Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:21:42 GMT

ذخیره ارزی دلاری چین کاهش یافت

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۸۲۵۲

ذخیره ارزی دلاری چین کاهش یافت

پکن- ایرنا- ذخیره ارزی دلاری چین برای نخستین بار در هشت ماه گذشته در سپتامبر امسال کاهش یافته است اما این کشور هنوز بیشترین ارزهای دلاری جهان را در بانک مرکزی خود دارد.

به گزارش روز جمعه ایرنا نقل از روزنامه چاینادیلی چین، ذخیره دلاری این کشور در ماه سپتامبر امسال 19 میلیارد و 700 میلیون دلار کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این وصف چین هنوز یکهزار و 180 میلیارد دلار ارز دلاری در صندوق دارد که نشان می دهد آمریکا هنوز بزرگترین بدهکار به چین در دنیا محسوب می شود.
وزارت خزانه داری آمریکا در گزارشی آورده که ذخیره ارزی دلاری ژاپن هم در این ماه پنج میلیارد و 700 میلیون دلار کاهش یافته و به یکهزار و 96 میلیارد دلار رسیده است و این کشور دومین دارنده بزرگ ذخیره ارزی دلاری دنیا پس از چین است.
با این وصف کل ذخیره ارزی خارجی آمریکا بر اساس این گزارش در ماه سپتامبر به 6 هزار و 323 میلیارد دلار رسیده است که از 6 هزار و 269 میلیارد دلار ذخیره دلاری در ماه اوت بیشتر شده است.
ذخیره ارزی چین در پایان ماه اکتبر امسال 700 میلیون دلار افزایش یافت که برای نهمین ماه متوالی است افزایش می یابد و اکنون میزان این ذخیره که در رده اول دنیا قرار دارد سه هزار و 100 میلیارد دلار است.
آساق**231**1904**3404**انتشار: محسن اسماعیلی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۸۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان

  ازطرف دیگر روابط اقتصادی پاکستان با ایران به شدت برای اسلام‌آباد مهم است، زیرا این کشور در تلاش است تا کالاهای حیاتی، از‌جمله سوخت و برق را برای مصارف غربی‌ترین استانش یعنی بلوچستان، از ایران تأمین کند. از این رو گزارشی درباره روند تجارت دو کشور همسایه تهیه کرده‌ایم که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید. 

ایران برق بسیاری از مناطق پاکستان را تأمین می‌کند. با این حال آنچه‌ پیداست هم‌اکنون مجموع تجارت دو کشور به سه میلیارد دلار نمی‌رسد به همین دلیل سیدابراهیم رئیسی درنشست خبری مشترک محمد شهباز شریف، نخست‌وزیر جمهوری اسلامی پاکستان با اشاره به سطح روابط تجاری ایران و پاکستان اظهار‌ کرد: سطح روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور سطح قابل قبولی نیست اما تصمیم گرفتیم این سطح روابط تجاری را در گام اول به ۱۰میلیارد دلار افزایش دهیم. وی همچنین با اشاره به ظرفیت بازار ایران اضافه کرد: این ظرفیت فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی پاکستانی و برای فعالان اقتصادی ایرانی است که می‌تواند در این سفر مورد گفت‌وگو و بحث میان دو دولت قرار گیرد. 
   
جزئیات دقیق تجارت ایران با پاکستان 
آمارهای گمرک حاکی از آن است که صادرات تهران به اسلام آباد در سال گذشته به چهار میلیون و ۳۷۹ هزار و ۱۳۶ تن کالا به ارزش ‌دو میلیارد و ۷۸ میلیون و ۲۲۴ هزار دلار رسیده و  این در حالی است که سال۱۴۰۱ چیزی حدود سه میلیون و ۵۳۸ هزار و ۴۶۸ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۴۸۸میلیون و ۷۰۰۰دلار به این کشور صادر شده بود. بنابراین می‌توان گفت صادرات ایران به پاکستان در بازه یک ساله اخیر به لحاظ وزنی با رشد حدودا ۲۵درصدی و به لحاظ ارزشی با رشدی ۴۰‌درصدی روبه‌رو بوده است. از طرف دیگر ایران در سال گذشته ۵۵۴ هزار و ۲۵۰ تن کالا از پاکستان به ارزش ۶۷۳ میلیون و ۹۳۲ هزار دلار وارد کرده، این در حالی است که سال ۱۴۰۱ چیزی حدود ۷۴۶ هزار و ۷۰۰ تن کالا به ارزش ۸۴۱ میلیون و ۸۱۸ هزار دلار وارد کشور شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات ایران از پاکستان در بازه یک ساله اخیر به لحاظ وزنی با کاهش ۲۷‌درصدی و به لحاظ ارزشی با کاهش ۲۰‌درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که مجموع تجارت ایران با پاکستان اعم از واردات و صادرات در سال گذشته به چهار میلیون و ۹۳۳ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۷۵۲ میلیون دلار می‌رسد. این در حالی است که ‌سال ۱۴۰۱ چیزی حدود چهار میلیون و ۲۸۵ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار بین دو کشور رد و بدل شد. بنابراین می‌توان گفت مجموع تجارت دو کشور در بازه یک ساله به لحاظ وزنی با رشدی ۱۵‌درصدی و به لحاظ ارزشی با رشدی ۱۸‌درصدی روبه‌رو بوده؛ همچنین تراز تجاری ایران با پاکستان مثبت یک میلیارد و ۴۰۴ میلیون دلار به سود ایران است. 
 
عمده کالاهای صادراتی و وارداتی از پاکستان

درحال حاضر اما برنج، گوشت قرمز، انبه، موز و کنجد بیشترین کالاهای صادر شده از پاکستان به ایران بودند و مشتقات نفتی، گاز مایع، محصولات پتروشیمی، انواع روغن صنعتی وروغن موتور،میوه وتره‌بار،صیفی و سبزی و دیگر محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، محصولات فولادی، کاشی و سرامیک، لوازم خانگی، کود، قیر، حلال‌ها و مواد شیمیایی و شوینده‌ها مهم‌ترین کالاهای ایرانی صادر شده به همسایه شرقی ایران بوده است.

افزایش حجم تجارت 
محمد مدثر تیپو، سفیر پاکستان در ایران،همفکری دوهمسایه درموردمسائل منطقه‌ رااجتناب‌ناپذیردانست وبا تاکید بر اولویت افزایش حجم تجارت دوجانبه برای تهران واسلام‌آباد، گفت: سفر رئیسی نقطه اوج پیوند قوی ملت‌های ایران و پاکستان و همسویی دولتمردان ما درابعاد ومسائل مختلف است.وی افزود: بازدید سید ابراهیم رئیسی اولین سفر یک رئیس‌جمهور ایران به پاکستان پس از هشت سال به شمار می‌رود لذا ما به دستاوردهای این سفر ونتایج کلیدی آن بسیار امیدواریم. این مقام مسئول تاکید کرد: مسئولیت مشترک و کار اصلی ما پس از سفر موفق آقای رئیسی خواهد بود که باید به سمت اجرای دقیق و به موقع قراردادهای همکاری و توافقات صورت گرفته میان ایران و پاکستان به‌ویژه افزایش حجم تجارت مشترک حرکت کنیم. 

دیگر خبرها

  • نیاز ۲ میلیارد دلاری برای کمک‌های غذایی به افغانستان
  • هدف گذاری برای تجارت ۱۰میلیارد دلاری ایران و پاکستان
  • صادرات ۲۸۶ میلیون دلاری ایران به پاکستان در ۳ ماه
  • صرفه جویی ارزی ۳۷ میلیون دلاری با بومی سازی کود سیاه
  • کلید ۹۵ میلیارد دلاری برای دو جنگ؟
  • تامین سه میلیارد دلار ارز برای واردات کالا‌ از ابتدای فروردین تاکنون
  • ذخیره ۱۸ میلیون مترمکعب آب در پشت سازه‌های آبخیزداری نیکشهر
  • وام ۲.۱ میلیارد دلاری کره جنوبی به اوکراین
  • کمک ۷۷.۸ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و رژیم صهیونیستی
  • کمک ۷۸ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین و رژیم صهیونیستی