Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بالگردهاي امداد کشور نمي‌توانند در شب عمليات امداد را در مناطق حادثه ديده ادامه دهند. اين مسئله به خاطر مسائل فني بالگردها و همچنين مشکلات ديد در شب است.
به گزارش سرويس حوادث جام نيـوز، حوادثي مانند زلزله هيچ وقت خبر نميکنند اما کشورهاي مختلف جهان ياد گرفته‌اند که از اين حوادث گريزي نيست و به همين خاطر بايد براي آن آماده باشند و فناوري‌هاي لازم را به کار بگيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کشورهاي مختلف جهان اما تلاش دارند که با استفاده از فناوريهاي جديد هميشه براي قبل و بعد از چنين حوادثي آماده باشند. آماده بودن براي امداد و نجات و در اختيار داشتن ابزارهاي لازم ميتواند به شدت آمار تلفات حوادثي مانند زلزله را کاهش دهد.
ديد در شب براي عمليات بالگردها
بالگردهاي امداد کشور نمي‌توانند در شب عمليات امداد را در مناطق حادثه ديده ادامه دهند. اين مسئله به خاطر مسائل فني بالگردها و همچنين مشکلات ديد در شب است. در کشورهاي مختلف اما گروه‌هاي امداد و نجات از جمله خلبان‌ها و خدمه بالگردهاي امداد به عينک‌هاي ديد در شب پيشرفته مجهز شده‌اند که ادامه عمليات نجات را در شب ميسر مي‌کند. همچنين بالگردهاي جديد و پيشرفته امداد داراي سنسورهايي هستند که در کنار چشم خلبان به او براي فرود در مناطق حادثه ديده کمک مي‌کند. در انگليس به عنوان نمونه 5 سال قبل کليه بالگردهاي تيم‌هاي امداد و نجات با هزينه 3.57 ميليون دلار به عينک‌هاي ديد در شب مجهز شدند. اين اقدام پس از آن صورت گرفت که مقام‌هاي دولت اعلام کردند که 40 درصد همه پروازهاي امدادي اين کشور در شب صورت مي‌گيرد.
استفاده از پهپادها و رباتها
ربات‌ها و پهپادها در مواقع اورژانسي بعد از وقوع بلاياي طبيعي، پتانسيل‌هاي فراواني دارند و مي‌توانند در مناطق در حال توسعه يافته کمک رسان باشند. ربات‌ها مي توانند به قسمت‌هاي تخريب شده و يا خطرناک وارد شوند و عمليات‌هاي امداد و نجات را جلوتر بيندازند. پهپادها هم مي‌توانند براي ارسال کمک‌هاي امدادي به مردم و نقاط دور از دسترس به کار بيايند. پهپادها از ارتفاع بالا توانايي فيلمبرداري و عکاسي از مناطق آسيب ديده را براي کمک به امدادرسان‌ها دارند. همچنين مي‌توانند وسايل امداد و نجات را به مناطقي که دسترسي به آنها سخت يا غيرممکن است برسانند.
سامانه‌هاي هشدار
سامانهٔ هشدار زمين‌لرزه سامانه‌اي براي اطلاع‌رساني سريع زمين‌لرزه‌هاي بزرگ قريب‌الوقوع است. کشورهاي مختلف تلاش‌ها و تحقيقات بسياري در اين رابطه داشته‌اند. اين فناوري هم‌اينک تنها داراي قابليت پيش‌بيني زمين‌لرزه در لحظاتي پيش از وقوع آن است اما حتي چند ثانيه هم مي‌تواند در يک زمين لزره شديد فاصله مرگ و زندگي باشد. اين سامانه‌ها به سرعت در منطقه زلزله پيام‌ها را از طريق پيامک يا اپليکيشن موبايل به مردم مي‌رسانند.
اولين سامانهٔ هشدار زمين‌لرزه براي عموم مردم در سال 1995 در مکزيکو سيتي پياده‌سازي شد. در هنگام وقوع زمين‌لرزه، از کانون آن چندين موج با سرعت‌هاي مختلف منتشر مي‌شود (در هر زلزله‌اي، 4 نوع اصلي از امواج ارتجاعي، قابل احساس بوده و قادر به ايجاد خسارت است). امواج سريع‌تر (امواج پي) با سرعتي حدود 7 کيلومتر بر ثانيه منتشر مي‌شوند. اين امواج به طور کلي آسيب کمي مي‌رساند.
امواج مخرب (موج اس) با سرعتي حدود 4 کيلومتر بر ثانيه منتشر مي‌شوند. بنابراين (در اغلب زمين‌لرزه‌ها) موج پي زودتر از موج اس قابل حس کردن است. يک حسگر، رخ دادن زمين‌لرزه را در نزديکي مرکز آن حس مي‌کند و از آنجايي که سرعت حرکت سريعترين امواج حجمي زلزله (امواج اوليه، يا امواج P) از سرعت حرکت امواج راديويي کمتر است، بنابر اين، اختلاف زماني بين رسيدن امواج P و S، و سرعت بالاي امواج راديويي نسبت به امواج زلزله، سبب مي‌شود تا هشدار مربوط به وقوع حادثه را، چند ثانيه پيش از رسيدن امواج مخربتر (S)، به ساکنين و مسئولين محلي اطلاع داده شود. يک مطالعه که در سال 2007 انجام شده بود نشان مي‌داد که خانواده‌هاي تهراني مايل هستند که ماهيانه به طور متوسط حدود 38 دلار جهت ايجاد چنين سامانه‌اي هزينه کنند.
خبرآنلاين

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۶۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور

به گزارش «تابناک»، بابک محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین جزئیات امدادرسانی در استان‌های سیل زده کشور گفت: در پی اعلام قرمز هشدار سازمان هواشناسی کشور، هشت استان بوشهر، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان، یزد تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار گرفتند و تا صبح امروز ۲۹ فروردین ماه، در ۴۷ منطقه عملیاتی، هزار و ۱۹۰ عملیات امداد و نجات،۲۱۶ عملیات اسکان و ۵۰ مورد عملیات انتقال به اماکن امن صورت گرفته است.

وی با اشاره به یک عملیات مهم افزود:در ساعت ۳:۳۰ دقیقه امروز، در مسیر کنارک به نیک شهر، دو دستگاه اتوبوس گرفتار سیل شده بودند که ۴۳ نفر توسط امدادگران نجات پیدا کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: در مجموع این سازمان با به کارگیری شش هزار نیروی عملیاتی در قالب هزار و ۲۰۰ تیم در پنج استان سیل زده مشغول به امدادرسانی و کمک رسانی هستند. در حال حاضر  ۲۵۰ خودروی لجستیکی و عملیاتی نیز در استان های سیل زده برای ارائه خدمت، به کار گرفته شده‌اند و آماده‌باش امدادگران همچنان ادامه دارد.

وی افزود: ۳۶۷ کیلوگرم نایلون،۶۶ تخته پتو، ۱۰۵، ۷۱ تخته موکت، ۳۴ بسته غذایی و ۲۰ دستگاه چادر توسط نیروهای امدادی در بین متأثرین توزیع شد. ۴۶تیم عملیاتی متشکل ۲۳۲ امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور و به متأثرین امدادرسانی کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از هموطنان عزیز خواست از تردد و توقف در مسیرها و جاده‌ها و بستر رودخانه‌ ها خودداری کنند. و در صورت بروز هرگونه حادثه با شماره ۱۱۲ ندای امداد و نجات تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • زلزله ۵.۶ ریشتری شمال ترکیه را لرزاند
  • فیلم/ آخرین وضعیت امدادرسانی در استان‌های سیل‌زده کشور
  • آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور
  • آخرین وضعیت سیل در جنوب کشور
  • عملیات امداد هوایی برای نجات سیل‌زدگان در عمان + فیلم
  • وقوع زلزله ۴.۸ ریشتری در استان سیستان‌وبلوچستان
  • دو زلزله منطقه مسجد حضرت ابوالفضل خسارتی نداشته
  • دو زلزله منطقه مسجد حضرت ابوالفضل خسارتی نداشته است
  • (ویدئو) عملیات امداد هوایی برای نجات سیل‌زدگان در عمان
  • ثبت زلزله شاخص در شهداد کرمان / رخداد ۱۰۵ زمین‌لرزه طی هفته گذشته