Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-29@21:21:50 GMT

بزرگترین دغدغه نبوی (ص)

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۳۰۵۱

بزرگترین دغدغه نبوی (ص)

مهر نوشت: این روزها که عطر و بوی ایام شهادت نبی اکرم اسلام (ص) به مشام جان و دل مومنین و مسلمین می رسد، بهترین امور این است که در سیره ی نبوی ، همان سیره ای که یهودی و مسیحی را مجذوب آئین اسلام نمود داشته باشیم و به مهمترین دغدغه و شاید به عبارتی آرزوی نبی اکرم بپردازیم که البته و متاسفانه هیچ گاه و یا حداقل تا زمان کنونی برآورده و محقق نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسول عطوفت و عقلانیت در طول حیات شصت و چند ساله ی خویش همیشه سعی نمودند با بیان مهمترین مطالبه خویش از امّت اسلامی و در قالب های مختلف گفتاری و نوشتاری ، زمینه را برای تحقق آن امر مهم و جانشین و خلیفه ی بحق آماده ساخته و قلوب و عقول امّت را مهیّای این مهم نمایند . اما آن دغدغه و امر حیاتی چیست ؟

باید گفت در یک کلام خود پیامبر اکرم تبیین و تشریح« ما ترک » خویش را برای امّت خویش انجام داده اند و احتیاجی به تحلیل نیست وقتی تنصیص کلام نبوی موجود است.

اما آن گوهر باقی مانده از پیامبر که تحقق آن مطلوب و مقصود رسول مهربانی بود :

قال صلّی اللّه علیه و آله و سلم: «إنی تارک فیکم الثقلین کتاب اللّه و أهل بیتی، و إنهما لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض»

( أخرجه الحاکم فی ص ۱۴۸ من الجزء الثالث من المستدرک ثم قال: (هذا حدیث صحیح الإسناد علی شرط الشیخین و لم یخرجاه). و أخرجه الذهبی فی تلخیص المستدرک معترفا بصحته علی شرط الشیخین. (منه قدّس سرّه). می گوید این حدیث بر اساس ضوابط بخاری و مسلم حدیث صحیحی است اما آنان نقل نکرده اند)

البته این روایت تا هفت نقل دیگر از کتب تشیع و تسنن دارا می باشد که ما تقریبا مشهورترین نقول را عرض کرده ایم.

من باب مثال نقل دیگری از کتابی دیگر از منابع معتبر:

« و قال صلّی اللّه علیه و آله و سلم: «إنی ترکت فیکم ما إن تمسّکتم به لن تضلّوا بعدی، کتاب اللّه حبل ممدود من السماء إلی الأرض، و عترتی أهل بیتی، و لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض، فانظروا کیف تخلفونی فیهما»

(أخرجه الترمذی عن زید بن أرقم و هو الحدیث ۸۷۴ من أحادیث کنز العمال فی ص ۴۴ من جزئه الأول منه قدّس سرّه)

اکنون این مطلوب نبوی ص را با حدیث قرطاس که در آخرین لحظات حیات پیامبر اتفاق افتاد باید کنار هم گذاشت، لکن بماند که طبق بعض اقوال همین حدیث ثقلین را نیز ، پیامبر در بستر مسمومیتی که از دنیا رخت بسته و به شهادت رسیدند فرمودند(هیتمی، الصواعق المحرقه، ص ۱۵۰.) ، چرا که در آنجا هم پیامبر فرمود بگذارید چیزی را مکتوب نمایم تا بعد از من هیچ گاه گمراه نشوید .
(صحیح بخاری ج۷ ص۱۲۰ المؤلف: محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی، المحقق: محمد زهیر بن ناصر الناصر، الناشر: دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانیة بإضافة ترقیم ترقیم محمد فؤاد عبد الباقی)، الطبعة: الأولی، ۱۴۲۲هـ، عدد الأجزاء) و در این حد یث ثقلین هم فرمود اگر به این دو متسمک شوید هیچ گاه گمراه نخواهید شد.

پس تمسّک امّت اسلامی به دو حبل امامت و قرآن سبب هدایت ، « بزرگترین ثمره ی نهضت پیامبر عظیم الشان» بود که نگذاشتند متحقق شود.

امید است که ولو بیش از هزار سال از آن دغدغه محقق نشده گذشته است اما، آحاد مسلمانان بدانند که پیامبر عشق و رحمت برای هوی و هوس خویش و یا هواداری اقربای خود به بیان این مطالب نپرداختند چرا که بنصّ قرآن و ماینطق عن الهوی !

پس گرچه دیر ، اما بهتر از هیچ گاه است، اینکه دوباره فطرت های پاک و صیقل یافته ی به اسلام ناب محمدی (ص) بیدار شوند و تمام همّ و غمّ خویش را برای احقاق و احیای این توصیه و سفارش و دستور نبوی بکار بندند که حقا و انصافا راهی به سوی سعادت و جهان طیبه و فاضله غیر از این راهی که نبی اکرم فرموده اند نیست و نخواهد بود ، چرا که آن حضرت با علم محیط خویش که از جانب حق سرچشمه می گرفت و می جوشید ، تمام اعصار و قرون را مشاهده فرمود و. دید که غیر از قرآن صامت یعنی همین کتاب آسمانی آئین اسلام و قرآن ناطق یعنی علی ابن ابی طالب و اولاد معصومین ایشان (ع) هیچ راهی به سوی قله فوز و رستگاری نیست !

