Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-03-19@09:15:55 GMT

ثبت ملی اسطرلاب ایرانی درکاشان +فیلم

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۳۴۲۰

‍‍‍‍‍‍

اسطرلاب ایرانی درکاشان ثبت ملی شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان ؛پس از توقف شش ساله به همت ایرج صفایی رئیس رصد خانه نیاسر شهریور امسال اسطرلاب ایرانی با عنوان "فن و مهارت ساخت اسطرلاب مسطح" به شماره 105 در بخش میراث ناملموس ثبت شد.
در این پرونده که به تاریخچه انواع روش ساخت وکاربرد اسطرلاب ایرانی پرداخته شده
بخشهای مربوط به چگونگی طراحی صفحات اسطرلاب، نحوه کاربرد آن در رصدخانه دانشگاه کاشان و با حضور رئیس رصد خانه نیاسر فیلمبرداری شده و در زمینه ابزارهای نجوم قدیم ازجمله انواع اسطرلاب بیست سال تحقیقات کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قدیمی ترین، دقیق ترین و زیباترین نمونه ها همچنین بیشترین گونه های آن در محدوده "ایران بزرگ" ساخته شده و به کار برده می شده ولی با گسترش نرم افزارهای نجومی شبیه ساز آسمان، از این بخش کاربرد اسطرلاب کمتر استفاده می شود.

 

دانلود   دانلود

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۳۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت سلاح لیزری با نانوذرات توسط دانشمند ایرانی

بیوفیلم‌ها، ساختارهایی هستند که در آنها، باکتری‌ها پنهان می‌شوند تا از گزند دارو و عوامل آنتی‌باکتریال مصون بمانند. به تازگی مریم حاج‌فتحعلیان و همکارانش با استفاده از نانوذرات و لیزر، ابزاری برای از بین بردن بیوفیلم‌ها ارائه کردند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بیوفیلم‌ها، ساختارهایی هستند که در آنها، باکتری‌ها پنهان می‌شوند تا از گزند دارو و عوامل آنتی‌باکتریال مصون بمانند. به تازگی مریم حاج‌فتحعلیان و همکارانش با استفاده از نانوذرات و لیزر، ابزاری برای از بین بردن بیوفیلم‌ها ارائه کردند.

یافته‌های اخیر محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که ترکیب نور لیزر و نانوذرات طلا پوشیده از نوعی قند می‌تواند به سرعت، تجمع باکتریایی موسوم به بیوفیلم را از بین ببرد. این نابودسازی بیوفیلم‌ها که باعث پوسیدگی دندان و آلوده شدن زخم‌ها می‌شود، بدون نیاز به آنتی بیوتیک انجام می‌شود. این گروه یافته‌های خود را روی موش‌ها مورد آزمایش قرار داده‌اند.

این گروه نشان داد که این روش موثرتر از مواد ضدعفونی‌کننده و آنتی‌باکتریال برای از بین بردن بیو‌فیلم‌ها عمل می‌کند.

در حالی که پوسیدگی دندان تقریباً نیمی از مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده، زخم‌های دهان نیز به عنوان یکی از مشکلات رایج در جهان قلمداد می‌شود.

ترمیم عارضه‌های استخوانی با استخوان‌سازهای نانویی

مفهوم بیوفیلم به جمعیتی از باکتری‌ها اطلاق می‌شود که با ترشح یک ماده چسب مانند، سپری در اطراف خود ایجاد می‌کنند تا در برابر عوامل ضدباکتری مقاومت کنند. بیوفیلم‌ها در بدن انسان مشکل‌آفرین بوده و برای زخم‌های یک تهدید جدی هستند به طوری که روند بهبود را به تأخیر می اندازند.

لوئیزا راسل از محققان این پروژه می‌گوید: با استفاده از این پلتفرم، می‌توانید بیوفیلم‌ها را بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک از بین برد. همچنین این روش به بیمارانی که به آنتی‌بیوتیک حساسیت دارند کمک شایانی می‌کند.

مریم حاج‌فتحعلیان و همکارانش با محصور کردن کره‌های طلا در قفس‌های مولکولی ابزاری ساختند که می‌تواند برای از بین بردن بیوفیلم‌ها استفاده شود. روی سطح این قفس مولکولی، محققان دکستران قرار دادند که یک نوع قند است که معمولاً در ساختار بیوفیلم‌ها به کار می‌رود. با این پوشش قندی، می‌توان اطمینان حاصل کرد که این ساختار مولکولی به  بیوفیلم متصل می‌شود. تابش لیزر به نانوذرات باعث درخشش آنها شده و همچنین بخشی از این نور به گرما تبدیل می‌شود که با استفاده از روش فتوترمال می‌توان بیوفیلم‌ها را از بین برد.

طلا یک ماده ایده‌آل برای درمان فوتوترمال است، هم به این دلیل که به راحتی نور را به گرما تبدیل می‌کند و هم این که غیرسمی است.

محققان نانوذرات فوتوترمال خود را بر روی دندان و زخم موش‌ها آزمایش کردند که نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آمد. لیزر مادون قرمز موجب از بین بردن تمام پلاکت‌های باکتریایی شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نحوه ساخت هوشمندانه یک لانه مرغ با لاستیک ماشین در خانه (فیلم)
  • ساخت سلاح لیزری با نانوذرات توسط دانشمند ایرانی
  • حضور دانش بنیان‌های ایرانی در نمایشگاه تجهیزات نفت و پتروشیمی چین
  • دانش‌بنیان‌های ایرانی به نمایشگاه فناوری و تجهیزات نفت و پتروشیمی چین می‌روند
  • ساخت بزرگترین مرکز نگهداری سالمندان گلستان در دستور کار دستگاه قضا
  • اخاذی‌های میلیونی یک زن ایرانی از مردان کانادا
  • کشف پیکر بی‌جان یک فیلم‌ساز در خانه اش
  • ساخت کارخانه کشتی‌سازی در گیلان
  • اجاره‌نشینی در آسمان‌خراش
  • بازار داغ اجاره سفره هفت سین؛ روزی ۸۰۰ هزار تومان!