Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@05:22:42 GMT

همایون کاتوزیان پژوهشگر فرهنگ‌مدار

تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۵۷۹۶۷

همایون کاتوزیان پژوهشگر فرهنگ‌مدار

همایون کاتوزیان نویسنده و پژوهشگری است که برای بالابردن میزان دانش و آگاهی در ایران کوشش فراوانی انجام داده و آثاری که پدیدآورده همواره از سوی افراد متخصص در علوم انسانی و همچنین افراد غیرمتخصص استقبال شده که این بسیار جای اندیشیدن دارد. محمد صادقی روزنامه_نگاران_منتقد">روزنامه نگار

ایران آنلاین /1.او با توجه به شناخت عمیقی که از تاریخ و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران (بویژه در قرن کنونی) و شناختی که از ضعف‌های علمی و فرهنگی و موانع عقلانیت در ایران همچون استدلال‌گریزی، جزم‌اندیشی، تعصب‌ورزی و ابراز سخنان شاعرانه درباره مسائل اجتماعی و سیاسی دارد، در آثارش هوشمندانه عمل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چه وقتی به سراغ روایت تحلیلی و نقادانه تاریخ ایران می‌رود (ایرانیان)، چه وقتی به ریشه‌یابی مسائل و واکاوی گره‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می‌پردازد (ایران، جامعه کوتاه مدت و سه مقاله دیگر)، چه وقتی به سراغ ادبیات می‌رود (سعدی) و... به عقلانیت نظر دارد و بیش از هر چیزی مخاطبان خود را به اندیشیدن درباره مسائل و مشکلات فرامی‌خواند، نه ساده‌سازی و سرانجام پریدن از روی آنها که رسم ناخوشایند و رایجی در جامعه ماست!

همچنین در آثار و گفت‌وگوهایش عقلانیت گفتاری چشمگیر است، به این معنا که آنچه می‌گوید به دور از ابهام و ایهام است و وقتی درباره موضوعی سخن گفته یا می‌نویسد، دچار پراکنده‌گویی نیست. ساده و عمیق سخن گفته و می‌نویسد که کاری دشوار، کمیاب و ستودنی است و اینها نکته‌های بسیار مهمی هستند که ارزش کار فکری و فرهنگی او را می‌شناسانند.

2.همایون کاتوزیان چه در فضای دانشگاه و چه در عرصه عمومی، بسیار اثرگذار بوده و خدمات فرهنگی فراوانی انجام داده و (هرچند که نظام آموزش و پرورش ما توجهی به آثار ارزشمند او نداشته و شوربختانه در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان ما خبری از آثار و چکیده آثارش نیست) نویسنده‌ای است که جای خود را در بین مردم و بویژه جوانان و روشنفکران گشوده است.

کوشش‌های فرهنگی منظم و مستمر او و پدیدآوردنِ آثاری آگاهی‌بخش که جدیدترین آنها کتابی است با نام «Khalil Maleki: The Human Face of Iranian Socialism» بسیار ستایش‌برانگیز است. همایون کاتوزیان نویسنده و پژوهشگری است که به تنهایی به اندازه یک نهاد کار کرده و زادروزش (26 آبان) در تقویم فرهنگی ما مجالی نیک است برای قدردانی از او که با پدیدآوردن کتاب‌هایی ارزشمند، خالصانه به فرهنگ ما خدمت کرده است./ روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۵۷۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم جدی مقامات ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی

محمدعلی اسکندری سفیر کشورمان در ازبکستان با آزاد بیک نظربیک اف وزیر فرهنگ این کشور ملاقات کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار راهکارهای تحقق اهداف تبیین شده توسط روسای جمهور در حوزه های تمدنی، فرهنگی و هنری به ویژه در سال 1403 بررسی شد.
 
در این نشست اسکندری سفیر کشورمان ظرفیت ها و توانمندی های کشورمان در حوزه فیلم و سریال، اسناد و مستند سازی، کتاب، موزه، موسیقی،تجهیزات فنی حوزه فرهنگ، شهرک های سینمایی و غیره را تشریح کرده و بر آمادگی کشورمان جهت همکاری های مستمر تاکید کرد.

در  این دیدار همکاری برای گرامیداشت  مفاخر علمی به صورت مشترک و همکاری فرهنگی در نهادهای منطقه  ای و بین المللی نیز بررسی شد.

آزادبیک نظربیک اف وزیر فرهنگ ازبکستان نیز ضمن مثبت خواندن و روبه رشد مناسبات در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی،  بودن همکاری های دو جانبه، فرهنگ و تمدن مشترک را زیربنای مناسبی برای تقویت همکاری در تمامی زمینه اعلام کرد.

وی گفت امیدوار است با تهیه برنامه اقدام مشترک در حوزه فرهنگ، راهکارهای عملیاتی برای تحقق اهداف مورد نظر روسای جمهور ازبکستان و ایران را تدوین کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی
  • شاعری که مایه افتخار ایرانیان است
  • عزم جدی مقامات ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی
  • سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت
  • آغاز یک راهبرد فرهنگی با سفر رئیس‌جمهور به پاکستان و سریلانکا
  • ۱۷۰۰ میلیارد تومان در حوزه راهداری استان بوشهر تخصیص یافته است
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن