Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-24@18:48:47 GMT

350 مدرسه و حسینیه؛ آماده اسکان زائران پیاده حرم رضوی

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۵۰۶۷

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، خلیل‌الله کاظمی، معاون خدمات و محیط‌ زیست شهری شهرداری مشهد 24 آبان‌ماه در نشستی خبری پیرامون اقدامات دهه آخر صفر شهرداری که در شهرداری مرکز برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های ما در استقبال از دهه آخر صفر در یازده سرفصل از جمله اطلاع‌رسانی و تبلیغات محیطی، پاک‌سازی ورودی‌های شهر، طرح جهاد خدمت، برپایی ایستگاه‌های استقبال از زائران، تعیین مسیر تردد زائران در شهر، اسکان اظطراری، تمهیدات بازگشت زائران و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است.  
وی درخصوص فعالیت‌های مربوط به تبلیغات و اطلاع‌رسانی، عنوان کرد: بالغ‌ بر 202 عدد از بیلبوردها و پل‌های عابر پیاده به مناسبت‌های مربوط به دهه آخر صفر اختصاص داده شده است؛ همچنین کار تبلیغات برای حدود 58 بیلبورد که در اختیار بخش خصوصی است که توسط این بخش صورت گرفته ، علاوه براین بالغ‌ بر 6 بیلبورد در بزرگراه‌ها و ورودی‌های شهر هم به مناسبت‌های دهه آخر صفر اختصاص داده شده است.
 معاون خدمات و محیط‌ زیست شهری شهرداری مشهد گفت: 50 سازه و بنر مناسب در 6 ورودی شهر جهت خیر مقدم به زائرین پیاده نصب کرده‌ایم؛ 20 المانِِِِِ و 8 پرچم در میادین و چهار راه‌های سطح شهر با مضامین احادیث و روایات نصب شده که 10 المان دیگر هم اضافه خواهد شد. علاوه‌بر تبلیغاتی که هر سال انجام می‌شد در سال جاری تبلیغاتی هم به معرفت‌شناسی یا سبک زندگی برگرفته از احادیث پیامبر(ص)، امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) اختصاص داده شده است.  
کاظمی افزود: با توجه به اینکه وضعیت نامناسبی در مورد پرده‌های اطلاع‌رسانی در شهر داشتیم، بالغ‌بر 350 عدد از داربست‌های موقتی برای نصب پرده‌ها و موضوعات اطلاع‌رسانی در شهر نصب شده است.
وی ابراز کرد: با توجه به اینکه در روز شهادت امام رضا(ع) شام غریبان خواهیم داشت و در گذشته بسیاری از افراد در معابر ورودی حرم و گاهی در محل المان‌های شهری و پنجره‌های هتل‌ها شمع روشن می‌کردند؛ امسال 16 عدد سکو در نقاط ورودی حرم برای روشن‌کردن شمع نصب شده است.
قائم‌مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد افزود: به دلیل ورود زائران پیاده در محورهای مختلف در حال پاک‌سازی 10 کیلومتر خارج از محدوده خدماتی خود هستیم،بالغ‌بر 3500 کیلوگرم کیسه زباله در اختیار ایستگاه‌های زائران قرار گرفته است. تعدادی دوش سیار در محورهای ورودی شهر قرار داده‌ایم؛ همچنین بالغ‌بر 35 چشمه سرویس بهداشتی سیار در مبادی ورودی شهر استقرار یافته است.
وی گفت: در محدوده خدمات شهری بالغ بر 5600 نفر از همکاران به صورت سه شیفته علی‌الخصوص با محوریت حرم مطهر رضوی به کار گرفته شده‌اند، 63 سقاخانه و 559 دستگاه آب سردکن را تجهیز و مسیرهای تردد زائران در شهر را مشخص کرده‌ایم؛ 7 ایستگاه صلواتی توسط شهرداری در حال نصب است که در آنها امکانات رفاهی، تغذیه، درمانی و... وجود خواهد داشت؛ با همکاری آتش‌نشانی از کلیه مدارس و حسینه‌هایی که محل استقرار زائرین پیاده هستند بازدید خواهد شد تا موارد ایمنی رعایت شود.
