Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@12:00:51 GMT

صدای گل پونه ها از بیستون به گوش می رسد/ داغ بم زنده شد

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۲۶۲۵

صدای گل پونه ها از بیستون به گوش می رسد/ داغ بم زنده شد

معنای زمین لرزه را شاید هیچ کس در دنیا به اندازه مردم بم درک نکند شهری که در آن ۳۰ هزار نفر در ۷ ثانیه کشته شد و حالا این مردم برای کمک به کرمانشاه آستین بالا زده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصاد، صدای فریاد زلزله زدگان در گوش مردم بم می پیچد، زمین لرزه دیماه ۸۲ بم با قدرت ۶.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ ریشتر ۳۰ هزار نفر از شهر ۱۰۰ هزار نفری را کشت و ۵۰ هزار نفر را زخمی کرد، هنوز هم بسیاری از مردم این شهر یا روی ویلچر نشسته اند و یا دچار معلولیتی از زمین لرزه هستند و یا زانوی غم را از کشته شدن عزیزانشان را به آغوش گرفته اند.

صحبت های عباس صادق زاده مدیرکل بهزیستی کرمان یادم می آید که می گفت زمین لرزه یک بار تخریب می کند اما پس لرزه های روحی و روانی زمین لرزه بارها تن زلزله زدگان را می لرزاند.

 

اینکه از یک خانواده ۵۰۰ نفری فقط ۵ نفر زنده بمانند و بقیه برای همیشه ساکن قبرستان شهر شوند، اینکه فردی که خانه و زندگی و مغازه و دارایی و خودرو و همه داشته هایش را که سالها برایشان زحمت کشیده به ناگهان از دست بدهد و محتاج قرص نان و یک بطری آب معدنی و چادر شود را این روزها مردم بم دوباره به یاد آورده اند.

 

بمی ها در کنار مردم کرمانشاه ایستاده اند

این روزها بم صدها کیلومتر آن سو تر از ازگله و سرپل ذهاب بار دیگر عزادار شده است، تصاویری که از مخروبه های سرپل ذهاب پخش می شود چنان داغ دل مردم بم را زنده کرده اند که اشک از دیدگان مردم بار دیگر جاری شده و به یاد از دست رفته هاشان راهی بهشت زهرای شهر می شوند و دسته گل بر قبر عزیزانشان می گذارند.

روز گذشته هم هزاران نفر از مردم بم گرداگرد ارگ قدیم جمع شدند و با در دست داشتن پلاکاردهایی همبستگی خود را با کرمانشاهی ها اعلام کردند

اما این تنها کاری که بمی ها می کنند نیست، بمی ها که خرمای سال جاری را برداشت کرده اند این روزها د رحال جمع آوری کمکهای مردمی برای کرمانشاهی ها هستند و البته خرما در راس کمکهای مردم قرار گرفته است.

روز گذشته هم هزاران نفر از مردم بم گرداگرد ارگ قدیم بم جمع شدند و با در دست داشتن پلاکاردهایی همبستگی خود را با کرمانشاهی ها اعلام کردند.

محمد بامری یکی از زلزله زدگان بمی است می گوید: داغ دل مردم بم زنده شد و ما همراه هم وطنان کرمانشاهی به سوگ نشسته ایم. در زمان زمین لرزه بم بخشی از شهر بم به وسیله ستاد معین استان کرمانشاه بازسازی شد و کمکهای کرمانشاهی ها وارد شهر بم می شد و زمانی که ما در سرمای دی ماه به خود می لرزیدیم لباسها و پتو و چادرهایی که مردم سایر مناطق کشور و کرمانشاهی ها برای ما می فرستادند پناهمان می شد.

 

زلزله زدگان به تقویت روحیه و حمایت نیاز دارند

وی افزود: اینکه در یک لحظه کل زندگیت را از دست بدهی و مجبور شوی وسایل شکسته خانه را از زیر آوار خارج کنید و آهن های خانه را کیلویی بفروشی و با وام و سختی بار دیگر خانه را بسازی به زبان و گفتن ساده است اما در عمل مصیبتی ست که تحملش سخت است.

