Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام عرفان تاکید کرد: در زمینه مهندسی فرهنگ مطالعه در عرصه معارف مهدوی، نیازمند کتاب­شناسی هستیم و تا میراث مکتوب ما در این عرصه بازنمایی نشود، نمی­ توان به سیر مطالعاتی دقیقی در حوزه مهدویت دست پیدا کرد.

حجت الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در گفت وگو با خبرنگار مهدویت خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی انجام شد، با اشاره به ضرورت مطالعه کتب مهدوی و همچنین تالیف در زمینه آموزه­ مهدویت، اظهار کرد: در زمینه مهندسی فرهنگ مطالعه در عرصه معارف مهدوی، نیازمند کتاب­شناسی هستیم و تا میراث مکتوب ما در این عرصه بازنمایی نشود، نمی­ توان به سیر مطالعاتی دقیقی در این عرصه دست پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه در عرصه کتاب شناسی نیز با گونه های متفاوتی مواجهه هستیم، گفت: گونه اول، کتاب­شناسی مربوط به اطلاعات ظاهری است که در عرصه مطالعات مهدوی، متاسفانه کتاب­ های شمارشی، تنظیمی و فهرست­ نویسی بسیار کم است و هنوز فرضا رصد دقیقی نشده است که در قرن 5، 6 و 7 هجری از لحاظ  شمارشی، تنظیمی و فهرست­ نویسی با چه سنخ کتاب­ هایی مواجه بوده ­ایم، در حالی که رصد میراث مکتوب امامیه در عرصه معارف مهدویت در این زمینه بسیار مهم است.

 

رویکرد گزارشی، سنجش محتوای کتاب های مهدوی

عرفان با بیان اینکه دومین گونه کتاب­شناسی، مربوط به محتوا است، تصریح کرد: زمانی که از ضرورت تالیف و یا مطالعه کتب مهدوی سخن می گوییم، باید بدانیم تاکنون چه محتواهایی به مخاطب ارائه شده است برای سنجش محتوای کتاب­های تألیف شده در عرصه مهدویت با رویکرد «گزارشی» و «انتقادی» می­ توان محتوای این کتاب­ها را شناخت و در رویکرد گزارشی در سنجش محتوای کتاب ­های مهدوی می­توان «گزارش توصیفی» و «گزارش تشریحی» در این عرصه را به مخاطبان ارائه کرد.

 

مدرس دانشگاه معارف اسلامی ادامه داد: در رویکرد انتقادی که بسیار مهم است،  باید «خاستگاه تألیف اثر»، «رویکرد نگارنده در تألیف اثر»، «بستر تألیف کتاب»، «سبک تحلیل نگارنده» و «پیامدهای تألیف کتاب» را مدنظر قرار داد.

 

روش مطالعه کتب مهدوی، مهمتر از سیر مطالعاتی

وی با اشاره به اینکه مبتنی بر یک کتاب­شناسی دقیق می­توان سیر مطالعاتی مناسبی را با محور مهدویت تعریف کرد، افزود: تمام جوانان، دانشجویان، اندیشمندان و علاقمندان به مهدویت باید بدانند در عرصه مطالعات مهدوی بیش از آنکه «سیر مطالعاتی» مهم باشد، «روش مطالعه» مهم است لذا به دانشجویان همواره توصیه می­ کنم که رسالت و هدف خود از مطالعات مهدوی را مشخص کنند.

 

عرفان با اشاره به اینکه  از سویی دیگر در عرصه مهندسی فرهنگ نگارش و پژوهش و تألیف کتاب در عرصه مهدویت «نیازسنجی پژوهشی» و «شناسایی اولویت‌های‌ پژوهشی» در این عرصه بسیار مهم است، گفت: تعیین اولویت اصولا به ‌معنای‌ هدف‌گذاری و تعیین مرحله‌ آغازین‌ انجام‌ یک پژوهش است که با انتخاب محدود از دامنه‌ای وسیع‌تر است، در واقع در فرآیند انتخاب اولویت‌ها بر حسب معیارها و ملاک‌ها از میان‌ تعدادی موضوع که برای انجام پژوهش پیش‌بینی شده‌اند‌، تعداد کمتری انتخاب‌ و در مسیر اجرا عملیاتی می‌ شوند.

