Web Analytics Made Easy - Statcounter

نجف - ایرنا- براساس گفته مسئولان عتبه علوی ، چند میلیون زائر مسلمان از عراق و سایر کشورهای مسلمان از جمله ایران، در اجرای یک سنت دیرینه طی روزهای اخیر به مناسبت سالگرد رحلت نبی اکرم(ص) وارد نجف شده و بارگاه امام اول شیعیان علی (ع) را زیارت کرده اند.

به گزارش ایرنا، بر اساس یک سنت دیرینه عراقی ها در ایام رحلت پیامبر اکرم (ص) راهی نجف اشرف می شوند تا به جانشین، پسر عم و داماد پیامبر اکرم (ص) و کسی که پیامبر او را جان خود توصیف کرد، تسلیت بگویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امسال نیز بسیاری از زائران ایرانی و خارجی، شیعه و سنی و حتی علاقه مندان به اسلام و پیامبر اکرم و امام علی ع از سایر ادیان راهی نجف شدند تا در سالگرد رحلت پیامبر گرامی اسلام محمد بن عبدالله (ص) در این شهر حضور داشته باشند.
نجف به همین مناسبت این روزها سیاه پوش است ، زائران عزادار در داخل صحن و سرای حضرت علی (ع) و در سوگ پیامبر اکرم بر سر و سینه می زنند و مشغول عزاداری هستند و گروه گروه از یک باب وارد حرم می شوند و به دلیل ازدحام و تراکم جمعیت ، از در دیگر خارج می شوند.
فائق الشمری رئیس دفتر روابط عتبه علوی، در خصوص مراسم امسال بیست و هشتم صفر در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا از نجف گفت، مراسم امسال از چند منظر با سال های گذشته فرق داشت که از جمله متصل شدن اربعین حسینی به این ایام بود و بخشی از زائران از همان روز بعد از اربعین روانه نجف شدند.
وی گفت، بر همین اساس بسیاری از موکب های خدمت رسانی مربوط به اربعین ، همچنان به فعالیت خود و ارائه خدمات به زوار ادامه دادند و خدماتی مانند اسکان، تغذیه، حمل و نقل و پزشکی، به تبع آن ادامه یافت.
الشمری ، با بیان اینکه فضای زیارت و مراسم امسال بسیار روان و روند آن موفقیت آمیز بود، گفت ، در این خصوص هماهنگی ها میان مسئولان و دستگاه های ذیربط محلی و پلیس و نیروهای امنیتی در سطح عالی جریان داشت و هیچ اختلال امنیتی در طول این مراسم میلیونی رخ نداد.
این مقام اطلاع رسانی در آستان مقدس علوی، در خصوص ارائه خدمات رسانه ای و تبلیغاتی نیز گفت، درطول مراسم امسال بخش رسانه ای عتبه برای 15 شبکه ماهواره ای امکانات پخش مستقیم و ارائه خدمات رایگان فراهم کرد.
تهیه و توزیع 750 هزار زیارتنامه و بروشور از هنگام مراسم اربعین در عتبه علوی را یادآور شد و در خصوص تعداد زائران امسال نیز گفت که با توجه به همزمان شدن ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص) با روزهای جمعه و شنبه که در عراق تعطیل رسمی است، بسیاری از عراقی ها از فرصت تعطیلات برای زیارت امسال استفاده کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا از نجف اشرف، مسیر پیاده روی که در ایام اربعین از نجف به کربلا بود، در چند روز گذشته تغییر جهت داد و ستونی بزرگ از زائران در این بزرگراه از کربلا به سمت نجف به راه افتادند.
موکب ها نیز اگرچه نه به تعداد و گستردگی ایام اربعین، اما فعال بودند و به زائران زیارت امیرالمومنین علی(ع) خدمات ارائه می کردند.
زائران بر اساس یک سنت دیرینه می گویند، حرم مقدس علی (ع)، بهترین مکان برای عرض تسلیت و عزاداری در سالگرد رحلت پیامبر اکرم(ص) است، عزاداری در حرم مردی که پیامبر او را جان خود معرفی کرده بود.
برای مراسم گرامیداشت رحلت پیامبر امسال نه فقط از سراسر عراق که از کشورهای مختلف نیز آمده اند؛ از جمهوری اسلامی ایران خیلی ها بعد از اربعین حسینی به کشور برنگشتند و به نجف آمدند تا پایان ماه صفر و به همین مناسبت از کشورهای افغانستان و جمهوری آذربایجان و نیز کشورهای حوزه خلیج فارس این روزها در نجف اشرف به سر می برند.
امسال یک هیات از شیعیان زیدیه نیز به مناسبت رحلت پیامبر اکرم(ص) وارد نجف شد که در آن یحیی الدیلمی از علمای یمن نیز همراه هیات است.
سامیه المرزوقی بانویی از کشور تونس نیز برای زیارت 28 صفر به نجف آمد و مسئولان عتبه علوی از وی استقبال کردند.
عتبه علوی ، امسال برای پاسخ به سئوالات شرعی زائران یک برنامه ریزی گسترده کرد بطوری که 38 مکان را تعیین کرد تا 60 تن از طلاب حوزه نجف در چارچوب این برنامه به سوالات زائران پاسخ دهند.
در کنار موکب های خدمات رسانی به زوار امام علی (ع)، دارالضیافه حضرت نیز روزانه بیش از 65 هزار پرس غذا در سه نوبت میان زائران توزیع کرد و بسیاری از زائران بر سر سفره مولا علی (ع) نشستند.
بخش تبلیغات عتبه علوی هم با راه اندازی یک نرم افزار ، امکان مشاهده همزمان و زنده مراسم زیارت امام علی (ع) در ایام رحلت پیامبر اکرم (ص) توسط میلیون ها تن از شیعیان و محبان اهل بیت (ع) را فراهم کرد که به دو زبان فارسی و عربی طراحی شده بود.
موضوع جابجایی و حمل و نقل زائران ، از مهمترین دغدغه های مسئولان نجف بود که برای مدیریت آن، اداره نقلیه عتبه علوی با بکار گیری 100 دستگاه اتوبوس و 60 وسیله نقلیه سبک اقدام به جابجایی زائران ، بویژه افراد سالخورده و معلولان کرد.
مراسم امسال رحلت پیامبر اکرم (ص) روز شنبه در شهر نجف پایان می یابد و این شهر که از اول ماه صفر به دلیل قرارداشتن بر سر راه اصلی زائران اربعین، در شرایط ویژه قرار داشته و اصلی ترین مرکز اتراق و تجمع زائران بعد از کربلاست، به زندگی عادی بر می گردد و دستگاه ها و نهادهای دولتی و بخش خصوصی، امور عادی را از سر خواهند گرفت.
خاورم*1*1770*380*شبس*1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۲۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ۱۹ اسفندماه تا ۲۴ فروردین ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی برای پذیرش زائران نوروزی

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی عنوان کرد: آماده‌سازی برای پذیرش زائران نوروزی در مشهد به نحوی انجام گرفته است تا ضمن پوشش ضعف سال‌های گذشته، راهنمایی و مدیریت خوبی برای پذیرایی و اسکان زائران انجام گیرد تا آنان در زمان حضور در مشهد دچار مشکل نشوند و از ظرفیت‌های اسکان رسمی و موقت در این شهر بهره گیرند.

وی با اشاره به اینکه مسوولیت راهنمایی زائران و مدیریت اسکان آنان در مشهد بر عهده فرمانداری است، ادامه داد: بر این اساس فرمانداری با جدیت این موضوع را پیگیری و دنبال می‌کند تا بتوان شرایط بهتری را برای اسکان زائران فراهم کرد.

گنابادی نژاد خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای اسکان و پذیرش زائران نوروزی از آبان ماه امسال آغاز شد و اولویت‌های مربوط به ۱۰۰ مساله در ۱۹ کمیته ستاد خدمات سفر در خراسان رضوی احصا شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی بیان کرد: تامین اقلام مورد نیاز و نظارت بر بازار کالاهای اساسی در نوروز به ویژه قیمت‌های آنها که مورد تاکید استاندار خراسان رضوی است، تحت مدیریت کارگروه تنظیم بازار استان قرار دارد و مجموعه ناظران بر این بخش مشخص و همه کالاها و خدمات تعیین شده‌اند.

وی تاکید کرد: قیمت کالاها و تعرفه خدمات مورد نیاز زائران مشخص شده و در سطح وسیع اطلاع رسانی می‌شود تا بتوان رضایت زائران امام رضا(ع) در نوروز امسال را تامین کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین گنابادی نژاد موضوع حمل و نقل زائران را از دیگر مسائل مهم مربوط به زائران نوروزی ذکر و بیان کرد: گاه زائران در سال‌های گذشته در حوزه حمل و نقل با مشکلاتی مواجه می‌شدند که در این زمینه کارگروه ملی زیارت مصوبه‌ای داشت تا با اهتمام سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور، بلیت رفت و برگشت از تمامی مبادی زائر فرست به زائران متقاضی فروخته شود تا مشکلی در تامین بلیت نداشته باشند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیش بینی آمار زائران نوروزی خراسان رضوی گفت: بیشترین میزان پذیرش زائران در نوروز سال‌های گذشته حداکثر ۱۰ میلیون نفر بوده است و امسال با توجه به تقارن نوروز با ماه رمضان، آمار زائران نوروز کمتر خواهد بود اما امکان افزایش زائران با توجه به طولانی ترین شدن ایام تعطیلی نیز وجود دارد.

دیگر خبرها

  • باید و نبایدهای پزشکی حج سال ۱۴۰۳ چیست؟
  • افزایش ۴۶ درصدی زائران ایرانی عتبات عالیات
  • برقراری سفرهای ۲۳ روزه عراق
  • ایجاد پایگاه‌های راهنمای زائر در ورودی مشهد/ طرح قرار زیارت با محوریت مساجد
  • برنامه‌های رادیو زیارت متناسب با بهار قرآن و طبیعت طراحی شده است
  • تشرف ۵۰۰۰ گلستانی به حج تمتع ۱۴۰۳
  • از ۱۹ اسفندماه تا ۲۴ فروردین ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی برای پذیرش زائران نوروزی
  • پیش‌بینی تمهیدات لازم برای اسکان زائران در مشهد
  • احتمال کاهش مسافران نوروزی مشهد به دلیل ماه مبارک رمضان
  • ایجاد ظرفیت اسکان برای ۷۰۰ هزار زائر نوروزی در مشهد