Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-19@22:33:28 GMT

۱۹ دلیل اصلی بروز درد قفسه سینه

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۶۹۱۱۹

۱۹ دلیل اصلی بروز درد قفسه سینه

شناختن شروع درد نیز کمک‌کننده است. شروع ناگهانی ممکن است پنوموتوراکس و دیسکسیون آئورت را نشان دهد. درد قفسه‌ی سینه که فقط چند ثانیه طول می‌کشد یا دردی که در طول هفته‌ها و ماه‌ها پایدار است، ناشی از بیماری عروق کرونر نیست.به گزارش بلاغ، درد قفسه سینه یک علامت رایج مرتبط با انواعی از اختلالات است. مطابق با برآوردها، سالانه بیش از شش میلیون نفر به دلیل درد قفسه سینه در ایالات متحده به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درد دومین دلیل اصلی برای مراجعه به واحد اورژانس است و تنها درد شکم است که بیش از درد قفسه سینه شیوع دارد. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت بازده می‌خوانیم.

 

علت درد قفسه سینه در بیماران سرپایی ممکن است از وجود اختلالات خطرناک و مرگ‌آور تا مواردی که نسبتا بی‌ضرر هستند متغیر باشد. شایع‌ترین علل بروز درد در قفسه سینه عبارتند از: اختلالات اسکلتی عضلانی (۳۰ تا ۵۰ ٪) و دستگاه گوارش (۱۰ تا ۲۰ ٪).

نمونه‌هایی از اختلالات تهدیدکننده زندگی که ممکن است موجب بروز درد قفسه سینه شوند و نیازمند مراقبت فوری پزشکی هستند، عبارتند از: سندرم حاد کرونری (ACS)، آمبولی ریه، پنوموتوراکس (هواجنبی) فشارنده، تامپوناد پریکارد و پارگی مری است.

دسته‌بندی اختلالات اصلی که باعث درد در قفسه سینه می‌شوند، عملی است:

– قلبی (ناشی از بیماری قلبی)

– ریوی (ناشی از بیماری ریه)

– گوارشی (ناشی از اختلالات گوارشی)

– اسکلتی عضلانی

– روانی

– سایر اختلالات

درحال‌حاضر، تمام درد‌های قفسه سینه به عنوان مورد مشکوک به بیماری عروق کرونر در نظر گرفته می‌شود تا زمانی که خلاف آن ثابت شود. بیشتر بخش‌های اورژانس دارای واحد‌های درد قفسه سینه هستند، یک سرویس سریع برای بیماران مبتلا به درد قفسه سینه که به میزان زیادی روی آزمایش خون، الکتروکاردیوگرام (نوار قلبی)، تست ورزش و تکنیک‌های تصویربرداری اتکا دارند.

سابقه‌ی پزشکی بیمار یک عامل کلیدی در تعیین علت درد قفسه سینه است

سابقه‌ی پزشکی فرد و معاینه فیزیکی او در هنگام ارزیابی احتمال وجود اختلالات مختلف در قفسه سینه و تعیین نیاز به انجام آزمایشات بیش‌تر اهمیت حیاتی دارد.

نوع یا کیفیت درد مهم است. درد قفسه سینه ممکن است تنها یک ناراحتی مبهم باشد، یا ممکن است حالت تیزی، تیر کشیدن، یا احساس فشار، پر بودن یا تنگی قفسه سینه باشد.

محل درد ممکن است به تعیین علت آن کمک کند. درد ناشی از بیماری عروق کرونر ممکن است به گردن، فک و بازو‌ها برسد. درد پلورتیک معمولا با تنفس بدتر می‌شود. چنین دردی با اختلالات مختلف قلب و ریه ارتباط دارد.

شناختن شروع درد نیز کمک‌کننده است. شروع ناگهانی ممکن است پنوموتوراکس و دیسکسیون آئورت را نشان دهد. درد قفسه‌ی سینه که فقط چند ثانیه طول می‌کشد یا دردی که در طول هفته‌ها و ماه‌ها پایدار است، ناشی از بیماری عروق کرونر نیست.

چگونگی بروز درد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. درد قفسه سینه که در اثر فشار ایجاد شود ناشی از آنژین صدری است. دردی که در اثر عمل بلع بدتر شود به احتمال زیاد ناشی از وجود مشکلی در مری است. درد قفسه سینه که با موقعیت بدنی یا حرکات خاصی ایجاد شود، احتمالا ناشی از یک اختلال عضلانی اسکلتی است، و همین‌طور دردی که با حساسیت به لمس (فشار دادن روی نقطه‌ی خاصی) همراه است نیز ناشی از اختلال اسکلتی عضلانی است.

علل قلبی – اختلالاتی قلبی که باعث درد قفسه سینه می‌شود

۱. سندرم حاد کرونر (ACS)

اصطلاح سندرم کرونری حاد، طیف وسیعی از اختلالات مرتبط با کاهش ناگهانی جریان خون به عضله‌ی قلب را در برمی‌گیرد. این اختلالات شامل انفارکتوس میوکارد صعود قطعه‌ی ST (STEMI) و بدون صعود ST (NSTEMI) می‌شود. مکانیزم اصلی معمولا شامل پارگی پلاک آترواسکلروتیک در یکی از عروق کرونر با لخته شدن خون (ترومبوز) و در نهایت مسدود شدن جریان خون می‌شود.

ACS و حمله‌ی قلبی حاد یکسان هستند و همیشه باید به عنوان یک مورد اورژانسی درمان شوند.

بیماران مبتلا به ACS به طور معمول فشار، انسداد یا تنگی در سینه را تجربه می‌کنند. گاهی اوقات درد سوزناکی وجود دارد که ممکن است به پشت، گردن، فک، شانه‌ها و بازوها، به ویژه دست چپ گسترش پیدا کند.

این درد معمولا بیش از چند دقیقه طول می‌کشد. اگر در یکی از عروق کرونر بزرگ که باعث انفارکتوس میوکارد می‌شود، انسداد کامل وجود داشته باشد، درد ممکن است چندین ساعت طول بکشد. این درد ممکن است با تنگی نفس، عرق سرد، سرگیجه یا ضعف، حالت تهوع و استفراغ همراه باشد.

۲. آنژین صدری

اصطلاح آنژین صدری برای توصیف درد یا ناراحتی سینه استفاده می‌شود، و به گونه‌ای است که اغلب حالت فشار یا فشردگی در سینه‌تان احساس می‌کنید. این درد ممکن است به شانه‌ها، بازوها، گردن، فک یا ناحیه‌ی پشتی بین تیغه‌های شانه گسترش بیابد.

آنژین صدری یک بیماری نیست. بلکه علامتی است که معمولا از جریان خون نامناسب در یکی از عروق کرونر ناشی می‌شود و منجر به ناکافی بودن میزان خون غنی از اکسیژن به عضله‌ی قلب می‌شود. از این رو، در غالب موارد، آنژین صدری بیماری قلبی عروقی را نشان می‌دهد.

به طور معمول، بیمار مبتلا به آنژین، هیچ نشانه‌ای در حالت استراحت نخواهد داشت. با این حال، در طول ورزش، نیاز به اکسیژن در عضله قلب افزایش می‌یابد. اگر جریان خون در یکی از عروق کرونر محدود شود، معمولا به دلیل یک پلاک آترواسکلروتیک، آنژین رخ خواهد داد. اگر بیمار تمرین را متوقف کند، عرضه‌ی اکسیژن دوباره به میزان کافی خواهد بود، و آنژین حل خواهد شد.

۳. دیسکسیون آئورت

دیسکسیون آئورت یک اختلال جدی است که در اثر آن در لایه‌ی داخلی آئورت (رگ خونی بزرگی که خون را از قلب به سایر اعضای بدن می‌رساند) پارگی ایجاد می‌شود. از آن‌جا که خون می‌تواند از پارگی عبور کند، لایه‌های داخلی و میانی آئورت جدا می‌شوند، اختلالی که دیسکسیون نامیده می‌شود. مجرا‌های پر از خونی که ایجاد می‌شوند ممکن است از طریق دیواره‌ی بیرونی آئورت پاره شده و به این ترتیب سبب بروز خونریزی کشنده شوند.

بیماران مبتلا به انسداد حاد آئورت معمولا درد حاد و سختی در سینه و پشت دارند که بسیار شدید است و ممکن است حالت سوزش و تیر کشیدن داشته باشد. با این حال، این مشکل در برخی از بیماران که در معرض درد خفیف هستند، اغلب به اشتباه اختلال اسکلتی عضلانی تصور می‌شود.

درد دیسکسیون آئورت به طور معمول از درد ACS با شروع ناگهانی و حداکثر شدت در همان آغاز تشخیص داده می‌شود، هر چند نشانه‌های دو اختلال با یکدیگر همپوشانی دارند و ممکن است سبب بروز اشتباه در تشخیص شوند.

دیسکسیون آئورت نسبتا غیر معمول است. این مشکل اغلب در مردان و بین سنین ۶۰ و ۷۰ سالگی اتفاق می‌افتد.

دیسکسیون آئورت یک فوریت پزشکی است. شانس زنده ماندن فرد با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب افزایش می‌یابد.

۴. پریکاردیت (التهاب آب‌آشامه) و میوپریکاردیت

پریکاردیت در واقع التهاب (تورم) پریکارد (آب‌شامه)، غشاء نازک یا کیسه‌ی اطراف قلب است. در اغلب موارد، علت مشخصی برای این مشکل تعیین نشده‌است، هرچند تصور بر این است که یک عفونت ویروسی به طور معمول مسئول بروز این مشکل است.

علائم اولیه ممکن است شامل درد ناگهانی، شدید و مبهم پشت جناغ سینه باشد. با این حال، گاهی اوقات هم ممکن است یک درد خفیف وجود داشته باشد.

درد پریکاردیت معمولا در هنگام لمس کردن یا تنفس (درد پلوریتیک) بدتر می‌شود. ممکن است اغلب در هنگام نشستن و خم شدن به جلو بهتر شود.

پریکاردیت معمولا یک بیماری جدی نیست و مراجعه به بیمارستان به ندرت لازم است.

گاهی اوقات ممکن است تغییری در الکتروکاردیوگرام (نوار قلب) وجود داشته باشد که در پریکاردیت معمول است. گوش دادن به صدای قلب ممکن است یک اصطکاک پریکاردی که معمولا ناشی از پریکاردیت حاد است را نشان دهد. این مالش یک صدای خراشیدگی، صدایی شبیه به مالش دو تکه چرم به هم ایجاد می‌کند.

دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) درمان اصلی هستند. گاهی اوقات کلشیسین و کورتیکواستروئید‌ها نیز استفاده می‌شود.

علائم معمولا طی یک هفته حل می‌شود. با این حال، برخی از بیماران مبتلا به پریکاردیت عودکننده یا پریکاردیت مزمن می‌شوند که علائم آن‌ها بیش از سه ماه طول می‌کشد.

اصطلاح میوپریکاردیت به این معنی است که التهاب عضله قلب (میوکارد) نیز وجود دارد.

۵. نشانگان قلب شکسته

نشانگان قلب شکسته، که سندرم بالونی آپیکال نیز نامیده می‌شود، در ژاپن در سال ۱۹۹۰ معرفی شد. اگر چه علائم آن شبیه به علائم بیماران مبتلا به حمله قلبی حاد است، اما این اختلال کاملا متفاوت است و در اثر انسداد عروق کرونر ایجاد نشده‌است.

بیماران مبتلا به نشانگان قلب شکسته، درد ناگهانی و شدیدی را در قفسه سینه احساس می‌کنند که در اثر یک رویداد عاطفی پر از استرس ایجاد شده‌است. این رویداد ممکن است مرگ یکی از عزیزان، فروپاشی رابطه، سوء استفاده خانگی، بحث و جدل، زیان‌های مالی سنگین یا یک فاجعه‌ی طبیعی باشد.

این اختلال با کاهش شدید انقباض بخشی از عضله‌ی قلب مشخص می‌شود. این مشکل ممکن است گاهی منجر به نارسایی قلب، بی‌نظم شدن ضربان قلب و شوک شود.

بیماران برای معاینه، بررسی‌های بیش‌تر و درمان، معمولا به بخش مراقبت‌های عروق کرونر (CCU) مراجعه می‌کنند.

اگرچه ممکن است عملکرد عضله‌ی قلب در مرحله‌ی اولیه شدیدا تحت تأثیر قرار گیرد، اما بهبود معمولا کامل می‌شود.

علل ریوی – اختلالات ریه که باعث بروز درد در قفسه سینه می‌شوند

۶. آمبولی ریه

آمبولی ریه، انسدادی در یک یا هر دو شریان ریوی در داخل ریه‌ها است. این اختلال از طریق لخته‌های خونی رخ می‌دهد که از اندام تحتانی بدن، از طریق دهلیز سمت راست قلب حرکت می‌کند و در ریه‌ها مستقر می‌شود. آمبولی ریه می‌تواند تهدید‌کننده‌ی زندگی فرد باشد.

در غالب موارد، لخته شدن خون در رگ‌های عمیق پا، به نام ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT)، علت اصلی رخ دادن آمبولی ریه است. تورم دردناک ساق پا، مچ پا یا پایین‌تر از مچ پا احتمال وجود DVT را افزایش می‌دهد.

چند عامل خطر برای DVT وجود دارد. در میان آن‌ها اختلالات ارثی لخته شدن خون، استراحت طولانی مدت، آسیب دیدن یا جراحی، حاملگی، قرص‌های کنترل قاعدگی، سیگار کشیدن و برخی از انواع سرطان قرار می‌گیرند.

نشستن در دوره‌های طولانی مانند پرواز‌های طولانی ممکن است خطر ابتلا به DVT را افزایش دهد، زیرا عضلات پا منقبض نمی‌شوند. عضلات پا نقش مهمی در پمپاژ خون از طریق رگ‌ها بازی می‌کنند. موثرترین اقدام پیشگیرانه این است که در صورت امکان در حالی که نشسته‌اید یا راه می‌روید، عضلات پا را منقبض کنید.

شایع‌ترین علائم آمبولی ریوی عبارتند از: ضعف در تنفس، سرفه و گاهی اوقات درد قفسه‌ی سینه که هنگام تنفس بدتر می‌شود (درد پلوریتیک). علائم DVT ممکن است در یک یا هر دو پا دیده شود.

۷. پنوموتوراکس (هواجنبی)

پنوموتوراکس زمانی است که هوا در پرده‌ی جنب، بین خارج ریه و داخل دیواره‌ی قفسه‌ی سینه ایجاد می‌شود. اگر آسیبی در قفسه سینه رخ بدهد، هوا می‌تواند از ریه یا خارج از بدن وارد این قسمت شود. یک پنوموتوراکس بزرگ ممکن است ریه را فشرده کند و باعث آسیب دیدن آن شود.

اگرچه پنوموتوراکس ناشی از نشت هوا از ریه‌ها در افراد مبتلا به بیماری ریه شایع‌تر است، اما در افرادی که به طور کامل سالم هستند نیز (پنوموتوراکس خودبخودی) رخ می‌دهد.

پنوموتوراکس خودبخودی در مردان بیش‌تر از زنان شایع است. این مشکل اغلب در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ ساله رخ می‌دهد، اغلب با افراد بلند قامت و معمولا دارای کمبود وزن مرتبط است.

بیماران مبتلا به پنوموتوراکس خودبخودی شروع ناگهانی درد را در قفسه‌ی سینه که از طریق تنفس بدتر می‌شود (درد پلورتیک) تجربه می‌کنند. این درد ممکن است با تنگی نفس همراه باشد. یک اشعه‌ی ایکس معمولی از قفسه‌ی سینه معمولا تشخیص را تایید می‌کند.

درمان پنوموتوراکس به اندازه‌ی آن بستگی دارد و این‌که آیا در حال گسترش است یا نه. پنوموتوراکس کوچک ممکن است نیاز به درمان نداشته باشد، زیرا خود به خود درمان می‌شود، در حالی که یک پنوموتوراکس بزرگ باید با استفاده از یک سرنگ یا لوله‌ی سینه تخلیه شود.

پنوموتوراکس فشارنده یک اختلال تهدیدکننده‌ی زندگی است که می‌تواند با آسیب دیدن قفسه سینه ایجاد شود و معمولا شامل شکافی در دیواره‌ی قفسه سینه می‌شود. این شکاف ممکن است به هوا اجازه‌ی ورود به فضای پرده‌ی جنب را بدهد و باعث بروز پنوموتوراکس شود. با این حال، زخم ممکن است به عنوان شیر یک طرفه عمل کند و اجازه‌ی خروج هوا را ندهد. بدون درمان فوری که شامل تخلیه با سوزن و قرار دادن یک لوله‌ی سینه است، نتیجه ممکن است کشنده باشد.

۸. پنومونی (سینه پهو)، آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)

پنومونی ممکن است باعث بروز درد در قفسه‌ی سینه شود. این درد اغلب با بیرون دادن نفس (درد پلورتیک) بدتر می‌شود. با این حال، بسیاری از بیماران مبتلا به پنومونی در قفسه‌ی سینه درد ندارند.

