ران شما وجود دارد معمولا همراه با نقاط فشاري (trigger point) در عضلات کمر و پشت است.
4- ورزش
در زماني که دچار درد سياتيک شده ايد، بايستي سطح فعاليت خود را حفظ کنيد و ورزش را قطع نکنيد. بعد از يک الي دو روز شروع درد سياتيک، شما مي توانيد برنامه ي ورزشي منظم براي تقويت عضلات شکمي و کمر را شروع کنيد. با تقويت عضلات مرکزي بهبودي شما سريعتر اتفاق مي افتد.
کشيدن زانو به طرف قفسه سينه براي کاهش تحريک عصب سياتيک و بهبود انعطاف پذيري فيله کمر بسيار مفيد است.
به پشت بر روي يک تشک دراز بکشيد.با ثابت نگه داشتن بالا تنه زانو را به طرف قفسه سينه جمع کنيد و نگه داريد. با کنترل کردن تنفس پا را به حالت اوليه دراز کنيد. 3 الي 5 مرتبه اين کار را براي هر دو پا تمرين کنيد. در نهايت به جاي تمرين دادن تک تک، هر دو پا را بصورت جفتي جمع کنيد.
تمرينات نرمشي مختلفي براي تسکين سياتيک وجود دارد که بعضا بهتر است اين تمرينات توسط فرد متخصص انجام شود. اين تمرينات عبارتند از:
چرخش ستون فقرات (spinal rolling) حرکت زانو (knees rocking) فلور تويست (floor twist) بک بلاک ( منقبض کردن عضلات شکمي بطوريکه قوس کمر از بين برود backblock) کشش عضلات کمر (back extension) کشش عضلات همراه سياتيک (sciatic-mibilizing stretches) تمرينات يوگا
5- دمنوش سنبل الطيب

ريشه سنبل الطيب آرام بخش و تسکين دهنده ي درد هاي عصبي است. اين گياه مخصوصا براي بهبود دردهاي سياتيک که به علت اسپاسم عضلاني است مفيد و کارآمد است.
اين گياه حاوي روغن هاي فرار بوده که براي آرام کردن گرفتگي عضلات مفيد است. اين گياه همچنين به عنوان دارويي گياهي خواب آور محسوب مي شود.
قرص 150 گرم ريشه ي سنبل الطيب را در 3 وعده غذايي روزانه به مدت چند هفته ميل کنيد. همچنين شما مي توانيد 1 قاشق چايخوري از ريشه خشک شده سنبل الطيب را را در يک فنجان آب داغ ريخته و پس از 10 دقيقه، دمنوش سنبل الطيب آماده سرو است. از اين دمنوش گياهي چند هفته ميل کنيد.
6- پوست درخت بيد سفيد
پوست درخت بيد سفيد را همچنين به عنوان تسکين دهنده ي درد هاي بلند مدت به کار مي برند. اين گياه حاوي گليکوزيدهاي فنلي با ساليسيان است و فوايد ضد التهابي و ضد درد دارد.
از قرص 120 يا 240 گرمي پوست درخت بيد سفيد ساليسيان روزانه به مدت چند هفته مصرف کنيد.
7- دانه ي شنبليله
پمادي که بوسيله ي دانه ي شنبليله تهيه شود با توجه به خواص ضد التهابي آن براي درد سياتيک مفيد است.
⦁ يک مشت دانه ي شنبليله را آسياب کنيد.
⦁ پودر به دست آمده را با شير کافي مخلوط کرده و بجوشانيد تا خميري شود.
⦁ همانند پماد بر روي محلي که درد داريد استفاده کنيد.
⦁ قبل از شست و شو چند ساعت پماد را بر روي پوست خود نگه داريد.
⦁ از اين پماد روزانه استفاده کنيد تا دردتان تسکين يابد.
8-طب سوزني
طب سوزني يکي ديگر از درمان هاي طبيعي براي رهايي از درد سياتيک است که عضلات را آرام کرده و به بدن شما کمک مي کند تا بهبود يابد.
يکي ديگر از نظريه ها اين است که بوسيله ي نقاط مشخص در طب سوزني، سيستم عصبي مرکزي تحريک مي شود بطوريکه اين تحريک باعث آزاد شدن مواد شيميايي مي شود و درنتيجه ي تاثير مواد شيميايي درد شما کاهش يافته و حس بهبودي پيدا خواهيد کرد.
مطالعي که در سال 2009 در مجله ي طب پزشکي سنتي چيني چاب شده بود،تاييد کرد که طب سوزني گرم که با سوزن هاي حرارت ديده بکار مي رود، باعث کاهش درد سياتيک مي شود. در حقيقت 17 نفر از 30 شرکت کننده در اين تحقيق که دچار درد سياتيک بودند پس از درمان با طب سوزني بهبود يافتند.
توجه داشته باشيد که هميشه طب سوزني توسط فردي تعليم ديده و با تجربه انجام مي شود.
9- درمان دستي ستون فقرات
درمان ستون فقرات با ماساژ روشي طبيعي است که به مرور زمان براي دردهاي گردن و کمر شناخته شده تر و عام شده است. درمان ستون فقرات با ماساژ شامل تکنيک هاي مختلفي است که همراه با فشار هاي سريع و لحظه اي است که تسکين دهنده ي اعصاب تحريک شده اي است که به علت تورم و ديگر علائم سياتيک دردناک شده است.
مطالعه اي که در سال 2010 در مجله ي درمان دارويي و فيزيولوژيکي (Manipulative and Physiological Therapeutics) چاپ شده است به اين نتيجه رسيد که درمان دردهاي ستون فقرات با ماساژ در 60 درصد شرکت کنندگاني که از درد سياتيک رنج مي برده اند، مفيد واقع شده در حاليکه در روش هاي درماني که همراه با جراحي هستند هم 60 درصد بيماران بهبود پيدا کرده اند.
براي درمان مناسب با توجه به علت درد سياتيک بايستي به پزشک مراجعه کرده تا بهترين روش ماساژ درماني را براي ستون فقرات شما برگزيند.
نکات مهم در درمان سياتيک
حرکت ناگهاني انجام ندهيد. وضعيت نشستن مناسب را برگزينيد تا فشار بر روي قسمت پايين کمر کاهش يابد. بر روي تشک مناسب بخوابيد که خيلي نرم و خيلي سفت نباشد. ورزش منظم داشته باشيد ولي از ورزش هاي فشرده و سنگين پرهيز کنيد. از استعمال دخانيات پرهيز کنيد چون باعث تخريب ديسک هاي کمر مي شود. مکمل هاي ويتامين C، کلسيم و منيزيم را با توجه به تجويز پزشک مصرف کنيد. در نهايت براي درمان درد سياتيک بهتر است ابتدا از روش هاي طبيعي تحت نظر پزشک بهره برد و تنها درصورت عدم بهبودي درمان هاي دارويي و جراحي پيشنهاد مي شود.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۸۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خواص رازیانه؛ گیاهی سرشار از خواص معجزه آسا (فیلم) فرمول خانگی برای درمان بی‌خوابی (فیلم) راهکارهای ساده برای افزایش احتمال باروری (فیلم)

دیگر خبرها

  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • علائم آلرژی فصلی را بشناسید + موادغذایی آلژی‌زاراهکار درمان خانگی
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • (ویدئو) دود غلیظ نمایش خانگی در چشم مخاطب!
  • برپایی جشنواره بیتا در یزد
  • کشف و ضبط لوازم خانگی قاچاق در بهار
  • درمان‌های طبیعی و خانگی که به کاهش معده‌ درد کمک می‌کند
  • درمان خانگی آبله مرغان + بهترین دارو برای از بین بردن جای جوش
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی