Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-03-29@06:57:26 GMT

میلیون‌ها زائر در مسیر عاشقی؛ «نجف کربلا» بوی بهشت گرفت

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۰۶۸۳

میلیون‌ها زائر در مسیر عاشقی؛ «نجف کربلا» بوی بهشت گرفت

‍‍‍‍‍‍

امتداد نیوز– گروه استان‌ها: پاهای خسته، مسیر را قدم‌به‌قدم می‌شمارند. زخم‌ها سرباز کرده‌اند و تاول‌ها دردناک شده‌اند. غبار راه بر سروصورت‌ها نشسته و شانه‌ها از کشیدن توشه راه خسته است…دل‌ها اما در مسیر حسین(ع) هیچ‌گاه خسته و غبارگرفته نیستند. هر قدمی که زائر اربعین برمی‌دارد، گویی دل صیقلی‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر ساعت در این مسیر هزار شب قدر است و فرصتی که جانت را از بند تعلق آزادکرده و دلت‌ را به وادی صبر و رضا پرواز دهی…

اربعین یعنی پا در مسیر عاشقی گذاشتن. ۴۰ منزل و صدها عمود تا دلدادگی و آزادگی… در این مسیر، پیر و جوان و مرد و زن همه سربازند. سرباز سپاهی که دختر سه‌ساله امام حسین(ع) یکی از فرماندهانش است. انعکاس قدم‌های زینب(س) در قدم‌به‌قدم این جاده غوغا می‌کند.

رهسپار تا کربلا

عاشقان و یاران و دوستداران حسین (ع) صحنه‌ای دیگر را از دلدادگی‌هایشان می‌آفریننددهم محرم ۶۱ هجری قمری بود، که حسین(ع) و یارانش در کنار رود فرات خیمه‌های خود را برافراشتند تا در مقابل ظلم یزدیان زمان ایستادگی کنند، این ایستادگی واقعه‌ای را رقم زد که شعار «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را جهانی کرد.

واقعه‌ای که زینب سلام‌الله علیها در میان خون و آتش و گوشواره‌های از گوش کشیده شده و پاهای برهنه و ناله‌های رقیه(ع) چیزی به‌جز زیبایی در پس آن ندید و امروز ۱۴۰۰ سال از آن زیبایی می‌گذرد، امروز هم عاشقان و یاران و دوستداران حسین (ع) صحنه‌ای دیگر را از دلدادگی‌هایشان می‌آفرینند، آنجایی که کربلا در اربعین عاشقی مملو از جمعیتی می‌شود که رقم ۲۰ میلیون نفری را مخابره می‌کند.

جایی که مرد و زن و پیر و جوان با پای پیاده و تاول‌زده و در گرمای آفتاب عمود شده رهسپار صحرایی می‌شوند که اهل‌بیت روزگاری آماج عظیم‌ترین تراژدی تاریخ قرار گرفت تا کربلا این ارض رنگین شده به خون حسین (ع) تا ابد شرمسار این واقعه باشد.

این روزها بعد از ۱۴۰۰ سال غوغای عاشورا و خشکی لب‌های علی‌اصغر(ع) در دل‌ها روضه‌خوانی می‌کند و همه دل‌ها تنها به‌سوی قبله‌گاه کربلا می‌تپد، شیعیان ایران و جهان قبله آمالشان در نینوا است، جایی در بین‌الحرمین عباس(ع) و حسین(ع)، این روزها ساعت‌ها و دقیقه‌ها به تاریخ اربعین نزدیک می‌شود و چیزی نمانده تا زائران همراه با کاروان زینب(س) بار دیگر کربلا را در چشمانشان قاب کنند.

