Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر محیط زیست آلمان از دیگر شرکت‌کنندگان خواست که وضعیت آلمان را درک کنند چرا که این کشور قبل از تشکیل دولت جدید نمی‌تواند تصمیمی در این زمینه بگیرد.نمایندگان ۱۸ کشور در کنفرانس تغییرات اقلیمی ائتلافی برای پایان دادن به استفاده از سوخت ‌ذغال‌سنگ تشکیل دادند. آلمان که میزبان این کنفرانس و زمانی از پیشتازان مبارزه برای محیط زیست بود، حاضر نشد در این ائتلاف شرکت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخرج مشترک تمامی شرکت‌کنندگان در کنفرانس جهانی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در شهر بن ضرورت توقف استفاده از سوخت‌های فسیلی، از جمله ذغال‌سنگ برای توقف روند گرمایش زمین بود. یک روز مانده به پایان کنفرانس ۱۸ کشور به رهبری کانادا و بریتانیا ائتلافی را برای پایان دادن به استفاده از سوخت ذغال‌سنگ تشکیل دادند.

علاوه بر کانادا و بریتانیا، می‌توان اسامی بلژیک، فرانسه، اتریش، ایتالیا، سوئیس، فنلاند، نیوزلند و مکزیک را در فهرست کشورهای این ائتلاف مشاهده کرد. بسیاری از ایالت‌های آمریکا نیز به این ائتلاف پیوستند. اما جای آلمان در میان این کشورها خالی بود. این کشور با اعتراض شدید طرفداران محیط زیست روبرو شد.

ذغال‌سنگ هنوز بخش بزرگی از منبع تامین انرژی در آلمان به شمار می‌رود. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سخنرانی خود در این کنفرانس وعده داده بود که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا خود را به کاهش ۴۰ درصدی تولید دی‌اکسید کربن تا سال ۲۰۳۰ میلادی ملزم می‌دانند. اما به نظر می‌رسد زمانی که قرار است برای این التزام گام‌های جدی و عملی برداشته شود، برخی کشورها هم‌چنان بر از استفاده از ذغال‌سنگ پافشاری می‌کنند.

تلاش ‌هیات‌‌های مختلفی که در این کنفرانس شرکت کرده‌ بودند این بود که روند گرمایش زمین را به میزان ۲ و یا حتی ۱،۵ درجه برسانند. کاترین مک‌کنا، وزیر محیط زیست کانادا در این رابطه به پژوهش‌هایی اشاره کرد که به خوبی ثابت می‌کنند که کشورهای صنعتی باید تا سال ۲۰۳۰ تولید دی‌اکسیدکربن خود را به صفر برسانند تا دستیابی به این هدف ممکن شود. او روز پنجشبنه (۱۶ نوامبر) هم‌چنین گفت که تا سال ۲۰۵۰ باید همه کشورهای جهان به استفاده از سوخت‌های فسیلی پایان دهند.

وزیر محیط زیست کانادا به یک نکته جالب اشاره کرد؛ این که «انرژی بادی و خورشیدی دائما در حال ارزان‌تر شدن است. بازارهای انرژی در حال تحول‌اند و جهان در حال تغییر و بازگشت به سوخت ذغال‌سنگ ممکن نیست.»

کلر پری، وزیر محیط زیست بریتانیا نیز گفت که در کشورش سهم ذغال، سنگ در تولید انرژی تنها ۲ درصد است. عمده تولید انرژی در بریتانیا روی گاز و انرژی اتمی بنا شده است.

قطعنامه ائتلاف

کشورهای عضو ائتلاف در قطعنامه خود گفته‌اند که نیروگاه‌های ذغال‌سنگ را گام به گام تعطیل می‌کنند و ضمانت داده‌اند که هیچ نیروگاه جدیدی نسازند که امکان ذخیره دی‌اکسید کربن در زیر زمین را ندهد. البته این نیروگاه‌ها به شدت مورد تردید هستند. منتقدین به این نوع از نیروگاه‌ها می‌گویند در صورت نشت گاز به سطح زمین محیط زیست به شدت آلوده خواهد شد.

طرفداران محیط زیست از به وجود آمدن چنین ائتلافی بسیار خوشنودند. میشائیل شفر، یکی از کارشناسان محیط زیست می‌گوید: بن این علامت را به دنیا فرستاد که ما از هرزمان قوی‌تر هستیم.

 او عدم شرکت آلمان در این ائتلاف را شرم‌آور خواند و گفت که ادامه استفاده از نیروگاه‌های ذغال سنگ سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جدید و قدرت نوآوری آلمان را متوقف می‌کند.

باربارا هندریکس، وزیر محیط زیست آلمان از دیگر شرکت‌کنندگان خواست که وضعیت آلمان را درک کنند چرا که این کشور قبل از تشکیل دولت جدید نمی‌تواند تصمیمی در این زمینه بگیرد.

روز آخر کنفرانس در عین حال به بسیار جزئیات تکنیکی اختصاص پیدا کرده است. از جمله ایجاد مکانیسمی برای شفافیت و گزارش‌دهی کشورهای مختلف. طرح‌هایی که تا به حال تهیه شده، صدها صفحه را در برمی‌گیرند. طرح‌هایی که در کنفرانس بعدی در کاتویتس (لهستان) مورد بررسی قرار گیرند. نمایندگان کشورهای مختلف هم‌چنین در حال رایزنی در این باره هستند که چگونه اهداف ملی زیست محیطی که برای امسال در نظر گرفته شده‌اند، در کشورهای مختلف می‌توانند مورد بازرسی قرار گیرند.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۱۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۴۵ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط مرزبانان خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، سرتیپ دوم مجید شجاع اظهار کرد: در راستای برخورد با قاچاقچیان سوخت و جلوگیری از خروج سرمایه ملی از کشور، مرزبانان این فرماندهی موفق به کشف مقادیری سوخت قاچاق طی ۲۵ روز اول سال جاری کردند.

فرمانده مرزبانی استان خراسان رضوی افزود: مرزبانان این فرماندهی در حین کنترل خودروهای خروجی از کشور و نیز انجام گشت‌های منظم در حوزه استحفاظی با تنگ کردن عرصه فعالیت قاچاقچیان، موفق شدند بیش از ۴۵ هزار لیتر سوخت قاچاق به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۸۷ میلیون ریال را از ۹ دستگاه خودرو کشف کنند.

وی تصریح کرد: قاچاق سوخت در مرزهای این استان بویژه حوزه هنگ تایباد به صورت قلکی (بطری‌های یک و نیم لیتری) بوده و در این راستا نیز افرادی دستگیر و تحویل مراجع قضائی شدند.

شجاع با قدردانی از تلاش‌های بی وقفه همرزمان خود در نقاط مختلف مرزی گفت: قاچاقچیان سوخت باید بدانند خروج سرمایه ملی از کشور به صورت غیرمجاز خسارت‌هایی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند، لذا مرزبانان قاطعانه در برابر آنها ایستاده‌اند و برخورد قانونی با آنها صورت خواهد گرفت.

کد خبر 6079514

دیگر خبرها

  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ مستندسازی شد
  • هشدار حمله تمساح‌ها به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ؛ مراقب خروج گاندوها از برکه‌های محل زیستشان باشید
  • پلیس بلژیک برای کنفرانس راستگرایان اروپا محدودیت ایجاد کرد
  • جدیدترین دانش کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری
  • تغییرات آب‌وهوایی امنیت جهانی را هدف قرار داد
  • توقیف ۳ فروند لنج باری حامل سوخت قاچاق
  • کشف بیش از ۴۵ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط مرزبانان خراسان رضوی
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد