Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بولتن نیوز»
2024-04-28@23:53:59 GMT

چرا ریاض و واشنگتن عصبانی هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۴۴۶۸

چرا ریاض و واشنگتن عصبانی هستند؟

گروه بین الملل: در روزهای اخیر تحولات منطقه با استعفای عجیب‌وغریب سعد الحریری بیشتر روی لبنان و عربستان و شیطنت‌های جدید سعودی‌ها متمرکزشده بود. در میان این تحولات رخداد مهمی هم درصحنه نظامی مبارزه با داعش در سوریه و عراق رخ داد که بی‌ارتباط با این موضوع نبود. در یک رویداد بسیار مهم، مرزهای سوریه و عراق از شهر القائم تا گذرگاه التنف به کنترل نیروهای دو کشور درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌این‌ترتیب یک مرحله دیگر از صفحه جنگ در این کشورها رقم خورد. صفحه‌ای که می‌تواند صفحه اصلی در مبارزه با تروریسم تکفیری به شمار بیاید.

به گزارش بولتن نیوز، این گذرگاه‌ها از سال 2014 به این‌سو در دست داعش و سایر گروه‌های تروریستی بود به‌نحوی‌که این گروه‌ها می‌توانستند با تردد در این نقاط مرزی عقبه لجستیک و پشتیبانی برای هم درست کنند. این حمایت لجستیک سبب شده بود که داعش بتواند هم در داخل سوریه و هم در داخل عراق دست بازی برای انجام عملیات‌های تروریستی داشته باشد به‌نحوی‌که در اولین فرصت موفق شدند بخش زیادی از خاک سوریه و عراق را هم کنترل کنند.

در واکنش به پیشروی نیروهای عراقی در مناطق مرزی حیدر العبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق شامگاه سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که نیروهای عراقی خود را برای بازپس‌گیری مناطق الجزیره «در غرب استان» الانبار که از سال 2003 تاکنون نیروهای دولتی بدان دسترسی نداشته‌اند، آماده خواهند شد.

حیدر العبادی» گفت: نیروهای امنیتی برای آزادسازی مناطقالجزیره در غرب استان الانبار آماده می‌شوند. از سال 2003 تاکنون نیروهای دولتی به این مناطق ورود نکرده‌اند.

این پیروزی برای مردم عراق و صدالبته سوریه و مناطق مرزی بسیار حیاتی است. البته این مناطق برای آمریکایی‌ها نیز حیاتی به شمار می‌رود و نظامیان این کشور هیچ تمایلی ندارند که ارتش سوریه و عراق بتوانند بر این گذرگاه‌های مرزی کنترل داشته باشند. هدف آن‌ها این بود که با کنترل این گذرگاه‌های مرزی هر موقع که اراده کردند امنیت منطقه را برهم بزنند و در منطقه تنش دیگری درست کنند.

ازاین‌رو آمریکایی‌ها اصولاً علاقه‌ای به کنترل مرزهای سوریه و عراق توسط ارتش‌های این دو کشور ندارند. یکی از نکاتی که در سالهای اخیر به سوریه و عراق آسیب وارد کرد دقیقاً همین نکته کلیدی بود که مانع از دست برتر ارتش‌های سوریه و عراق درنبرد با تروریست‌ها می‌شد.

در حقیقت می‌توان گفت با کنترل این گذرگاه‌ها دو کشور از این به بعد می‌توانند با بستن منافذ لجستیکی به روی تروریست‌ها آن‌ها را در هر نقطه‌ای از عراق یا سوریه که باشند درهم بکوبند. این دست برتر در معادلات نظامی قطعاً یک دستاورد بزرگ‌تر در سطح سیاسی برای این دو کشور خواهد بود.

این دست برتر در معادلات سیاسی برای سوریه بسیار مهم‌تر و پراهمیت‌تر است آن‌هم به این دلیل که هنوز بخشی از تروریست‌ها در سوریه باقی مانده‌اند که قطعاً با اتفاقات اخیر می‌توان پیش‌بینی کرد که ارتش سوریه برای درهم کوبیدن آن‌ها کار آن‌چنان سختی پیش رو نداشته باشد. همین دست برتر سبب شده است که ما امروز شاهد سناریوهای فتنه انگیزانه جدیدی از سوی واشنگتن – ریاض باشیم. اتفاقاتی که در خصوص سعد الحریری افتاد دقیقاً موید این نکته کلیدی است.

ریاض و واشنگتن از دست برتر سوریه و عراق درروند مبارزه با تروریسم تکفیری بشدت عصبانی هستند و بر این باور هستند که با این پیروزی‌ها این کشورها و البته ایران به‌عنوان حامی این دو کشور خواهد توانست بر عمق نفوذ امنیتی خود در منطقه بی افزاید.

سالهاست مردم منطقه شاهدبازی‌های مرگبار ریاض و واشنگتن به‌منظور تغییر معادلات سیاسی هستند اما آنچه درصحنه واقعی روی‌داده است شکست‌های فاحش برای این قطب‌های ناهمگون و نامیمون بوده است.

اگرچه باید شکست‌های ریاض و واشنگتن در یمن و سایر نقاط منطقه را هم به این اضافه کرد ولی قطع به‌یقین پیروزی‌های سوریه و عراق و کنترل راه‌های ارتباطی تروریست‌ها در رأس این عصبانیت‌ها قرار دارد.

منبع: بولتن نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bultannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بولتن نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۴۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه

آمریکا نیروهای کمکی نظامی متشکل از ۴۰ خودرو را به پایگاه‌هایش در مناطق تحت اشغال نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در استان الحسکه سوریه اعزام کرد.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام منابع محلی، کاروان نیروهای آمریکایی شب گذشته از دروازه مرزی الولید بین عراق و سوریه وارد مناطق تحت اشغال نیروهای کرد سوریه در استان الحسکه سوریه شده است.

طبق گزارش آناتولی، این کاروان متشکل از ۴۰ خودرو شامل خودروهای زرهی حامل سربازان آمریکایی، ابتدا وارد پایگاه نظامی در شهر رمیلان الحسکه شد.

این کاروان متشکل از تانکرهای سوخت، خودروهای نظامی حامل تجهیزات پزشکی و مهمات، سپس به سمت پایگاه تل‌بیدر در شمال غربی الحسکه حرکت کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • ارسال ۲۴۰ اثر به جشنواره طوفان القوافی
  • کاخ سفید: برنامه‌ای برای سفر اردوغان به آمریکا وجود ندارد
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه