Web Analytics Made Easy - Statcounter

صراط: آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد بازار نفت نشانه‌های رسیدن به یک نرمال جدید را از خود بروز داده و کف قیمت‌های نفت از ۵۰ به ۶۰ دلار در هر بشکه رسیده اما عوامل معدودی ممکن است کف قیمت را بشکند.

به گزارش ایسنا، این آژانس مستقر در پاریس در آخرین گزارش بازار نفت خود اعلام کرد که تاثیر مجموعه‌ای از رویدادها، قیمت‌های برنت را بالا برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارهای کمتر از حد انتظار تولید نفت در مکزیک، آمریکا و دریای شمال با کاهش تولید در عراق، الجزایر، نیجریه و ونزوئلا همراه شده است. اختلالات مذکور به همراه تنش ژئوپلیتیکی در عراق و به خصوص در عربستان، تنش‌ها در بازار نفت را تشدید کرده‌اند.

ذخایر نیز همچنان رو به کاهش هستند. ذخایر نفت تجاری سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در سپتامبر برای نخستین بار در دو سال گذشته به پایین ۳ میلیارد بشکه کاهش پیدا کردند.

به نظر می‌رسد این وضعیت کف قیمتی را در ۶۰ دلار در هر بشکه برای برنت ایجاد کرده و پس از اینکه قیمت‌ها ماه‌ها در محدوده ۵۰ دلار بودند، نرمال جدیدی را به وجود آورده است. اما آژانس بین‌المللی انرژی نگاه محتاطانه‌ای داشته و کف قیمت جدید را قوی نمی‌بیند. نگاهی به عوامل عرضه و تقاضا تایید می‌کند که تعادل بازار در سال ۲۰۱۸ آن طور که برخی تمایل دارند، محکم نیست.

برخی از اختلالات اخیر موقتی هستند. تولید دریای شمال و مکزیک بهبود یافته و عراق نیز تلاش می‌کند تولیدش را به سطح قبلی بازگرداند و صادراتش از میادین جنوبی را برای جبران کاهش صادرات از شمال کشور بالا برده است و توقف تولید مربوط به طوفان هاروی در آمریکا نیز تا حدودی زیادی رفع شده است. تولید لیبی و نیجریه نیز در اکتبر افزایش یافت.

اما خبر مهم‌تر این است که آژانس بین‌المللی انرژی میزان رشد تقاضای مورد پیش‌بینی برای نفت در سال میلادی جاری و آینده را کمتر کرده است. این آژانس نرخ رشد مورد پیش‌بینی برای نفت در سال ۲۰۱۷ را ۵۰ هزار بشکه در روز کاهش داد که ممکن است زیاد به نظر نرسد اما نتیجه کندی اخیر تقاضا است. آژانس اعلام کرده که تقاضا در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری احتمالا ۳۱۱ هزار بشکه در روز کمتر از برآورد قبلی خواهد بود. دلایل مختلفی شامل هوای گرمتر در زمستان، تقاضای کمتر در خاورمیانه (عراق و مصر) و تغییرات اندک در نقاط دیگر برای این کندی رشد تقاضا وجود دارد.

بعلاوه قیمت‌های نفت ۲۰ درصد نسبت به دو ماه قبل رشد کرده و به تقاضا لطمه زده است. آژانس بین‌المللی انرژی کشش قیمت تقاضا برای نفت را منفی ۰.۰۴ برآورد کرده یعنی هر ۱۰ درصد افزایش قیمت‌ها به کاهش ۴۰۰ هزار بشکه در روز از تقاضا برای نفت منجر می‌شود (با در نظر گرفتن اینکه مجموع تقاضا حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است).

در مجموع آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ را ۱۹۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

کاهش روند رشد تقاضا بازار را با مازاد عرضه در سه ماهه چهارم مواجه کرده و این کندی تقاضا در سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا می‌کند. عرضه جهانی به میزان ۰.۶ میلیون بشکه در روز در سه ماهه نخست سال میلادی آینده از تقاضا فراتر رفته و این روند در سه ماهه دوم ادامه پیدا می‌کند و به ۰.۲ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

این مازاد عرضه با وجود پیشرفت‌های زیادی که امسال در کاهش ذخایر نفت حاصل شده، پیش می‌آید. مازاد عرضه نشان می‌دهد که روند افزایش ذخایر در چند ماه آینده ازسرگرفته می‌شود و شاید تا اواسط سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کند.