بیماران مبتلا به پنومونی همچنین اغلب تب و سرفه‌ی مداوم دارند.

بیماران مبتلا به آسم و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) معمولا از ضعف تنفس رنج می‌برند. با این حال، در طول تشدید این اختلالات، بیماران اغلب احساس تنگی و فشار را در سینه توصیف می‌کنند که ممکن است بعضی اوقات به عنوان درد قفسه‌ی سینه تفسیر شود. در بعضی موارد این درد ممکن است با پنومونی مرتبط باشد.

۹. پلورزی (پلوریت)

پلوریت یا پلورزی التهاب (تورم) غشائی (پرده‌ی جنب) است که ریه‌ها را پوشش می‌دهد.

علائم اصلی مرتبط با پلورزی یک درد شدید و منقطع هنگام تنفس (درد پلوریتیک) است. این درد هنگام عطسه، سرفه، یا حرکت، اغلب بدتر می‌شود. بسته به اختلال زمینه‌ای، تب و لرز هم ممکن است رخ دهد.

شایع‌ترین عامل اصلی، عفونت ویروسی است. پنومونی، آمبولی ریه، اختلالات خودایمنی (به عنوان مثال، آرتریت روماتوئید، لوپوس) و سرطان ریه نیز ممکن است باعث بروز پلوریت شوند. با این حال، گاهی اوقات علت بروز این مشکل ناشناخته باقی می‌ماند.

درمان این بیماری بستگی به علت اصلی ایجادکننده‌ی آن دارد. پاراستامول و NSAID (دارو‌های ضد التهاب غیراستروئدی) مانند ایبوپروفن ممکن است به کاهش درد کمک کنند.

۱۰. سرطان ریه

بیماران مبتلا به سرطان ریه اغلب از درد قفسه سینه شاکی هستند. این درد معمولا در همان سمتی حس می‌شود که تومور قرار دارد. سایر علائم عبارتند از: سرفه، هموپتیزی (خلط خونی) و تنگی نفس.

درد قفسه سینه که با سرطان ریه ارتباط دارد، اغلب با تنفس عمیق، سرفه یا خنده بدتر می‌شود.

۱۱. پرفشاری ریوی

پرفشاری ریوی ناشی از فشار بالا (فشار خون بالا) در شریان ریوی است.

اگر چه ضعف تنفس نشانه‌ی پرفشاری ریوی است، اما برخی از بیماران ممکن است درد در قفسه‌ی سینه را نیز تجربه کنند. درد معمولا در طول انجام کار بسیار شدیدتر است.

علایم گوارشی – اختلالات گوارشی که باعث درد قفسه سینه می‌شوند

۱۲. بیماری ریفلاکس معده (GERD)

بیماری ریفلاکس معده (GERD) یکی از علل شایع بروز درد قفسه سینه است.

ریفلاکس معده یک بیماری مزمن گوارشی است و زمانی رخ می‌دهد که اسید معده یا گاهی اوقات محتوای معده، به مری باز می‌شود. ریفلاکس باعث تحریک پوشش مری می‌شود و ممکن است به آن آسیب بزند و سبب بروز این بیماری شود.

اکثر افراد سالم هر از گاهی در معرض رفلاکس اسید و سوزش سر دل هستند. با این حال، هنگامی که این علائم دست کم دو بار در هفته رخ بدهد یا در زندگی روزمره‌ی فرد مشکلی ایجاد کند، احتمال وجود GERD بررسی می‌شود.

درد قفسه سینه که در ارتباط با GERD است می‌تواند شبیه به درد ناشی از آنژین صدری باشد. این درد ممکن است به عنوان یک حالت فشار یا سوزش، در پشت استخوان جناغ توصیف می‌شود و گهگاهی به پشت، گردن، فک یا بازو‌ها نیز گسترش می‌یابد. معمولا با استفاده از آنتی‌اسیدها، می‌توان این درد را از بین برد.

اکثر افراد می‌توانند علائم GERD را با تغییر سبک زندگی و دارو‌های بدون نیاز به نسخه کنترل کنند. اما برخی از بیماران ممکن است برای کاهش علائم این مشکل به دارو‌های تجویزی یا حتی جراحی نیاز داشته باشند.