در هر خانه‌ای مسافری توشه سفر می‌بندد و صدها دعا و حاجت‌روایی با او بدرقه می‌شود به امید این‌که حسین(ع) گره‌گشای گره‌ای در زندگی‌شان باشد، عده‌ای دیگر نیز حسرت زیارت و سفر پیاده‌روی به امید اربعین دیگر را در دل‌هایشان دفن کرده و اشک از گوشه چشمشان بر گونه‌هایشان جاری می‌شود شاید که بهانه‌ای برای زائر شدنشان در سال‌های بعد باشد.

زوار این روزها دسته‌دسته خود را به مرزهای چذابه و شلمچه و مهران می‌رسانند تا هر چه زودتر به مآمن دل‌هایشان برسند.به گفته مسئولان تاکنون یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار زائر از مرزهای سه‌گانه کشور شامل شلمچه، چذابه و مهران به کربلا سفرکرده‌اند.

از مهران تا کربلا

با توجه به اینکه فاصله مرز مهران تا کربلای معلی ۲۷۰ کیلومتر است،مهران نزدیک‌ترین و امن‌ترین مرز به کربلا است، هرساله زوار چه در اربعین و چه در روزهای دیگر مرز مهران را به سایر مرزهای کشور ترجیح می‌دهند هرچند که این باعث نمی‌شود که چذابه و شلمچه از پذیرایی از زواری که این مرزها را انتخاب کرده‌اند کم بگذارند مرزی که سیل جمعیت در حال عبور از آن هستند.

یکی از موکب‌ داران شهر مهران در گفتگو با امتداد نیوز، خدمت به زائران ائمه معصومین(ع) را باعث افتخار  می‌داند و می‌گوید همه باید با تلاش به زائران خدمات ارائه کنیم.

محمدباقری هم  یکی از مسئولان هیئت علی‌اصغر در گفت‌وگو با مهر بیان داشت: چندین سال است به همت جمعی از جوانان افتخار خدمت‌رسانی به زائران را داریم.

به گفته وی  روزانه بیش از ۲۰ هزار پرس غذای گرم به زائران داخل مرز عراق انتقال داده می‌شود و با توجه به اینکه در مسیر تردد زوار در پایانه مرزی افراد مسن و حتی جوان توانایی راه رفتن یا جابه‌جایی چمدان‌های خود را ندارند، بچه‌های هیئت با چرخ آن‌ها را جابه‌جا می‌کنند.

طبق گفته قاسم سلیمانی دشتکی  استاندار ایلام در کل حجم ورودی و خروجی‌ها از مرز مهران تاکنون تعداد یک‌میلیون و ۲۰ هزار نفر خارج‌شده‌اند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

از شلمچه تا نینوا

و اما داستان پذیرایی از زائران در مرز شلمچه و چذابه هم شنیدنی است آنجا که جمعی از دست‌فروشان خرمشهر دورهم جمع شده‌اند و برای پذیرایی از زوار موکب به پا کرده‌اند،این‌ها سال گذشته در موکب دیگران خدمت می‌کردند اما امسال برای خود موکب داری می‌کنند.

از خواب «امیر عفراوی» یکی از موکب دارهای مستقر در مرز شلمچه تا تعبیرش طبق گفته خودش تنها یک هفته فاصله افتاد. یک‌هفته‌ای که۲۰ تا ۳۰ کسبه را دورهم جمع کرد تا باهم تکیه‌ای برای خادمی برپا کنند.

خواب دیدم همین‌جا، اما آن دست خیابان داشتم چایی می‌دادم. اسم تکیه  هم حیدر کرار بود». امیر را یک خواب به اینجا کشاند، امیر دست‌فروش است. یکی از آن بیش از ۲۰۰ دست‌فروش بازار روز خرمشهر. که می‌گوید: ما جمعی از بساطی‌های بازار روزیم. اولین سالی است که تکیه زدیم و هرچه از دستمان بربیاید از دادن آب و چایی یا بیشتر انجام می‌دهیم»

آن‌ها در موکبی ۶ در ۱۶ متری، دو اتاق درست کرده‌اند برای اسکان زائران. آن‌طور که امیر می‌گوید قرار است چادر بزرگی به طول ۲۰۰ متر هم برپا کنند.

پس‌انداز برای خادمی

علی احشمی هم یکی دیگر از کسبه بازار روز است که به همراه دیگر اعضای خانواده امسال و برای اولین بار تکیه‌ای برپا کرده و می‌گوید هر سه وعده غذایی را توزیع می‌کنند و ۱۰ روز مغازه‌هایشان برای خادمی تعطیل است.

موکب «مسلم بن عقیل» را جمعی از مردم روستاهای مسیر شلمچه مثل شهرک سوم و این‌سو و آن‌سوترش علم کرده‌اند. سه سالی هست که همین‌جا در میدان مقاومت موکب دارند.

کتری در دستان احمد یکی از خادمان موکب «مسلم بن عقیل» می‌لرزد. احمد یک هندوانه‌فروش است. یکی از آن‌هایی که هر جا باشد بساط می‌کند، اما الآن و اینجا تند و تند جایی می‌ریزد. استکان‌ها از قبل آماده‌اند. چند ردیف شش هفت‌تایی از استکان‌های مخصوص آن مناطق.

چای می‌ریزد و بریده‌بریده تعریف می‌کند که ۳۰ نفرند، بیشترشان مثل او میوه و صیفی می‌فروشند و طول سال پس‌انداز می‌کنند تا در محرم و صفر خادمی کنند.

«از ماه محرم شروع کردیم. شام هم دادیم درست همین‌جا» به کمی دورتر از میدان مقاومت اشاره می‌کند و می‌گوید: در شب‌های محرم، سفره را کنار جاده می‌انداختند و نذری می‌دادند اما حالا موکبشان را دو قسمت کرده‌اند یک قسمت ۱۲ متری و یک قسمت ۱۵ متری؛ بخشی برای خادمان و قسمتی برای زائران.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

«مهدی عیدان» هم در این موکب خدمت می‌کند، او هم میوه می‌فروشد. مهدی معتقد است تأثیر خادمی را در زندگی خود حس کرده است. می‌گوید «برکت» تنها بخشی از کرامت حسین بن علی است. او اعتقاد دارد داشتن پنج فرزند سالم که پزشکان پیش‌بینی معلول بودنشان را کرده بودند یکی از همین معجزات است.احمد هم به این معجزه اعتقاد دارد. او دو فرزند معلول دارد و از خدا یک فرزند سالم می‌خواهد.

یکی از زائران پاکستانی که باید برای رفتن به کربلا از مرزهای  چذابه  یا شلمچه عبور کند در گفت‌وگو با امتداد نیوز زیارت امام حسین(ع) را سعادتی دانست که نصیب هرکسی نمی‌شود. از همین رو وی بسیار خوشحال است که باوجود تمام مشکلات پا در این مسیر گذاشته است.

وی می‌گوید: خوشبختانه از لحظه ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران پذیرایی از زائران پاکستانی بسیار خوب و قابل‌تقدیر بود و ما از این بابت از ملت ایران ممنون هستیم.

جاذبه حسینی

اشک می‌ریزد. با هر نوحه اشک می‌ریزد. چشمانش گود افتاده. نمی‌داند چندساله است، بین ۷۵ تا ۸۰ را شک دارد. روی ۸۰ می‌ایستاد، شاید چون رقم رندتری است. می‌گوید از بعد از آزاد شدن مسیر رفتن به کربلا، هرسال به کربلا رفته و بازهم در حساب‌وکتابش تعداد سال‌ها به ۱۵ می‌رسد.

حاجی مالح عصایش را روی موکت قهوه‌ای کنار پای راستش گذاشته و پاهایش را دراز کرده تا استراحت کند، اما تصمیم دارد پیاده راهی کربلا شود. ادعا می‌کند می‌تواند. می‌گوید: پارسال از حله تا کربلا را پیاده رفتم دو روز راه بود و من دو روز پیاده رفتم.

«حاج مالح حزباوی» از اهواز به‌اتفاق ۹ نفر از اعضای خانواده که همسر و فرزندان و نوه‌ها هستند عازم مرز شلمچه شده است تا ازآنجا راهی کربلا شوند.

وقتی می‌پرسی که چرا هرسال؟ می‌گوید «محبت امام حسین(ع) در قلبم است» و گریه می‌کند. نم چشم‌ها را با چفیه اش می‌گیرد و باز شانه‌هایش تکان می‌خورد.

این شوق انگار همه‌گیر است. مشدی قنبر که از شیراز به شلمچه آمده تا برای بار سوم در اربعین به زیارت آقا برود هم همین احساس را دارد. می‌گوید: به‌محض اینکه ماه محرم می‌شود شور حسین در دلم می‌افتد که باید حتماً به زیارت بروم.

وقتی جا برای خدمت‌رسانی کم می‌آید

«عدنان ربیعی» هم یکی دیگر از مرزداران شلمچه است، وی به امتداد نیوز می‌گوید: مردم اینجا با کمبود جا و مکان برای راه‌اندازی موکب‌های خود برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین مواجه هستند چراکه اشتیاق برای خدمت‌رسانی بسیار بالاست و جا به همه نمی‌رسد، ولی مشکلی نیست و کمبود جا باعث نمی‌شود ما فکر و خیال خدمت به زائران اربعین حسینی را از سر بیرون ببریم.

«سعید سواری» از مرزنشینان چذابه هم می‌گوید: امسال موکب ما غذا تهیه می‌کند و در اختیار زائران قرار می‌دهد. از مدت‌ها قبل لیست نذرهای ما تکمیل‌شده و عدم نیاز به همه‌چیز را به مردم منطقه اعلام کرده‌ایم. هرچند دستگاه‌های دولتی امسال با جدیت بیشتری وارد کارشده‌اند ولی واقعیت این است که مردم منتظر سازمان‌های دولتی نیستند و خودشان بساط خدمت‌رسانی به زائران را پهن کرده‌اند.

به گفته محمد رستم منش شهردار چذابه فضای این شهر هم‌اکنون با معنویت خاصی همراه شده است و تردد روان و راحت است.

با به بهبود زیرساخت‌های مرز چذابه و شلمچه،روزانه بر تعداد زائران حسینی افزوده می‌شود غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان هم با عالی ارزیابی کردن شرایط در مرزهای شلمچه و چذابه در گفت‌وگو با امتداد نیوز گفت: با به بهبود زیرساخت‌های مرز چذابه و شلمچه،روزانه بر تعداد زائران حسینی افزوده می‌شود ولی هیچ مشکلی در راستای خدمات‌رسانی به آن‌ها در مرز چذابه و شلمچه نداریم.

دراین‌بین داستان مرز خسروی هم انگار همچنان بر مدار بسته بودن می‌چرخد و صحبت‌های حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه انگار کورسوی امیدی را هم که برای باز شدن مرز خسروی وجود داشت در هاله‌ای از ابهام قرارداد.

وی با اشاره به اینکه فشار افکار عمومی برای بازگشایی مرز خسروی زیاد است گفت که ما هرلحظه منتظر بازگشایی این مرز هستیم اما با توجه به مدت باقی‌مانده تا اربعین حقیقتاً فکر نمی‌کنم که مرز خسروی باز شود.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

حال و هوای زائران اربعین از زاویه دوربین عکاسان مهر

true برچسب ها : اربعین 96 استانداری ایلام پیاده روی اربعین چذابه قاسم سلیمانی دشتکی مرز خسروی مرز شلمچه مرز مهران موکب true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۰۶۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقریبا هیج شکایتی از هتل‌های مشهد در نوروز نداشته‌ایم/ ماندگاری زائر افزایش پیدا کرده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: نسبت به سال گذشته تقریبا هیچ شکایتی از واحدهای اقامتی، به خصوص هتل‌ها نداشته‌ایم.

