Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@13:58:55 GMT

فاضلاب های خانگی بلای جان رودخانه ها در مازندران

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۱۹۹۸

فاضلاب های خانگی بلای جان رودخانه ها در مازندران

نوشهر - ایرنا - وضعیت نابسامان دفع فاضلاب های خانگی و ورود آن به رودخانه های مازندران و دریای خزر علاوه بر آلودگی رودخانه ها و دریا ، پیامدهای جبران ناپذیری در حوزه محیط زیست به همراه دارد.

به طور کلی ابهای 9 رودخانه بزرگ در استان مازندران به دریای خزر می ریزد که از غرب به شرق شامل چالک رود، چشمه کیله، سرداب رود، چالوس، هراز، بابل رود، تالار، تجن و نکا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

‌این رودخانه‌ها از ارتفاعات بالای 3000 متر سرچشمه گرفته و در مسیر خود پس از عبور از مناطق جنگلی ارتفاعات و دامنه‌ها و دشت‌های ساحلی به دریا می‌ریزند.
دریای خزر با 6 هزار و 379 کیلومتر طول خطوط ساحلی بزرگترین دریاچه جهان است که کشورهای روسیه، ایران، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان در حاشیه آن قرار گرفته اند و حدود 1000 کیلومتر آن مربوط به خطوط ساحلی ایران است.
این دریا در کنار رشته کوههای البرز در جنوب آن موجب پیدایش، شرایط زیست محیطی ویژه برای پیدایش جنگل های هیرکانی شده و از سوی دیگر کشاورزی و صنعت گردشگری منطقه ساحلی شمالی کشور نیز به بقای این دریاچه وابسته است.
پروین فرشچی معاون سازمان حفاظت محیط زیست اخیرا اعلام کرده بود که 100 درصد فاضلاب خانه‌های ساحلی بدون تصفیه وارد دریای خزر می‌شود که این امر موجب آلودگی میکروبی آبزیان شده و در زنجیره غذایی تاثیر گذاشته است.
**فاضلاب خانگی مهمترین عامل الودگی رودخانه ها
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس به ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر ورود فاضلاب خانگی مهمترین عامل آلودگی رودخانه های منطقه و دریای خزراست.
ابوالقاسم محمدپور افزود: بیشتر واحدهای مسکونی به ویژه آپارتمان ها فاقد سیستم سپتیک هستند و فاضلاب وارد رودخانه و دریا شده و آلودگی میکروبی آب دریا را به همراه دارد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 30 درصد خانه های شهر چالوس مجهز به اکو هستند و این در حالی است که خیلی از واحدهای مسکونی به دلیل هزینه ای که دارد به آن متصل نیستند.
محمدپور با اشاره به وجود 2 رودخانه حفاظت شده در چالوس اظهار داشت: برخی از کارگاههای تولید شن و ماسه با وجود دارا بودن سیستم تصفیه در ساعات شب از آن استفاده نمی کنند که موجب آلودگی صنعتی آب رودخانه ها و به تبع آن دریا می شود که به آنها تذکر داده شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس به جدیت این اداره در برخورد با عاملان آلودگی محیط زیست تاکید کرد و گفت: کار گروه ویژه ای در شهرستان شامل شهرداری، محیط زیست، بهداشت و درمان، شورای شهر و نیروی انتظامی برای برخورد با متخلفان واحدهای آلوده کننده تشکیل شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر نیز به ایرنا گفت : آلودگی در دریای خزر در حوزه کشورهای آذربایجان و ترکنستان نفتی است، ولی در قسمت ایران مشکلات آلودگی ناشی از فاضلاب به ویژه خانگی، استفاده سموم در حوزه کشاورزی و شیرابه زباله است.
کامبیز محسن سلطانی تصریح کرد: با بررسی های صورت گرفته تاکنون آلودگی نفتی در سواحل منطقه دیده نشده است ولی باید فاضلاب و زباله ساکنان شهرهای ساحلی و گردشگران که همه ساله با تعداد زیاد به این منطقه سفر می کنند هرچه زودتر ساماندهی شود.
وی با اشاره به راه اندازی نیروگاه زباله سوز نوشهر تا پایان امسال افزود: با فعال شدن این نیروگاه مشکل زباله و شیرابه های آن بر طرف خواهد شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نوشهر بر ضرورت تکمیل شدن اکو فاضلاب شهری در نوشهر با توجه به بالا بودن سطح آب تاکید کرد و گفت: در حال حاضر حدود 20 درصد از حوزه شهری تحت پوشش اکو هستند.
**کاهش ذخایر ابزیان به علت ورود فاضلاب ها به رودخانه ها
رئیس اداره شیلات شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت به ایرنا گفت: ورود فاضلاب های خانگی و کارگاه های شن و ماسه به رودخانه ها ، تغییر اکو سیستم آبزیان دریا را به همراه داشته است.
پاشا زانوسی افزود: در فصل مهاجرت ماهیان استخوانی خزر( 15 اسفند تا 15 اردیبهشت) ورود انواع فاضلاب های خانگی،‌ کشاورزی و صنعتی و برداشت غیرمجاز شن و ماسه وضعیت رودخانه ها را نابسامان و موجب کاهش آبزیان دریای خزر به ویژه نسبت به 10 سال گذشته شده است.
کارشناسان آبزی پروری آلودگی رودخانه ها و آلودگی آب دریای خزر را یکی از مهم ترین دلیل کاهش ذخایر ماهیان استخوانی می دانند که باعت کاهش صید ماهیان استخوانی در دریای خزر به یک سوم در سال های اخیر شده است.
یک کارشناس آبزی پروری در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت : ادامه روند آلودگی رودخانه های منتهی به دریا موجب اختلال بیش از پیش در روند تکثیر طبیعی آبزیان دریایی خزر خواهد شد و در آینده نزدیک شاهد انقراض آبزیان دریای خزر خواهیم بود.
حسن حبیب نژاد افزود: آلودگی های ناشی از فاضلاب ها به ویژه خانگی و شیمیایی ناشی از سموم کشاورزی علاوه بر کاهش ذخایرآبزیان باعث مرگ هزاران قطعه ماهی تخم گذار از جمله انواع ماهی استخوانی کفال، سفید و کپور و خاویاری می شود.
وی خاطر نشان کرد: تکثیر بیش از 95 درصد آبزیان به صورت طبیعی وابسته به رودخانه های شیرین منتهی به دریا است و 90 درصد تخم ریزی های صورت گرفته از این طریق به دریا باز می گردند ولی در تکثیر مصنوعی آبزیان دریای خزر به طور مثال ماهی سفید تنها 7 تا 10 درصد ماهی با توجه به فراهم بودن شرایط مناسب به ذخایر ماهی سفید دریا افزوده می شود.
** اجرای تنها 50کیلومتر شبکه فاضلاب در نوشهر
مدیر امور آب و فاضلاب شهری نوشهر به ایرنا اظهار داشت: درحال حاضر 50 کیلومتر شبکه فاضلاب اصلی و فرعی در شهر نوشهر ایجاد شده است که بعد از شهر ساری بیشترین میزان است.
سید شکرالله موسوی تصریح کرد: شهر نوشهر با توجه به داشتن 320 کیلومتر شبکه آب نیاز به همین مقدار شبکه فاضلاب اصلی و فرعی دارد.
وی گفت :امسال با اجرای 5 قرارداد با اعتباری حدود 80 میلیارد ریال از محل تملک ودارایی و درآمد داخلی ،‌11 کیلومتر، حدود 25 درصد به شبکه فاضلاب شهری نوشهر افزوده خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به وجود واحدهای مسکونی زیاد در حاشیه رودخانه ها و بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در این مناطق و عدم پوشش سیستم فاضلاب بسیاری از فاضلاب های مسکونی به رودخانه ها ریخته می شود.
حسینعلی ابراهیمی با اشاره به پالایش شناگاه های دریایی سواحل از سوی محیط زیست در سال جاری گفت : ورود فاضلاب های واحدهای مسکونی و حتی برخی از شیرابه های زباله این واحدها به رودخانه ها، امسال موجب آلودگی 12 شناگاه در استان شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران بر ضرورت هرچه زودتر راه اندازی سیستم جمع آوری فاضلاب و تصفیه آن در شهرهای بزرگ و کوچک با جمعیت‌های مختلف و حتی روستاهای حاشیه سواحل دریای خزر و رودخانه‌های منتهی به آن تاکید کرد.
حسینعلی ابراهیمی تصریح کرد: با عاملان آلوده کننده رودخانه ها و محیط زیست در مازندران برخورد قاطع صورت می گیرد و در این راستا تیم های با همکاری شهرداری، فرمانداری و شبکه بهداشت و درمان شهرستان ها تشکیل و پرونده های متعددی را به مراجع قضایی ارسال شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به ایرنا گفت: موضوع محیط زیست و آب و فاضلاب جزو اولویت های ریاست جمهوری در برنامه ششم است و در این زمینه نیز اعتبارات خوبی از سوی دولت تعیین شده است و طرح های خوبی در قالب مشارکت بخش خصوصی در دسترس اجرا داریم.
حمیدرضا جانباز ادامه داد: علاوه بر این سعی داریم تا با استفاده از اعتبارات صندوق منابع بانک توسعه اسلامی اجرای پروژه های فاضلاب در مازندران در کمترین زمان ممکن اجرایی شود.
وی بر ضرورت مشارکت مردم در اتصال به انشعاب فاضلاب در محل های پوشش تاکید کرد و افزود: پروژه فاضلاب با توجه به افزایش جمعیت و احداث نقاط جدید مسکونی در کشور به ویژه مازندران ادامه دارد.
خبرنگار: سیدمحمد اکبرموسوی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
1295/1899

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۱۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای خوزستان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

بر اساس سامانه‌ پایش کیفی هوای کشور، وضعیت آلودگی هوا در شهرهای استان خوزستان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، امروز _ چهارشنبه هشتم فروردین_ در ساعات منتهی به ۹:۳۰ صبح، بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، وضعیت هوا در ایستگاه‌های شهر اهواز شامل استانداری ۱۲۴، نیوساید ۱۴۰، و اداره کل هواشناسی ۱۳۳ و شهرهای هندیجان ۱۱۸، کارون ۱۱۵ و شادگان ۱۶۰ و آلوده برای گروه‌های حساس را نشان می‌دهد.

بر اساس این سامانه و با توجه به بارندگی‌های اخیر هوای شهرهای رامشیر، شوش، شوشتر و گتوند در وضعیت قابل قبول قرار گرفت.

وجود صنایع آلاینده در خوزستان از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیشکر موجب شده است تا میزان آلایندگی در نقاط شهری و روستایی خوزستان بالا باشد که سبب بروز مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی برای ساکنان شده است، این در حالی است که مسئولان محیط زیست استان آتش زدن مزارع نیشکر را عامل آلودگی هوا اعلام کردند و ادارات محیط زیست دو شهرستان کارون و باوی علیه دو شرکت توسعه نیشکر شکایت کرده‌اند.

بر اساس طبقه‌بندی پنج‌گانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

کد خبر 739550

دیگر خبرها

  • مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند
  • پاسخ سازمان انرژی اتمی به ادعای آلودگی رودخانه ارس
  • شناسایی و توقیف دو دستگاه تانکر حمل فاضلاب در شهرستان زابل
  • تشدید پایش و نظارت محیط زیست بر واحدهای صنعتی مرکزی
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • وضعیت آلودگی هوای خوزستان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • آلودگی آب‌های سطحی در مناطق سیل زده، عامل بروز بیماری‌های پوستی/ کودکان تن به آب نزنند
  • آلودگی آب‌های سطحی عامل بروز بیماری‌های پوستی/ کودکان تن به آب نزنند