۱۳. ازوافاژیت

واژه‌ی ازوفاژیت التهاب یا تورم مری را توصیف می‌کند.

شکل‌های رایج ازوفاژیت عبارتند از: ازوفاژیت رفلاکس، ازوفاژیت عفونی، ازوفاژیت ناشی از قرص، ازوفاژیت ائوزینوفیلیک و ازوفاژیت ناشی از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان. ازوفاژیت کاندیدایی شایع‌ترین نوع ازوفاژیت عفونی است.

سوزش سر دل شایع‌ترین علامت بیماری ازوفاژیت است. سایر نشانه‌های شایع این بیماری عبارتند از: درد شکم، حالت تهوع، نفخ و احساس پر بودن.

بیماران مبتلا به بیماری ازوفاژیت ممکن است دردی را در قفسه‌ی سینه تجربه کنند که کاملا مشابه آنژین صدری است. با این حال، درد ازوفاژیت پایدارتر است، معمولا بیش‌تر (بیش از یک ساعت) طول می‌کشد، اغلب با سوزش سر دل همراه است، و به طور کلی با مصرف آنتی‌اسید‌ها رفع می‌شود.

۱۴. پارگی مری

پارگی خود به خود مری (سندرم بوئر هاو) غیر معمول است. اعتقاد بر این است که این مشکل در اثر افزایش ناگهانی فشار داخل مری که معمولا ناشی از فشار یا استفراغ است، رخ می‌دهد.

پارگی مری می‌تواند دردی را به طور ناگهانی در قفسه سینه (پشت سر و گردن) ایجاد کند.

امروزه اغلب موارد پارگی مری در اثر آسیب‌های ناشی از ابزار پزشکی رخ می‌دهند.

پارگی مری یک وضعیت کاملا جدی باقی می‌ماند و اگر سریع تشخیص داده نشود، احتمال مرگ ناشی از آن بالا است.

۱۵. اختلال تحرک مری (PEMD)

انتقال مؤثر مواد غذایی از طریق مری، از دهان به معده، نیاز به یک الگوی حرکتی هماهنگ و پیوسته دارد که مواد غذایی را از بالا پیش می‌راند و اسید و ریفلاکس صفرا را از پایین پاکسازی می‌کند. اختلال در این فرآیند کاملا یکپارچه، معمولا PEMD یا اختلال تحرک مری نام دارد، و ممکن است باعث ناراحتی در هنگام بلع (دیسفاژی) و بروز درد در قفسه سینه شود.

تشخیص PEMD ممکن است پیچیده باشد. قبل از تشخیص یک اختلال حرکتی، سایر علل دیسفاژی (به عنوان مثال، سرطان مری، ازوفاژیت) باید رد شوند.

علل اسکلتی عضلانی که موجب بروز درد در قفسه سینه می‌شوند

۱۶. درد قفسه سینه ناشی از یک اختلال اسکلتی عضلانی

بخش بزرگی از درد قفسه‌ی سینه به علت یک اختلال اسکلتی عضلانی ایجاد می‌شود. این اختلال ممکن است به عنوان سندرم درد قفسه سینه اسکلتی عضلانی متمایز دسته‌بندی شود، و معمولا درد قفسه سینه اسکلتی عضلانی نامیده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است این اختلال به عنوان کاستوکاندریتیس یا سندرم درد در دنده‌ی پایینی تشخیص داده شود. 

نسبت بیماران مبتلا به درد قفسه سینه اسکلتی عضلانی بر اساس شرایط بالینی متفاوت است. این بیماری تا حدود یک چهارم بیماران در بخش اورژانس و بیش از یک سوم از کسانی که در بخش‌های غیرفوریتی بیمارستان به صورت سرپایی حضور دارند را شامل می‌شود. آسیب‌پذیری دیواره‌ی قفس‌یه سینه شایع است، اما همیشه این علائم را نشان نمی‌دهد و این حساسیت می‌تواند در بیمارانی که مبتلا به درد ناشی از منشاء دیگری هستند، وجود داشته باشد.

در برخی موارد درد قفسه سینه‌ی اسکلتی عضلانی با اختلالات روماتیسمی مانند فیبرومیالژیا، آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) و اسپوندیلوآرتروپاتی همراه است. فیبرومیالژیا شایع‌ترین اختلالات روماتیسمی است که باعث درد قفسه‌ی سینه اسکلتی عضلانی می‌شود.