 

مدرس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: دقت در این بخش به‌عنوان سنگ زیرین‌ فعالیت‌های پژوهشی در عرصه مهدویت بسیار مهم است، اگر شناسایی اولویت‌های پژوهشی با دقت کافی انجام نشود و از این‌ مسیر‌ خطایی صورت پذیرد، این خطا در مراحل بعدی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

 

وی در پاسخ به این سوال که جای چه موضوعات و رویکردهایی در تالیف کتب مهدوی خالی است، تصریح کرد: بعد از رصد محیطی کتاب­ های تألیف شده در عرصه مهدویت به همه مدیران پژوهشی و فرهنگی در عرصه معارف مهدویت پیشنهاد می کنم که از روش‌های مؤثر مسأله‌یابی و تکیه بر ضوابطی روشن برای انـتخاب ‌مـوضوعات‌ و اولویت‌ها استفاده کنند.

 

عرفان در پایان خاطرنشان کرد: همچنین، توجه به این‌که روش‌های پژوهشی متنوعی برای انجام‌ تحقیقات‌‌ مهدوی و در نتیجه تـولید دانش در این زمینه وجود دارد و این تنوع را می‌توان به‌ گسترده موضوعات و اولویت‌های پژوهشی نیز تعمیم داد؛ پوشش‌ میان‌ رشته‌ای موضوعات به نحوی که یک‌ مـوضوع به صورت جامع‌تر انتخاب شود و از منظرهای گوناگون مورد بررسی‌ و مطالعه قرار‌ گیرد‌ و پوشش‌ متوازن همه‌ عناصر پژوهشی در تعیین اولویت‌ها و موضوعات‌ را در دستور کار قرار دهند.

پایان پیام/376

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۴۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید دیوارکشی‌های میان رشته‌های مختلف را برداریم

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در این نشست محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در خصوص چرایی تشکیل این رویداد گفت: در دانشگاه، نظام اجرایی و دسته‌بندی داریم بطوریکه مدیران و کارمندان در سلسله مراتبی که قرار دارند با همدیگر ارتباط کاری دارند و نسبت به هم شناخت دارند در حالی که در نظام علمی اساتید همدیگر را نمی‌شناسند و خیلی نسبت به هم شناخت ندارند و برای این‌که این ارتباط‌ها و همفکری میان اساتید و هیئت‌علمی برقرار شود سعی کردیم تا این نشست را برگزار کنیم. باید گفت که گروه‌های رشته‌ای در دانشگاه آزاد در ۱۸ دسته‌بندی قرار می‌گیرند و با توجه به این حجم از گستردگی؛ هدایت و جمع‌بندی نسبت به موضوعات و مشکلات دانشگاه و رشته‌ها و همچنین شنیدن صحبت‌های اساتید کار سختی است که نیاز به برگزاری این چنین برنامه‌ها و شنیدن نقطه نظرات بیش‌ازپیش احساس می‌شود.

وی ادامه داد: برای این‌که نبض کاری و مسیر راه دانشکده‌ها را تعریف کنیم سعی کردیم تا بر اساس الگوی تمدن نوین اسلامی رهبری که به ۵ مرحله اشاره کردند بر آن اساس گام برداریم. در این مسیر سه مرحله را برای تحول علوم انسانی، اسلامی در پیش داریم که مرحله اول آن سازمان‌دهی است که بر اساس آن قرار است علوم انسانی را به عرصه رسانه و هنر متصل کنیم.

در نظام دانشی جدید در نظر داریم که با تخصیص دانشکده‌های جدید به واحد‌ها (به‌اصطلاح دانشکدگان) به سازمان‌دهی بهتری دست پیدا کنیم تا تعامل‌ها در سطح حداکثری خود قرار گیرند و دائم در حال سنجش مبانی تحول رشته وضعیت رشته‌ها هستیم تا بر اساس یک سیاست گذرای صحیح اقدام به تصمیم‌گیری کنیم. باید گفت که هنر و رسانه همه موجودیت ما را تقویت می‌کند و باید همه علوم را ذیل این رشته‌ها قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در صدد هستیم تا با پیوند هنر و رسانه یک معنای جدید را رقم بزنیم و در این مکان با حضور شما اساتید با تجربه تقاضا دارم تا اگر راهکار و پیشنهادی برای این پیوند میان هنر و رسانه با سایر رشته‌های علوم انسانی دارید حتماً بیان کنید. حتی می‌توان فراتر از آن به سراغ معنا و ارتباط‌هایی با رشته‌های مهندسی و پزشکی هم رفت.

همایون بیان کرد: بدون شک اگر به حلقه مفقوده ارتباطی میان گفتگو‌های علوم انسانی با بقیه علوم جدی‌تر نگاه شود می‌توان امیدوار بود که تأثیرگذاری بسزایی را میان سایر قالب علوم شاهد باشیم و به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. همان‌طور که زیست‌فناوری تمدن غرب، بدون مبانی علوم انسانی امکان‌پذیر نبود و با تلفیق آن در علوم انسانی در هم تنیدگی ایجاد شده است ما هم باید به سراغ اجرایی کردن این موضوع برویم چون امتحان خود را پس داده است و نشان داده که چقدر این ترکیب می‌تواند موفق ظاهر شود. باید همه ظرفیت‌ها را یکپارچه کنیم و دیوارکشی‌های میان رشته‌های مختلف را برداریم و با مدیریت صحیح وارد بحران‌ها نشویم.

گفتنی است در این نشست شریف‌زاده مدیر کارگروه کشوری، حمیده جعفری رئیس دانشکده هنر و معماری تهران جنوب، قیومی معاون اندیشکده مطالعات راهبردی دانشگاه آزاد، خانم شاه منصوری رئیس دانشکده ارتباطات، خانم مجیدی رئیس دانشکده بین‌الملل و جمعی دیگر از اساتید به ارائه پیشنهاد‌ها و نقطه نظرات خود در خصوص مسائل مختلف پرداختند.

مطرح شدن ترسیم سند نقشه راه برای دانشکده و هماهنگ نبودن ضوابط خلق اثر هنری با معیارهای دانشگاه آزاد، احیای هنرهای سنتی و احترام به هنرمندان و فراهم کردن فرصت ارائه و تبلیغ آثار هنری آن‌ها از هر تریبون رسانه‌ای به مخاطب، رفع نواقص و قوانین مدون نشده در حوزه رسانه که به جرائم رسانه‌ای منجر شده، تعیین تکلیف رسانه در حوزه مدرنیته و دنیای تکنولوژی و ارتباط آن با شبکه‌های اجتماعی، فراهم شدن فرصتی برای استفاده کاربردی و عملیاتی از  تحقیقات و دستاوردهای اساتید و پژوهشگران و پایان‌نامه‌های دانشجوهای مقاطع دکتری، تعیین سازوکاری درست از رشته‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی و ارتباط آن با گفتمان اسلامی، مخالفت با ادغام دانشکده هنر و رسانه و ایجاد دانشکده‌ای با این عنوان، راه‌اندازی  پلاتو برای دانشجویان سینما در دانشگاه علوم تحقیقات از جمله موارد مورد بحث در این نشست بود که توسط اساتید و اعضای هیئت‌علمی با رئیس و معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد مطرح شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد
  • صندلی های خالی دستیاری پزشکی تهدیدی جدی برای نظام سلامت
  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی
  • کتاب اولویت های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • کتاب اولویت‌های پیشنهادی مجلس دوازدهم منتشر شد
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • باید دیوارکشی‌های میان رشته‌های مختلف را برداریم
  • اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه آزاد چه گفتند؟