محمود مادرشاهیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزان شکایت‌های واصله از هتل‌های مشهد در ایام نوروز ۱۴۰۳ اظهار کرد: با توجه به تمهیداتی که برای زائران قائل شده‌ایم و پایگاه‌هایی که در ۴ نقطه از خراسان رضوی قرار داده‌ و تعداد بازرسان را به ۲ تا ۳ برابر افزایش داده‌ایم، شکایت‌ها از هتل‌ها یک یا ۲ درصد بوده است. این میزان شکایت نیز در صورت نارضایتی زائر بلافاصله رسیدگی و برطرف می‌شد. اگر وجه اضافه‌ای از زائران دریافت شده بود، رسیدگی و عودت داده می‌شد.

وی ادامه داد: نسبت به سال گذشته تقریبا هیچ شکایتی از واحدهای اقامتی، به خصوص هتل‌ها نداشته‌ایم. ضمن اینکه تمام اعضای جامعه هتلداران نیز پای کار بودند تا رضایت زائران را کسب کنند.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی در خصوص استقبال زائران از طرح ۱۰ روز اقامت و ۳۰ درصد تخفیف بیان کرد: این طرح با استقبال خوب زائران مواجه شده است. تخفیفات دیگری نیز به زائران می‌دادیم تا ماندگاری زائر را افزایش داده و زائران بیشتری جذب کنیم.

مادرشاهیان اضافه کرد: یکی از مواردی که در این طرح به خوبی جواب داده، افزایش ماندگاری زائر در مشهد است. با تخفیف‌های ویژه‌ای که در نوروز برای زائران در نظر گرفتیم، ماندگاری زائران در مشهد افزایش یافته است. در حال حاضر با تمدید مدت زمان اقامت زائران مواجه هستیم.

وی در خصوص وضعیت اشغال هتل‌های مشهد تصریح کرد: تا امروز صبح با ریزش زیادی مواجه نبودیم. ۱۰ تا ۱۵ درصد در اشغال هتل‌ها ریزش داشتیم. مطابق آخرین آمار، شب گذشته و صبح امروز هتل‌های مشهد بیش از ۷۰ درصد تکمیل بوده‌اند.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران خراسان رضوی گفت: میانگین ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد از ابتدای طرح نوروزی ۷۶ درصد بوده است. پیش‌بینی ما این است هتل‌های مشهد در شب‌های قدر بیش از ۸۰ درصد و در تعطیلات عید فطر بیش از ۹۰ درصد اشغال باشند.

مادرشاهیان با اشاره به تاثیر ظرفیت محدود ناوگان هوایی و ریلی مشهد در ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد عنوان کرد: اگر در ظرفیت ناوگان هوایی، ریلی و زمینی ناوگان فوق‌العاده اختصاص دهند می‌توانیم با افزایش قابل توجهی از زائران در مشهد روبرو باشیم. یکی از مشکلات زائران کمبود ناوگان هوایی و زمینی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی
  • ورود بیش از ۷ میلیون زائر به خراسان رضوی
  • ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زائر به خراسان رضوی
  • بیش از هفت میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی سفر کردند 
  • زائران بقاع متبرکه خراسان جنوبی به ۲۰۵ هزار و ۶۰۷ زائر رسید
  • اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر در بوستان غدیر مشهد
  • ورود بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر زائر به خراسان رضوی
  • تقریبا هیج شکایتی از هتل‌های مشهد در نوروز نداشته‌ایم/ ماندگاری زائر افزایش پیدا کرده است
  • ورود بیش از ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر و مسافر به خراسان رضوی
  • حال و هوای کربلای معلی در ماه مبارک رمضان + تصاویر