اکنون اگر همین حدیث ثقلین که مقبول نزد سنی و شیعه است محور امّت واقع گردد چه مقدار راه های برون رفت از مشکلات جامعه ی مسلمانان محقق خواهد شد ، من جمله :

لزوم تبعیت و اطاعت محض از اهل بیت که قرین کلام حق اند .

اثبات مرجعیت علمی اهل بیت ع :

همان گونه که مرحوم علامه شرف الدین ره در بحثی که ب شیخ سلیم بشری داشته است ـ در کتاب نفیس المراجعات ـ مرجعیت علمی اهل بیت (ع) و لزوم تبعیت از آنان را ثابت کرده است.

لزوم دوام و استمرار امامت :

امام زرقانی مالکی، از علمای اهل سنت، در شرح المواهب، از علامه سمهودی از اعاظم عامه نقل می کند :« از این حدیث فهمیده می‌شود که تا قیام قیامت کسی از عترت که شایستگی تمسک به او باشد وجود دارد، تا ترغیب مذکور در این حدیث بر او دلالت کند، همچنان که کتاب [یعنی قرآن] چنین است؛ از این رو اینان [یعنی عترت] امان زمینیان‌اند و چون بروند زمینیان می‌روند.»

(امینی، الغدیر، ج۳، ص۱۱۸.)

تقریب مذاهب و جلوگیری از انشقاق امّت و رشد دشمنان قسم خورده ی اسلام :

مانند گفتگو های علامه شرف الدین و شیخ سلیم که بر این محور بوده است و بعد از آن توجه جدّی فحل عالم اسلام ، حضرت آیت الله العظمی بروجردی ره را در بحث تقریب در پی داشته است.

پس :

فلیعمل العاملون !

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۳۰۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است

میرزا حسن زارع در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنچه امروز در عرصه مدیریت نوین شهری، باید از سوی اعضای شوراهای شهر و روستا مورد ارزیابی قرار گیرد، توجه به موضوع زیباسازی شهرها و روستاها، پایبندی کامل به قوانین، آینده‌نگری و دوراندیشی، توجه به توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و رعایت استانداردها و ایمن‌سازی ابنیه‌ها، راهبرد حفظ و احیا معماری اسلامی و ایرانی، حفظ و توسعه فضای سبز و پاسداری از محیط زیست و مشارکت دادن جوانان در توسعه نشاط اجتماعی است.

وی ادامه داد: شوراهای اسلامی شهر و روستا تجلی زیبایی از مردم سالاری دینی در عرصه مشارکت‌ها و شکوفایی‌های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی است که می‏‏‌توانند در نقش حلقه ارتباط با مردم به رشد و پیشرفت و پویایی بیشتر جامعه کمک کنند و در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری گردیده، نقش‌آفرین بهترین جلوه‌های وحدت و وفاق باشند.

زارع با بیان اینکه بی شک یکی از مهم‌ترین کانون‌های تبلور مشارکت عمومی در عرصه مدیریت شهری و روستایی، شوراهای اسلامی است، عنوان کرد: مردم شریف ایران اسلامی با انتخاب نمایندگان خویش در این شوراها، عملاً وکلای خویش را برای کمک به تسریع در روند رشد و پیشرفت جای جای این مرز و بوم مقدس تعیین نموده و تأثیرگذاری و نقش آفرینی خویش را در عرصه‌های مدیریت شهری و روستایی به احسن وجه، به منصه ظهور می‌رسانند.

رئیس شورای اسلامی استان یزد اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا، همواره یکی از کلیدی ترین بخش‌ها در کمک به بالندگی و آبادانی هر شهر یا روستا بوده و هر چه اعضای این شوراها با قانونمندی، تخصص، وقت گذاری و سخت کوشی و پرهیز از تعصبات محله‌ای با دلسوزی به ایفای نقش خطیر خویش بپردازند گامی بلند و پر اثر را در تعالی منطقه خویش برداشته و به وظیفه نمایندگی خویش به درستی عمل کرده‌اند.

زارع اظهار امیدواری کرد با همدلی و سختکوشی تمامی اعضا شوراهای اسلامی شهر و روستاهای استات شاهد رشد و تعالی روز افزون استان یزد باشیم.

کد خبر 6091066

دیگر خبرها

  • حفظ و احیای معماری اسلامی و ایرانی در یزد ضروری است
  • هدیه سپاهان به مورایس؛ مهر، تسبیح و قرآن (+عکس)
  • نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • حضور قاری افغانستانی در بیست و نهمین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • موزه پبده از بی نظیرترین موزه‌های کتب و نسخ خطی قرآن کریم
  • اختتامیه جشنواره قرآن و حدیث در تانزانیا برگزار می شود
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است