Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه خبری الجزیره گزارش داده فیسبوک کمک‌های مالی فعالان فضای مجازی در آمریکا برای زلزله‌زدگان ایران را مسدود کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، شبکه خبری الجزیره گزارش داده فیسبوک کمک‌های مالی فعالان فضای مجازی در آمریکا برای زلزله‌زدگان ایران را مسدود کرد. 

«توحید نجفی»، از ایرانیان مقیم آمریکا بعد از وقوع زلزله در غرب ایران اقدام به راه‌اندازی صفحه‌ای در فیسبوک با هدف جمع‌آوری کمک برای قربانیان زلزله کرمانشاه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به نوشته شبکه خبری الجزیره او تا روز چهارشنبه موفق به جمع‌آوری بیش از 200 هزار دلار کمک مالی شده اما او پیامی از فیسبوک دریافت کرده مبنی بر اینکه وجوه جمع‌آوری‌شده تا زمان دریافت مجوزهای لازم از وزارت خزانه‌داری آمریکا تحویل نخواهند شد. 

طبق گزارش الجزیره، فیسبوک روز پنجشنبه صفحه او برای جمع‌آوری کمک‌های مالی را به دلیل مغایرت با قوانین تحریمی آمریکا حذف کرد.

«تارا کنگرلو»، یک ایرانی دیگر که مقیم آمریکا است هم نزدیک به 2000 دلار روی سایت Youcaring برای کمک به قربانیان زلزله‌ در ایران جمع‌اوری کرد. 

کنگرلو که قبلاً هم برای پناهندگان سوری پول جمع‌آوری کرده بود امیدوار بود که با این پول بتواند برای قربانیا زلزله کرمانشان دارو، غذا و پتو بخرد. 

اما، این وب‌سایت هم صفحه کنگرلو را حذف کرد. در پیامی از این وب‌سایت که در رسانه‌های اجتماعی بارها بازنشر شده آمده است: «کشور مورد نظر جزو کشورهای تحت تحریم است. وزارت خزانه‌داری آمریکا به وب‌سایت ما اجازه نمی‌دهد تا وجوده را به صورت مستقیم یا با واسطه به یک منطقه تحت تحریم انتقال دهیم.

قوانین مربوط به ممنوعیت مبادلات با ایران، اشخاص آمریکایی را از ارسال مستقیم هر گونه وجه برای سازمان‌های خیریه ایرانی، بدون مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا منع می‌کنند. 

قوانین آمریکا به علاوه به اشخاص این کشور اجازه ارسال مستقیم کمک‌هایی که برای ایران در نظر گرفته شده‌اند به سازمان‌های خیریه غیرآمریکایی را هم نمی‌دهند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه علی‌رغم بیان اینکه «سازمان‌های غیردولتی اجازه دارند خدماتی را در حمایت از فعالیت‌های امدادرسانی به ایران ارسال کنند»، تحقق این امر را مستلزم صدور جواز عمومی E دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا دانسته است.  

آن‌طور که وبگاه Think Progress نوشته این دستور العمل به معنی آن است که هدایای آمریکایی‌ها به گروه‌هایی مانند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که یک سازمان خیریه غیرآمریکایی است، عملاً ممنوع است. 

«تایلر کولیس»، دستیار وکیل در یک شرکت حقوقی که در زمینه تحریم‌های اقتصادی آمریکا تخصص دارد به این رسانه گفت: «صورت خوشی ندارد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا برای کسانی که قصد شرکت در فعالیت‌های امدادرسانی دارند احضاریه‌های اجرایی صادر کند.»

اما حتی برای معدود سازمان‌های غیردولتی (NGO) آمریکایی که مجوز ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران دارند هم ترس از نقض تحریم‌ها، فعالیت‌های امدادرسانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.  

کولیس می‌گوید در صورتی که یک NGO آمریکایی مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا را هم داشته باشد، به دلیل ترس از نقض تحریم‌های آمریکا بانک‌های انگشت‌شماری تمایل دارند تراکنش‌های مالی مربوط به وجوه اهدایی را انجام بدهد.

این امر باعث می‌شود بسیاری از سازمان‌های غیردولتی مجبور شوند وجوه نقد را به صورت دستی به ایران حمل کنند که این فرایند کمک‌رسانی را کند می‌کند. 

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۱۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل

مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که لایحه تحریم‌های خرید نفت خام ایران از سوی موسسات چینی را به رای می‌گذارد.

به گزارش مشرق به نقل از بلومبرگ، مجلس نمایندگان آمریکا در چند ساعت آینده در زمینه لایحه ممنوعیت خرید نفت خام ایران از سوی چین رای‌گیری می‌کنند.

بر اساس این لایحه که بخشی از قانون ۵۹۲۳ کنگره مبنی بر تحریم‌های انرژی ایران و چین در سال ۲۰۲۳ است، تحریم‌های علیه ایران را گسترش می‌دهد تا تمامی معاملات بین موسسات مالی چینی و بانک‌های ایرانی برای خرید نفت و فرآورده‌های نفتی را پوشش دهد.

این قانون همچنین دولت آمریکا را ملزم می‌کند که درباره اقدامات و فعالیت‌های تجاری شرکت‌های چینی در قبال تحریم‌های صورت گرفته نظارت شدیدتری اعمال کنند.

این گزارش مدعی است که حدود ۸۰ درصد از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام تولیدی ایران به پالایشگاه‌های کشور چین موسوم به تیپات ارسال می‌شود.

این لایحه که توسط مایک لاولر، نماینده جمهوری‌خواه ایالت نیویورک ارائه شده است، تصریح می‌کند که هرگونه معامله توسط موسسات مالی چینی برای خرید نفت از ایران به عنوان یک معامله مالی هدف تحریم‌ها به حساب می‌آید.

این لایحه که در ماه نوامبر به اتفاق آرا توسط کمیته خدمات مالی مجلس تصویب شد، یکی از چندین لایحه مرتبط با ایران بشمار می رود که قرار است روز دوشنبه تحت یک رویه شتاب گرفته، مورد بررسی قرار گیرد؛ رویه ای که به شکل معمول برای تصویب سریع قوانینی که از حمایت دو حزبی برخوردار است، استفاده می شود.

گفتنی است که ایران با بهره گیری از حق ذاتی دفاع از خود مبتنی بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی علیه مکان دیپلماتیک ایران که در روز ۱۳ فروردین ماه (اول آوریل ۲۰۲۴) در نقض آشکار حقوق بین الملل و بند ۲ منشور ملل متحد صورت گرفت و متعاقب آن ناتوانی شورای امنیت برای اتخاد تدابیر لازم برای محکومیت و مسئولیت پذیر کردن متجاوز، مجموعه ای از حملات نظامی علیه اهداف نظامی در سرزمین های اشغالی را انجام داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در تماس تلفنی به جوسپ بورل گفت: حمله نظامی رژیم صهیونیستی علیه اماکن دیپلماتیک کشورمان در دمشق، نقض آشکار کنوانسیون وین و عبور از خط قرمز جمهوری اسلامی ایران بشمار می‌رود.

وی افزود: در برابر انفعال دیپلماتیک سازمان ملل متحد و شورای امنیت در صدور حتی یک بیانیه در محکومیت این اقدام، جمهوری اسلامی ایران راهی جز تنبیه رژیم صهیونیستی در چارچوب دفاع مشروع نداشت.

وزیر امور خارجه ایران ضمن تاکید بر موفقیت آمیز بودن اقدام نظامی کشورمان در چارچوب دفاع مشروع خاطرنشان کرد: پس از پایان عملیات، این پیام داده شد که از نظر جمهوری اسلامی ایران موضوع پایان یافته است، اما در صورت اقدام متقابل رژیم صهیونیستی، پاسخ جمهوری اسلامی ایران فوری، گسترده و حداکثری خواهد بود.

دیگر خبرها

  • آمریکا ۱۶ فرد و دو نهاد ایرانی را تحریم کرد
  • تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران
  • واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی
  • فروش ۳ میلیارد دلار اوراق خزانه در اسرائیل در پی جنگ غزه
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • وزیر خزانه‌داری آمریکا: ایران را تحریم می‌کنیم
  • واشنگتن: ما به دنبال ممانعت از گسترش مناقشه در منطقه هستیم
  • وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال آماده‌سازی تحریم‌های جدید علیه ایران است
  • آکسیوس: آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند
  • واکنش کنگره آمریکا به پاسخ کوبنده ایران علیه اسرائیل