نام‌های متعددی به سندرم‌های دردی که دنده‌های پایینی را شامل می‌شوند داده شده‌است، از جمله سندرم ریب تیپ، سندروم دنده لغزش و دنده‌ی دوازدهم. سندرم دردناک دنده متشکل از سه ویژگی است: درد در پایین قفسه‌ی سینه یا بالای شکم است، وجود یک نقطه‌ی حساس در حاشیه‌ی دنده‌ها و افزایش یافتن درد در زمان فشار دادن نقطه‌ی حساس.

سندرم تیتز به عنوان یک تورم خوش‌خیم و دردناک در مفاصل کوستوکوندرال، استرنوکلروکولار یا مفصل دنده‌ای – جناغی تعریف شده است، که اغلب ناحیه‌ی دنده‌های دوم و سوم را شامل می‌شود.

علل روانی بروز درد در قفسه سینه

۱۷. اختلال هراس

اختلال هراس یک اختلال اضطرابی است که با حملات ناگوار ناگهانی و عودکننده مشخص می‌شود.

حملات هراس دوره‌های ناگهانی ترس یا اضطراب هستند که اغلب با درد قفسه‌ی سینه، ضربان قلب یا تپش قلب، تعریق، تنگی نفس و بی‌حسی همراه هستند. در نتیجه، بیمار ممکن است از ترس مداوم در مورد بروز حملات بیش‌تر رنج ببرد و تمایل داشته باشد که از مکان یا شرایطی که در آن‌ها پیش از این حملاتی رخ داده‌است، دوری کند.

گفته می‌شود که تقریبا یک چهارم از بیمارانی که برای درمان درد قفسه سینه به پزشکان مراجعه می‌کنند، مبتلا به اختلال هراس هستند. با این وجود، اختلال هراس اغلب در میان بیماران مبتلا به درد قفسه سینه ناشناخته می‌ماند و درمان نمی‌شود و منجر به رجوع مکرر فرد مبتلا به بخش اورژانس می‌شود.

از سوی دیگر، مهم است تشخیص دهیم که بیماران مبتلا به اختلال هراس ممکن است در عین حال به بیماری عروق کرونر هم مبتلا باشند. واقعیت این است که اختلال هراس با افزایش میزان بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

خوشبختانه، اختلال هراس قابل درمان است و کیفیت زندگی افراد مبتلا با روش‌های روان درمانی و درمان دارویی بهبود می‌یابد. امروزه رفتاردرمانی شناختی (CBT) روش متداول درمان این اختلال است و یک روش موثر و اثبات شده‌ی بالینی محسوب می‌شود.

سایر علل بروز درد در قفسه‌ی سینه

۱۸. درد قفسه‌ی سینه مرتبط با مواد

چندین داروی غیرقانونی هستند که می‌توانند عوارض جانبی قلبی عروقی داشته باشند و این عوارض جانبی از غیرطبیعی شدن میزان ضربان قلب تا حمله قلبی متغیر هستند.

کوکائین نوعی مواد مخدر غیر قانونی است که اغلب با مراجعه به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها در ایالات متحده همراه است. مصرف کوکائین با درد قفسه‌ی سینه و انفارکتوس میوکارد (حمله‌ی قلبی) ارتباط داده شده‌است. در سال ۲۰۱۱، حدود ۴۰.۳ درصد از افراد مراجعه‌کننده به بخش اورژانس دچار مشکل ناشی از مصرف مواد مخدر غیرقانونی (۵۰۵.۲۲۴ مراجعه) بوده‌اند در مقایسه با ۳۶.۴ درصد (۴۵۵.۶۶۸ مراجعه) که به دلیل مصرف ماری جوانا و حدود ۲۰.۶ درصد (۲۵۸.۴۸۲ بازدید) که به دلیل مصرف هروئین به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

۱۹. زونا

هرپس زوستر (زونا) یک عفونت ناشی از ویروس واریسلا-زوستر است، همان ویروسی که باعث ایجاد آبله مرغان می‌شود. این ویروس ممکن است به مدت سال‌ها پیش از فعال شدن به عنوان ویروس هرپس زوستر در سیستم عصبی باقی بماند.

هرپس زوستر با یک راش پوستی قرمز مشخص می‌شود که می‌تواند باعث درد و سوزش شود. این راش به طور معمول به صورت یک نوار از تاول در یک طرف بدن، اغلب در ناحیه‌ی گلو، گردن، و صورت رخ می‌دهد.

