Web Analytics Made Easy - Statcounter

تفاهمنامه ۵ جانبه تجارتی راه لاجورد در هفتیمن نشست سازمان همکاری های اقتصادی منطقه ای در ترکمنستان، امضا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از افق، تفاهم نامه «راه لاجورد» در حاشیه هفتمین نشست سازمان همکاری های اقتصادی منطقه‌ای (ریکا)، در عشق‌آباد، پایتخت ترکمنستان امضا شد.

این تفاهم نامه بین کشورهای ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و افغانستان به امضا رسیده و یکی از پروژه‌های دارای اولویت سازمان‌ منطقه‌ای ریکا است که برای افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«صلاح‌الدین ربانی» وزیر خارجه افغانستان به نمایندگی از این کشور این تفاهم نامه را امضا کرده است.

این تفاهم نامه به منظور ارتباط بین کشورهای عضو سازمان ریکا، از طریق ایجاد یک سیستم ترانزیتی است و گفته می‌شود اجرای موثر آن می‌تواند زمینه هماهنگ‌ سازی روند کارهای مربوط به گمرک، افزایش تجارت و گسترش روابط اقتصادی و روابط بین شهروندان کشورهای عضو این سازمان را در پی داشته باشد.

لاز به ذکر است که راه لاجورد از بندر «تورغندی «و «آقینه» افغانستان شروع و به بندر «ترکمن‌باشی» ترکمنستان وصل می شود. افغانستان با استفاده از این راه می‌تواند کالاهای تجارتی را پس از عبور از دریاچه «خزر» به بندر «باکو» در کشور آذربایجان و از آنجا به بنادر «بوتی» و «باتومی» کشور گرجستان و سپس به بندر «قارس» کشور ترکیه برساند و پس از آن می‌تواند توسط کشتی به بنادر اروپایی و «بالکان» وصل شود.

راه‌ لاجورد از کوتاه‌ترین راه‌های تجارتی برای انتقال کالاهای تجارتی به کشورهای آسیایی جنوبی و اروپایی شمرده می‌شود. با استفاده از این مسیر کالاهای تجارتی ۳ تا ۴ روز زودتر از مسیرهای دیگر ترانزیتی انتقال پیدا می‌کند و باعث می‌شود هزینه انتقال کالاها کاهش قابل ملاحظه داشته باشد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۳۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان

حنان حسن بلخی، رئیس منطقه‌ مدیترانه شرقی سازمان بهداشت جهانی در دیدار با امیر خان متقی، وزیر امور خارجه طالبان گفت: عربستان، قطر و امارات متحده عربی هر یک ۳ میلیون دلار و یک بنیاد خیریه جهانی نیز ۱۵ میلیون دلار به توسعه بخش صحت در افغانستان کمک کرده اند.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی روی طرحی کار می‌کند تا زمینه گفتگو در بخش صحت بین حکومت‌های افغانستان و پاکستان فراهم شود.

در این دیدار وزیر خارجه طالبان نیز اطمینان داد که هیأت حاکمه افغانستان تلاش می‌کند تا امنیت را برای تمامی گروه‌های صحی به شمول تیم های مبارزه با پولیو تأمین کند.

این در حالیست که عبدالسلام حنفی، معاون اداری طالبان در دیدار با رئیس منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت، خواستار همکاری سازمان‌های بین‌المللی به منظور کشت محصول جایگزین خشخاش در راستای حمایت از کشاورزان افغانستانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان: مانعی برای اجرای پروژه تاپی در افغانستان وجود ندارد
  • فائو و ایران پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران امضا کردند
  • ۱۵۴ همت در پروژه های بندری سرمایه گذاری می شود
  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • ایران و فائو در زمینه تولید زعفران پروژه جدید امضا کردند
  • تأکید سازمان همکاری اسلامی بر حق تحصیل دختران در افغانستان
  • کمک جامعه بین‌المللی به بخش صحت افغانستان
  • تاکید سازمان همکاری اسلامی بر لزوم تحریم همه‌جانبه اسرائیل
  • تعامل سازمان همکاری اسلامی با طالبان
  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان