Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با اشاره به این که نمونه های جمع آوری شده خون بندناف در این مجموعه تا سال آینده به 100 هزار مورد می رسد، گفت: سال آینده وارد باشگاه بانک های خون بند ناف بیش از 100 هزار نمونه می شویم .

15 نوامبر مصادف با 24 آبان روز جهانی خون بندناف نامگذاری شده و شعار این روز در سال 2017 میلادی 'دانایی، توانایی است و می تواند یک زندگی را نجات دهد' انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روز فرصتی مناسب است تا خانواده ها و مسئولین بهداشت با مزایای خون بند ناف و تحقیقات گسترده ای که در این زمینه درحال انجام است، آشنا شوند.
ترویج ذخیره سازی نمونه های خون بندناف و همچنین معرفی اقدامات انجام گرفته در مورد استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف از مهمترین اهداف این مناسبت است.
در سال 1988 دکتر گلوکمن عمل پیوند سلول های بنیادی خون بندناف را روی کودکی 5 ساله که دچار کم خونی فانکونی (نوعی کم خونی مادرزادی) شده بود، انجام داد که با پیوند سلول های بنیادی خون بند ناف خواهر تازه متولد شده خود، تحت درمان قرار گرفت و بعد از آن پزشکان شروع به کشف دیگر کاربردهای این منبع جدید سلولی کردند.
دکتر مرتضی ضرابی روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی بانک خون بندناف به خبرنگار علمی ایرنا گفت: بانک خون بندناف بیش از 100 هزار نمونه ای در خاورمیانه وجود ندارد و در آسیا هم به صورت محدود در کشورهایی مانند هند، مالزی، ژاین و چین وجود دارد.
وی اظهار کرد: تاکنون حدود 85 هزار نمونه در بانک خصوصی و 5 هزار نمونه در بانک عمومی ذخیره شده که مجموع آنها به 90 هزار نمونه رسیده است.
ضرابی ادامه داد که تا پایان سال جاری، تعداد ذخیره سازی خون بندناف در بانک خصوصی به 90 هزار مورد می رسد و سال آینده هم این تعداد به بیش از 100 هزار نمونه خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان اضافه کرد: جمع آوری خون بند ناف در حدود 400 بیمارستان در قالب بانک خصوصی انجام می شود و خوشبختانه این مراکز درمانی همکاری خوبی با ما دارند.
وی افزود: هدفگذاری ما این است که 1.5 درصد زایمان های کشور تحت پوشش قرار گیرند؛ در برخی از استان ها مانند اصفهان از این آمار جلوتر هم هستیم و به حدود 2.5 درصد رسیدیم .
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان بیان کرد: در برخی از استان ها به دلایل مختلف از جمله شرایط اقتصادی و اجتماعی و بافت استان امکان جمع آوری این تعداد خون بندناف، تاکنون مسیر نبوده است.
ضرابی با اشاره به این که این مقدار جوابگوی نیازهای ما در کشور است، گفت: در تلاش هستیم تعداد نمونه های خون بندناف در بانک خصوصی را به حد مورد نظر برسانیم تا همه نیازهای بیماران پاسخ داده شود.

** انعقاد تفاهم نامه با کشورهای منطقه برای ایجاد دفاتر بانک خون بندناف
وی به همکاری های منطقه ای اشاره کرد و گفت: با کشورهایی مانند عمان، لبنان، عراق و آذربایجان تفاهم نامه های همکاری منعقد شده و حداقل در 2 کشور تا پایان سال جاری، دفاتر خون بندناف راه اندازی خواهیم کرد؛ در تلاش هستیم همکاری های منطقه ای را افزایش دهیم تا کشورهای منطقه نمونه های خون بند ناف را در ایران نگهداری کنند.
وی به بهره گیری از خون بند ناف برای درمان بیماری خونی اشاره کرد و گفت: حدود 35 هزار پیوند با استفاده از خون بند ناف در دنیا انجام شده و در کشور ما نیز تاکنون حدود 100 پیوند خون بند ناف در مراکز مختلف انجام شده که حدود 20 نمونه از بانک خون بندناف رویان است.
ضرابی با تاکید بر این که از سال 1988 تاکنون بیش از 35 هزار پیوند از خون بندناف در سراسر جهان انجام شده و تحقیقات روی بیش از 80 بیماری از جمله تالاسمی، لنفوم، اوتیسم، دیابت، کاهش شنوایی، سکته مغزی، آسیب مغزی، دیابت نوع 1 در حال انجام است، گفت: هدف روز جهانی خون بندناف این است که والدین و متخصصان و پزشکان زنان و زایمان درباره این سلول ها آگاه تر شوند.
ضرابی به زمان نگهداری نمونه های خون بند ناف اشاره کرد و گفت: براساس استاندارد جهانی، می توان نمونه ها را تا 25 سال نگهداری کرد. ممکن است در سال های آینده این زمان افزایش یابد، همان طور که در سال های گذشته زمان نگهداری نمونه ها تا 15 سال بوده که الان به 25 سال رسیده است.

**بند ناف
بندناف مملو از سلول‌های بنیادی است، این سلول ها پتانسیل درمان ده‌ها بیماری را دارند اما در حال حاضر بیشتر در زمینه درمان بیماری‌های خونی با منشا خونی نظیر انواع سرطان‌های خون، کم‌خونی‌های مادرزادی، تالاسمی و نقص سیستم ایمنی به کار گرفته می‌شوند.

علمی ** 1201 **
خبرنگار: عبدالکریم جبارپور* انتشار: محتشمی پور

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۰۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از ورود بیش از یک میلیون توریست به ایران توسط آذربایجان + فیلم

به گزارش تابناک، امروز عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در جمع خبرنگاران گفت: بیش از یک میلیون گردشگر، که از طریق آذربایجان (مرز زمینی) وارد ایران شدند، به علت بروز مسائل خاص سیاسی میان دو کشور ایران و آذربایجان، قادر به ورود نیستند.

تعداد بازدید : 307 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • عملیات وعده صادق نمونه بی‌نظیری از اقتدار ایران را به نمایش گذاشت
  • گاردین:ایران و اسرائیل را از آستانه جنگ بزرگ دور کنید / حمله به تاسیسات هسته ای ایران تشدید تنش خواهد بود
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار
  • جلوگیری از ورود بیش از یک میلیون توریست به ایران توسط آذربایجان + فیلم
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • رژه یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی ارتش
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟
  • آستانه امام مهربانی‌ها و مجال خدمتی به گستره ایران
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • بررسی تاریخی جریان نفوذ در آستانه ادامه پخش سریال سرزمین مادری