Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج هرمزگان، بانوان به عنوان نیمی از جمعیت دنیا از مهمترین اقشار جامعه هستند که همچون سایر افراد نیاز به حمایت دارند.

شهرستان بشاگرد استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۵۴درصدی یکی از مناطقی با آمار بیکاری بسیار بالا است که عمده آنان را بانوان این منطقه تشکیل می دهند.

به دلیل نبود شغلی در منطقه و مهاجرت مردان به شهر های دور و نزدیک برای کار و دستمزد های پایین، بانوان به ویژه رنان خانه دار نیاز به ایجاد شغلی خانگی با درآمدی هرچند کم دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگ و پوشش های محلی بشاگرد باعث ایجاد بازار کار مناسبی به نام «زری بافی» برای زنان این منطقه شده است که بانوان، با تکیه بر هنر خویش نقش های زیبا آفریده و از آن کسب در آمد می کنند که این امر باعث زنده نگه داشته شدن فرهنگ و پوشش این منطقه شده است.

نسل جدید بشاگرد را نسلی تحصیل کرده و آشنا به علم روز تشکیل داده است اما با وجود توان ورود به بازار کار پس از تحصیل، همچنان خانه نشین و از بازار کار به دور می مانند.

عدم اشتغال اقشار تحصیل کرده و بزرگ شدن در کنار خانواده به عنوان اصلی ترین محیط کار برای زری بافی یکی دیگر از دلایل اصلی روی آوردن بانوان به این شغل است.

زلیخا شهدادی بانوی بشاگردی در گفتگو با بشاگرد نیوز با اشاره به «زری بافی» به عنوان یکی از مهمترین شغل های خانگی بانوان بشاگردی، اظهار کرد: از قدیم‌الایام تا کنون زری بافی در بین زنان بشاگردی جایگاه ویژه ای داشته است و نه تنها تا کنون از مد نیفتاده بلکه روز به روز مدل های جدید تر آن روانه بازار می شود و بانوان این منطقه را شیفته خود می کند.

این بانوی بشاگردی افزود: با توجه به نبود اشتغال برای مردان در بشاگرد زنان نا گزیر به دنبال ایجاد شغلی جهت امرار معاش و کمک خرج خانواده هستند تا گوشه ای از مخارج سنگین خانه را بر عهده گیرند.

شهدادی ادامه داد: زری بافی که در گویش محلی به آن «تلی بافی» گفته می شود یکی از رایج ترین شغل های بانوان است که در هر خانواده حداقل یک نفر درگیر با  این هنر به ظاهر کم هزینه است.

وی با اشاره به مدل های متفاوت زری در بشاگرد، تصریح کرد: هر زری بسته به شکل آن نام متفاوتی دارد که اشک عروس، النگویی و… از جمله معروف ترین آن ها است.

این شهروند بشاگردی با اشاره به عدم حمایت از بانوان در مشاغل خانگی، بیان داشت: در گذشته کمیته امداد امام خمینی (ره) با دادن تسهیلات، بافندگان این هنر زیبا را در توسعه کارشان یاری می کرد اما اکنون کمک خاصی از سوی نهادی نمی شود که شروع و ارتقاء سطح کاری را برای بانوان دشوار کرده است.

شهدادی یادآور شد: با توجه به این که در بشاگرد تمام خانواده ها در این زمینه دستی بر آتش دارند، این شهرستان بازار مناسبی برای فروش زری نیست.

وی ادامه داد: زری های تولید شده به شهرستان های اطراف مانند جاسک و میناب انتقال داده می شوند که به دلیل مسافت طولانی و نبود مکانی جهت فروش و اسکان با قیمت خیلی پایین تر از بازار به فروش می رسند و سود چندانی برای تولید کنندگان حاصل نمی شود.

این بانوی زری باف بشاگردی با اشاره به لزوم ظرافت و دقت  بالا در زری بافی و آسیب های ناشی از آن، گفت: کم سو شدن چشم، آرتروز گردن، دیس کمر و گرفتگی شانه ها از جمله آسیب های تهدید کننده سلامتی بانوان  زری بافی است که محتاج ریال به ریال پول آن هستند.

شهدادی در خصوص موارد کاربرد زری اظهار کرد: این هنر بسیار زیبا بیشتر در لباس های مجالس به ویژه جهت ساخت لباس عروس و بر روی پشتی و کناره زیر پای عروس در شب حنا بندان  به کار می رود.

وی ادامه داد: مدت زمان بافت زری به صورت کامل بستگی به مهارت، نوع زری و میزان زمان نهادن به کار دارد که از یک هفته تا یک ماه زمان می برد.

این بانوی بشاگردی خاطر نشان کرد: با استفاده از زری سه مدل «شک و ودو» ، «نیم بادله» و «بادله تمام» قابل ساخت است که معمولاً به عنوان لباس مجلسی و در مراسمات مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۵۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موفقیت استان فارس در کسب رتبه نخست گواهینامه آثار فاخر در کشور

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه گواهینامه آثار فاخر بهترین رتبه یک هنری صنایع‌دستی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: ۴ استادکار صنایع‌دستی استان فارس در رشته‌های خاتم، منبت و گلیم‌بافی این گواهینامه را دریافت کردند. 

او ادامه داد: استادکاران جلال غلامی در رشته خاتم‌کاری، ماجد شهریاری در رشته منبت، فریبا محمدی در شته گلیم بافی و آرش گلریز خاتمی در رشته خاتم سازی گواهینامه آثار فاخر صنایع دستی را از آن خود کردند. 

ثابت اقلیدی افزود: از بین ۱۰ اثر شاخص صنایع‌دستی استان فارس که به وزارت میراث فرهنگی ارسال شد ۴ اثر این گواهینامه را دریافت کردند که در این زمینه هم استان فارس رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آماده سازی ۱۵ هزار تخت اقامتگاهی ویژه نوروز در شهرستان رودسر
  • برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی نوروزی در ابرکوه
  • موفقیت استان فارس در کسب رتبه نخست گواهینامه آثار فاخر در کشور
  • افزایش ۶۰۰ درصدی جذب تسهیلات حمایتی از فعالان صنایع دستی زنجان
  • به نام حاج عبدالله...
  • ۷۰ درصد بشاگرد تحت پوشش کمیته امداد هستند
  • دروغ‌بافی تل‌آویو درباره همکاری آنروا و حماس
  • معاون سیاسی فرمانداری بشاگرد استعفا کرد
  • کناره گیری معاون سیاسی فرمانداری بشاگرد
  • «پشته» در رشته فرت بافی ثبت ملی می‌شود