Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد بابیان اینکه جایگاه امام حسن (ع) به‌واسطه اینکه ایشان نوه اول پیامبر (ص) و در معرض توجه بیشتری بوده است گفت: جایگاه امام حسن (ع) جایگاه ویژه‌ای است و از همین رو در سیره پیامبر (ص) محبت و پیروی از امام حسن (ع) مایه عاقبت‌به‌خیری معرفی‌شده و آیات متعددی مثل آیات سوره دهر، آیات شریف مباهله و تطهیر مشمول وجود مبارک امام حسن (ع) نیز هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت‌الاسلام محمدرضا ابویی افزود: وجود نورانی امیرالمؤمنین (ع) نیز در نامه تربیتی خود در نهج‌البلاغه امام حسن (ع) را مورد خطاب قرار می‌دهد و این مسئله نشان‌دهنده جایگاه والای حضرت حسن بن علی (ع) در بین اهل‌بیت (ع) است.

حجت‌الاسلام ابویی فضای زندگانی امام حسن (ع) را فضایی خاص برشمرد و اظهار داشت: حضرت امام حسن (ع) چه در دوران پس از رحلت نبی اکرم (ص) که دوران مهجوریت اهل‌بیت (ع) به شمار می‌رود و چه در زمان خلافت حضرت علی (ع) مشاور ارشد پدر بود در جنگ‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در فرماندهی لشکر امام علی (ع) داشت.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان یزد دوران امامت امام حسن (ع) را از جهت شیوه برخورد با دشمن و بهره‌مندی از هوشیاری و بصیرت بالا در این زمینه ممتاز برشمرد و ابراز داشت: ایشان درعین‌حالی که بااخلاق مداری در جامعه رفتار می‌کرد اما هرگز روی خوش به دشمنان نشان نداد و برخلاف آنچه به‌غلط تفسیر شده و امام حسن (ع) اهل مدارا با دشمن بیان می‌کند باید گفت ایشان چه در دوران پدر و چه در دوران امامت خود در کارزار با دشمنان نظیر خوارج و معاویه محور اصلی جنگ‌ها بوده و نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت آن‌ها داشته به‌گونه‌ای که شکست سپاه جمل با سرنگونی شتر نماد جنگ به دست امام حسن (ع) رقم خورد.

حجت‌الاسلام ابویی در ادامه خاطرنشان کرد: مکر، حیله و رفتارهای منافقانه معاویه از یکسو و بی‌بصیرتی و عدم همراهی بیعت‌کنندگان با امام حسن (ع) ازجمله خواص در بحث مواجهه نظامی با بنی‌امیه از سویی دیگر سبب شد ایشان بر سر دوراهی بسیار حساسی قرار بگیرد که باتدبیر آتش‌بس با معاویه هم اسلام را از خطر نابودی حفظ کند و هم‌خون شیعیان و همراهان خالص اهل‌بیت (ع) به هدر نرود.

وی اضافه کرد: امام حسن (ع) در این مواجهه ناجوانمردانه با این سیاست به دنبال اثبات یک مطب دیگری هم بود و آن برداشتن نقاب تزویر و ریا از چهره معاویه؛ بنابراین در حقیقت امام با این تدبیر به مردم زمان خود عدم پایبندی معاویه به تعهداتش و غیرقابل‌اعتماد بودن دشمن را ثابت کرد و صلح امام و سپردن زمام حکومت به دست معاویه؛ رسوایی بنی‌امیه را به نمایش گذاشت چرا معاویه پس از کسب قدرت رسماً اعلام کرد به تعهدات خود در صلح‌نامه پایبند نبوده و با اعلام سلطنت یزید این مسئله را به‌صورت عملی نشان داد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: بنابراین صلح امام حسن (ع) نقشه شوم دشمنان در قلع و قمع شیعیان را بر باد داد چراکه با توجه به خیانت‌های بیعت‌کنندگان با امام حسن (ع) و بروز آثار ضعف در برابر دشمن اگر معاویه با حربه نظامی به پیروزی می‌رسید خون شیعیان را مباح می‌دانست و با از بین بردن شیعیان خط فکری اسلام ناب محمدی (ع) را برای همیشه از بین می‌برد و امام با این تصمیم هوشمندانه خون شیعه و اسلام ناب را حفظ کرد.

ابویی در پایان سیره امام حسن (ع) را سیره‌ای است عبرت‌آموز برای همه پیروان اهل‌بیت (ع) در همه اعصار و قرون تاریخ دانست و گفت: این حرکت امام درس عبرتی برای همه خواص و به تبعه آن متن و عوام جوامع اسلامی است که هرگز به دشمن اعتماد نکرده و با هوشیاری و بصیرت در حفظ عزت و هویت دینی جامعه اسلامی تلاش کنند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۷۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله به فرهنگ از جنگ سخت خطرناک‌تر است

امام جمعه بجنورد با تاکید بر اینکه گاهی حملات دشمن فرهنگی و اعتقادی است گفت: حمله به فرهنگ از جنگ سخت خطرناک‌تر است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام رضا نوری امروز _ چهارشنبه بیست و نهم فروردین _ در همایش روز ارتش، اظهار کرد: نیروهای مسلح ایران بزرگ‌ترین عملیات پهپادی دنیا را رقم زدند و در حالی که نزدیک به ۱۰ کشور از جمله آمریکا و انگلیس تلاش کردند موشک‌های ما به اسرائیل نرسد، اما رسید و دل همه مردم آزاده، مردم غزه و مردم ایران شاد شد.

وی با اشاره به حس غرور و غیرت در سربازان ولی امر، افزود: یاد شهدای اسلام و ۷۵۰ شهید ارتش در استان خراسان شمالی را گرامی می‌داریم؛ باید از شهدایی همچون ایرج رستمی، شهید صفا، شهید مهمانی، شهید قرنی، شهید کشوری و شهید ستاری، شهید شیرودی، شهید بابایی، شهید خلعتبری، شهید کلاهدوز درس گرفت.

امام جمعه بجنورد با تاکید بر ضرورت پشتیبانی از رسانه‌ها و مراکز فرهنگی از طرح نور، خاطرنشان کرد: گاهی حمله دشمن به ساختمان و گاه به فرهنگ است، اما حمله به فرهنگ و اعتقادات پیچیده‌تر و خطرناک‌تر است.

محمدرضا حسین‌نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در این مراسم، جایگاه رهبر و فرمانده کل قوا را در هدایت صحیح جامعه و نظام مورد توجه قرار داد و گفت: زمانی که عده‌ای به دنبال انحلال ارتش بودند، امام از این انحراف جلوگیری کرد و روز ارتش را نامگذاری کرد.

وی افزود: امروز نیز شجاعت مقام معظم رهبری سیلی بر چهره کریه دشمن نواخت و غم شهادت عزیزانمان را با درس به دشمن تسلی داد و دشمن را پشیمان کرد.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به عزت امروز کشور به عنوان دستاورد انقلاب، تصریح کرد: ایرانی که نمی‌توانست کمترین نیاز خود را تأمین کند، امروز عزتی یافته است که بر صورت استکبار جهانی سیلی می‌زند و همزمان همه شئون انسانی را در اوج قدرت و بی‌باکی رعایت می‌کند و مراکز جمعیتی را هدف قرار نمی‌دهد.

حسین‌نژاد ادامه داد: با اقدامات ایران اسلامی، ابرقدرتی آمریکا دیگر مفهومی ندارد و شکوه و عظمت امروز ما از وجود رهبر دینی و سربازان شجاع او است.

کد خبر 745400

دیگر خبرها

  • با ایمان به شعار ما می‌توانیم بر همه مشکلات غلبه خواهیم کرد/ دشمن می‌خواهد با شبهات علمی و شهوت عملی، ایمان و امید جوانان را هدف قرار دهد
  • روایت شهادت شهید فرهمند در جبهه غرب کشور
  • حماس: عملیات «وعده صادق» ثابت کرد دوران بزن در رو به سر آمده/ موضع جانبدارانه غرب در حمایت از رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم می‌کنیم
  • پایان دوران «بزن در رو» برای دشمن صهیونیستی با پاسخ ایران
  • حماس: واکنش ایران ثابت کرد دوران عربده‌کشی صهیونیست‌ها پایان یافته است
  • واکنش ایران ثابت کرد دوران عربده‌کشی صهیونیست‌ها پایان یافته است
  • وعده صادق قدرت علمی و تکنولوژی ایران اسلامی را ثابت کرد
  • حمله به فرهنگ از جنگ سخت خطرناک‌تر است
  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در همدان
  • نشست مهدویت در مدرسه علمیه خواهران نقده