این دورنمای بدبینانه برای بازار نفت، سمپتوم رشد انفجاری شیل آمریکا است که به همراه سایر تولیدکنندگان غیراوپک ۱.۴ میلیون بشکه در روز به عرضه جدید در سال ۲۰۱۸ می‌افزاید. این رقم مبهوت کننده بوده و به اندازه‌ای بزرگ است که رشد تقاضا در سال آینده به سختی با آن برابری خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که در نبود عامل ریسک ژئوپلیتیکی، ممکن است نرمال جدید برای قیمت‌های نفت را نبینیم.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه دورنمای انرژی جهان پیش‌بینی‌ها مبنی بر به اوج رسیدن تقاضا برای نفت را رد و استدلال کرد که هر گونه افزایش در خودروهای برقی با رشد قوی تقاضا از سوی سایر بخش‌ها شامل کامیون‌ها، هواپیمایی، حمل و نقل دریایی و پتروشیمی جبران خواهد شد.

بعلاوه آمریکا ظاهرا کشوری خواهد بود که این رشد تقاضا را تامین می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که انقلاب شیل آمریکا به معنای آن است که مجموع تولید نفت و گاز طبیعی به سطحی افزایش خواهد یافت که ۵۰ درصد بالاتر از هر کشوری خواهد بود که تاکنون موفق شده به آن برسد. افزایش ۸ میلیون بشکه در روز تولید نفت آمریکا در فاصله سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ برابر با بالاترین دوره پایدار رشد تولید نفت از سوی یک کشور در تاریخ بازارهای نفت خواهد بود

به عبارت دیگر انقلاب شیل همچنان راه درازی در پیش دارد و مهم‌تر از همه آمریکا در یک دوره کوتاه، عرضه بیشتری را حتی نسبت به آنچه عربستان در اوج تولید خود اضافه کرده بود، اضافه خواهد کرد.

منبع: صراط نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۳۶۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط ۴ برادر

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه خراسان، ماجرای این جنایت وحشتناک که به اختلافات قدیمی و ریشه دار ملکی در منطقه کورده و پیچ ساغروان گره خورده است، هنگامی رمز گشایی شد که چند فیلم از صحنه درگیری هولناک حاشیه بزرگراه در اختیار مقام قضایی قرارگرفت که توسط شهروندان فیلمبرداری شده بود.

از سوی دیگر نیز تصاویری از صحنه جنایت ضمیمه پرونده جنایی شد که توسط راننده پژو (مقتول) به ثبت رسیده بود. در همین حال دوشنبه گذشته با دستور قاضی دکتر صادق صفری (بازپرس ویژه قتل عمد) ۵ متهم این پرونده به محل وقوع جنایت در نزدیکی پیچ ساغروان هدایت شدند و مقابل دوربین قوه قضاییه به تشریح زوایای جدیدی از این جنایت تکان دهنده پرداختند.

آن‌ها که با مشاهده اسناد و مدارک انکار ناپذیر چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشتند به داستان سرایی‌های گذشته پایان دادند و هر کدام چاقویی را به دست گرفتند که روز حادثه خونبار، آن را در اختیار داشتند. لحظاتی بعد ۳ چاقو از روی کاپوت خودرو برداشته شد و  یکی از متهمان نیز چماقی را به دست گرفت که آن روز با آن ضرباتی را بر پیکر راننده پژو (مقتول) فرود آورده بود. گزارش روزنامه خراسان حاکی است امنیت کامل در محل واکاوی قضایی این پرونده جنایی برقرار بود و متهمان در فضایی آرام چنان جزئیات وقوع قتل در حاشیه بزرگراه آسیایی را بازگو کردند که دیگر جای سوالی هم برای وکلای مدافع باقی نماند!

 در همین حال برخی از متهمان، دخالت‌های غیرکارشناسی برخی از افراد و نیرو‌های محلی برای ایجاد صلح و سازش در میان آن‌ها را از دلایل اصلی شدت اختلافات دانستند و مدعی بودند که اگر به شیوه قانونی برای حل اختلافات ملکی ادامه می‌دادند این جنایت وحشتناک رخ نمی‌داد.

بنابرگزارش روزنامه خراسان، درمیان متهمان این پرونده یکی از افراد سرشناس و پرنفوذی نیز وجود دارد که در یکی از قوای سه گانه کشور مشغول کاربود! در این شرایط، بررسی‌های قضایی و کنکاش‌های تخصصی قاضی صفری درباره چگونگی وقوع این حادثه دلخراش نشان داد تعدادی از اهالی یکی از روستا‌های منطقه گلمکان از مدت‌ها قبل درگیری‌های زیادی به خاطر اختلافات ملکی داشتند تا این که روز چهاردهم فروردین، ۴ برادر و فرد دیگری به نام علیرضا در حالی که سوار بر دو دستگاه خودروی سمند بودند به تعقیب جوان پژو سواری به نام «قاسم-د» پرداختند تا بار دیگر از او زهر چشم بگیرند. «قاسم» نیز که متوجه تعقیب آن‌ها شده بود برسرعت پژو افزود تا از چنگ آن‌ها بگریزد، ولی هنگامی که وارد بزرگراه آسیایی شد و  پدال گاز را فشرد ناگهان راننده سمند از پشت سر به او رسید و با یک حرکت وحشتناک، کنترل فرمان را از دست جوان پژو سوار خارج کرد.

خودرو پژو که به آن سوی جاده منحرف شده بودپس از برخورد با جزیره میانی بزرگراه (آیلند) واژگون شد و پس از غلتیدن کف آسفالت در حاشیه جاده افتاد. در این هنگام راننده پژو که می‌دانست در چه مخمصه ترسناکی قرارگرفته است خود را از درون خودرو بیرون کشید و با پای پیاده پا به فرارگذاشت، اما در این لحظه سمند دیگر تعقیب کنندگان از راه رسید و او را در حال فرار نقش بر زمین کردند. در یک چشم بر هم زدن ناگهان ۴ برادر چشم آبی به همراه یکی دیگر از اهالی که او را فردی شرور معرفی می‌کردند، از خودرو بیرون پریدند و با چماق و چاقو به جان راننده پژو افتادند. آن‌ها با ضربات متعدد چاقو و چوب، جوان ۳۲ ساله را هدف گرفتند و بی رحمانه تیغه چاقو را بر نقاط مختلف پیکر خون آلود وی وارد کردند.

بنابرگزارش روزنامه خراسان، در حالی که برخی از اهالی محل و رهگذران از این صحنه دلهره آور فیلم می‌گرفتند، برادران چشم آبی، پیکر خون آلود «قاسم-د» را رها کردند و از صحنه حادثه گریختند. طولی نکشید که پیکر نیمه جان راننده ۳۲ ساله پژو به بیمارستان  انتقال یافت، اما او بر اثر عوارض ناشی از اصابت چوب و چاقو جان سپرد. این گونه بود که قاضی شعبه ۲۰۸ دادسرای عمومی وانقلاب  وارد عمل شد و به تحقیق در این باره پرداخت. با لورفتن ماجرای قتل در پی اختلاف ملکی، گروهی تخصصی از کارآگاهان به سرپرستی سروان عظیمی مقدم (افسر جنایی آگاهی) رصد‌های اطلاعاتی را برای دستگیری متهمان آغاز کردند و بعد از  بازداشت دو تن از متهمان، بقیه افراد مرتبط با این پرونده جنایی که حلقه محاصره را تنگ‌تر می‌دیدند، خود را تسلیم قانون کردند و درحالی به تشریح زوایای مختلف این جنایت هولناک پرداختند که قاضی دکتر صفری، فیلم‌هایی از صحنه جنایت را برای آنان به نمایش گذاشت. از سوی دیگر نیز راننده پژو (مقتول) با نصب دوربین روی داشبورد خودرو و یقه پیراهنش، صحنه‌هایی از قتل خود را به تصویر کشیده بود که همه این اسناد محکمه پسند، ضمیمه پرونده شد و بررسی‌های قضایی در این باره ادامه یافت.

دیگر خبرها

  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان توسط مرد نقاش
  • قتل تکان‌دهنده مادر و پسر جوان با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • ماجرای عکس تکان‌دهنده «آلن دلون» که جهان را شوکه کرد
  • جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط ۴ برادر
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • ماجرای عکس تکان دهنده اسطوره سینمای جهان چه بود؟
  • ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران
  • هر سکه بهار آزادی چند کیلو پیاز ؟! ؛ مقایسه تکان دهنده قیمت ‌ها با ۲۰ سال پیش در اسکار مهران مدیری | ویدئو