Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-05-01@10:27:30 GMT

معلمان و چالشی به نام کتاب درسی

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۹۰۳۴

معلمان و چالشی به نام کتاب درسی

وضعیت کتاب‌های درسی مساعد نیستو همین مساله انتقادهایی را در پی داشته است. بازار نیوز - سخنان رئیس‌جمهور در نقد کتاب‌های درسی در آغازین روز سال آموزشی زمینه گفت‌وگوهای گسترده‌ای دراین‌باره را فراهم کرد و جامعه را به‌درستی و بیش از گذشته به درونمایه‌های آموزشی حساس کرد. اینکه کتاب‌های درسی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای آموزشی چندمین اولویت در مسیر بهسازی آموزشی است، به چگونگی گام‌برداشتن در مسیر بهسازی بستگی دارد اما نباید فراموش کرد که ناکارآمدی یک ساختار، آن هم در ساختاری به پیچیدگی آموزش‌وپرورش، تک‌عاملی نیست و بنابراین با بهسازی تک‌بعدی نمی‌توان ناکارآمدی آن را کامل از میان برداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید بتوان گفت که به‌روزنبودن و ناکارآمدی کتاب‌های درسی، پیامد سیاست‌های ناکارآمد بنیادینی است که یکی از آنها می‌تواند نگاه کمی به آموزش و دوری از هدف‌های نوین آموزشی باشد. تا هدف‌های نوین آموزشی مانند پرورش شهروندان سنجشگر، اخلاقی و کنشگر با نگاهی جهانی و... دغدغه کل جامعه نباشد، تغییر بهینه کتاب‌های درسی نمی‌تواند کارساز باشد. برطرف‌کردن دل‌نگرانی‌های رئیس‌جمهور نیاز به همکاری درون و بیرون‌سازمانی دارد که البته دستگاه اجرائی با مدیریت ایشان یکی از تأثیرگذارترین‌ها خواهد بود. اما نکته شگفت‌آور در این زمینه سخنان محی‌الدین بهرام محمدیان معاون پژوهشی وزیر آموزش‌وپرورش و رئیس درازمدت دفتر تألیف کتاب‌های درسی بود. ایشان به ایرنا می‌گویند «وظایف این وزارتخانه ناظر به آینده است و نباید در تولید کتاب‌های درسی واپس‌گرا باشیم... . سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر تربیت دانش‌آموزان برای آینده کاملا درست است زیرا ما باید نسل را برای ٢٠ سال بعد تربیت کنیم.... فعالیت‌های انجام‌شده در رابطه با تغییر محتوای کتاب‌های درسی در قالب گزارش مفصلی در اختیار وی قرار داده می‌شود و به‌طور قطع دریافت نظرات دکتر روحانی برای آموزش‌وپرورش بسیار راهگشا خواهد بود». بهرام محمدیان سال‌هاست که یکی از مدیران ارشد سازمان پژوهش‌های آموزش‌وپرورش و همچنین سال‌ها مدیر مستقیم دفتر تألیف کتاب‌های درسی بوده است. نقد رئیس‌جمهور بیش از هر چیز ایشان و سیاست‌های چندین‌ساله‌اش در دفتر تألیف را هدف گرفته و می‌گیرد اما... . به هر روی گام نخست تغییر در هر زمینه‌ای پذیرش لغزش‌ها و خطاهای گذشته است؛ نه همراه‌شدن با نقدها و منتقدان! امروز بیش از هر زمانی و پیش از هر کسی، ایشان و سازمان پژوهش‌های آموزش‌وپرورش و دفتر تألیف باید پاسخ‌گوی ناکارآمدی کتاب‌های درسی باشند. پس از پذیرش چنین خطاهایی است که شاید بتوان آنها را بهتر شناخت، از آنها درس گرفت و تجربه اندوخت، راه‌های تازه را یافت و به سوی بهسازی گام برداشت.
محمدرضا نیک‌نژاد-شرق بیشتر بخوانید:  اضافه کار معلمان بیش از ۵ ماه عقب افتاده است/ چه کسی پاسخگو است؟  اعلام شرایط تقلیل ساعت موظف معلمان   برچسب ها: آخرین اخبار فرهنگیان ، آخرین اخبار معلمان ، آموزش وپرورش

منبع: بازار نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۹۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان دو برابر می شود/ ۶۷ هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی

علی فرهادی با بیان اینکه افزایش حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان محقق می‌شود گفت: با این کار معلمان ماده ۲۸ کمتری استخدام می‌شوند و نیاز مدارس به معلم از روش‌های حق‌التدریس تامین می‌شود.

تمامی معلمان رتبه‌بندی می‌شوند

وی با بیان اینکه اعتبار این موضوع تامین و پیش بینی‌های لازم شده است افزود: دو سال از آیین نامه رتبه‌بندی معلمان گذشته و باید اصلاح شود، اما رتبه‌بندی برای همه معلمان طبق قانون انجام می‌شود، معلمان ابتدای ورود به خدمت با مدرک کارشناسی، معلم پایه یک محسوب می شوند مگر اینکه معلمی مدرکی را بارگذاری نکند که در این صورت نمی توان پایه او را مشخص کرد.

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش کسری مزمن معلم دارد ادامه داد: با توجه به اینکه حداقل ۷۲ هزار معلم ماده ۲۸ را استخدام می‌کنیم اما نیاز واقعی حدود سه برابر این تعداد است که دو برابر باقی مانده(کسری معلم) از طریق جذب شاغلان، بازنشستگان و اضافه تدریس معلمان صورت می گیرد.

فرهادی با اشاره به اینکه استخدام یکباره به تعداد زیاد مخاطره آمیز می‌شود گفت: هر سال حداقل ۳۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی وارد آموزش‌وپرورش می‌شوند و برای سال آینده هم معلمان ماده ۲۸ وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۷ هزار نفر شرایط بازنشستگی را دارند افزود: تلاش می کنیم بخش زیادی از این بازنشستگان را نگه داریم. این بازنشستگان در هر مقطعی که تدریس کرده باشند می توانند در همان مقطع به ادامه تدریس بپردازند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • معلم، نویدبخش آینده روشن
  • تمامی معلمان رتبه‌بندی می‌شوند / ۶۷ هزار فرهنگی در شرایط بازنشستگی 
  • فرسودگی فضای آموزشی در کوهدشت/ ۱۴ مدرسه تخریبی است
  • حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان دو برابر می شود/ ۶۷ هزار فرهنگی در آستانه بازنشستگی
  • ادای احترام معلمان و دانش آموزان قم به شهید آیت‌الله مطهری
  • ۱۵۰ مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست / حقوق معلمان حق‌التدریس افزایش پیدا می‌کند
  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است
  • صحرایی: معلم معمار آینده هر کشور است/ زنگ سپاس معلم به دست وزیر آموزش‌وپرورش به صدا درآمد
  • راهکارهای جذب بازماندگان از تحصیل بررسی شد