Web Analytics Made Easy - Statcounter

غلامرضا اسدالهی نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیراول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با خبرنگار بورس، بانک و بیمه  گروه اقتصاد باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: قدرت دلار آمریکا بستگی به میزان استفاده آن در سطح جهانی دارد.

اسدالهی افزود: گسترده بودن استفاده از دلار در کنار قدرت اقتصادی آمریکا باعث شد که دلار به عنوان یک ارز جهانی ثبیت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: روند گسترده شدن استفاده از دلار از بعد از جنگ جهانی دوم و با قدرت گرفتن آمریکا شروع شد و هنوز هم این ارز به عنوان ارز گسترده جهان، ثابت مانده است.

این نماینده مجلس با بیان ضرورت کاهش استفاده از دلار در مبادلات ارزی گفت: همانطور که قدرت دلار در استفاده گسترده کشورها از این ارز است، راه ضربه به دلار و متعاقب آن قدرت اقتصادی آمریکا هم استفاده نکردن از دلار است.

دبیراول کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به ضرورت رایزنی با کشورها بر سر حذف دلار از مبادلات اقتصادی، افزود: اگر کشورها در این حوزه به توافق برسند،یکی از ابزارهای امپریالیستی آمریکا از بین می‌رود و در این راستا وظیفه ما و کشورهای درگیر با آمریکا، سنگین‌تر است.

اسدالهی با اشاره به ضرورت تشکیل معاهدات پولی تاکید کرد: درصورتی که این معاهدات دوجانبه-چندجانبه گسترده‌تر شود، چشم‌انداز مثبتی فراروی اقتصاد ما پدیدار خواهد شد و ما از این حالت گرفتاری، رها خواهیم شد.

وی به دشواری‌های جایگزینی ارزهای ملی با دلار هم اشاره کرد و افزود:در زمان تحریم تلاش می‌شد که یورو را جایگزین دلار کنند ولی یورو نتوانست جایگاه خودش را در اقتصاد ایران پیدا کند.

اسدالهی ادامه داد:به هر حال دلار حاکمیت خود را به عنوان یک وسیله مبادله تثبیت کرده است و باید سعی وافری برای جایگزین کردن وسایل مالی و پولی دیگری به جای این ارز صورت گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دلار را ستون فقرات سیاست های اقتصادی امپریالیستی آمریکا خواند و گفت: آمریکا با دستکاری و تکثیر و چاپ دلار از نظر اقتصادی ضربات زیادی را به نظام‌های مخالف خود می‌زند.

وی در ادامه افزود: ما باید حوزه مبادلات خود را به سوی کسانی که از جنس خود ما هستند و مشکلات ما را دارند، ببریم. ایران و روسیه وهند و چین می‌توانند سلطه دلار بر منطقه خودشان را برطرف کنند و هم اکنون هم ترکیه و هند و چین به شدت در فکر اتخاذ تدابیری برای کمتر شدن وابستگی شان به دلار هستند.

وی ضررهای حذف دلار را ناچیز دانست و گفت: فکر می‌کنم اثر سوئی که حذف دلار روی اقتصاد می‌گذارد کم باشد، زیرا اقتصاد ما همیشه در وضعیت تحریم بوده و ما با تبعات حذف دلار آشنا هستیم.

غلامرضا اسدالهی در پایان با تاکید بر رسالت دولت در پیش برد برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و استقلال اقتصادی گفت: دولت در ایران بیشترین هزینه و درآمد ارز را به خود اختصاص داده، لذا دولت و بازوی اقتصادی دولتی که همان بانک مرکزی باشد، باید سنگینی  رسالت  حذف دلار از مبادلات اقتصادی را روی دوش خود حس کنند.البته دولت هم تاکنون اقداماتی در این راستا با ترکیه و کشورهای آسیای میانه انجام داده است که جای تقدیر دارد.

انتهای پیام/

دلار ستون فقرات سیاست های اقتصادی امپریالیستی آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۰۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت

به گزارش قدس آنلاین، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در آسیا در روز چهارشنبه یک افزایش قیمت جزئی داشته که می‌تواند نتیجه گزارش کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت خام آمریکا طی هفته گذشته باشد. به نظر می‌رسد توجه سرمایه‌گذاران از تنش‌های خاورمیانه دور شده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش به ۸۸ دلار و ۴۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ سنت معادل ۰.۰۲ درصد کاهش ۸۳ دلار و ۳۴ سنت معامله می‌شود.

آمار موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفت خام این کشور ۳.۲۳۷ میلیون بشکه در هفته منتهی به ۱۹ آوریل کاهش یافته است. این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران انتظار یک افزایش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای را داشتند.
تاجران منتظر اطلاعات رسمی در مورد ذخایر نفت و محصولات نفتی هستند که قرار است امروز منتشر شود.
در این بین، احتمال کاهش نرخ بهره در انگلیس و اتحادیه اروپا در ماه ژوئن افزایش یافته که می‌تواند به رشد اقتصاد و در نتیجه رشد تقاضا برای نفت کمک کند.
کپیتال ایکونومیکس طی یادداشتی اعلام کرد فعالیت تجاری در منطقه یورو و انگلیس در ماه جاری میلادی با بیشترین سرعت طی یک سال گذشته رشد داشته که حاکی از ادامه رشد اقتصاد منطقه است.
از طرف دیگر فعالیت تجاری در آمریکا در ماه آوریل تا پایین‌ترین سطح طی چهار ماه گذشته کاهش یافته است. بدین ترتیب سیاستگذاران قانع می‌شوند که لازم است نرخ بهره را جهت حمایت از اقتصاد پایین بیاورند.
با وجود تشدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه، به نظر می‌رسد توجه تاجران تا حدی از تحولات خاورمیانه در معاملات روز چهارشنبه دور شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • تصویب مبلغ منابع ارزی دارو و کالا‌های اساسی
  • توصیه ارزی همتی به دولت با عنوان خیرخواهانه
  • کاهش ۰.۰۲ درصدی قیمت جهانی نفت
  • کاهش ۰.۰۲ درصد ی قیمت جهانی نفت
  • «تتر» جایگزین دلار می شود؟
  • گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • یک پیش‌بینی تکان‌دهنده از وضعیت تورم در ایران / ارزش پول ملی در ۴ دهه چقدر کاهش یافت؟