در بیش‌تر موارد هرپس زوستر در عرض دو تا سه هفته مشخص می‌شود. این اختلال به ندرت بیش از یک بار در هر فرد اتفاق می‌افتد، اما در هر سه نفر حدود یک نفر در ایالات متحده، در بخشی از زندگی خود مبتلا به این بیماری می‌شوند.

درد قفسه سینه ممکن است نشانه‌ای از این بیماری باشد. تشخیص آن ممکن است دشوار باشد، زیرا درد معمولا پیش از راش آغاز می‌شود.


منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۶۹۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد

تیمی از بیمارستان ملی پاراپلیگیکس(SESCAM) ، با همکاری محققان موسسه علوم مواد مادرید (ICMM-CSIC)، نشان دادند که چگونه دستگاه‌های کشت سلولی جدید مبتنی بر اکسید گرافن می‌توانند عملکرد ضد التهابی سلول‌های سرکوبگر میلوئید (MDSCS ) را حفظ کنند.این عملکرد می‌تواند هنگام جدا کردن سلول‌های ضدالتهابی برای درمان افراد مبتلا به بیماری اسکلروز بسیار مهم باشد.

دیگو کلمنته از محققان این پروژه می‌گوید: «برای کنترل التهاب در بیماری‌هایی مانند مولتیپل اسکلروز، سلول‌های سرکوبگر میلوئید باید حالت نابالغ خود را حفظ کنند. با این حال، هنگام استخراج از مغز استخوان و کشت در آزمایشگاه، آن ها به سرعت بالغ می‌شوند و با این کار توانایی فعالیت سرکوب‌کننده سیستم ایمنی خود را از دست می‌دهند. با این کار، این سلول‌ها برای درمان افراد مبتلا به این نوع بیماری عصبی مناسب نیستند.

در این پروژه محققان، دستگاه جدیدی بر اساس کشت سلولی ساختند که دارای پوششی از جنس ورق‌های اکسید گرافن احیا شده است. این دستگاه موجب می‌شود تا سلول‌های سرکوبگر میلوئید مغز استخوان که از حیوانات مبتلا به مولتیپل اسکلروز استخراج شده دارای شرایط بلوغ و فعالیت شبیه به سلول‌های اصلی در بدن باشد. این ابزار می‌تواند یک پشتیبان خوب برای استفاده در آینده در درمان سلولی برای مولتیپل اسکلروزیس باشد.»

در سال های اخیر نانوپزشکی به عنوان یک زمینه انقلابی برای توسعه برنامه‌های جدید پزشکی ظاهر شده است. در میان مهمترین نانومواد مورد بررسی برای کاربردهای زیست‌پزشکی، مشتقات گرافن در حال تبدیل شدن به گزینه‌امیدوارکننده برای مصارف تشخیصی و درمانی هستند. 

کونچی سرانو از محققان ICMM-CSIC این پروژه می‌گوید: «یکی دیگر از جنبه‌های جالب این تحقیق در تطبیق‌پذیری اکسید گرافن است. این کار به ما اجازه داده است تا نشان دهیم که اصلاح فیزیکوشیمیایی این نانومواد موجب می‌شود تا برخی ویژگی‌های بیولوژیکی ویژه و گاهی متضاد روی سلول‌های سرکوبگر میلوئید ایجاد شود.»

چنین مطالعه‌هایی در بخش اصلاح زیستی سلول‌های سرکوبگر میلوئید از طریق نانومواد مبتنی بر گرافن نشان می‌دهد که همه کاره بودن آن ها باعث می‌شود تا ابزارهای نانویی برای اصلاح سلول‌های سرکوبگر میلوئید در زمینه‌های مختلف پاتولوژیکی، مانند بیماری‌های خود ایمنی، مناسب شوند.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • بررسی اختلال در سامانه الکترونیک بیمه سلامت
  • آنچه باید درباره اختلال شخصیت ضد اجتماعی و عوامل بروز آن بدانید
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • افسردگی شدید میان اعضای یک خانواده منتقل می‌شود
  • مرد ۶۰ سانتیمتری هندی تنها ۷ کیلو وزن دارد
  • پرداخت خسارت بابت اختلال در سامانه نسخه الکترونیک
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران 
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد
  • علل ورم و پف کردن نقاط مختلف بدن