Web Analytics Made Easy - Statcounter

اثر استاد احمد ضابطی جهرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما و تنها استاد تمام رشته سینما و تلویزیون کشور، حائز رتبه برتر آثار علمی و دانشگاهی ایران شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مراسم سومین دوره کتاب سال اعضای هیأت علمی دانشگاه های سراسر کشور، موسوم به جشنواره نشان علامه دهخدا در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار و با حضور استادان و فرهیختگان دانشگاهی ایران از مقام علمی استاد ضابطی جهرمی تقدیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از بررسی اولیه 27 هزار کتاب حوزه علوم انسانی و 243 کتاب داوری شده در مرحله نهایی، در سومین دوره انتخاب کتاب های سال اعضاء هیأت علمی دانشگاه های کشور ( جشنواره نشان علامه دهخدا) کتاب دکتر احمد ضابطی جهرمی استاد تمام دانشگاه صدا و سیما در زمره هفت اثر برتر و برگزیده مراکز علمی و پژوهشی ایران قرار گرفت.
کتاب " اندیشه ها و پژوهش های سینمایی" حاصل سعی وافر و مجاهدت علمی 9 ساله استاد احمد ضابطی جهرمی، بین سال های 1386 تا 1395 و شامل گزیده مقالات و گفتارهای آموزشی در چهار بخش با عنوان های سینمای مستند، تدوین فیلم، سینما و ادبیات و سینما و تاریخ است.
استاد ضابطی جهرمی در 260 صفحه و 12 فصل این کتاب، گزیده مقالات و گفتارها شامل پژوهش ها، نوشته ها، و سخنرانی های آموزشی در گردهمایی ها، نشست ها و کارگاه های تخصصی دانشگاه های هنری و مراکز علمی، آموزشی و رسانه ی کشور را به رشته تحریر در آورده است.
دکتر ضابطی جهرمی در باره تألیف خود گفت: رویکرد این کتاب آموزشی و پژوهشی است و برای مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته های تلویزیون و سینما می تواند به عنوان منبعی درسی و پژوهشی مورد استفاده و استناد قرار گیرد.
وی افزود: در این کتاب به جنبه های مختلف آموزشی و پژوهشی فیلم سازی مستند، شناخت رابطه سینما و ادبیات کلاسیک فارسی، زیبایی شناسی تدوین فیلم و تاریخ نگاری بصری رسانه تلویزیون، توجه شده است.
از استاد ضابطی جهرمی تا کنون 32 کتاب به چاپ رسیده است که از این میان، پنج کتاب ترجمه و بقیه تألیف اند.
کتاب های بررسی رابطه سینما و موسیقی بر اساس تئوری سرگئی آیزشتاین، موج نو در سینمای شوروی، تأثیر متقابل دو سبک سینمای گریفیث و آیزشتاین، تکنیک های تدوین، زیبایی شناسی، تاریخ و نظریه های تدوین از شناخته ترین و پر شمارترین آثار علمی و دانشگاهی استاد احمد ضابطی جهرمی است.
به سبب پژوهش و تألیفات نظری استاد ضابطی در حوزه تدوین تلویزیونی به او لقب " پدر علم تدوین ایران" داده اند.
کتاب " شکل شناسی و گونه شناسی فیلم مستند " استاد احمد ضابطی جهرمی در سال 1394 به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران معرفی شد و جایزه بهترین کتاب تألیفی خانه سینما و جایزه ویژه هیأت داوران را به خود اختصاص داد.
جایزه پالادین نقره یا همان "پیکره قهرمان حماسی" از جشنواره پالرموند ایتالیا در سال 2000 میلادی برای مستند " قهرمانی" ، جایزه ویژه هیأت داوران و مدال طلای جشنواره لوزان برای مستند " نخل و یادگارهای معماری ایران"، جایزه "پیکره زرین شیوا" از دهلی نو و جایزه بهترین مستند جشنواره تولیدات رادیو تلویزیونی آسیا و اقیانوسیه ( ABU) برای فیلم های "مهاجرت شبانه" و " چتر سبز " در سال های 1371 تا 1375 از جمله افتخارات بین المللی استاد احمد ضابطی جهرمی در طول حدود چهار دهه جهد علمی، هنری و حرفه ای وی در دانشگاه رسانه ملی و عرصه سینما و تلویزیون کشور است.
استاد احمد ضابطی جهرمی 16 آبان 1330 در شهرستان جهرم از توابع استان هنر پرور فارس بدنیا آمده است و در سال 1354 لیسانس کارگردانی تلویزیون و سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک تهران، در سال 1374 فوق لیسانس پژوهش و هنر در شاخه سینما از دانشگاه هنر تهران و در سال 1381 دکترای پژوهش هنر را در شاخه هنرهای دراماتیک، گرایش سینما و تلویزیون از دانشگاه هنر تهران دریافت کرده است.
دکتر احمد ضابطی جهرمی، عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما که فعالیت آموزشی خود را از سال 1359، در سازمان صدا و سیما و مدرسه عالی رادیو تلویزیون، آغاز کرد، نخستین و تنها پژوهشگر دانشگاهی کشور است که در سال 1393 موفق به کسب درجه استاد تمامی در رشته سینما و تلویزیون ایران شده است.
در سومین دوره جشنواره نشان علامه دهخدا، با حضور وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و جمعی از استادان، مؤلفان و ناشران دانشگاهی کشور از استاد احمد ضابطی جهرمی خالق کتاب " اندیشه ها و پژوهش های سینمایی" تقدیر شد.
کتاب استاد احمد ضابطی جهرمی را انتشارات رونق به زینت طبع آراسته است و جشنواره نشان علمی علامه دهخدا را همه ساله، انتشارات علمی فرهنگی با مشارکت و حمایت وزارت خانه هایه علوم، تحقیقات و فن آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی و کار، تعاون و رفاه اجتماعی، برگزار می کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۷۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، رساله دکتری مهشید طالبی صومعه‌سرایی عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی این واحد با عنوان بررسی جامعه‌شناختی ۵۰ سال حکمرانی آب در ایران و تأثیرات اجتماعی و سیاسی آن بر جامعه، با تمرکز بر طرح انتقال بین حوضه‌ای آب از سرشاخه کارون به فلات مرکز، حائز رتبه برتر در نخستین جایزه ملی قانون شد.

نخستین جایزه ملی قانون با هدف توجه و تقویت شأن قانون‌گذاری مجلس همراه با مشارکت فراگیر دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، موسسات علمی، پژوهشی و پژوهشگران، پژوهشگاه قوه قضاییه، پژوهشکده شورای نگهبان و کانون وکلای دادگستری، در ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ با حضور محمدباقر قالیباف در تالار مدرس مجلس شورای اسلامی، برگزار شد.

براساس این گزارش، مهشید طالبی صومعه‌سرایی در این رویداد «نشان ملی قانون» را از قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دریافت کرد. همچنین این رساله پیش از این نیز حائز رتبه دوم بخش بزرگسال جشنواره بین‌المللی فارابی شده و کتاب تالیفی از آن نیز به عنوان کتاب برتر در هفتمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران مورد تقدیر قرار گرفت.

گفتنی است؛ در نخستین دوره آئین جایزه ملی قانون، بیش از یک هزار و ۱۰۰ اثر در سه بخش پژوهش، آموزش و نظارت از سوی مجلس شورای اسلامی دریافت شد. پس از دریافت آثار، داوری تخصصی از سوی استادان شاخص و صاحب‌نظر در ۳ محور تخصصی شامل محور حکمرانی، سیاسی و حقوقی، محور زیربنایی، امور تولیدی و اقتصادی و محور اجتماعی، فرهنگی و مدیریت در چهار قالب کتاب، مقاله، پایان نامه و گزارش، صورت پذیرفت. همچنین در چهار محور اجرایی و حاکمیتی شامل تصویب، اجرا، نظارت و تبعیت از قانون، در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • انجام ۵۰ هزار پیوند کلیه در ایران/تقدیر از ۳ پزشک پیشکسوت عرصه پیوند کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • تقدیر از مقام شامخ معلم و استاد به مناسبت دهه سرآمدی آموزش
  • فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد