Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-18@23:26:01 GMT

نابودی نیمی از جمعیت یوزها طی ۱۶سال گذشته

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۳۰۴۹۵

نابودی نیمی از جمعیت یوزها طی ۱۶سال گذشته

شهر > محیط زیست ایران - «جمعیت یوزپلنگ قبل از اجرای طرح حفاظت از یوز بیش از «۱۰۰نفر» ‌بود ولی بعد از اجرای طرح حفاظتی طی ۱۶ سال اخیر، به کمتر از «۵۰ نفر» رسید.» این بخشی از اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسناست.

عيسي كلانتري برنامه‌هاي اجرايي براي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي (پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي) را فضايي و تخيلي دانسته و گفته است كه طرح حفاظت از يوز براساس ديدگاه كارشناسان اشكال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي افزود: اگر طرح حفاظتي اجرا نمي‌شد، ممكن بود جمعيت يوز به «۷۰ نفر» افزايش يا شايد هم به «۳۰ نفر» كاهش يابد چون ممكن است طرح حفاظت يوزپلنگ نه‌تنها هيچ كمكي به حفظ اين‌گونه نكرده باشد، بلكه حتي به جمعيت يوزپلنگ‌ها هم آسيب زده باشد. كلانتري در ادامه از تجديدنظر در طرح حفاظت از يوزپلنگ آسيايي خبر داد و گفت: در چند سال اخير پروژه حفاظت از يوز در تلاش براي تأمين يك ميليارد تومان بود تا با استفاده از آن دامداران را از زيستگاه يوزپلنگ در منطقه توران بيرون كند. تاكنون حدود ۶۰۰ميليون تومان با كمك تشكل‌هاي مردم‌نهاد جمع شده است و چون گفته بودند با يك و نيم ميليارد تومان مشكلشان حل مي‌شود، به معاونت محيط‌زيست طبيعي دستور پرداخت يك ميليارد تومان به پروژه يوزپلنگ دادم تا بتوانند دامداران را از محل خارج كنند و فشار دام را بر يوزپلنگ كاهش دهند.

چالش‌هاي خروج دامدار از زيستگاه يوز

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در حالي از كمك اين سازمان براي خروج دامداران از زيستگاه يوز خبر مي‌دهد كه خروج دام از مراتع در حوزه مسئوليت سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور تعريف شده است؛ هر چند خروج دامداران از زيستگاه‌ها امري ضروري است اما اين كار بايد با هماهنگي سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور صورت بگيرد؛ زيرا ممكن است دامدار صاحب عرف باشد و محدوده مورد نظر سامانه عرفي دامدار باشد. براين اساس درصورتي كه سازمان حفاظت محيط‌زيست مصمم به خروج دامداران از زيستگاه‌هاي يوز باشد بايد حقوق عرفي دامدار را بپردازد كه شامل مستحدثات هم مي‌شود. براين اساس اگر دامدار بنايي ايجاد كرده باشد نخست بايد مستحدثات توسط كارشناس دادگستري قيمت‌گذاري شود و پس از پرداخت حق و حقوق دامدار اين كار امكان‌پذير خواهد بود.

نقطه‌قوت يا نقطه‌ضعف

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در بخشي از گفته‌هاي خود انتظارات بالا ازتبليغ بيش از حد براي حفاظت از يوز را زير سؤال برده و گفته است: يوزپلنگ جزئي از محيط‌زيست است اما متأسفانه طي سال‌هاي گذشته به‌علت تبليغات انجام شده به ۵۰ درصد محيط‌زيست تبديل شده؛ اين در حالي است كه محيط‌زيست تمامي گياهان، جانوران، حشرات، خاك، آب، هوا، انسان و... را در برمي‌گيرد؛ بنابراين نمي‌توانيم ادعا كنيم محيط‌زيست تنها در يوزپلنگ خلاصه مي‌شود. به گفته وي، تبليغات براي يوزپلنگ مهم است، ولي با حك كردن تصوير يوز روي هواپيما اين‌گونه جانوري احيا نمي‌شود. چه بسا كه در زمينه برخي مسائل مثل پسماند و كاهش آلودگي هوا آگاهي‌رساني عمومي اثرگذار است اما تبليغات براي يوز در زمره آگاهي‌هاي عمومي قرار نمي‌گيرد و در حفظ آن تأثير چنداني ندارد.

گفته‌هاي كلانتري مبني بر اينكه تبليغات براي يوز در زمره آگاهي‌هاي عمومي قرار نمي‌گيرد و در حفظ اين‌گونه حيات‌وحش تأثير چنداني ندارد نيز در خور تامل است. او درحالي اين تبليغات را مؤثر نمي‌داند كه يكي از نقاط‌قوت پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ آسيايي، ارتقاي آگاهي عمومي براي حفاظت از يوز با اطلاع‌رساني و تبليغ است؛ به‌طوري كه اين پروژه با كمك تشكل‌هاي مردم‌نهاد طي 16سال توانست نگاه مردم به‌ويژه نگاه حاشيه‌نشينان زيستگاه‌هاي يوز را تغيير دهد و با برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي، تهيه بروشور، پوستر و تبليغات ضريب حفاظت از يوز را به حد قابل‌قبولي بالا ببرد. نتيجه اين اقدامات باعث شده اكنون حاشيه‌نشينان زيستگاه‌ها به‌طور خود‌جوش از يوز حفاظت كنند. نمونه اين رويكرد، اتفاقي است كه شهريورماه امسال در حاشيه منطقه حفاظت‌شده مياندشت رخ داد و طي آن، يك زن روستايي دامدار با كمك فرزندانش مانع از حمله سگ‌هاي گله به يوزها و نجات جان يك توله يوز شد. كلانتري در ادامه مي‌گويد: نبايد فراموش كنيم كه اگر قرار باشد، همه تمركز خود را تنها روي يوزپلنگ بگذاريم، همه محيط‌زيست را از دست مي‌دهيم؛ چه بسا كه تا الان هم از دست داده‌ايم چون متأسفانه تا الان كسي در محيط‌زيست نبوده كه براي تأمين حقابه تالاب‌ها با وزارت نيرو بجنگد؛ تالاب‌هاي خشكي كه تبديل به كانون گردوغبار كشور شده‌اند. وي با بيان اينكه هر عنصري در طبيعت و محيط‌زيست، جايگاه خود را دارد، گفت: به يوزپلنگ هم بايد اهميت داد اما نه به‌صورت تبليغي، چون با تبليغات دروغين يوزپلنگ احيا نمي‌شود.

فراز و نشيب‌هاي حفاظت از يوز

رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست، پيش از اين يك‌بار در نخستين نشست خبري خود با رسانه‌ها گفت كه «نبايد منابع آب كشور را قرباني مسئله جزئي‌تري مثل يوزپلنگ كرد.» يك‌بار هم 23 مهرماه امسال در همايش بررسي ساختار تشكيلاتي مديريت منابع طبيعي و محيط‌زيست ايران گفت: «بايد بپذيريم يوزپلنگ ايراني نيز مثل بسياري از گونه‌هاي ايراني از بين رفته محكوم به نابودي است.» با اظهارات معاون نماينده سازمان ملل در تهران اما حفاظت از اين‌گونه نادر حيات‌وحش وارد مرحله جديدي شد. خانم آن ماري كارسون در جلسه كميته راهبردي يوزپلنگ آسيايي كه هجدهم آبان‌ماه جاري در پرديسان برگزار شد از تغيير رويكرد سازمان ملل به پروژه يوزپلنگ آسيايي خبر داد و افزود: «ما مطمئن هستيم كه دولت ايران به‌دليل ظرفيت‌هايي كه دارد، اين امكان را دارد كه درصورت نبودن كمك‌هاي ما، راسا به حفاظت از يوز كمك كند.» او گفت كه «يكي از زيرساخت‌هاي مهمي كه دفتر برنامه عمران سازمان ملل‌ متحد ايجاد كرده به مسئله دريافت كمك‌هاي مالي برمي‌گردد اما با توجه به شرايط خاصي كه امروز در دنيا حاكم شده، ما مجبور شده‌ايم كه در مورد تخصيص بودجه‌ها و اعتبارات كمك‌رسان تغيير موضع دهيم و اين مسئله فقط مربوط به پروژه حفاظت از يوز نيست و پروژه‌هاي ديگر را هم شامل مي‌شود.» اكنون بنا بر آمارهاي منتشر شده 40تا 60 يوزپلنگ آسيايي در سراسر زيستگاه‌هاي ايران وجود دارد؛ حيواني كه به‌خاطر محدود شدن زيستگاه‌هايش به ايران، يوزپلنگ ايراني ناميده مي‌شود و عنوان نماد حيات‌وحش كشور را يدك مي‌كشد. با وجود اين، سرنوشت اين حيوان زيبا در هاله‌اي از ابهام قرار دارد.

در همین زمینه: سازمان ملل پشت یوزها را خالی کرد خشکسالی حیات یوزپلنگ آسیایی را تهدید می‌کند یوزپلنگ ایرانی محکوم به نابودی است وداع با یوز و پلنگ

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۰۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه ظهر امروز در اولین همایش دانش سنتی محیط زیست در دانشگاه شهرکرد با اشاره به اهمیت دانش بومی اظهار کرد: نباید دانش بومی با دانش سنتی اشتباه گرفته شود.
وی تصریح کرد: در دانش بومی رابطه انسان و محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد و می‌تواند شروعی باشد بر پیوند دانش نوین و دانش بومی که به‌عنوان مکمل یکدیگر مطرح هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توسعه و محیط زیست باید در توازن باشند، تاکید کرد: در درجه اول باید محیط زیست کشور ارزش‌گذاری شود و باید از لحاظ فیزیکی، خدمات ملموس و غیرملموس محیط زیست کشور ارزیابی اقتصادی شود و تا شهریورماه امسال ۹۲ درصد پهنه کشور در قالب ۱۳ شاخص ارزش‌گذاری اقتصادی می‌شود.

سلاجقه بیان داشت: دانش بومی، نرم‌افزار کاری است که تا امروز محیط زیست کشور را به ما تحویل داده است و استان چهارمحال و بختیاری گل سرسبد همه دانش‌های بومی است.

وی یادآور شد: در جای جای قرآن خداوند انسان را به درس گرفتن از طبیعت فرا خوانده، این در حالی است که بیشتر علوم ما اکتسابی از طبیعت بوده و گویش‌ها و فرهنگ مردمان ما مبتنی بر طبیعت است، اما اگر به دانش‌های بومی و فرهنگ‌های خرده‌‎پا توجه نشود این طبیعت با مشکلاتی دست به گریبان می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در گذشته مردم از طبیعت پیام‌های بسیاری دریافت می‌کردند و با استفاده از همین علائم اتفاقاتی که قرار بود در طبیعت رخ دهد را پیش‌بینی می‌کردند.

سلاجقه بیان داشت: دانش بومی اکتسابی است و ریشه در فرهنگ مردم دارد اما صنعت بدون توجه به آن توسعه یافت و در اثر این بی‌توجهی شاهد بروز توسعه ناپایدار در صنعت بودیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه نامتوازن که بدون نگاه به داشته‌های هویتی سرزمین‌مان وارد کشور شده است، انقطاعی ایجاد کرد که منجر به ایجاد یک توسعه ناپایدار در کشور شد ادامه داد: برای وصله این شکاف، ایجاد توسعه پایدار و نگاه به همه توانمندی داخلی کشور باید محیط زیست کشور سازمان‌دهی شود و با ارتقای دانش بومی این سرزمین می‌توان به ان دست یافت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دانش، فرهنگ و ریشه‌های غنی تاریخی در جهت حفظ محیط زیست در چهارمحال و بختیاری باید مورد توجه قرار گیرد و احیا شوند و مولد دانش روز ما این داشته‌ها قرار گیرند.

سلاجقه اذعان داشت: ما به دنبال مکتوب کردن دانش بومی نیستیم و باید این دانش عملیاتی شود و در دستور کار قرار گیرد، و مردم نیز از این موضوع استقبال می‌کنند.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: این شعار به‌عنوان حکم تلقی می‌شود، از دید ما محیط زیست کشور پشتوانه و زیرساخت اصلی جهش تولید پایدار است، بنابراین باید مؤلفه‌های چهارگانه محیط زیستی در کشور روز به روز تقویت شود تا تولید در صدر امور قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط زیست بر عهده آحاد مردم است و ما بر اهمیت مشارکت مردم در حفاظت محیط زیست واقفیم، مردم نباید از موهبت‌های الهی محیط زیستی محروم شوند، بلکه رابطه انسان و محیط زیست باید به یک رابطه دوطرفه و قانون‌مدارانه تعریف شود.

سلاجقه اضافه کرد: در محیط زیست ایران بن‌بستی وجود ندارد، به شرط آنکه مؤلفه‌های زیست‌محیطی کشور حفظ شود. کد خبر 6079846

دیگر خبرها

  • خطر نابودی گیاهان دارویی و خوراکی با برداشت بی رویه
  • توضیح سلاجقه درباره ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی
  • روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در خوزستان در سال گذشته
  • توسعه باید با دانش سنتی و بومی هر منطقه همراه شود
  • وضعیت خوب بارندگی‌های امسال و غنی شدن پوشش گیاهی
  • ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال
  • ریشه‌های غنی تاریخی در حفط محیط زیست مورد توجه قرار گیرد
  • دستگیری ۸۷ متخلف محیط زیست در قزوین