کاظمی ابراز کرد: با توجه به اینکه تعدادی از زائران برای اتمام پیاده‌روی با محدودیت مواجه می‌شوند هماهنگ شده که 30 دستگاه اتوبوس در مسیر حرکت زائران پیاده به صورت رایگان این افراد را به مشهد منتقل کنند.
قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با اشاره به اینکه با مشارکت تاکسی‌رانان ارائه سرویس صلواتی داخلی شهری خواهیم داشت، عنوان کرد: بالغ بر 600 تاکسی و ون اعلام آمادگی کرده‌اند که زائران را در سطح شهر و با محوریت حرم مطهر رضوی جابه‌جا کنند.
وی گفت: فعالیت قطار شهری علی‌الخصوص در شب شهادت امام رضا(ع) تا ساعت 24 انجام خواهد شد، مرکز کنترل ترافیک و سامانه 137هم به صورت 24 ساعته آماده ارائه خدمت هستند، در اطراف حرم 3000 پارکینگ موقت تدارک دیده شده است.
کاظمی با اشاره به آمادگی 300 الی 350 مدرسه و حسینیه برای اسکان زائران، اظهار کرد: برای شرایط اضطراری 8 مکان با ظرفیت 3500 نفر شب خواب پیش‌بینی کرده‌ایم، همچنین اسکان موقت زائران در پایانه مسافربری با حدود 400 تخت فراهم شده است؛ در پایانه مسافربری اورژانس و هلال‌احمر هم استقرار خواهند داشت.
معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد  یادآور شد: بالغ بر 6 هزار نفر و 350 دستگاه خدماتی به کار گرفته می‌شوند تا وضعیت شهر به روال سابق برگردد.
وی با بیان اینکه «20 پایگاه راهنمای زائر و 18 نیروی سیار در مسیرهای حرکت زائران پیاده پیش‌بینی شده است»، گفت:  به منظور خدمت رسانی به زائران، 1000 دستگاه تاکسی‌های بی‌سیم و تاکسی‌های مبادی ورودی فرودگاه، راه‌آهن، پایانه مسافربری و تاکسی‌هایی در منطقه ثامن و همچنین اکیپ‌های نظارت و کنترل آماده‌باش هستند.
کاظمی با اشاره به اینکه «سال گذشته 294 هزار زائر پیاده و بالغ بر دو و نیم میلیون نفر زائر به مشهد آمدند»، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم 10 تا 12 درصد رشد در حوزه‌های خدمات، اسکان، تمهیدات خروج زائرین از مشهد و... داشته باشیم.
وی در خصوص  نحوه نصب بنرهای هیئت‌های مذهبی برای سایر مناسبت‌های سال ابراز کرد: با تمام شدن ماه صفر داربست‌های مربوط به بنرهای اطلاع رسانی هیئات‌ها جمع آوری خواهد شد، زیرا حجم پرده‌های اطلاع رسانی در سایر مناسبت‌ها به میزان حجم پرده‌های دهه اول نحرم و دهه آخر صفر نیست اما تدارک مختصری را برای شهادت امام حسن عسگری (ع) خواهیم داشت پس از این  سعی خواهیم کرد پرده‌های اطلاع رسانی در این چارچوب تعریف شده باشند.
در ادامه این نشست دکتر هادی بختیاری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: 2700 نفر خارج از مشهد و از استان‌های دیگر برای طرح خادم افتخاری اعلام حضور کرده‌اند. به طور مثال دانشجویان دانشگاه شریف در عرصه میدان شهدا ایستگاه برپا کرده‌اند و به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: خادمان افتخاری در 31 خدمت شامل خدمات رفاهی، بهداشتی، تامین امکانات، ماساژ، واکس و ... ساماندهی شده‌اند که ظرفیت‌ها در 28 عنوان تکمیل شده اما در سه ظرفیت یعنی کمک‌های نقدی و غیر نقدی، نذورات نقدی و غیر نقدی و جابه‌جایی حمل و نقل زائرین هنوز ظرفیت وجود دارد. اگر افراد تمایلی برای حضور در این موارد دارند اعلام آمادگی کنند.
بختیاری ابراز کرد: آنچه مدنظر بوده این است که تصدی‌گری شهرداری را در خدماتی که سالیان سال مردم ارایه می‌کرده‌اند، کاهش و زمینه را برای حضور مردم افزایش دهیم. فعالیت‌های مردمی هم افزایش یافته است؛ در سال گذشته 70 هزار و در سال جاری 85 هزار نفر برای طرح  جهاد خدمت ثبت‌نام کرده‌اند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد عنوان کرد: در 36 ایستگاه، فعالیت‌های خدمت‌رسانی که همه آنها توسط مردم ارایه می شود ساماندهی شده است، در 6 ایستگاه هم مدیریت برنامه‌ها با شهرداری است اما فعالیت‌ها توسط مردم انجام می‌شود.
وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های خوب امسال برای مردمی‌تر کردن فعالیت‌ها ارسال دعوت‌نامه برای مردم بوده است. 9000 دعوت‌نامه به منازل، کسبه و اصنافی که در مسیرهای ورودی شهر بوده‌اند ارسال شده و 173 مکان مردمی اعم از مساجد،مراکز درمانی، اسکان و ... شناسایی شده‌اند که در مسیر حرکت زائرین پیاده خدمت‌رسانی انجام می‌دهند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد اضافه کرد: از دیگر اتفاقات خوب امسال حضور اصناف تخصصی همچون پزشکان، هنرمندان، و ... است. هر کس با تخصص خود سعی می‌کند در طرح خادمین افتخاری حضور پیدا کنند.
وی گفت: از دیگر تمهیدات برای افزایش حضور خادمین افتخاری، همکاری با آستان قدس و سازمان تبلیغات اسلامی است که بخشی از ظرفیت‌های مردمی که در طرح جهاد خدمت ثبت‌نام کرده‌اند خدمت‌رسانی خود را در قالب سایر دستگاه‌ها داشته باشند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد افزود: خادمین افتخاری گواهی‌نامه و نشان خدمت افتخاری دریافت خواهند کرد. آنها هنگام حضور در خدمت‌رسانی از کاورها و لباس‌های مخصوص خدمت‌رسانی استفاده می‌کنند.
وی ابراز کرد: 63 درصد افراد از طریق سامانه مجازی همچون ربات تلگرامی و سایت در طرح جهاد خدمت ثبت‌نام کرده‌اند. به دنبال این هستیم که فناوری‌ها  را در فعالیت‌های شهرداری گسترش دهیم.
بختیاری با بیان اینکه «اسکان مردمی از سال‌های گذشته بوده  وسعی کرده‌ایم ظرفیت آن را افزایش دهیم»، یادآور شد: امسال در حوزه اسکان تمهیداتی داریم؛ 3500 نفر شب‌خواب را آماده‌کرده‌ایم اما در بخش مردمی هم حدود 42 هزار ظرفیت اسکان مردمی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه «یکی از مشکلات زائرین پیاده در برگشت است»، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پیک برگشتی را در ساعات پایانی روز آخر ماه صفر داریم، 800 خودروی شخصی از همشهریان اعلام آمادگی  کرده‌‌اند که به صورت رایگان به زائرین خدمت‌رسانی و آنها را به شهرهای مجاور منتقل کنند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد عنوان کرد: برای اینکه به زائرین خدمت باکیفیت ارایه شود در حوزه های مختلف همچون انتظامات، بهداشت، ماساژ، کمک‌های اولیه و ... کلاس‌های آموزشی برای خادمان افتخاری برگزار کرده‌ایم.
بختیاری با بیان اینکه «به خاطر زلزله در غرب کشور بسیجی را برای جمع‌آوری هدایای مردمی فراهم کرده‌ایم»، گفت: همچنین به 85 هزار نفر خادم افتخاری که برای خدمت به زائرین اعلام آمادگی کرده‌اند پیامک می‌زنیم که اگر آنها آمادگی کمک‌رسانی و یا حضور در غرب کشور را دارند بتوانیم از این ظرفیت برای کمک به سانحه‌دیدگان استفاده کنیم.
بختیاری در خصوص طرح نذر سفره آفتاب اظهار کرد: در روز شهادت امام رضا (ع) توسط مردم غذاهای نذری طبخ و در پایانه مسافربری برای زائران توزیع خواهد ‌شد. هماهنگی‌های این برنامه را ما انجام می‌دهیم اما با مشارکت مردم و .هیات‌ها انجام می‌شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۵۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منطقه یک شیراز، منطقه هزینه‌بردار در تملک

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز گفت: در زمان تعریف یک پروژه در سطح منطقه یک، اگر پروژه تملک داشته باشد، یقینا تملک پلاک مدنظر برای شهرداری به واسطه موضوع ریالی، بسیار هزینه‌بردار است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، محمد امین، امروز_ دوشنبه سوم اردیبهشت_ در جلسه کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک و عمران شورای اسلامی شهر شیراز که در سالن جلسات شهرداری منطقه یک شیراز برگزار شد، اظهار کرد: در سطح منطقه یک بخشی از پروژه‌های اجرایی مربوط به پیاده‌راه‌ها است که پیاده‌راه‌های محور بزرگراه آیت‌الله حائری و پیاده‌راه امام‌زاده قندیلی از جمله آنها است.

وی افزود: ساماندهی باغات منطقه یک همچون باغ ناصری، باغ خدر و سایر پروژه‌های باغ‌سازی که به شهرداری واگذار شده است از دیگر پروژه‌های اجرایی تعریف شده در این منطقه است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز تصریح کرد: در سطح منطقه یک اجرای پروژه‌های بزرگ مقیاس در دستور کار است که پروژه دور برگردان اردیبهشت در بلوار شهید چمران، زیرگذر قصردشت و تقاطع جام‌جم از جمله این پروژه‌ها است.

امین با بیان اینکه در سطح منطقه یک شاهد برخی مشکلات در تملک هستیم و به دلیل اینکه تملکات در این منطقه در مقایسه با سایر مناطق بسیار هزینه‌بردار است، ادامه داد: در زمان تعریف یک پروژه در سطح منطقه یک، اگر پروژه تملک داشته باشد یقیناً تملک پلاک مدنظر برای شهرداری به واسطه موضوع ریالی، بسیار هزینه‌بردار است.

وی اضافه کرد: معمولاً پروژه‌های منطقه یک درگیر موضوع تملک هستند اما به واسطه جلساتی که در کمیسیون عمران برگزار می‌شود رفع مشکلات و تخصیص اعتبارات و منابع بودجه به گونه‌ای در دستور کار است که پروژه‌های منطقه هم‌چون سایر پروژه‌های مناطق دیگر به جریان بیفتد و اجرای پروژه پیش برود.

کد خبر 746953

دیگر خبرها

  • مردم اصفهان در جریان روند خدمت‌رسانی قرار بگیرند
  • نیروگاه برقِ ری آماده خدمات رسانی در فصل تابستان
  • خدمت‌رسانی گردان نانوایان خانوک کرمان با همراهی گروه‌های خادم یاران از ۸ استان کشور در دهه کرامت
  • آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس
  • دیدار ۶۴ نفر از کارگران خراسان رضوی با رهبر انقلاب اسلامی
  • نیت خاص آیت‌الله امامی‌کاشانی در تشرف ۴۰ هفته‌ای به جمکران با پای پیاده!
  • نخستین پرواز زائران عمره از فرودگاه مشهد انجام شد
  • ورود ماهانه ۱۵ دستگاه اتوبوس به چرخه خدمت‌رسانی مشهد
  • منطقه یک شیراز، منطقه هزینه‌بردار در تملک
  • ۴۵ خدمت شاخص سپاه الغدیر استان یزد در سال ۱۴۰۲ + فیلم