Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-19@03:12:53 GMT

تعداد جان‌باختگان به ۴۷۴ تن افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۰۱۱۲

تعداد جان‌باختگان به ۴۷۴ تن افزایش یافت

   ۱۴:۵۳ تعداد جان‌باختگان به ۴۷۴ تن افزایش یافت
 امدادرسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله همچنان ادامه دارد و تاکنون برابر آخرین آمارها ۹۳۸۸ مجروح از زمان وقوع زلزله تاکنون به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. این در حالیست که تعداد جان‌باختگان تا کنون ۴۷۴ تن اعلام شده است.
 
عملیات آواربرداری و جست‌وجو در مناطق زلزله‌زده تقریبا به اتمام رسیده و عمده ساکنان این مناطق نیز اسکان اضطراری داده شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
تیم‌هایی از وزارت بهداشت نیز مسئولیت توزیع کلر برای سالم‌سازی آب آشامیدنی شهروندان مناطق زلزله‌زده را برعهده گرفته و با حضور در شهرها و روستاهای مختلف آموزش‌های لازم را درخصوص استفاده از این محلول به زلزله‌زدگان می‌دهند. روند امدادرسانی گرچه در تمامی مناطق زلزله‌زده در حال انجام است اما به نظر می‌رسد که در روستاها باید توجه بیشتری به زلزله‌زدگان صورت بگیرد. ۱۴:۵۰ (تصاویر) بیمارستان صحرایی سرپل ذهاب
 تصاویر ارائه خدمات درمانی به مصدومان زلزله در بیمارستان صحرایی ارتش در شهر سرپل ذهاب را نشان می دهد. زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر یکشنبه شب غرب کشور را به لرزه درآورد.(تصاویر بیشتر را اینجا ببینید)
۱۴:۴۹ مدارس کرمانشاه فردا (پنجشنبه) تعطیل است
 
مدارس استان کرمانشاه، فردا (پنجشنبه، 25 آبان) تعطیل است.
 
اداره روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمانشاه اعلام کرد: تمامی مدارس دوره‌های تحصیلی سطح استان - که در روزهای پنجشنبه فعال هستند- فردا در گروه صبح و ظهر تعطیل است. در پی وقوع زلزله، مدارس استان کرمانشاه از روز دوشنبه تاکنون تعطیل است. ۱۴:۳۹  (تصاویر) در خرابه‌های مسکن‌مهر چه برجا مانده؟
 بیشتر خانه های تخریب شده در زلزله سرپل ذهاب متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر این شهرستان بوده است. (تصاویر بیشتر را اینجا ببینید)
۱۳:۰۵

 دمای کرمانشاه زیر صفر می‌رود/ بارش در مناطق زلزله‌زده از یکشنبه

بر اساس اطلاعیه ویژه سازمان هواشناسی کشور دمای کرمانشاه طی دو روز آینده به منفی 2 می‌رسد.

سازمان هواشناسی کشور طی اطلاعیه‌ای شرایط جوی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه را پیش‌بینی کرد.

بر اساس این گزارش؛ در مناطق غربی کشور تا روز شنبه هفته آینده جو پایدار بوده و نوسان دمایی قابل توجهی پیش‌بینی نمی‌شود اما از روز یکشنبه هفته آینده در این مناطق بارندگی و وزش باد شروع خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه سازمان هواشناسی، کمینه دما در شهرهای مختلف استان کرمانشاه طی سه روز آینده بدین شرح است:

شهر

کمینه پنجشنبه کمینه جمعه کمینه شنبه کرمانشاه 2- 2- 0 سرپل ذهاب 9 9 11 قصر شیرین 10 10 12 اسلام آباد غرب 3- 3- 1- تازه آباد 5 5 7 سنقر 3- 3- 1- روانسر 1 1 3 گیلانغرب 10 10 12 جوانرود 5 5 7 سرآرود 2- 2- 0 سومار 14 14 16 هرسین 3 3 5 کنگاور 4- 4- 2- ۱۳:۰۱ تصویب 281 میلیارد به عنوان کمک بلاعوض به زلزله زدگان

سخنگوی دولت از تصویب 281 میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض به زلزله زدگان کرمانشاه خبر داد.
 
محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به مصوبات دولت برای رسیدگی به وضعیت آسیب دیدگان مناطق زلزله زده غرب کشور گفت: هیات دولت 659 میلیارد تومان برای تسهیلات و 281 میلیارد تومان به عنوان کمک بلاعوض به زلزله زدگان کرمانشاه را تصویب کرده است و به خانواده هایی که نیاز به احداث و بازسازی خانه دارند، در روستاها 25 میلیون و شهرها 35 میلیون تومان وام تعلق می گیرد. (متن کامل را اینجا بخوانید)
۱۲:۴۲ مطب خیابانی یک پزشک در سرپل‌ذهاب  در تصویر زیر مطب یک پزشک برای کمک به مجروحین در خیابانی در سر پل ذهاب کرمانشاه را می‌بینید.   
۱۲:۴۱ افزایش تعداد مصدومان به 9397 نفر
 
پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور، آخرین آمار تعداد مصدومان زلزله غرب کشور را 9397 نفر اعلام کرد. ۱۲:۱۹  گزارش وزیر کشور درباره مناطق زلزله‌زده در مجلس
 دومین جلسه شورای عالی مدیریت بحران صبح امروز به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و قائم مقام رئیس شورای عالی مدیریت کشور در محل وزارت کشور برگزار شد.  
رحمانی فضلی پس از پایان این جلسه با حضور در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت مجدد به خانواده های درگذشتگان حادثه زلزله در کرمانشاه طی سخنانی اظهارداشت: تمامی اقدامات صورت گرفته در مناطق زلزله زده در دومین جلسه صبح امروز ستاد عالی مدیریت بحران مورد بررسی قرار گرفت و نیازها، ضعف ها و مطالبات را هم مورد ارزیابی قرار دادیم. (متن کامل را اینجا بخوانید)
۱۱:۳۵ پایان دادن به جشن تولدی که به خاطر زلزله ناتمام ماند
 ویدئوی به هم ریختن جشن تولد دوقلوی کرد هنگام وقوع زلزله را شاید دیده باشید. یک روز پس از زلزله، آن ها ویدئوی جدیدی از خود منتشر کردند.   ۱۱:۲۸ اسامی ۳۵۳ نفر از قربانیان زلزله اعلام شد  پزشکی قانونی استان کرمانشاه اسامی ۳۵۳ نفر از جانباختگان زلزله شب گذشته در ثلاث باباجانی، سرپل ذهاب، ازگله، شهر کرمانشاه، اسلام آباد غرب و قصر شیرین را اعلام کرد.(اینجا بخوانید)
۱۰:۵۴  پیمانکار بیمارستان سرپل ذهاب دستگیر شد
 رییس کل دادگستری استان کرمانشاه از دستگیری پیمانکار بیمارستان سرپل ذهاب که در زمین‌لرزه اخیر تخریب شده، خبر داد.  
به گزارش تسنیم، محمدرضا عدالتخواه با اعلام این خبر گفت که پرونده پیمانکار این بیمارستان در دستور رسیدگی قضایی دارد.
 
رییس کل دادگستری کرمانشاه گفت که پیمانکار با وثیقه‌ آزاد می‌شود تا ساختمان بیمارستان را بازسازی اصولی و فنی کرده و برای مردم قابل استفاده کند. ۱۰:۴۱  آخرین خبرها از مناطق زلزله‌زده در غرب کشور امدادرسانی به زلزله‌زدگان و آسیب‌دیدگان ناشی از زلزله همچنان ادامه دارد و تاکنون برابر آخرین آمارها ۹۳۴۵ مجروح از زمان وقوع زلزله تاکنون به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.  
عملیات آواربرداری و جست‌وجو در مناطق زلزله‌زده تقریبا به اتمام رسیده و عمده ساکنان این مناطق نیز اسکان اضطراری داده شده‌اند.
 
تیم‌هایی از وزارت بهداشت نیز مسئولیت توزیع کلر برای سالم‌سازی آب آشامیدنی شهروندان مناطق زلزله‌زده را برعهده گرفته و با حضور در شهرها و روستاهای مختلف آموزش‌های لازم را درخصوص استفاده از این محلول به زلزله‌زدگان می‌دهند.
 
مدارس استان کرمانشاه برابر با آخرین اخبار در روز چهارشنبه نیز تعطیل خواهد بود. ۱۰:۳۶ چادر به خیلی‌ها در سرپل‌ذهاب هنوز‌ نرسیده است
 
اکبر سنجابی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه امکانات و اقلام بسیاری در شهرستان سرپل‌ذهاب در میان مردم توزیع شده است، اظهار داشت:  با گذشت سه شب از وقوع زلزله در استان کرمانشاه تعدادی از مردم سرپل‌ذهاب همچنان در سرما شب را سپری خواهند کرد.
 
فرماندار سرپل‌ذهاب از توزیع 10 هزار تخته چادر در میان زلزله‌زدگان خبرداد و گفت: 20 هزار خانوار در این شهرستان زندگی می‌کنند و تاکنون 10 روزنامه_های_اصفهان">هزار تخته چادر و 40 هزارتخته پتو در میان آنها توزیع شده است.
 
سنجابی با بیان اینکه خانه‌هایی در این شهرستان آسیب ندیده‌اند ولی مردم به آنها مراجعه نمی‌کنند، بیان کرد: به دلیل پس‌لرزها و ترس از ریزش خانه‌ها مردم به منازل خود مراجعه نکرده و همچنان در خیابانها شب را سپری می‌کنند.
 
وی بیان اینکه به همه روستاها در شهرستان سرپل‌ذهاب سرکشی انجام شده است، عنوان کرد: به نسبت خدمات و امکانات موجود در شهرستان سرپل‌ذهاب به روستاها نیز خدمات ارائه شده ولی کافی نیست.
 
فرماندار سرپل‌ذهاب اظهار کرد: همچنان کمبودهایی در این شهرستان وجود دارد و ترس از پس‌لرزها مانع بازگشت خانواده‌ها به خانه‌ها می‌شود. ۱۰:۳۶ سازمان هواشناسی کشور پیش بینی کرده است در سه روز آینده در غرب کشور جوی پایدار ساکن شود. حالا پس از سه روز اقدامات امنیتی، بهداشتی و اسکان زلزله زدگان انجام شده و مسئولان معتقدند که مشکلات به حداقل رسیده است. ۱۰:۳۶ به گفته مسئولان تا ساعت 8 صبح امروز بیش از 270 پس لرزه در غرب کشور به ثبت رسده است که بزرگترین آن 4.7 در مقیاس ریشتر بوده است. گفته می‌شود همچنان پتو، چادر، مواد غذایی و لباس از وسایل مورد نیاز مردم در مناطق زلزله زده محسوب می‌شود. اختصاص وام 10 میلیونی به خانوارهای زلزله زده ۰۹:۰۵ در جلسه‌ای که روز  سه‌شنبه در بانک مرکزی برگزار شد، کمیسیون اعتبارات  این بانک دو مصوبه مهم در رابطه با جریان زلزله اخیر داشت. در جلسه این کمیسیون مقرر شد نظام بانکی نسبت به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون تومانی به هر خانوار آسیب‌دیده از زلزله در استان‌های غربی اقدام کند.
این تسهیلات با معرفی ستاد حوادث غیرمترقبه استان به بانک عامل و با شش‌ماه تنفس و تقسیط چهار ساله پرداخت می‌شود. با توجه به تاکیدی که درباره تسهیلات قرض‌الحسنه وجود دارد، سود رایج بانکی (١٨ درصد) را شامل نشده و به آن کارمزد چهار درصد تعلق خواهد گرفت. سهمیه هر یک از بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات قرار است از سوی بانک مرکزی اعلام شود. اما دیگر مصوبه بانک مرکزی به مهلت‌دهی به کسانی است که قبل از وقوع زلزله در این مناطق تسهیلات بانکی دریافت کرده بودند.
به استناد «قانون تسریع در بازسازی مناطق آسیب دیده در حوادث غیرمترقبه مصوب خرداد ۱۳۹۲» مقرر شد شبکه بانکی نسبت به امهال تمام تسهیلات اعطایی قبل از وقوع حادثه به افراد آسیب دیده (اعم از تولیدی و غیرتولیدی، در شهرها و روستاها) به مدت دو سال از تاریخ وقوع حادثه اقدام کند و سود متعلقه توسط دولت تأمین ‌شود. واحدهای آسیب‌دیده مشمول این مصوبه نیز با معرفی ستاد حوادث غیرمترقبه به بانک عامل می‌توانند از شرایط امهال بهره‌مند شوند. بی نظمی در توزیع اقلام ضروری میان زلزله زدگان ۰۸:۳۸ نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل نحوه توزیع اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان است، گفت: مشکل در تامین اقلام مورد نیاز زلزله‌زدگان همچون پتو، دارو، غذا و چادر وجود ندارد، مشکل فعلی در نحوه توزیع اقلام به نیازمندان و زلزله‌زدگان است که متاسفانه بی‌نظمی ایجاد کرده است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب، گفت: مسئولان محلی و استان‌های مختلف از لحاظ بهداشتی و درمانی سنگ تمام گذاشتند، کمک‌های امدادی رسیده است. اکنون شرایط از مرحله بحران عبور کرده و اوج بحران گذشته و وارد مرحله توزیع اقلام ضروری شده‌ایم که متاسفانه در این باره ضعف وجود دارد.
فلاحت‌پیشه توضیح داد: در تامین اقلام ضروری همچون چادر، غذا، آب و دارو مشکلی وجود ندارد بلکه مشکل در توزیع این اقلام است که بی‌نظمی ایجاد کرده به طوری که به دلیل بسیج همگانی برای امدادرسانی و آواربرداری اقلام مورد نیاز به تمامی نیازمندان و زلزله‌زدگان نرسید، این بی‌نظمی باعث شد که مردم خود وارد توزیع اقلام شوند به همین دلیل برخی نتوانستند اقلام امدادی را دریافت کنند.
نماینده مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو ادامه داد: در حال حاضر نیروهای نظامی و انتظامی کار توزیع اقلام امدادی را در دست گرفتند که امیدواریم این روند با نظم انجام شود و مشکلی در توزیع وجود نداشته باشد.
۰۱:۳۶ صدور حکم بازداشت برای پیمانکار بیمارستان نوساز اسلام‌آباد غرب که در زلزله ویران شد
نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی از صدور حکم بازداشت برای پیمانکار بیمارستان نوساز تخریب‌شده در این شهرستان خبر داد.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس گفت: شاهد بودیم که بیمارستان نوساز اسلام‌آباد غرب در پی وقوع زلزله تخریب شد. این در حالی بود که بیمارستان امام خمینی با وجود قدمتی چندین دهه‌ای خسارتی جدی به خود ندید.
در پی این مسئله، مدعی‌العموم حکم بازداشت پیمانکار این بیمارستان را صادر کرده است.
فلاحت پیشه با اشاره به رایزنی‌های خود با وزیر راه و شهرسازی و وزیر بهداشت اظهار کرد: در پی گفت‌وگوهایی که با آقایان آخوندی و قاضی‌زاده هاشمی داشتم، قرار شده است که تیم متخصص فنی به بررسی این بیمارستان بپردازند. ۰۰:۰۵

برق روستاهای سرپل ذهاب چهارشنبه وصل می‌شود

مدیر عامل شرکت توزیع برق کرمانشاه گفت: از چهارشنبه برق روستاهای شهرستان سرپل ذهاب وصل می‌شود.

مرادی مجد اظهار داشت: در تمامی مسیرهای زلزله زده به جز شهرستان سرپل ذهاب برق وصل است تنها تعدادی از روستاهای آسیب دیده این منطقه باقی مانده که از فردا جهت انجام نیازهای ضروری برقر دار می شوند.

وی افزود: از ۲۴۰ روستای سرپل ذهاب ۴۰ روستا شبکه های برق آنان آسیب دیده که درصدد تامین برق رسانی آنان طی فردا هستیم.

مرادی مجد با اشاره به اینکه این روستاهای بی‌برق هشت هزار جمعیت دارند، گفت: برق در شرایط موجود که هنوز آوار برداری ها انجام نشده و به دلیل تماس شبکه های برق با آوارها ممکن است برای مردم خطرساز باشد بنابراین باید مقداری آواربرداری انجام شود.

۲۳:۲۰ تمام خدمات به مصدومان زلزله کرمانشاه رایگان است
مدیر کل نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان با اشاره به وضعیت درمانی مصدومان زلزله کرمانشاه که در تهران بستری هستند، گفت: تمام هزینه‌های درمان و انتقال مصدومان از بیمارستان‌های محل بستری تامین اعتبار شده و به صورت رایگان برای مصدومان انجام می‌شود.
دکتر علیرضا عسگری  با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ مصدوم زلزله کرمانشاه به تهران و البرز اعزام شدند، گفت: این مصدومان در بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، امام حسین (ع)، سینا، لقمان، هفت تیر، فیروزگر و شریعتی تهران و بیمارستان شهید مدنی کرج بستری هستند.
عسگری با بیان اینکه بالای ۸۰ درصد اعمال جراحی مورد نیاز مصدومان  امروز انجام شده است، گفت: اعمال جراحی باقی مانده نیز فردا انجام خواهد شد. در عین حال در هر شیفت به این مصدومان سرکشی شده و فرم بیماران به حوزه نظارت بر درمان تحویل داده می‌شود. ۲۲:۱۸ سرپل ذهاب و زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه، عکس یک شماره امروز روزنامه نیویورک تایمز
۲۱:۵۳

افزایش سه برابری مستمری مددجویان مناطق زلزله‌زده در آبان

مستمری مددجویان شش شهرستان زلزله‌زده استان کرمانشاه در آبان ماه سه برابر پرداخت می‌شود.

سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد گفت: این موضوع شامل مددجویان زلزله‌زده شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی، دالاهو، اسلام‌آباد غرب و جوانرود می‌شود.

او افزود: علاوه بر شماره حساب ۹۹۹۹ کمیته امداد نزد بانک ملی و شماره حساب های اعلام شده از سوی دفاتر استانی کمیته‌امداد برای واریز کمک‌های نقدی، امکان دریافت کمک‌های غیرنقدی از طریق این دفاتر نیز فراهم شده است.

همچنین هموطنان نیکوکار می‌توانند از طریق سایت کمیته امداد کمک‌های نقدی خود را برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه واریز کنند.

تعداد مصدومان زلزله کرمانشاه به ۷۸۱۷ تن رسید ۲۰:۳۷ معاون درمان وزیر بهداشت از افزایش شمار مصدومان زلزله کرمانشاه به ۷۸۱۷ نفر خبر داد و گفت: ۴۰ روانشناس در قالب ۲۰ تیم به مناطق اعزام شده‌اند تا خدمات سلامت روان را در بیمارستان‌ها به مصدومان و خانواده‌های آنان ارائه دهند.
دکتر قاسم جان بابایی گفت: از این تعداد ۹۶۴ نفر در بیمارستان‌ها بستری و ۷۲۰ تن نیز ترخیص شده‌اند.
وی افزود: ۴۳۱۳ نفر از مصدومان به صورت سرپایی درمان شدند همچنین ۲۰۶ نفر از مصدومان در بیمارستان‌های کرمانشاه، ۲۳۱ تن در بیمارستان‌های تهران و البرز و ۶۲ نفر در بیمارستان‌های همدان بستری هستند.
۱۹:۲۲ صدور جواز دفن 435 جسد در استان کرمانشاه
 
پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را 435 نفر اعلام کرد.
 
پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را 435 نفر اعلام کرد. تعداد افراد متوفی در شهرهای مختلف به شرح زیر است:  سرپل ذهاب: 317
اسلام آباد غرب: 23
کرند: 14
قصر شیرین: 28
جوانرود: 3
ثلاث: 15
معاینه شده توسط پزشکی قانونی کرمانشاه: 29
 
شایان ذکر است تعداد جان باختگان شهر کرمانشاه، تنها یک نفر بوده است و سایر جان باختگانی که به عنوان معاینه شده در کرمانشاه اعلام می شوند از شهر ازگله و سرپل ذهاب به کرمانشاه منتقل شده اند. ۱۹:۱۷ خسارات زلزله 1800 میلیارد تومان برآو‌رد شد‌/آواربرداری ظهر امروز پایان یافت
 
معاون عمرانی استاندار‌ کرمانشاه گفت: برآورد اولیه ‌‌خسارات زلزله 1800 میلیارد تومان به رئیس جمهور ارائه شد.
 
به گزارش تسنیم، مجتبی نیک‌کردار عصر امروز در حاشیه جلسه ستاد بحران در کرمانشاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برآورد اولیه از خسارات در بخش پروژه‌های عمرانی و دولتی و بخش واحدهای مسکونی، تجاریف صنعتی و ‌خصوصی به رئیس‌جمهور ارائه شد، اظهار داشت: در بخش عمرانی خسارات فراوانی وارد شده ‌که باید بتوانیم عملیات عمرانی را برای ترمیم این خسارت‌ها شروع کنیم.
 
وی با بیان اینکه ‌حدود 11 هزار واحد مسکونی و روستایی در مناطق زلزله‌زده‌ صددرصد تخریب شده است، افزود: قرار شد در واحد روستایی 5 میلیون کمک بلاعوض و 25 میلیون وام با بهره کم داده شود.
 
نیک‌کردار با بیان اینکه 5 هزار واحد شهری صدرصد تخریب شده است، تصریح کرد: ‌به هر واحد شهر نیز ‌‌35 میلیون تسهیلات کم بهره داده می‌شود.
 
معاون استاندار‌ کرمانشاه با بیان اینکه ‌حدود 8 هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض جهت اسکان موقت داشتیم، تصریح کرد: برآورد اولیه از میزان خسارت به زیرساخت ها حدود 1800 میلیارد است که یک ردیف مستقل برای بازسازی این واحدها در بودجه 97 با‌ید اعمال شود.
 
نیک‌کردار با بیان اینکه در کمک‌رسانی به مردم باید تسریع ‌شود، گفت: ‌در دادن امکانات به زلزله‌زدگان نهایت تلاش خودمان را انجام می‌دهیم
 
وی با بیان اینکه آواربرداری از ظهر امروز پایان یافت، افزود: ‌الان باید به نیازهای اولیه مردم استان رسیدگی شود و تا اسکان موقت در یک شرایط مناسب انجام گیرد.
 
معاون استاندار‌ کرمانشاه با بیان اینکه حدود 30 کامیون نیارهای اولیه مردم به سمت سرپل ذهاب ارسال شد، گفت: ‌حدود 17 کامیون به سمت ازگله و‌ 20 کامیون به ثلاث باباجانی ارسال شده است. ۱۹:۱۶ رئیس جمهور لبنان با ارسال پیام‌هایی به همتایان ایرانی و عراقی خود جان باختن شماری از شهروندان در زمین لرزه یکشنبه شب را تسلیت گفت. ۱۷:۵۶  تسلیت مجری شبکه دو به زبان کردی
 تسلیت مجری شبکه دو سیما به زبان کردی کرمانشاهی به مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب
۱۷:۳۱ آمار جانباختگان زلزله 432 تن اعلام شد
 
پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را ۴۳۲ نفر اعلام کرد.
 
تعداد افراد متوفی در شهرهای مختلف به شرح زیر است:
 
سرپل ذهاب: ۳۱۷
اسلام آباد غرب: ۲۳
کرند: ۱۴
قصر شیرین: ۲۸
جوانرود: ۳
ثلاث: ۱۵
معاینه شده توسط پزشکی قانونی کرمانشاه: ۲۹
صحنه: ۳
 
در این گزارش، اجساد شهرستان صحنه نیز به آمار تلفات اضافه شده است. تعداد جان باختگان شهر کرمانشاه، تنها یک نفر بوده است و سایر جان باختگانی که به عنوان معاینه شده در کرمانشاه اعلام می شوند از شهر ازگله و سرپل ذهاب به کرمانشاه منتقل شده‌اند. ۱۷:۳۰ راه‌اندازی رادیو امید برای زلزله‌زده‌ها
 
مدیر کل صداوسیما استان کرمانشاه از راه‌اندازی رادیو امید به منظور پوشش اخبار زلزله غزب کشور و به ویژه استان کرمانشاه خبر داد. ۱۷:۲۹ وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده پایدار است
 
سازمان هواشناسی کشور طی اطلاعیه‌ای به تشریح وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده کشور پرداخته و از شروع بارندگی در این مناطق از هفته آینده خبر داده است. ۱۶:۵۸  نابسامانی توزیع امکانات میان زلزله‌زدگان
 مردم: هیچ چیزی به ما هنوز ندادند! هرکس خودش می‌تواند می‌رود چیزی می‌گیرد.   ۱۶:۵۷ روحانی: در مواقع بحران جای مچ‌گیری نیست 
 در مواقع بحران جای گله‌گذاری و مچ‌گیری نیست، نباید در شرایط بحرانی فعلی به دنبال مچ‌گیری باشیم اما مثالی می‌زنم که امروز شاهدش بودم. وقتی به سرپل ذهاب رفتیم دیدیم که چگونه خانه‌های مردم که در کنار خانه‌های مسکن مهر بود حتی شیشه‌هایش هم نشکسته بود اما خانه‌های مسکن مهر تخریب شده بودند که البته برخی می‌گویند علت این بوده که آن خانه‌ها روی گسل قرار داشتند در حالیکه گسل نقطه‌ای نیست بلکه یک مسیر است و اگر آن خانه‌هایی که مربوط به مسکن مهر بوده روی گسل قرار داشته است خانه‌های مجاورش هم روی همان گسل قرار داشتند. ادامه را اینجا بخوانید.  ۱۶:۳۹ فریاد کمک مردم روستای نیمه کار
 مردم روستای نیمه کار از ثلاث باباجانی که خانه‌های آنها بر اثر زلزله تخریب شده است، بدون هیچ امکاناتی در فضای باز روزگار می‌گذارند و از مسئولان تقاضای کمک دارند.   ۱۶:۲۰  تکذیب خبر سرقت از خودروهای حمل چادر و پتو برای زلزله‌زدگان در حال برخی شاهدان شب گذشته، خبر دادند: "راهزنان با بستن راه در مسیر کرمانشاه به سرپل ذهاب(گردنه پاتاق) محموله‌های امدادی چادر و پتو را به سرقت برده‌اند." این خبر امروز تکذیب شد.  در توضیح این فیلم خبرگزاری مهر به نقل از برخی منابع نوشته است: "چند کامیون حمل چادر و پتو که به سمت سرپل‌ذهاب در حرکت بودند پس از مواجهه با جمعیت چند روستا که درخواست کمک داشتند متوقف شده و محتویات یک کامیون را در محل مورد نظر پیاده می‌کنند."     ۱۶:۰۸  روحانی: دولت مقصران ساختما‌های بی کیفیت مسکن مهر را به مردم معرفی می‌کند روحانی در سرپل ذهاب و در واکنش به تخریب مسکن مهر در زلزله: دولت مقصران ساختمان‌های بی‌کیفیت مسکن مهر را شناسایی و به مردم معرفی می‌کند. حسن روحانی همچنین در این بازدید با توضیح مسوولان ذیربط در جریان چگونگی خسارت ها و روند امداد رسانی به مردم آسیب دیده از زلزله قرار گرفت.

روحانی از نزدیک با آسیب دیدگان و مردم زلزله زده در این شهرستان دیدار و ضمن شنیدن صحبت ها و درددلهایشان، نظرات آنها را درباره نحوه امدادرسانی ها، کمبودها و مشکلات موجود جویا و دستورات لازم برای جبران کاستی ها و رفع مشکلات مردم را به مسوولان مربوطه صادر کرد. ۱۶:۰۳ سرقت محموله چادر کذب است

معاون اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه سرقت محموله چادر صحت ندارد گفت: وضعیت امنیتی مناطق زلزله‌زده مناسب است
 
سرهنگ محمدرضا آمویی در گفت‌و‌گو با تسنیم، اظهار داشت: مردم باید به شایعات توجه نکنند و اکنون وضعیت امنیتی منطقه مناسب است و هیچ سرقتی رخ نداده است.
 
آمویی عنوان کرد: برخی از شهرهای استان کرمانشاه آسیب‌دیده هستند و در 48 ساعت گذشته منازل آن‌ها تخریب شده و وضعیت مناسبی از نظر زیستی ندارند بنابراین نیازمند انضباط و همدلی هستند.
 
وی از مردم خواست که ورودی شهرها را باز کنند که کامیون‌های حامل اقلام ضروری به موقع به دست زلزله‌زده‌ها برسد. ۱۵:۳۹ ایرنا- دو گردشگر سوئیسی که به همدان سفر کرده‌اند، پس از خبردار شدن از زلزله کرمانشاه، به هلال احمر همدان رفتند و اعلام آمادگی کردند که برای کمک به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند.   ۱۵:۲۶  راهزن‌ها محموله های امدادی برای زلزله زدگان را سرقت کردند! حاجی پور خبرنگار اعزامی روزنامه ایران به مناطق زلزله‌زده در توییتر خود نوشت: شب گذشته راهزنان در گردنه پاتاق در مسیر کرمانشاه به سرپل ذهاب با بستن راه محموله‌های امدادی حدود ۲۰۰۰ چادر و پتو را به سرقت برده‌اند. پس از این راهزنی، یگان ویژه در این مسیر مستقر شده است.   ۱۵:۲۵ سازمان مدیریت بحران: ۴۳۲ نفر کشته و ۷ هزار و ۸۱۷ مجروح زلزله در غرب کشور
 براساس اعلام سازمان مدیریت بحران کشور، شمار کشته شدگان زلزله در غرب ایران به ۴۳۲ نفر رسید. اورژانس هم تعداد مجروحان را ۷ هزار و ۸۱۷ نفر اعلام کرد. ۱۵:۱۵ پس‌لرزه‌ها در کرمانشاه همچنان ادامه دارد؛ 216 مورد پس‌لرزه تا ظهر امروز
 
فرهاد فروزی با اشاره به زمین‌لرزه بزرگ هفت و سه‌دهم ریشتری شب 21 آبان‌ماه ازگله اظهار داشت: این زمین‌لرزه در ساعت 21:48 دقیقه شب رخ داد.
 
مسئول شبکه لرزه‌نگاری کرمانشاه با ابراز اینکه پس‌لرزه‌های این زلزله ممکن است تا چندین ماه ادامه داشته باشد گفت: بزرگترین پس‌لرزه به‌بزرگی چهار و هفت‌دهم ریشتر ثبت شده است.
 
فروزی با بیان اینکه تا ساعت یک بعد از ظهر امروز 216 مورد پس‌لرزه ثبت شده است، عنوان کرد: روز گذشته 22 آبان‌ماه ساعت 7:50 صبح، ساعت 12:49 دقیقه ظهر و 16:42 بعد از ظهر زلزله‌هایی با بزرگی چهار و هفت‌دهم ریشتر ثبت شده است.
 
وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان زلزله قابل پیش‌بینی نیست اضافه کرد: تا چند روز آینده از شدت پس‌لرزه‌ها کاسته می‌شود. ۱۵:۱۵ شمار کشته‌های زلزله استان کرمانشاه افزایش می‌یابد
 
روابط عمومی پزشکی قانونی استان از دفن بی‌مجوز حداقل پنجاه جان‌باخته زلزله خبر داد که در آمارهای کشته‌شدگان زلزله استان کرمانشاه نیامده است.
 
محمدعلی منشی‌زاده افزود: مسائلی همچون ناراحتی از دست دادن عزیزان و ناآگاهی نسبت به قانون سبب شده برخی از کشته‌شدگان بدون مجوز از پزشکی قانونی دفن شوند. ۱۵:۱۱ گفته می‌شود به بیمارستان‌های کشور اعلام شده حتی اگر حال عمومی بیمار بستری شده بهبود یافت، برای ایجاد شرایط بهتر اندکی در بیمارستان بیش‌تر بمانند. در همین حال گفته شده است، برای بازگشت زلزله‌زدگان از بیمارستان به محل زندگی خود تمامی هزینه ها 100% بر عهده دولت می‌باشد ۱۵:۱۰  نوبخت: کسی از تیم امداد و نجات را ندیدیم
 نوبخت: ما حتما فردا در مجلس با دستگاه‌هایی که کوتاهی در عدم استقرار انجام دادند برخوررد می‌کنیم. نیم ساعتی است که از تیم امداد و نجات کشور کسی را نمیبینیم و این مسأله به اطلاع رئیس جمهور خواهد رسید ۱۲:۳۴ اطلاعیه دفتر آیت الله سیستانی درباره کمک به زلزله‌زدگان 
 دفتر آیت‌الله سیستانی اجازه داد تا مقلدین ایشان در صورت تمایل نصف سهم امام (ع) را به آسیب‌دیدگان زلزله اختصاص دهند.
 
به گزارش تسنیم، دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان عراق ضمن همدردی با زلزله‌زدگان غرب ایران اعلام کرد که مقلدین آیت‌الله سیستانی می‌توانند نصف سهم امام (ع) را به آسیب دیدگان زلزله اختصاص دهند.   تعداد مصدومین زلزله در استان کرمانشاه به 7460 نفر رسید ۱۲:۲۷ تعداد مصدومین زلزله در استان کرمانشاه به 7460 نفر رسید
 
معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: تعداد مصدومین حادثه در حال حاضر به 7460 نفر رسیده است و با همت و تلاش کادر درمان تاکنون 4313 نفر به صورت سرپایی درمان شده‌اند.
 
وی گفت: خوشبختانه 720 نفر از مصدومان زلزله غرب کشور با حال مساعد مرخص شده‌اند و 960 مصدوم در حال حاضر بستری هستند. ۱۲:۰۵ مرگ 21 دانش‌آموز در زلزله غرب کشور
  ۲۱دانش‌آموز در زلزله غرب کشور جان باختند/ ۲۰ فرهنگی آسیب دیدند/ اعزام بازرس ویژه برای اجرای برنامه فوری بازسازی مدارس/ 20 فرهنگی آسیب جسمی دیده‌اند.  
44 واحد مدرسه تخریب شده‌اند که به دلیل آسیب جدی نمی‌توان از آنها فعلاً استفاده کرد و باید فعلاً با دوشیفت کردن مدارس و تهیه کانکس، دانش‌آموزان را آموزش دهیم. ۱۱:۳۵ آخرین آمار زلزله در غرب کشور: ۴۳۰ کشته و ۷۴۶۰ مجروح پزشکی قانونی استان کرمانشاه آخرین آمار جان‌باختگان زلزله این استان را ۴۳۰ نفر اعلام کرد: سرپل ذهاب: ۳۱۷ اسلام آباد غرب: ۲۳کرند: ۱۴ قصر شیرین: ۲۸جوانرود: ۳ ثلاث: ۱۵ معاینه شده توسط پزشکی قانونی کرمانشاه: ۲۷ صحنه: ۳ ۱۱:۲۴ رییس جمهور وارد سرپل ذهاب شد
 
رییس جمهور روز سه شنبه در جریان سفر به استان کرمانشاه برای بازدید از مناطق زلزله زده وارد شهرستان سرپل ذهاب شد. ۱۱:۲۴ شرط پرداخت وام‌های ویژه به زلزله‌زدگان
 
کرباسیان، وزیر اقتصاد طی نامه‌ای خطاب به معاون امور بانکی و بیمه‌ای خود اعلام کرد که با همکاری بیمه مرکزی، بانک‌ها، بیمه‌های دولتی و نیمه دولتی ضمن تشکیل کمیته پیگیری و رسیدگی نسبت به تسریع در ارائه‌ خدمات و اعطای تسهیلات لازم به اسیب دیدگان سریعا اقدام کنند.
 
وی همچنین تاکید کرد که بانک‌های عامل مشمول این دستور مکلفند در خصوص افراد و شرکت‌هایی که در این حادثه دچار ضایعه جانی و یا خسارت مالی شده‌اند تا بازگشت به حالت عادی نسبت به هرگونه اقدام پیگیری جهت وصول مطالبات و یا موارد مشابه دستور توقف را صادر کنند. بنابراین با این دستور وزیر اقتصاد آسیب دیدگان مناطق زلزله زده تا وقتی که شرایط عادی آنها مهیا نشده این امکان را دارند که پرداخت مطالبات را با تاخیر انجام دهند.
 
اما این که قرار باشد تسهیلاتی از سوی شبکه بانکی برای کمک به زلزله زدگان و بازسازی محل مسکونی آنها در نظر گرفته شود، موضوعی است که فعلا در این رابطه هیچ تصمیم جمعی گرفته نشده است.
 
آن‌طور که جمشیدی – دبیر کانون بانک‌های خصوصی – در این باره به ایسنا توضیح داده فعلا بانک‌ها هر کدام براساس تمایل و امکانات خود برای کمک به زلزله‌ زدگان وارد شده‌اند و سعی بر این بود تا بتوان خدمات بانکی را در این مناطق در روال معمول انجام داد و دچار قطعی و یا مشکلی نباشد. ۱۰:۴۳  رییس جمهور در کرمانشاه: دولت با همه توان خود برای یاری آسیب دیدگان وارد عمل شده است

 
رییس‌ جمهور با تاکید بر اینکه "همه مردم ایران در کنار کرمانشاه هستند"، به آسیب دیدگان از زلزله اطمینان داد که دولت با همه توان خود برای یاری آسیب دیدگان ، وارد عمل شده و در کوتاه‌ترین زمان ممکن تلاش خواهد کرد تا این معضل را حل و فصل کند.
 
حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی که برای بازدید از مناطق زلزله زده صبح سه شنبه وارد کرمانشاه شد، به خبرنگاران گفت: دیدار با مردم قهرمان کرمانشاه همیشه جزو آرزوهای من بود اما دلم نمی‌خواست در چنین شرایطی باشد که مردم امروز غم‌دار و دچار مصیبت باشند و امیدواریم در روزهای خوش و افتتاح طرح‌ها خدمت مردم عزیز و قهرمان این دیار بیاییم که همواره مرزبان خوبی برای کشور عزیز ایران بودند.
 
رییس جمهور با ابراز تسلیت به خانواده هایی که عزیزان خود را در این زلزله از دست دادند و آرزوی سلامتی برای مجروحان گفت: این درد و رنجی برای همه ایرانیان بود و به نمایندگی از ملت ایران به مردم کرمانشاه تسلیت گفته و به آنان می گویم که همه مردم ما در کنار کرمانشاه هستند.
 
 روحانی با تاکید بر اینکه "هیچ ایرانی نیست که امروز به فکر مردم کرمانشاه نباشد"، اظهارداشت: کسانی که اقوام و بستگان خود را از دست داده اند و آنهایی که در بیمارستان‌ها بستری هستند و خانه و زندگی خودشان را از دست داده اند، همه باید در کنار یکدیگر برای رفع این معضلات تمام  توانمان را بکار بگیریم.
 
 رییس جمهور با قدردانی از ملت ایران به خاطر همدلی و کمکهایشان گفت: باید از همه  ملت ایران اعم از دولتی ، نظامی اعم ارتش ، سپاه و بسیج ، هلال احمر ، نهادهای امدادی ، بنیاد مسکن و وزارتخانه های  بهداشت ، کشور ،راه و نیرو و همه آنهایی که تلاش کردند در این روزها مشکل آب، برق و جاده‌ها را حل کنند و مردم را از زیر آوارها نجات دهند و به بیمارستان‌ها برسانند و همچنین  از امداد هوایی تشکر کنم. هواپیماها و هلی‌کوپترها در این روزها تلاش فوق‌العاده‌ای انجام دادند و اگر پرواز این بالگردها در دیروز و امروز نبود مسلماً روند کمک‌رسانی خیلی سخت‌تر و مشکل‌تر می‌شد.
 
 روحانی همچنین از همه کشورهای همسایه‌مان و از همه کشورهایی که در این حادثه با ملت ایران ابراز همدردی ، تشکر و سپاسگزاری نمود.
 
رییس جمهور با بیان اینکه مسوول اصلی بازسازی بنیاد مسکن است، گفت: خواهش می‌کنم همه مقامات دولتی و نظامی و همه خیرین و سمن‌های مردمی به بنیاد مسکن کمک کنند و کار جداگانه‌ای انجام ندهند البته برای خدمات مدرسه و غیره می‌توانند برنامه‌ریزی و تلاش نمایند.
 
 روحانی با اشاره به اینکه مردم باید خانه‌هایشان را بازسازی کنند و دولت باید کمک بلاعوض و وام را در اختیار آنها قرار دهد، اظهارداشت: دولت در این روند تسریع خواهد کرد تا در حداقل زمان ممکن کار انجام شده و مردم آسیب دیده از زلزله بتوانند سامان پیدا کنند.
 
رییس جمهور افزود: برای مجروحین این حادثه از خداوند بزرگ شفای عاجل و برای همه مصیبت‌دیدگان از خداوند تقاضای صبر و اجر می‌کنم و می‌دانیم که دلگرمی همه مردم به رحمت خداوند است و بی‌تردید خداوند مردم را تنها نخواهد گذاشت، مردم، دولت و نیروهای مسلح با همه توان در کنار مردم خواهند بود. 423 کشته و 7156 مصدوم تا این لحظه ۰۹:۵۲ شمار کشته ها و مصدومان براساس اعلام مسئولان تا صبح سه شنبه در استان کرمانشاه 423 کشته و 7156 مصدوم است و اکنون مسئولان برای بررسی وضعیت و برنامه ریزی در منطقه حضور دارند.  عزیمت هیات ویژه از سوی رهبر انقلاب به کرمانشاه ۰۹:۴۹ هیاتی ویژه به سرپرستی حجت الاسلام و المسلمین معزی نماینده ولی فقیه در هلال احمر از سوی مقام معظم رهبری برای بازدید از مناطق زلزله زده امروز(سه شنبه) وارد کرمانشاه شد. 
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی نماینده رهبر انقلاب در جمعیت هلال احمر، به منظور بازدید از مناطق زلزله زده و بررسی روند خدمت رسانی به زلزله زدگان در راس هیاتی از سوی دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به کرمانشاه رفته تا از نزدیک روند ارائه خدمات و فعالیت های امدادی را ارزیابی کند. نماینده ویژه مقام معظم رهبری همچنین در جمع مصیبت دیدگان و زلزله زدگان حاضر خواهد شد تا با بازدید از مناطق خسارت دیده، به بررسی وضعیت موجود و مشکلات آنها بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی نماینده مردم شریف استان کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری و تعدادی از مسئولان جمعیت هلال احمر، حجت الاسلام والمسلمین معزی را در این سفر همراهی می کنند.
رئیس جمهور وارد کرمانشاه شد ۰۹:۴۷ رییس جمهور صبح سه شنبه برای بازدید از مناطق زلزله زده و نظارت و بررسی بر روند امداد رسانی به زلزله زدگان در شهرهای استانهای غربی کشور و دیدار با مردم و آسیب دیدگان، وارد کرمانشاه شد.
حسن روحانی در بدو ورود به فرودگاه از سوی وزیر کشور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار و جمعی از مسئولان ارشد محلی مورد استقبال قرار گرفت. رییس جمهور قرار است برای بازدید از مناطق زلزله زده استان کرمانشاه و دیدار با مردم و آسیب دیدگان زلزله، عازم این مناطق شود.
همچنین قرار است جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور مسوولان دستگاه های ذیربط به ریاست رییس جمهور در کرمانشاه برگزار شود.رییس دفتر رییس جمهور، وزرای نفت و راه و شهرسازی، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس بنیاد مسکن انقلاب و معاون پارلمانی رییس جمهور، دکتر روحانی را در این سفر همراهی می‌کنند.
پیام تسلیت پاپ فرانسیس ۰۹:۳۵ پاپ فرانسیس رم با ملت ایران و عراق و آسیب دیدگان زلزله یکشنبه ابراز همدردی کرد. سخنگوی دولتی مقدس کاردینال ایتالیایی پیترو پارولین این پیام را به مقامات دول خاور میانه ارسال کرد. 
پارولین به نقل از پاپ گفت: پاپ فرانسیس از صمیم قلب به خاطر زمین لرزه ای که در عراق و ایران خرابی به بار آورده اندوهگین شده و به تمام کسانی که این اندوه را تحمل می کنند صبر و آرامش آرزو می کند.»
وی همچنین قول داد که برای آرامش روح جان باختگان دعا کرده و برکت الهی را برای بازماندگان طلب کند. زلزله در مرز ایلام و لرستان ۰۸:۳۴ زلزله به بزرگی 4.3 ریشتر صبح امروز مرز استان های لرستان و ایلام را لرزاند.
به گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، جزییات این زمین لرزه 4.3 ریشتری به شرح زیر است:
بزرگی: 4.3محل وقوع: مرز استان های لرستان و ایلام - حوالی کوهدشت (لرستان)تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 23 آبان 1396 - 07:58:15طول جغرافیایی: 47.56عرض جغرافیایی: 33.84عمق زمین‌ لرزه: 10 کیلومترنزدیک‌ترین شهرها:34 کیلومتری کوهدشت (لرستان)41 کیلومتری درب گنبد (لرستان)44 کیلومتری هفت چشمه (لرستان)
نزدیکترین مراکز استان:70 کیلومتری کرمانشاه83 کیلومتری خرم آباد احتمال افزایش کشته ها تا 10 درصد ۰۸:۳۲ مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: آب و برق بیشتر مناطق زلزله زده استان وصل شده است.
رضا محمودیان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار تعداد کشته‌ها به 407 نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به 6700 نفر رسیده است.
وی با بیان اینکه احتمالا هنوز عده‌ای زیر آوار هستند، یادآوری کرد: احتمالا تعداد کشته شدگان این حادثه تا 10 درصد دیگر بیشتر شود.  
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه اظهار کرد: آب و برق اکثر مناطق زلزله زده وصل شده، اما در سرپل ذهاب فقط معابر روشنایی دارند و برق سایر مناطق نیز به زودی وصل خواهد شد.
محمودیان تصریح کرد: آب نیز در شبکه وجود دارد، اما برای اینکه ممکن است برخی منازل دچار شکستگی لوله  شده باشند و با وصل شدن آب وارد خانه مردم شود، هنوز آب منازل مسکونی برقرار نشده است. تشکر ظریف از پیشنهادهای کمک بین المللی ۰۸:۳۰ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییترش نوشت: «تصاویر دلخراشی از خسارات زلزله و کشته‌شدن افراد در کرمانشاه و عراق دیدم. از جامعه‌ی بین‌الملل به خاطر ابراز همدردی‌ها و پیشنهاد کمک‌شان ممنونیم. در حال حاضر کشورمان توانایی مدیریت بحران را به وسیله منابع داخلی‌ دارد. بابت تمام پیشنهادهای کمک بسیار متشکریم و شما را در جریان اخبار مربوطه قرار می‌دهیم.»
همدردی وزارت خارجه امریکا با زلزله زدگان ۰۱:۲۱ وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای با خانواده های جانباختگان و آسیب دیدگان زلزله دیشب در ایران و عراق ابراز همدردی کرد.
زلزله 3 ریشتری ازگله را لرزاند ۰۰:۵۲ زلزله 3 ریشتری ازگله واقع در استان کرمانشاه را لرزاند. این زلزله ساعت ۲۳:۴۹:۵۹ و در عمق 8 کیلومتری زمین به‌وقوع پیوست. اتمام نشت یابی گاز بخشی از سرپل ذهاب ۰۰:۰۸ مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران از به مدار آمدن پالایشگاه ایلام خبر داد نشت‌یابی گاز بخشی از سرپل ذهاب به اتمام رسیده است. به گفته وی بخشی از لوله فلر این پالایشگاه آسیب دیده بود که به دلیل رعایت نکات ایمنی فعالیت این پالایشگاه برای ساعتی متوقف شد اما از ساعت ۱۸ امروز مجددا این پالایشگاه به مدار آمد. علی دایی پیشقدم شد ۰۰:۰۲ علی دایی با انتشار پستی اینستاگرامی از مردم درخواست کرد تا به زلزله‌زدگان کرمانشاه کمک کنند. او برای کمک به زلزله‌زدگان شماره تلفنی را معرفی کرده تا اشخاصی که قصد کمک کردن دارند از این طریق اقدام کنند.. در کپشن پست دایی آمده است: «دوستان عزیز، برای سهولت در امر یاری رسانی، لطفا فقط عزیزانی که قصد شرکت در این عمل خدا پسندانه و کمک به هموطنان را دارند با شما ذکر شده تماس بگیرند.»
شهرداری تهران پذیرای خانواده مصدومان زلزله ۲۳:۵۸ شهرداری تهران اعلام کرد که همراه سراهای سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با تمام ظرفیت، پذیرای خانواده مصدومان زلزله است که به بیمارستان‌های تهران اعزام شده‌اند. سازماندهی یک تیم بزرگ مددکاری اجتماعی متشکل از کارشناسان متخصص جهت ارایه مشاوره از دیگر خدمات شهرداری تهران خواهد بود.
همراه‌سرا، مهمانسرایی است که توسط شهرداری تهران برای پذیرایی از خانواده‌های کم توان غیر تهرانی که در بیمارستان‌های تهران بستری هستند راه اندازی شده است. عملیات امداد و جستجو تقریبا تمام شده است ۲۳:۳۸ رییس اورژانس کشور گفت: در حال حاضر تقریبا عملیات امداد و نجات و انتقال مصدومان پایان یافته است.
پیرحسین کولیوند که در مناطق زلزله‌زده حضور دارد،  با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی از طرف نهادهای مختلف در مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: تقریباً عملیات امداد و جست‌وجو تمام شده و فردا کار تکمیل بیمارستان‌های صحرایی انجام می‌شود. در حال حاضر نیز دارو، تجهیزات و دپوی خون به اندازه کافی وجود دارد. فردا کار سرکشی به روستاها و اقدامات لازم برای مصدومان سرپایی انجام می‌شود. همچنین تیم‌های بهداشت محیط و سلامت روان نیز مستقر می‌شوند. پست اینستاگرامی روحانی ۲۳:۳۲ رییس جمهوری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: حادثه تلخ زلزله در غرب کشور و استان کرمانشاه و جان‌باختن تعدادی از هموطنان عزیزمان، همه ملت ایران را غم‌زده و ناراحت کرد.
هیچ سدی آسیب ندیده ۲۳:۲۸ نماینده وزارت نیرو در شورای مدیریت بحران کرمانشاه اعلام کرد که تا شعاع 125 کیلومتری کانون زمین لرزه در کرمانشاه هیچ سدی آسیب ندیده است. اعزام 40 گروه روانپزشکی به منطقه ۲۲:۲۸ قائم مقام وزیر بهداشت از آغاز بازسازی بیمارستانهای مناطق زلزله‌زده از فردا سه‌شنبه خبر داد. 
دکتر ایرج حریرچی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کرمانشاه آخرین آمار مجروحان زلزله کرمانشاه را 7156 نفر اعلام و گفت از این تعداد 4313 نفر سرپایی درمان شدند و 625 نفر نیز که بستری بودند، مرخص شده‌اند. همچنین 119 نفر از مصدومان با هواپیما به بیمارستان دیگر استان‌ها منتقل شده اند و بیش از 100 نفر دیگر هم امشب منتقل خواهند شد. 74 دستگاه آمبولانس و 12 دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز تاکنون به استان اعزام شده است.  به گفتهقائم مقام وزیر بهداشت 40 گروه روانپزشکی جهت تسکین بازماندگان هم به استان اعزام شده است.  دولت عزای عمومی اعلام کرد ۲۲:۲۶ فردا در سراسر کشور عزای عمومی اعلام شد.
هیئت دولت با صدور بیانیه‌ای ضمن تسلیت حادثه تلخ و اندوهبار زلزله غرب کشور و ابراز همدردی با خانواده قربانیان و  آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه، فردا (سه شنبه بیست و سوم آبان ماه) را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.
متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:
بسمه تعالی
« و بشر الصابرین الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون »
حادثه تلخ و اندوهبار زلزله غرب کشور که جان باختن و مجروح شدن و بی خانمانی تعدادی از هموطنانمان در این منطقه و خصوصا مردم صبور استان کرمانشاه را در پی داشت، مایه تاسف و اندوه فراوان ملت ایران شد.
هیئت دولت ضمن عرض تسلیت این حادثه ناگوار به مقام معظم رهبری، ملت ایران و خصوصا مردم شهید پرور و جان برکف استان کرمانشاه و عموم بازماندگان این حادثه تلخ و ناگوار در غرب کشور و ضمن ابراز همدردی و آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه، به جهت احترام به همه قربانیان و همدردی با خانواده محترم آنان و کلیه حادثه دیدگان، فردا سه شنبه بیست و سوم آبان ماه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام می کند.
هیئت دولت همچنین ضمن تقدیر از کلیه نیروهای امدادی حاضر در مناطق زلزله زده، مجددا کلیه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی را موظف به ارائه خدمات به حادثه دیدگان کرد. بیش از 200 روستا همچنان در خاموشی ۲۱:۳۶ از 263 روستایی که در پی زلزله در خاموشی فرورفته اند تاکنون 40 روستا دوباره به برق دسترسی پیدا کرده اند. به گفته مسئولان مابقی روستا ها به دلیل تخریب تجهیزات فرعی از جمله ترانس در خود روستا قابلیت گرفتن برق ندارند که کار رفع این مشکلات در حال انجام است. هم اکنون 30 اکیپ برق در منطقه مستقر است. همدردی لالیگا با مردم ایران ۲۱:۳۲ در لحظاتی که ابعاد زلزله ۷.۲ ریشتری کرمانشاه، با گذشت زمان بزرگتر می شود، لیگِ اسپانیا موسوم به لالیگا با مردم ایران بابت این حادثه ناگوار ابراز همدردی کرد. در حساب رسمی لالیگا در فیسبوک، پیامی نوشته شده که به نشانه احترام، پست کاملا به زبان فارسی است:
"لالیگا تقاضای زیادی برای همه کسانی که تحت تاثیر زمین لرزه در ایران هستند، فرستاده می شود. ما با شما هستیم"

گزارش فرماندهی کل ارتش از امدادرسانی ۲۱:۲۱ امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش که در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب حضور دارد، اعلام کرد ۴ تیپ ارتش با قدرت و شدت، مشغول کار آواربرداری، امداد رسانی و بیرون آوردن مجروحین از زیر آوار ها در منطقه سرپل ذهاب هستند. 
وی ضمن اعلام این خبر افزود: امروز با روشن شدن هوا اقدام به ایجاد یک پل هوایی بین کرمانشاه و سرپل ذهاب کردیم که تا این لحظه بیش از ۲۵۰ سورتی پرواز بالگردی انجام شده و بیش از ۶۰۰ تن از مجروحین با توان بالگردی و آمبولانس‌ها به کرمانشاه منتقل شده‌اند. با ایجاد پل هوایی از کرمانشاه به شهرهای دیگر در نظر داریم سر ریز مجروحین را بوسیله هواپیماهای C۱۳۰ نیروی هوایی ارتش به دیگر شهرهای اطراف منتقل کنیم.
وی با بیان اینکه هم اکنون نیاز فراوانی به چادر، مواد غذایی، آب آشامیدنی و... هست، گفت: آنچه در انبارهای یگان‌های ارتش در منطقه غرب کشور بود را به مناطق زلزله زده منتقل کرده‌ایم و هم اکنون ۱۰۰۰ تخته چادر و برخی ملزومات غذایی نیز ازپایگاه شهید لشکری مهرآباد توسط هواپیماهای ترابری C۱۳۰ نیروی هوایی ارتش به منطقه منتقل شده است. ارسال 2600 تخته پتو، موکت و چادر به کرمانشاه ۲۱:۱۸ کمک‌های مردمی و دولتی در ایلام به مردم زلزله‌زده آغاز شده است.به گفته مدیرکل انتقال خون استان ایلام خون اهدایی مردم به بیمارستان‌های کرمانشاه منتقل خواهد شد. همچنین 8 کامیون حاوی 600 تخته چادر،  1000 تخته پتو، 1000 تخته موکت به مناطق زلزله‌ زده اعزام شده است.  برآورد اولیه میزان خسارت ها ۲۱:۱۳ مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان از خسارت به ۳۱۲ واحد مسکونی شهری، 1216 واحد مسکونی روستایی، ۲۰ مدرسه و ۷۹ واحد دامی در زلزله شب گذشته خبر داد. آرتیکاس اقبال در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی کردستان آمار واحدهای خسارت دیده شهری در شهرستان مریوان را ۳٨ واحد، دهگلان ۱۵۶ واحد، سنندج ۴٨ واحد، سروآباد ۱ واحد، بانه ۳۲ واحد و کامیاران را ۳۷ واحد اعلام  کرد.
به گفته وی آمار واحدهای خسارت دیده روستایی در شهرستان مریوان ۲٨۷ واحد، شهرستان دهگلان ۷٨۵ واحد، سقز ۳واحد، سروآباد ۲۲ واحد، بانه ۱۰۱ واحد، کامیاران ۱۷ واحد و دیواندره ۱ واحد گزارش شده است. در ۹ روستای شهرستان سنندج نیز خساراتی به واحدهای مسکونی وارد شده است.  روحانی و زنگنه فردا در مناطق زلزله زده ۲۰:۱۴ صبح فردا وزیر نفت به‌همراه رئیس‌جمهوری برای بازدید از وضعیت مناطق زلزله‌زده به کرمانشاه سفر می‌کند. به نظر می‌رسد در این سفر قرار است ضمن بازدید از مناطق زلزله‌زده، تصمیماتی جهت تسریع و تسهیل در رسیدگی به وضعیت مردم زلزله‌زده اتخاذ و اعلام شود.
در حال حاضر گاز حدود 40 هزار مشترک در استان کرمانشاه قطع است اما عصر امروز وزیر نفت اعلام کرد که مشکلی در شبکه گازرسانی مناطق زلزله‌زده وجود ندارد و به‌محض اطمینان از موارد ایمنی، گاز مناطق زلزله‌زده فوری وصل می‌شود. ارسال اقلام ضروری با هواپیماهای نهاجا ۲۰:۰۹ دقایقی پیش ۶۰ نفر از متخصصان و گروه پزشکی همراه با تجهیزات پزشکی و چادر توسط یک فروند هواپیماهای C۱۳۰ به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند. نیازمندی‌های ضروری مردم زلزله‌زده شامل آب معدنی و چادر نیز تا لحظاتی دیگر با هواپیمای دوم  به کرمانشاه و سرپل ذهاب ارسال خواهد شد. همچنین با هواپیمای سوم نیز تا ساعتی دیگر چادر و آب معدنی به مناطق زلزله زده ارسال می شود.
اقلام ارسالی شامل یک هزارو ششصد و پنجاه تخته چادر، ۳۰ هزار بطری آب معدنی و تجهیزات پزشکی است  که از سوی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مردم زلزله زده  اهداء شده است. ترس مردم قصرشیرین از ورود به منازل و عدم توزیع چادر ۱۹:۲۷ فرماندار قصرشیرین نسبت به عدم توزیع چادر در این منطقه آسیب دیده انتقاد کرد و گفت: عمده‌ترین مشکل شهروندان قصر شیرین مشکل اسکان است که به یک موضوع لاینحل تبدیل شده و به دلیل برودت هوا نگران سلامتی مردم هستیم.
فرامز اکبری فرماندار قصر شیرین اظهار کرد: متاسفانه مشکل چادر به صورت یک مشکل لاینحل در قصر شیرین باقی مانده است. به تازگی پس لرزه‌ شدیدی در این منطقه داشتیم البته از صبح وقوع پس لرزه‌ها وجود داشت به همین دلیل امکان سکونت مردم در منازل وجود ندارد. پس لرزه‌ها باعث نگرانی مردم شده و علی رغم تلاش‌های بسیار اما امکانات امدادرسانی هلال احمر در زمینه توزیع چادر در حد انتظار نبود که به دلیل برودت هوا نگران سلامتی مردم هستیم. آخرین وضعیت تامین برق مناطق زلزله زده ۱۹:۲۳ مدیرعامل توانیر گفت: ۵۰ درصد از زیرساخت‌های توزیع و فوق توزیع که آسیب دیده بودند، مورد بازیابی قرار گرفته و درخصوص منطقه سرپل‌ذهاب که بیشترین آسیب را دیده بود، باید گفت که در حال حاضر مراکز حیاتی برق‌دار و معابر روستایی و شهری نیز ۸۰ درصد برق‌دار شده‌اند.
آرش کردی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که زیرساخت‌های اصلی شبکه برق در استان کرمانشاه وارد مدار شده است، اظهار کرد: شبکه موجود کاملا پاسخگوی نیاز برق منطقه خواهد بود. درخصوص شبکه‌های داخلی شهرها و روستاها باید گفت با توجه به اینکه به دلیل پس لرزه مردم در بیرون ساختمان‌ها اسکان گزیده‌اند، اولویت ما روشنایی معابر شهری و روستایی بوده، به همین دلیل بر اساس اقدامات صورت گرفته، تاکنون ۸۰ درصد معابر شهری و روستایی مناطق زلزله زده برق‌دار شده‌اند. ۱۸:۵۶ لبخند یک نوزاد به زندگی در منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب 
 یک نوزاد ساعاتی پیش در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب در بیمارستان صحرایی متولد شد.
 
به گزارش تسنیم، در میان اخبار غم‌انگیز و دلهره‌آور زلزله شب گذشته کرمانشاه، اخبار بعضا خوشایندی هم به گوش می‌رسد؛ از نجات افرادی که زیر آوار مانده‌اند تا به دنیا آمدن نوازدی در میان بحبوحه این ساعات و روزهای غم‌بار.

تصویر زیر مربوط به نوزادی است که ساعاتی پیش در بیمارستان صحرایی سرپل‌ذهاب به دنیا آمد.   ۱۸:۲۷ تعداد کشته‌شدگان زلزله غرب کشور به 445 نفر رسید  
تعداد مجروحان زلزله غرب کشور به 7100 نفر رسید. و تعداد کشته‌شدگان زلزله غرب کشور نیز به 445 نفر رسید. ۱۸:۱۵ اسامی مصدومان انتقالی زلزله غرب ایران به بیمارستان های تهران
 
امام خمینی: ماهان شیخ ویسی، شیوا قنبری، رحمت فتاحی، بلبل عزیزی، خاور فاخر، سهیلا کرمی، ایوب صیفوری، الماس محمودی، جمشید یاری، شهناز مجیدیان، حمید اسماعیلی، اسحاق صادقی، اذر ازادی، پیمان زارعی، اختر مجهودیان، بلال پالانی، سوسن اسپری، توران همتی، زینت مرادی، جهانگیر سلیمانی، سارا الیاسی، شهلا الیاسی، عزیز ولی پناه، نوشین محمدی، شکوفه‌ عزیزخانی، حشمت حشمتی، طوبی قادری، مهدی احمدی، بهزاد غلامیان
 
فیروزگر: نازنین دارابی،فرشته قادری، هیرو الیاسی، فرخنده الیاسی، حسین احدی
 
لقمان: نوید کمری
 
سینا: طوبی نوری، طاهره ازادی، احمد ناصری، فرید احمدی، میثم تبریزی، شیر علی لطفی پور، فریده ملک خطابی، مانوی سلیمی، بهمن تایشه، فاضل تایشه، سعدا… عزیزی، کژال میریزی، امید اقا ویسی،‌معصومه پالانی، عبدالله جاسمیان، علی غلامی
 
شریعتی: پروانه خسروی، فاطمه عباسی، شیما مرادیان، عاشیه کریمی
 
مدنی کرج: مینا قنبری، هما علی مرادی، سعید جامعه ای، امیر احد بابا مرادی، فاطمه امیرفر، صورت سعید مرادی، شاپور زمانی، جوان مرادی،‌هادی صادقی، فاطمه امیری، مریم جوانمیری، فرهاد کوهنگ، فریده کافی،‌زانیار ظاهری،‌علی کرم سلیمانی، مروارید ازادی،‌جلال کاکا مرادی،امید علی قاسمی نیک،‌ فاطمه پور کن، شیما مرادیان،‌ پرویز فتحی
 
باهنر کرج: جوان میرمرادی،‌محمد امین بهرامی، شاهمراد رضایی،‌محسن ارمند، امین اتش پادی، محمد کاکایی، سهیلا مهرایینی،‌ لیلا کریمی، صدیقه رستمی‌،هادی رستمی، هیرو الیاسی
 
بیمارستان کودکان ( مرکز طبی اطفال): یاسر اسپری ۱۸:۱۲ احتمال اتمام عملیات امداد و نجات در مناطق آسیب دیده تا پایان امشب
 
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از احتمال اتمام عملیات امداد و نجات تا پایان شب جاری خبر داد. به گزارش ایسنا، سلیمی اظهار کرد: تقریبا عملیات امداد و نجات تا 99 درصد انجام شده است. وی افزود: برخی خانواده‌ها برای پیدا کردن مفقودان خود مراجعه می‌کنند که تعداد آنها بسیار محدود است.
 
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، گفت: با استقرار 10 فروند بالگرد در منطقه اکثر مصدومان به همدان و کرمانشاه منتقل شده‌اند. ممکن است همین امشب پایان عملیات امداد و نجات را در مناطق آسیب دیده اعلام کنیم. وی همچنین در مورد روند آواربرداری اظهار کرد: عملیات آواربرداری نیاز به تجهیزات سنگینی دارد که امیدواریم از صبح فردا این عملیات را شروع کنیم و پیش ببریم. رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اظهار کرد: با توجه به نزدیکی به پایان عملیات امداد و نجات ممکن است در آمار جان باختگان و مصدومان تغییر جدی نداشته باشیم.
 
تا کنون تعداد جان باختگان به 407 نفر و تعداد مصدومان به  6700 نفر رسیده است. ۱۷:۵۹  407 تن؛ آمارجانباختگان تا ساعت 17/ دستور وزیر کشور برای شناسایی مفقودان سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور از بان باختن 407 نفر و مصدومیت 6700 تن تا ساعت 17:00 امروز خبر داد. در همین حال وزیر کشور نیز با بیان اینکه تمامی امکانات کشور برای خدمت رسانی به مردم استان‌های غربی کشور بسیج شده است، بر لزوم شناسایی هر چه زودتر مفقودان قبل از عملیات آواربرداری دستور داد.
۱۷:۱۲  هرکولس‌های ارتش آماده اعزام به غرب کشور  نیروی هوایی ارتش از آمادگی هواپیماهای C-۱۳۰ این نیروی برای اعزام به مناطق زلزله‌زده خبر داد. ۱۶:۳۳ حضور کامل پلیس در مناطق زلزله‌زده/ مردم بابت امنیت منطقه نگران نباشند
 
فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر حضور کامل نیروهای پلیس در مناطق زلزله زده گفت: مردم بابت امنیت منطقه هیچ نگرانی نداشته باشند.
 
وی با اشاره به استقرار نیروهای راهور در مسیرهای منتهی به مناطق حادثه دیده تصریح کرد: نیروی انتظامی از ظرفیت خود برای خدمت رسانی به بیمارستان‌ها و بهداری‌ها استفاده می‌کند. همچنین مجموعه هواناجا می‌تواند از بالگردهای خود برای انتقال مجروحین استفاده کند. امیدواریم تا ساعات و روزهای آینده نظم خاصی در این مناطق برقرار شود و مردم به جز مصیبت از دست دادن عزیزان خود نگرانی دیگری بابت امنیت نداشته باشند. ۱۶:۳۲ 125 مصدوم زلزله در راه تهران/ درخواست از شهرداری برای اسکان همراهان
 
مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت از شهرداری تهران و دستگاههای حمایتی درخواست کرد در زمینه تامین اسکان همراهان مجروحان منتقل شده به تهران همکاری کنند.
 
علیرضا عسگری با اشاره به مدیریت موفق دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه اقدامات درمانی حادثه شب گذشته زلزله غرب کشور اظهار کرد: با توجه به تخریبی که در برخی بیمارستان‌های منطقه صورت گرفته، بیماران نیازمند به اقدامات درمانی بیشتر به شهرستان‌های همجوار به خوبی منتقل شده‌اند. ۱۲۵ بیمار نیز وارد تهران می‌شوند و هماهنگی‌های لازم با تهران و البرز برای پذیرش آنها انجام شده است. ۱۶:۳۰ هشدار پزشکی قانونی در مورد دفن بدون مجوز جانباختگان زلزله
 
مدیرکل مدیریت بحران سازمان پزشکی قانونی کشور از اولیاء جان باختگان زلزله کرمانشاه درخواست کرد از تدفین بدون جواز دفن خودداری کنند.

دکتر مهرداد علی بخشی از اولیای متوفیات حادثه زلزله اخیر درخواست کرده تا برای حفظ حقوق قانونی جان‌باختگان و بازماندگان، از تدفین بدون صدور جواز دفن پزشکی قانونی جدا خودداری کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر علی بخشی با اشاره به حقوقی که در زمان حیات یا فوت یک فرد به اطرافیان تعلق می گیرد یا از آن ها ساقط می شود  گفت: متخصصین پزشکی قانونی در کوتاه ترین زمان، جواز دفن جانباختگان را صادر می کنند و لازم است خانواده ها برای حفظ حقوق افراد متوفی و با جواز دفن، مراسم خاکسپاری را برگزار کنند.
۱۶:۱۴ موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: زلزله ای به بزرگی 4.4 ریشتری حوالی سرمست در استان کرمانشاه را  لرزاند. این زلزله در 11 کیلومتری سرمست (کرمانشاه)، 19 کیلومتری زرنه (ایلام) و 20 کیلومتری کرند (کرمانشاه) رخ داد. تا ساعت 14 ظهر امروز 146 پس لرزه در منطقه زلزله زده غرب کشور به ثبت رسیده است. ۱۶:۱۴ مایکل کلور برشتولد سفیر آلمان در تهران در پیامی به زبان انگلیسی و فارسی در صفحه توییتر خود ضمن ابراز همدردی، آمادگی کشورش را برای کمک به زلزله زدگان اعلام کرد. ۱۶:۱۲  دستور رئیسی برای کمک به زلزله‌زدگان
 سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در پی حادثه تأسف‌بار زلزله و کشته‌ و مجروح شدن صدها تن از هموطنان پیام تسلیتی صادر کرد. وی به بخش‌های متولی امر امداد در آستان قدس برای کمک به زلزله‌زدگان دستور داد. ۱۵:۳۹  آخرین آمار از تعداد فوتی‌های زلزله غرب کشور  پزشکی قانونی کرمانشاه اعلام کرد آمار جانباختگان زلزله کرمانشاه به387 نفر رسید. بنا به گفته منابع آگاه در پزشکی قانونی ۶۶۰۳ نیز مجروح تاکنون مجروح شده‌اند.
۱۴:۵۲ وزیربهداشت وارد کرمانشاه شد
 
وزیر بهداشت به همراه وزیر کشور و رییس جمعیت هلال احمر ایران برای بررسی وضعیت مصدومان زلزله شب گذشته در مناطق غربی کشور وارد کرمانشاه شد. ۱۴:۱۲ افزیش شمار کشته شدگان زلزله کرمانشاه به ۳۴۸ نفر/۴۰۵۰ زخمی
 
مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه، آمار کشته شدگان زلزله استان تاکنون را ۳۴۸ نفر اعلام کرد.
 
رضا محمودیان در گفتگو با مهر، آمار کشته شدگان زلزله استان کرمانشاه تاکنون را ۳۴۸ نفر اعلام کرد. آمار زخمی های این حادثه دلخراش نیز تاکنون به ۴۰۵۰ نفر رسیده است.
 
مدیرکل بحران استانداری کرمانشاه از افزایش احتمالی آمار کشته شدگان و مصدومین خبر داد. عملیات آوار برداری و امداد رسانی به مناطق زلزله زده ادامه دارد. ۱۳:۵۹ آمادگی اتحادیه اروپا برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور
 
کمیسیونر اروپایی کمک‌های بشردوستانه در پیامی با آسیب دیدگان و خانواده‌ قربانیان زلزله مناطق غربی ایران ابراز همدردی کرد.وی در پیام خود نوشت: من با خانواده‌ قربانیان زلزله شب گذشته در عراق و ایران ابراز همدردی می‌کنم. اتحادیه اروپا آماده کمک‌رسانی است. ۱۳:۵۷ ابراز همدردی پوتین با حسن روحانی و بازماندگان زلزله‌ غرب ایران

 
ولادیمیر پوتین به دنبال وقوع زلزله در غرب ایران تسلیت خود را به حسن روحانی و مردم ایران اعلام کرد.
 
رییس‌جمهوری روسیه پس از بروز زلزله در ایران و عراق و برجای ماندن تلفات زیاد به حسن روحانی و فواد معصوم روسای جمهور ایران و عراق تسلیت گفت. در پیام پوتین که در وب‌سایت کاخ کرمیلین منتشر شده آمده است: همدردی صادقانه و حمایت ما را برای خانواده‌ها و دوستان و بازماندگان زلزله‌زدگان بپذیرید. ۱۳:۵۰ سازمان پزشکی قانونی آخرین آمار کشته‌شدگان زلزله غرب کشور را ۳۴۱ نفر اعلام کرد
 سازمان پزشکی قانونی در پی وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری شب‌ گذشته در مرز ایران و عراق اعلام کرد: تاکنون ۳۴۱ جسد توسط پزشکی قانونی استان کرمانشاه معاینه و برای آنان جواز دفن صادر شده است. تیم‌های پزشکی قانونی در شهرستان‌های استان کرمانشاه مستقر و در حال معاینه اجساد هستند که تا این لحظه تعداد این اجساد به ۳۴۱ تن رسیده است. پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اعلام صدور ۳۴۱ جواز دفن تا این لحظه (ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه) برای جان باختن زلزله شب گذشته، تعداد جانباختگان شهرستانها را به تفکیک زیر اعلام کرد:  
معاینه شده در کرمانشاه ۱۸ نفر
فوتی‌های اسلام آباد ۲۲ نفر
فوتی‌های کرند ۱۴ نفر
فوتی‌های سرپل ذهاب ۲۴۱ نفر
فوتی‌های قصر شیرین ۲۸ نفر
فوتی‌های ثلاث ۱۵ نفر
فوتی‌های جوانرود ۳ نفر ۱۲:۵۲ رییس جمهور فردا (سه شنبه) به مناطق زلزله زده می‌رود
 
پرویز اسماعیلی معون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور در یادداشتی توئیتری اعلام کرد: رئیس جمهور به منظور بررسی روند امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان، فردا به کرمانشاه می رود. ۱۲:۳۹  آنچه باید درباره زلزله غرب کشور بدانید زمین‌لرزه‌ای که شب گذشته - یکشنبه 21 آبان 96 - در غرب کشور رخ داد و شدت و دامنه‌اش چند استان را لرزاند، در مرز ایران و عراق با شدت 7.3 آغاز شده و چند استان را درگیر کرده است. شهرهای قصرشیرین، سر پل ذهاب و اِزگِله بیشترین آسیب را دیده‌اند.     ۱۲:۲۹ تسلیت الهام علی اف به روحانی در پی زلزله غرب کشور

 رئیس جمهور آذربایجان در گذشت جمعی از هموطنان‌مان در زلزله شب گذشته در غرب ایران را تسلیت گفت.
 
متن پیام الهام علی اف به حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به شرح زیر است:
 
رئیس جمهوری اسلامی ایران
حضرت عالی
جناب آقای حسن روحانی
 
رئیس جمهور محترم،
 
اخبار حاکی از تلفات انسانی متعدد و آوار مربوط به وقوع زلزله درغرب کشورتان اینجانب را بسیار متاثر ساخت.
 
در رابطه با این فاجعه از جانب خود و به نمایندگی از مردم آذربایجان به جنابعالی و به خانواده و نزدیکان جان باختگان و تمام مردم ایران با اندوه عمیق تسلیت عرض می نمایم و برای مصدومین و خسارت دیده گان شفای عاجل و از بین بردن هر چه زودتر نتایج این بلای طبیعی را آرزومندم. ۱۲:۰۹ آخرین گزارش از خسارات و تلفات زلزله ۷.۳ ریشتریِ عراق

 
به دنبال وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری در مرز ایران - عراق، وزارت کشاورزی اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که آسیب‌هایی به سد دربند خان وارد شده که کارشناسان در حال بررسی آن هستند. از ساکنان منطقه نیز خواسته شده تا از این محل دور شوند.
 
وزارت منابع آبی عراق نیز اعلام کرد که زلزله موجب ریزش سنگ از کوه مجاور سد به داخل آن شده است.
 
بنابر این گزارش بسیاری از شهروندان عراقی نیز برای حفظ جانشان شب را در خیابان‌ها به سر بردند.
 
خبرگزاری عراقی "نینا" نیز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که در جریان زلزله، بیمارستان‌های کرکوک، آزادی و کیوان پذیرای ۷۰ تن از مصدومان این حادثه از منطقه کرکوک بوده‌اند.
 
بنابر اعلام این منبع تا کنون شش تن در این حادثه کشته شده‌اند.
 
به گفته وزیر بهداشت منطقه کردستان عراق بیش از ۳۰ تن از مصدومان این حادثه از شهرک دربدیخان واقع در ۷۵ کیلومتری شرق شهر سلیمانیه کردستان هستند.
 
بنابر اعلام شبکه الحرة، هم‌چنین بنابر اعلام  شبکه العالم برق مناطق زلزله زده در عراق نیز قطع شده است. ۱۱:۵۲ جمع کشته‌های زلزله استان کرمانشاه به 328 نفر رسید
 سازمان پزشکی قانونی در پی وقوع زلزله ۷.۲ ریشتری شب‌ گذشته در مرز ایران و عراق اعلام کرد: تاکنون 328 جسد توسط پزشکی قانونی استان کرمانشاه معاینه و برای آنان جواز دفن صادر شده است. تیم‌های پزشکی قانونی در شهرستان‌های استان کرمانشاه مستقر و در حال معاینه اجساد هستند که تا این لحظه تعداد این اجساد به 328 تن رسیده است.
بنابر اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، تاکنون 5346 نفر در بیمارستان‌های کرمانشاه پذیرش شده‌اند.
 پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اعلام صدور 328 جواز دفن تا این لحظه (ساعت 11:40 دقیقه) برای جان باختن زلزله شب گذشته، تعداد جان باختگان شهرستان‌ها را به تفکیک زیر اعلام کرد:  
کرمانشاه 10 نفر
اسلام آباد 22 نفر
کرند 14 نفر
سرپل ذهاب 236 نفر
قصر شیرین 28 نفر
ثلاث 15 نفر
جوانرود 3 نفر ۱۱:۴۴ پیام تسلیت دبیرکل سازمان ملل به دولت و مردم ایران در پی وقوع زلزله

 دبیرکل سازمان ملل پس از وقوع زلزله در غرب کشور درگذشت جمعی از هموطنانمان در این حادثه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.
 
دفتر سازمان ملل در ایران پیام تسلیت و ابراز همدردی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در پی وقوع زلزله در غرب کشور را منتشر کرد.
 
در این پیام آمده است: دبیر کل عمیقا از تلفات جانی و خسارات ناشی از زلزله یک‌شنبه شب در منطقه مرزی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق متاسف است.
 
وی پیام تسلیت و همدردی خود را به خانواده‌های داغدیده، دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و عراق ابراز می‌کند. وی همچنین امیدوار است که مجروحان هرچه زودتر بهبود یابند.
 
در ادامه این پیام، دبیرکل سازمان ملل امدادرسانی محلی فوری که هم اکنون در حال انجام است را ستود و اعلام کرد که سازمان ملل در صورت نیاز آماده همکاری است.
۱۱:۴۳ فرمانده سپاه راهی مناطق زلزله‌زده در کرمانشاه شد


سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بلافاصله پس از صدور فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر کمک رسانی سریع نیروهای مسلح به مردم زلزله زده در غرب کشور، راهی کرمانشاه شد.
۱۱:۲۵ قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد از زلزله آسیبی ندیده است
 
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی اعلام کرد: هیج خسارتی به قلعه فلک‌الافلاک وارد نشده است.
 
در پی انتشار خبری مبنی بر خسارت احتمالی به دیواره‌ها و برج‌های قلعه زیبای فلک‌الافلاک خرم‌آباد بر اثر زلزله شب گذشته‌، خوشبختانه وقوع این زلزله هیچ خسارتی بر این اثر ارزشمند تاریخی وارد نکرده است.
 
بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه مسئولان و کارشناسان حوزه میراث فرهنگی لرستان از قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد بازدید و نسبت به عدم خسارت به این اثر تاریخی اطمینان دادند.
 
همچنین روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان‌، درگذشت جمعی از هموطنان عزیزمان را در استان کرمانشاه بر اثر زلزله دیشب را تسلیت گفته است. ۱۱:۱۲ ترافیک فوق سنگین در محورهای ورودی مناطق زلزله‌زده
 
رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از افزایش ترافیک محورهای ورودی به مناطق زلزله زده خبر داد و افزود: پلیس راه از تردد اتومبیل‌هایی که مسوولیتی در مناطق زلزله زده ندارند جلوگیری خواهد کرد، لذا درخواست می‌کنیم مردمی که مسوولیتی در مناطق زلزله زده ندارند از تردد در این مناطق خودداری کنند. ۱۱:۱۱ کمبود شدید دارو، سرم، تخت و تجهیزات در مناطق زلزله زده/ بیمارستان سرپل ذهاب تخریب شده است
 
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از کمبود شدید دارو، سرم، تخت و تجهیزات در استان به دلیل افزایش کشته‌شدگان و مصدومان زلزله شب گذشته خبر داد. ۱۱:۱۰ وقوع ۱۱۸ پس لرزه / کشورهای حاشیه خلیج فارس زلزله را احساس کردند
 
رییس مرکز لرزه‌نگاری از وقوع ۱۱۸ پس لرزه پس از زلزله اصلی شب گذشته در کرمانشاه خبر داد و گفت: بعد از وقوع چنین زلزله‌ای احتمال پس لرزه تا ماه‌ها وجود دارد.
 
رییس مرکز لرزه‌نگاری در مورد تعداد پس لرزه‌های شب گذشته اظهار کرد: ۱۱۸ پس لرزه ثبت شده که ۵۱ پس لرزه زیر ۳ ریشتر، ۴۹ تا بین ۳ تا ۴ ریشتر و ۱۷ پس لرزه بین ۴ تا ۵ ریشتر بوده است. ۱۱:۰۹ معاینه ۲۱۴ جسد در کرمانشاه/ آمار تفکیکی شهرستان‌ها
 
بر اساس اعلام پزشکی قانونی استان کرمانشاه، تعداد جوازهای دفن صادرشده تا این لحظه به ۲۱۴ مورد رسید.
 
دکتر ارتین کمالی - مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه- اعلام کرد: تا ساعت  ۱۰ و ۲۴ دقیقه در پی وقوع زلزله ۷.۲ ریشتری شب‌گذشته در مرز ایران و عراق، تاکنون ۲۰۷ جسد توسط پزشکی قانونی استان کرمانشاه معاینه و برای آنان جواز دفن صادر شده است.
 
وی افزود: تیم‌های پزشکی قانونی در شهرستان‌های استان کرمانشاه مستقر و در حال معاینه اجساد زلزله هستند که تا این لحظه تعداد اجساد معاینه شده به ۲۰۷ تن رسیده است.
 
بنا براعلام  روابط عمومی  سازمان پزشکی قانونی کشور، وی با اشاره به تعداد اجساد معاینه شده در هر یک از شهرستان‌های استان خاطرنشان کرد: تا این لحظه تعداد اجساد معاینه شده در شهرستان سرپل ذهاب ۱۴۹، اسلام آباد غرب ۲۲، ثلاث باباجانی ۱۵، کرند غرب ۱۴ و قصر شیرین نیز ۱۴ نفر بوده است که در مجموع به ۲۱۴ تن می رسد. ۱۱:۰۲ آخرین آمار از تلفات زلزله شدید غرب ایران؛ ۲۱۴ نفر کشته شدند
 
پزشکی قانونی ۲۱۴ جسد را در پی زلزله کرمانشاه معاینه کرده است که بر اساس آن تلفات به شرخ ذیل است.  *سرپل ذهاب: ۱۴۹  نفر
* اسلام آباد غرب: ۲۲ نفر
* ثلاث باباجانی ۱۵ نفر
*کرند غرب ۱۴ نفر
* قصر شیرین  ۱۴ نفر
۱۰:۳۸ استاندار کرمانشاه: برآورد می‌شود تلفات زلزله کرمانشاه به حدود 300 نفر برسد
 
۱۰:۳۶ وزیران کشور و بهداشت به همراهی تیمی از ریاست جمهوری عازم استان کرمانشاه شدند
 
به دستور رییس جمهور، وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمعیت هلال احمر  به همراهی تیمی از نهاد ریاست جمهوری، عازم مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه شدند. ۱۰:۳۱ از مکالمه طولانی با مناطق زلزله‌زده پرهیز کنید

سخنگوی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه شبکه ارتباطی غرب کشور در مناطق زلزله زده در حالت عادی به سر می‌برد، گفت: وضعیت برقراری ارتباطات علی‌رغم حجم بالای مکالمات نرمال است.  اپراتورهای ثابت و سیار  با افزایش کانال‌های ارتباطی و حل اشکالات احتمالی، در حال کمک به افزایش پایداری شبکه هستند، اختلالات و برخی خرابی‌های موضعی در شبکه نیز به دلیل حجم بالای مکالمات است.
 
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه بر اثر زلزله، در مناطق کرمانشاه و ایلام قطعی عمده در شبکه همراه تا کنون گزارش نشده، توصیه کرد: کاربران با پیگیری اخبار از رسانه‌های رسمی و منابع موثق، از مکالمات طولانی با مناطق زلزله‌زده پرهیز کنند تا امکان برقراری مکالمات موفق بیشتری برای سایر هموطنان امکان‌پذیر شود. ۱۰:۳۰ در صورت نیاز مصدومان به تهران منتقل می‌شوند/ شرایط تحت کنترل است

سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: شرایط مناطق زلزله‌زده تحت کنترل است و در صورت نیاز مصدومان به مناطق دیگر از جمله تهران منتقل می‌شوند.
 
به گزارش ایسنا پیرحسین کولیوند با بیان اینکه در حال اعزام مسئولان به منطقه زلزله زده سر پل زهاب هستیم، اظهار کرد: از دیشب تا امروز صبح تقریبا تمام مسئولان مربوطه به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند و خوشبختانه شرایط تحت کنترل است و امیدواریم که مشکلات حادتری وجود نداشته باشد.
 
سرپرست سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در حال حاضر تمام نیروهای امدادی در روستاهای زلزله‌زده حضور دارند و اگر مصدوم یا مجروح بدحالی داشته باشیم به کرمانشاه و مناطق دیگر از جمله تهران اعزام خواهند شد.
 
وی در پایان گفت: بالگردهای هلال احمر و اورژانس در محل حضور دارند و مشکلی از جهت کمبود بالگردها نداریم. ۱۰:۲۳ وزارت بهداشت آخرین آمار مصدومان تا این لحظه را ۲۵۰۴ نفر اعلام کرده است. ۱۰:۲۰ آمادگی سازمان ملل برای کمک به ایران پس از وقوع زلزله در غرب کشور
 
گری لوئیس هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در ایران نیز در واکنش به زلزله شب گذشته در غرب ایران یک پیام تسلیت در صفحه توئیتر خود منتشر و با مردم ایران ابراز همدردی کرد. وی در این پیام نوشت: «تسلیت به دولت و مردم  ایران برای زلزله مرگبار در مرزهای غربی این کشور. وضعیت  در نیمه شب گذشته خیلی مشخص نبود اما با طلوع خورشید بیشتر درباره کشته شدگان و افراد زخمی اطلاعات به دست می‌آید. در صورت نیاز سازمان ملل آماده همکاری است». ۱۰:۰۷ دستور روحانی به جهانگیری: تمام امکانات برای نجات مردم بسیج شود در پی زلزله شب گذشته در مناطق غربی کشور و بویژه استان کرمانشاه، رئیس جمهور طی دستوری به معاون اول خود به وی ماموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومین حادثه بسیج کند.  
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در دستور حجت الاسلام حسن روحانی به معاون اول رییس جمهور آمده است؛
 
پیرو دستوراتی که شب گذشته برای بسیج تمام امکانات موجود کشور و بخصوص استان‎های همجوار در جهت اقدامات فوری و امدادی برای هموطنان گرفتار زیر آوارها، خدمات درمانی برای مصدومین و تامین احتیاجات لازم هموطنان آسیب دیده به وزیر محترم کشور داده شده؛ ضروری است با توجه به وسعت این حادثه دردناک که متاسفانه به از دست دادن و یا مصدومیت تعداد زیادی از هموطنان عزیز بویژه در استان کرمانشاه منجر شد، جنابعالی ضمن مدیریت عالی موضوع جهت پشتیبانی کامل، مجموعه امکانات دولت و سایر نهادهای عمومی، نظامی و تشکل های مردمی را در این جهت بسیج نمایید.
۱۰:۰۰ مسکن مهر «سرپل ذهاب» دارای بیشترین خسارات و تلفات
 براساس تصاویری که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است، خسارت های شدید زلزله به مسکن مهر شهرستان سرپل ذهاب وارد شده است.

۰۹:۵۳ انتقال 11 مصدوم زلزله کرمانشاه به بیمارستان‌های همدان
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان از آماده‌باش اورژانش این استان خبر داد و گفت: 11 مصدوم حادثه زلزله کرمانشاه برای مداوا راهی بیمارستان‌های همدان شده‌اند.

دکتر حبیب معصومی، با تأکید بر اینکه تمامی بیمارستان‌ها، اورژانس و شبکه بهداشت استان همدان در حالت آماده‌باش هستند، افزود: یک فروند بالگرد به منظور امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه اعزام شده است.

وی یادآور شد: تا کنون هیچ‌یک از مصدومان این حادثه تلخ به استان همدان انتقال نیافته بود اما اکنون 11 مصدوم در راه بیمارستان‌های همدان هستند که بیمارستان‌های استان آمادگی لازم را برای پذیرش بیماران دارند.

۰۹:۳۸  صدور مجوز دفن 207 جسد / مجروح شدن ۱۶۸۳ تن سازمان پزشکی قانونی در پی وقوع زلزله 7.2 ریشتری شب‌ گذشته در مرز ایران و عراق اعلام کرد: تاکنون 207 جسد توسط پزشکی قانونی استان کرمانشاه معاینه و برای آنان جواز دفن صادر شده است. تیم‌های پزشکی قانونی در شهرستان‌های استان کرمانشاه مستقر و در حال معاینه اجساد هستند که تا این لحظه تعداد این اجساد به 207 تن رسیده است.   سرپرست سازمان اورژانس کشور نیز که هم اکنون در سرپل ذهاب حضور دارد، آخرین آمار مصدومین را تا این لحظه ۱۶۸۳ نفر اعلام کرد. ۰۹:۳۷ درخواست گروه خونی O منفی برای کمک به زلزله زدگان

سازمان انتقال خون از دارندگان گروه خونی O منفی خواست برای کمک به مناطق زلزله زده خون اهدا کنند.

افراد دارای گروه خونی O منفی می توانند برای اهدای خون به مراکز اهدای خون سراسر کشور مراجعه کنند.  تعطیلی مدارس ایلام و کرمانشاه 
 به دلیل خطرات احتمالی وقوع زلزله فردا دوشنبه مورخ 22 آبان ماه تمامی مدارس دوره های تحصیلی سطح استان کرمانشاه در گروه صبح و ظهر تعطیل است. همچنین مدارس ایلام هم نیز در نوبت صبح تعطیل شدند.     وزارت آموزش و پرورش هم در پی وقوع زلزله اطلاعیه ای صادر کرد و از مدیران مدارس خواست قبل از ورود دانش آموزان حتما وضعیت بنای مدارس را کنترل کنند.  اعلام 3 روز عزای عمومی در کرمانشاه

استاندار کرمانشاه  اعلام کرد با هماهنگی صورت گرفته با نماینده ولی فقیه در استان، از روز دوشنبه (۲۲ آبان) سه روز در استان عزای عمومی اعلام می‌شود. کلیه دستگاه‌های اجرایی تا اطلاع ثانوی به صورت شبانه روزی در حالت آماده باش هستند.    فرارو-  براساس آخرین گزارش ها تعداد جان باختگان زلزله شدید غرب کشور به 200نفر رسیده است. تعداد مصدومان نیز بیش از 1686نفر اعلام شده است. این آمار براساس اخرین گزارشها تا ساعت 5 و سی دقیقه بامداد روز دوشنبه است. در همین حال استانداری کرمانشاه از امروز سه روز را عزای عمومی در این استان اعلام کرده است.
  به گزارش فرارو، شب گذشته زلزله‌ای به بزرگی هفت و دو دهم بخش‌های وسیعی از شمال شرقی عراق و غرب ایران را لرزانده و باعث مرگ ده ها نفر شد.
 رضا محمودیان ‌مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه آخرین آمار کشته‌های زمین لرزه 7.3 ریشتری شب گذشته (21 آبان) را حدود 200 نفر اعلام کرد. او اعلام کرد که آمار دقیقی از تعداد زخمی ها وجود ندارد اما پیش از این منابع رسمی تعداد زخمی ها را بیش از 1686نفر اعلام کرده بودند.
 با وجود اینکه زلزله شب گذشته تقریبا تمام استان های غربی و مرکزی کشور را در بر گرفت اما بیشترین خسارت ها و تلفات ان در استان کرمانشاه بوده است. در این استان نیز سرپل ذهاب، قصر شیرین، اسلام آباد غرب و دالاهو بیش از دیگر شهرها خسارت دیده اند.  بیشترین کشته ها در شهرستان سرپل ذهاب و قصر شیرین بوده است.    علت آمار بالای کشت ها در سرپل ذهاب نزدیکی به کانون زلزله است.
دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، به خبرگزاری ایسنا گفت: "این زلزله در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه امشب یکشنبه ۲۱ آبان ماه در ۳۰ کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب و ۳۲ کیلومتری جنوب غرب حلبچه رخ داده است.... این زلزله را حدود ۱۵۰ میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت احساس کردند." براساس  گزارش های تنها بیمارستان سرپل ذهاب کاملا تخریب شده است.   دقایقی پس از وقوع زلزله نیروهای امدادی به محل اعزام شدند. حسن روحانی رییس جمهور به وزیر کشور دستورات لازم در مورد امداد رسانی را ابلاغ کرده است.  ستاد بحران کشور نیز تشکیل شده است.  برق برخی مناطق زلزله زده هنوز وصل نشده است. در ساعات اولیه زلزله برق استان های کرمانشاه و ایلام قطع شده بود. مقامات محلی امیدوارند برق سرپل ذهاب تا ساعاتی دیگر وصل شود.  به گفته وزیر کشور عملیات آواربرداری در نقاط مختلف آغاز شده است. پیش بینی می شود که تعداد کثیری هنوز زیر آوار گرفتار باشند.   مرکز مطالعات زمین شناسی آمریکا می گوید که مرکز زلزله که ساعات دیروقت شب به وقت محلی روی داد در جنوب شهر حلبچه بوده است. مرکز زمین شناسی آمریکا عمق آن را ۳۳.۹ کیلومتری از سطح زمین اعلام کرد. این زلزله در شمال عراق نیز خسارات زیادی به بار اورده است. هنوز آمار دقیقی از تلفات آن در عراق در دست نیست. 
 این زمین لرزه غیر از ایران و عراق در کشورهای، لبنان، کویت، ارمنستان و ... نیز احساس شده است. در ایران استان های کرمانشاه، کردستان، ایلام  و همدان بیشتر در معرض آن قرار گرفتند.   در ساعات اولیه زمین لرزه مردم در شهرهای مختلف وحشت زده به خیابان ریختند. براساس گزارش ها بسیاری تا پاسی از شب به خانه هایشان بازنگشتند و عده ای نیز ترجیح دادند شب را بیرون از خانه و در هوای سرد سر کنند.    عمق زلزله سی و چهار کیلومتر اعلام شده است.  

  گستره مناطقی که زمین‌لرزه در آن‌ها احساس شده است. به نوشته «مرکز لرزه‌نگاری اروپایی-مدیترانه‌ای» این زمین‌لرزه هرچند گستره وسیعی داشته، اما احتمالا خسارات چندانی نداشته است.

 تعطیلی مدارس ایلام و کرمانشاه 
 به دلیل خطرات احتمالی وقوع زلزله فردا دوشنبه مورخ 22 آبان ماه تمامی مدارس دوره های تحصیلی سطح استان کرمانشاه در گروه صبح و ظهر تعطیل است. همچنین مدارس ایلام هم نیز در نوبت صبح تعطیل شدند.     وزارت آموزش و پرورش هم در پی وقوع زلزله اطلاعیه ای صادر کرد و از مدیران مدارس خواست قبل از ورود دانش آموزان حتما وضعیت بنای مدارس را کنترل کنند.  اعلام 3 روز عزای عمومی در کرمانشاه

استاندار کرمانشاه  اعلام کرد با هماهنگی صورت گرفته با نماینده ولی فقیه در استان، از روز دوشنبه (۲۲ آبان) سه روز در استان عزای عمومی اعلام می‌شود. کلیه دستگاه‌های اجرایی تا اطلاع ثانوی به صورت شبانه روزی در حالت آماده باش هستند.  درخواست گروه خونی O منفی برای کمک به زلزله زدگان

سازمان انتقال خون از دارندگان گروه خونی O منفی خواست برای کمک به مناطق زلزله زده خون اهدا کنند.

افراد دارای گروه خونی O منفی می توانند برای اهدای خون به مراکز اهدای خون سراسر کشور مراجعه کنند.
 این گزارش تکمیل می شود ...

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۰۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح آب های زیرزمینی کشور هر سال یک متر پایین تر می رود/ افزایش خطرات فرونشست ها در ۵ تا ۱۰ سال آینده

دکتر علی بیت اللهی به قدس آنلاین می گوید: مهم ترین نکته تأسف بار درخصوص فرونشست زمین در ایران این است که در بسیاری از مناطق مختلف کشور عددهای فرونشست از ۱۰سانتیمتر در سال نیز بیشتر است.

وی می افزاید: به عنوان نمونه در شمال غربی مشهد عدد فرونشست زمین به بالای ۱۵سانتیمتر در سال، در جنوب استان البرز نزدیک به ۳۰سانتیمتر در سال و در اصفهان ۱۵ سانتیمتر در سال می رسد. در استان هایی مثل همدان، سمنان، تهران، آذربایجان غربی، مازندران و استان مرکزی نیز این عددها بالاست که از نظر میزان عددی فرونشست، چنین وضعیتی در کشورهای دیگر سراغ نداریم.

بیت اللهی می گوید: در واقع از نظر تعدد مقادیر بالای فرونشست در نقاط مختلف کشور، ایران جزو سه کشور نخست دنیاست. حتی آمار جهانی نشان می دهد؛ در کل دنیا حدود ۳ تا ۵درصد پهنه های فرونشستی بالای ۱۰سانتیمتر در سال است و بقیه پهنه های فرونشستی در دنیا زیر ۱۰سانتیمتر در سال است و کشور ما چندین پهنه متعدد در استان های مختلف دارد که این عدد به بیش از ۲۰سانت در سال هم می رسد. بنابراین به لحاظ میزان و نرخ فرونشست زمین، ایران جزو سه کشور نخست است.

عوامل ایجاد فرونشست زمین در ایران

این استاد زلزله شناسی ادامه می دهد: مهمترین و اصلی ترین دلیل ایجاد فرونشست در کشور، افت سطح آب های زیرزمینی است که دلیل آن برداشت بی رویه آب های زیرزمینی از طریق حفر چاه است و دلیل برداشت بی رویه آب های زیرزمینی هم به طور عمده موضوع کشاورزی، کشت محصولات آب بر و شیوه های منسوخ آبیاری است که هدر رفت بالایی دارد.

علی بیت اللهی؛مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

وی می افزاید: از سویی دیگر، تغییرات اقلیمی و کاهش نزولات جوی سبب شده سطح آب و منابع آب زیرزمینی ما هر سال پایین برود و در واقع برآوردها نشان می دهد؛ سطح آب های زیرزمینی کشور ما هر ساله به طور میانگین یک متر پایین تر می رود که به فرونشست زمین منجر می شود. 

خطرها و تهدیدهای فرونشست چیست؟

بیت اللهی مدیر بخش زلزله و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می گوید: نخستین و  مهم ترین خطر فرونشست، خطر زیست محیطی است. چراکه در اثر فرونشست و فشردگی لایه های زمین دشت ها به بیابان تبدیل شده و تخلخل خود را از دست می دهند، نفوذپذیری کم می شود و روان آب ها در سطح زمین جریان پیدا می کنند و به دلیل فرونشست و تراکم، امکان نفوذ به داخل زمین را به دست نخواهند آورد.

وی ادامه می دهد: در چنین حالتی مواد مغذی خاک شسته می شود و دشت ها و مزارع حاصلخیز به بیابان تبدیل می شود. اما علاوه بر آن مستحدثات روی زمین مانند لوله های نفت و گاز، خطوط ریلی، جاده ها، ساختمان ها، مراکز تجاری و فرهنگی و میراث باستانی ما در فرونشست ها آسیب می بینند . 

بیت اللهی عنوان می کند: این پدیده مانند زلزله نیست که یک بار رخ دهد و تمام شود؛ بلکه هر روز در حال وقوع است و استمرار دارد و چنانچه فکری به حال این پدیده نشود، ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده آثار و خطرات آن را بسیار مشهودتر خواهیم داشت.

مهمترین و اصلی ترین دلیل ایجاد فرونشست در کشور، افت سطح آب های زیرزمینی است که دلیل آن برداشت بی رویه آب های زیرزمینی از طریق حفر چاه است این استاد زلزله شناسی درباره کنترل پدیده فرونشست می گوید: پدیده فرونشست قابل کنترل است و تجربیات جهانی ممتاز و موفقی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال دشت توکیو ۱۲سانتی متر در سال فرونشست داشت اما با کنترل های انجام شده در حال حاضر این عدد به صفر رسیده است.

بیت اللهی درباره تفاوت فرونشست با فروچاله می گوید: تفاوت مکانیسمی این دو پدیده در این است که در فروچاله ها و فرو ریزش ها عمل فرو نشست بسیار سریع و ناگهانی صورت می گیرد و وسعت اثر آن بسیار محدود است. اما فرونشست زمین قطعی و طبیعی است و پهنه بسیار زیادی را در بر می گیرد. بنابراین تفاوت این دو در واقع از نظر فرآیند زمانی، وقوع پدیده است که در حقیقت فرو ریزش زمین منجر به ایجاد فروچاله ها می شود که ممکن است سانحه زا هم باشد.

وی در ادامه می گوید: حدود ۴۹ درصد از جمعیت کشور ما روی پهنه های فرونشستی و یا مجاور آن ساکن هستند و تحت تأثیر این پدیده و خطراتش قرار می گیرند.

راهکار چیست؟

بیت اللهی ادامه می دهد: باید به هر نحوی که شده در راستای کاهش استحصال آب های زیرزمینی تلاش کنیم. به این معنا که از طرفی با انتخاب نوع کشت و بهینه سازی روش های آبیاری و از سوی دیگر با  تغذیه مصنوعی آبخوان ها در فصولی که بارندگی زیاد است آب را به یکسری گودال ها هدایت کنیم تا از این طریق آب به زمین نفوذ کند که البته این موضوع، عزمی جدی می طلبد.

عفت زارع

دیگر خبرها

  • پرداخت هزارمیلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحدهای زلزله زده خوی
  • پیشرفت ۹۳ درصدی بازسازی مناطق زلزله زده خوی
  • بازسازی مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی الگوی خوب مدیریتی است
  • پیشرفت بازسازی مناطق زلزله زده خوی به ۹۳ درصد رسید
  • رشد ۶ درصدی جان‌باختگان تصادفات / عدم‌توقیف خودروهایی که بالای یک‌میلیون تومان خلافی دارند در نوروز
  • افزایش تردد مردم از مرز‌های پرویزخان و خسروی در ایام نوروز
  • افزایش ۴/۹ درصدی تعداد جان‌باختگان حوادث رانندگی؛ صدور ۱۵۷ میلیون برگه جریمه در سال جاری
  • ۵۰ میلیون جریمه سرعت غیرمجاز
  • سطح آب های زیرزمینی کشور هر سال یک متر پایین تر می رود/ افزایش خطرات فرونشست ها در ۵ تا ۱۰ سال آینده
  • ثبت لرزه‌های متعدد در استان کرمان و هرمزگان/تازه آباد استان کرمانشاه با زمینلره‌ ۴.۲ لرزید