اینکه در یک لحظه کل زندگی ات را از دست بدهی و مجبور شوید وسایل شکسته خانه را از زیر آوار خارج کنید و آهن های خانه را کیلویی بفروشی و با وام و سختی بار دیگر خانه را بسازی به زبان و گفتن ساده است اما در عمل مصیبتی ست که تحملش سخت است

محمد کمال الدینی بیان کرد: زلزله امتحان الهی و یک مصیبت است اما شایعه و حرف و حدیثهای دیگران بر مصائبش می افزاید از مردم می خواهم در کنار برادران و خواهرانمان در کرمانشاه بمانیم چون این مردم این روزها همدلی می خواهند.

وی بیان کرد: تعجب می کنم وقتی مدیران بحران زلزله بم هستند و تمام این چالشها را با پوست و استخوان احساس کرده اند چرا مسئولان دولتی در حال آزمون و خطا هستند، بهترین کار این است که مدیران بحران که تجربه چنین زمین لرزه هایی را دارند را فرا بخوانند، یادم می آید در زمان سونامی ژاپن استاندار وقت کرمان را برای مشورت فراخواندند چرا خودمان از تجربه این افراد استفاده نمی کنیم.

وی گفت: در زمان زلزله و در روزهای ابتدایی آرامش دادن به مردم، کتمان نکردن مشکلات مردم، تامین غذا، دارو و چادر و پتو و سرویس بهداشتی، شیر برای نوزادان و لباس بسیار مهم است، زلزله زده نیاز دارد که دیده شود و امداد رسانی با نظم و ترتیب انجام شود و همه تحت پوشش قرار گیرند.

همه مردم ایران باید دست مردم زلزله زده ها را بگیرند

وی افزود: زلزله زده به حمایت روحی و عملی نیاز دارد نباید به چنین فردی بگوییم خودت باید از خاک برخیزی بلکه باید همه مردم و مسئولان ایران  دست های این مردم را بگیریم و بلندشان کنیم.

محمد تاج الدینی با اشاره به سرمای پاییز می گوید: باید هر چه زودتر از مرحله بحرانی گذر کنند و به مرحله ساماندهی برسند چون زمستان کردستان و سرما در راه است و سرعت عمل بسیار مهم است ما در سال ۸۲ شبهای زیادی در چادر ها لرزیدیم و باران خوردیم.

وی بیان کرد: زلزله زده ها نیاز به ترحم ندارند بلکه باید به آن ها کمک شود که بتوانند بر مشکلاتشان غلبه کنند، زلزله خبرنمی کند و هر لحظه امکان دارد فردی که در اوج امکانات مالی در حال زندگی است همه زندگی و نزدیکانش را از دست بدهد و گاه از یک خانواده یک کودک برجای بماند.

مردم بم برای کمک به کرمانشاهی ها به پا خواسته اند، از اهدا خون تا جمع آوری اقلام ضروری و غذا و خرما مکانهای مختلفی برای تحویل گرفتن کمک های مردمی اختصاص یافته است.

زنان و کودکان باید در اولویت امداد قرار گیرند

زهرا بامری یکی از زنان بمیمی گوید: جامعه زنان و کودکان در چنین شرایطی باید مورد توجه جدی قرار گیرند به همین دلیل با کمک عده ای از زنان بومی اقلام مورد نیاز جمع آوری و به مکانهای جمع آوری کمکهای مردمی تحویل داده شده است.

وی افزود: مانتو، پتو، مواد غذایی لباس زمستانی و گرم و خشکبار از جمله کالاهایی است که با توجه به تجربه سال های قبل خودمان برای مردم کرمانشاه فرستادیم اما از مردم کرمانشاه می خواهیم صبر پیشه کنند و بدانند سایر مردم در کنارشان هستند و کمک ها به زودی به دستشان خواهد رسید.

وی گفت: تعداد کشته های زمین لرزه کرمانشاه خوشبختانه در مقایسه با بم کم بوده است اما در زمینه خسارتهای مالی چیزی از بم کم ندارد در چنین شرایطی همه مردم ایران باید دست به دست هم بدهند و تلاش کنند که از حجم مشکلات هم وطنانمان بکاهند.

 ما درد مردم کرمانشاه را درک می کنیم به همین دلیل گروه های زیادی برای کمک رسانی به کرمانشاهی ها در بم شکل گرفته و امیدواریم این کمک ها بتواند نیازهای ضروری مردم را رفع کند

وی افزود: اکثرخرما داران بمی در حال اهداء مقادیر قابل توجهی خرما به زلزله زدگان کرمانشاه هستند و انتظار می رود این کمک ها به خصوص محموله های بزرگ خرما به زودی به دست مردم حادثه دیده برسد.

زهرا دانشی یکی دیگر از مردم بم است که شب گذشته در حلقه انسانی حمایت از مردم کرمانشاه که در ارگ بم شکل گرفت حضور یافت، وی می گوید: مردم بم هنوز هم تحت تاثیر زمین لرزه سال 82 زندگی می کنند زمین لرزه آثار روحی و روانی زیادی برجا می گذارد هنوز هم بسیاری از مردم برای بازسازی خانه هایشان مقروض هستند و هنوز هم کوچه های شهر بم آسفالت نشده اما تنها چیزی که باعث شد در ان سالها ما پا برجا بمانیم همدلی و اتحاد مردم با یکدیگر بود.

وی افزود: مردم ایران و جهان در کنار ما قرار گرفتند ما درد مردم کرمانشاه را درک می کنیم به همین دلیل گروه های زیادی برای کمک رسانی به کرمانشاهی ها در بم شکل گرفته و امیدواریم این کمکها بتواند نیازهای ضروری مردم را رفع کند.

دانشی بیان کرد: تلاش می کنیم گروهی از مردم بم در روزهای آینده در کنار مردم کرمانشاه حضور یابند و دردهایشان را با هم تقسیم کنیم.

جمع آوری کمک های مردمی تنها مختص شهر بم نیست در کرمان و زرند نیز که زلزله را تجربه کرده اند گروه های امدادی دست به دست هم داده اند و این روزها همدردی با زلزله زدگان بحث مشترک مردمی است که بارها طعم تلخ این بلای طبیعی را چشیده اند.

این روزها بار دیگر صدای حزن انگیز بسطامی این هنرمند بمی به گوش می رسد و تصنیف گل پونه ها باز ورد زبان مردم کرمان شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۲۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله ۴.۲ ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند

آفتاب‌‌نیوز :

شبکه لرزه نگاری وابسته به مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زلزله ساعت وقوع این زمین لرزه را ساعت ۲ و ۳۹ دقیقه بامداد عنوان کرده است.

موقعیت وقوع این زمین لرزه به عرض جغرافیایی ۳۵.۷۹ شمالی و طول جغرافیایی آن را ۵۷.۴۹ شرقی در عمق ۶ کیلومتری زمین در ۳۱ کیلومتری شهرهای روداب و ششتمد و ۵۰ کیلومتری سبزوار عنوان شده است.

تا کنون گزارشی از خسارات احتمالی این زلزله مخابره نشده است.

شهر روداب، مرکز بخش ۱۴ هزار نفری به همین نام در ۴۵ کیلومتری سبزوار قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زمین لرزه در روداب سبزوار/زلزله خسارتی نداشت
  • زلزله ۵.۶ ریشتری در ترکیه / آنکارا هم لرزید
  • وقوع زلزله در سبزوار
  • زلزله ۴.۱ ریشتری در دامغان خسارتی نداشت
  • زلزله ۴.۲ ریشتری «روداب» سبزوار را لرزاند
  • زلزله ۴.۲ ریشتری "روداب" سبزوار را لرزاند
  • زلزله ۴.۱ ریشتری سمنان را لرزاند
  • زلزله ۵.۶ ریشتری شمال ترکیه را لرزاند
  • ثبت لرزه‌ نگاری در مرکز اورژانس همدان برای نخستین بار
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان