Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:17:16 GMT

برجام، گره گشای پرونده 40 ساله ایران و لندن

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۷۵۶۶۲

برجام، گره گشای پرونده 40 ساله ایران و لندن

تهران- ایرنا- دولت انگلیس متعهد به پرداخت بدهی450 میلیون پوندی خود بابت قراردادی شد که پیش از انقلاب اسلامی میان تهران و لندن منعقد شده بود؛ موضوعی که روزنامه های امروز، آن را یکی دیگر از موفقیت های پسابرجامی عنوان کردند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، پرداخت مطالبات 40 ساله ایران از لندن که در دوره پسا برجام رخ داد، با هجمه بسیاری از سوی رسانه های معاند روبه رو شد؛ موضوعی که در شماری از روزنامه های شنبه 27 آبان ماه بازتاب داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اعلام پایان کار داعش در عراق و همچنین خروج نروژ از بازار نفت و واگذاری سهام شرکت‌های حوزه انرژی صندوق سرمایه‌گذاری خارجی این کشور ، از دیگر محورهای مورد توجه در روزنامه های امروز بود.

** پرداخت پسابرجامی انگلیس به ایران و حاشیه های آن
سرانجام زمان پرداخت مطالبه 450‌میلیون‌پوندی انگلستان به ایران آن هم پس از 40 سال رسید، مطالبه ای که هنوز نیامده، دستمایه خبری برخی رسانه ها قرار گرفت که با توجه به حساسیت های ایجاد شده درباره «نازنین زاغری» زندانی دارای تابعیت انگلیس در ایران، این پرداخت را به این فرد مرتبط دانستند، موضوعی که از سوی «حمید بعیدی نژاد» سفیر کشورمان در لندن به شدت تکذیب شد.
در همین راستا،گزارش روزنامه «شرق» با عنوان «450 میلیون پوند مطالبه 4 دهه ایران از انگلیس» منتشر شد که در این گزارش می خوانیم: درحالی‌که موضوع مشترک این‌ روزهای ایران و بریتانیا پرونده نازنین زاغری به‌عنوان یک شهروند دوتابعیتی زندانی در ایران بود، موضوع پرداخت 450‌میلیون پوند توسط انگلیس به ایران مطرح شد. همین هم‌زمانی کافی بود برای گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای که این موضوع را به آزادی این زندانی که گفته می‌شود اتهام امنیتی دارد، مرتبط بدانند.
به نوشته این روزنامه، این ادعا به‌سرعت از سوی سخنگوی وزارت خارجه ایران، دولت انگلیس و سفیر ایران در بریتانیا تکذیب شد. حمید بعیدی‌نژاد دراین‌باره توضیح داد پرداخت این مطالبه به پرونده معامله تسلیحاتی سال 1974 میلادی مرتبط است.
روزنامه «آرمان» هم درباره جزئیات این پرداخت نوشت: این پرونده مربوط به مطالبات ایران از یک شرکت نظامی انگلیسی با نام اختصاری IMS است که بر این اساس خود پرونده نیز که نزد کارشناسان حقوقی به نام پرونده‌یIMS شناخته می‌شود، سابقه بسیار طولانی دارد و به دو قراردادی که‌ ایران در زمان رژیم پهلوی با این شرکت انگلیسی در سال‌های 1974 و 1976 یعنی بیش از 40 سال پیش برای خرید تانک‌های چیفتن و تعدادی خودروهای نظامی امضا کرده است، برمی‌گردد.
به گزارش آرمان، در سال 2016 که عملا اجرای برجام شروع شد و تحریم بانک مرکزی برداشته شد، طرف ایرانی درخواست کرد که در فضای پسابرجام و با برداشته‌شدن تحریم‌ها علیه بانک مرکزی، این بدهی به‌طور کامل به‌طرف ایرانی پرداخت شود. در این مرحله با بهبود فضای سیاسی روابط میان ایران و انگلیس به‌ویژه پس از ارتقای روابط دو کشور به سطح سفیر، و با برخورد مثبت طرف انگلیسی در فضای پسابرجام، گفت‌وگوهایی بین دو طرف برای روشن‌شدن برخی جنبه‌های مهم فنی که بعد از گذشت این سال‌های طولانی نیاز به روشن‌شدن داشت، صورت گرفت و خوشبختانه ‌این گونه مباحث نیز حل و فصل و اسناد زیادی میان دو طرف مبادله شد. حال با طی‌شدن تمامی این مراحل، اجرای این پرونده به مرحله نهایی رسیده است و به‌زودی و طی روزهای آینده مبلغ مطالبه ‌ایران به حساب بانک مرکزی ایران منتقل خواهد شد که نقطه پایانی بر این دعوای حقوقی چهل‌ساله است.
روزنامه «اطلاعات» هم به نقل از بعیدی نژاد که در صفحه تلگرام خود در باره پرداخت این طلب کشورمان از سوی لندن توضیحاتی را منتشر کرده بود نوشت: «از دو دهه دعوای حقوقی سنگین بین ایران و انگلیس، دریافت طلب 450میلیون پوندی ایران از انگلیس به مرحله نهایی خود رسیده و این بدهی طی روزهای آینده قرار است توسط انگلیس به ایران پرداخت شود اما متاسفانه در آستانه این تحول مهم برخی رسانه‌ها در انگلستان تحت تاثیر جو روانی موجود در ارتباط با حساسیت‌های ایجاد شده در خصوص زندانی بودن خانم نازنین زاغری همسر آقای ریچارد راتکلیف که تابعیت مضاعف ایرانی و انگلیسی دارد، به یکباره و بدون آنکه در جریان روند پیچیده این پرونده حقوقی باشند، تصور کرده‌اند و یا خواسته‌اند این تصور را ایجاد کنند که پرداخت این بدهی از سوی دولت انگلیس به ایران جهت معامله‌ای پشت صحنه برای آزادی خانم زاغری از زندان است. این تصور کاملا نادرست است و آگاهی با برخی فرآیندهایی که این پرونده در این سال‌های طولانی طی کرده است به خوبی عدم ارتباط حل این پرونده با هر موضوع دیگری را به خوبی به اثبات می رساند.»

**بسته شدن پرونده داعش در عراق
«قاسم الاعرجی» وزیر کشور عراق اعلام کرد که با توجه به آزادسازی شهرستان راوه در استان الانبار، وجود داعش در عراق از لحاظ نظامی به پایان رسید. موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
روزنامه «خراسان» درباره این موضوع آورد: با آزادسازی شهر راوه عملا به بیش از سه سال حضور داعش در شهرهای عراق پایان داده شد و این گروه اکنون تنها برخی مناطق بیابانی غرب کشور را تحت نفوذ دارد که این موضوع از لحاظ نظامی اهمیت چندانی ندارد.
به گزارش خراسان، حالا با آزادسازی همه مناطق شهری عراق از اشغال داعش و عقب راندن این گروه به مناطق صحرایی از مرز عراق و سوریه، گمانه‌زنی‌ها درباره زیان‌های وارده در نتیجه چهار سال حضور داعش در بخش‌هایی از عراق و سپس هزینه‌های ناشی از نبرد با این گروه تروریستی جریان دارد و به نظر می‌رسد ضرر 100 میلیاردی داعش به عراق که به تازگی از سوی العبادی نخست وزیر این کشور اعلام شد، تنها ابعاد غیرساختاری و روبنایی این خسارات را شامل شود. در واقع علاوه بر هزینه‌ها و ضررهای مالی وارد شده به عراق در نتیجه حضور و اشغال داعش، زیان‌های اجتماعی و جامعه شناسی وارد شده به کشور چند قومی عراق نیز در جای خود قابل بررسی است.
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم در گزارشی به «پایان کار داعش در عراق» اشاره کرد و نوشت: چه بر سر داعش آمد؟ و عناصر آن کجا رفتند؟ این‌ها سوالاتی است که طی ماه‌های اخیر و با سرعت یافتن شکست داعش در صحنه‌های نبرد، افکار عمومی و نخبگان فکری، سیاسی و حتی امنیتی را در عراق به خود مشغول کرده است. آیا آنها آب شده و به زمین رفته‌اند یا در جایی پناه گرفته‌اند که کسی از آن اطلاع ندارد؟
به گزارش جمهوری اسلامی، یکی از ابهامات درخصوص گروه تروریستی داعش، نبود آمار مشخص و قابل اعتماد پیرامون عناصر جنگجوی این گروه تروریستی و تعداد کشته‌های آنها در عراق و سوریه است. گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا حاکیست که تعداد عناصر داعش تا قبل از سیطره بر موصل در 10 ژوئن 2014 بین 10 تا 20 هزار بوده است و سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) و بخش اطلاعات سنای آمریکا در سپتامبر همان سال (بعد از اشغال موصل) تعداد این عناصر را بین 27 تا 40 هزار جنگجو اعلام کردند.این درحالیست که فواد حسین مسئول دفتر رئیس منطقه کردستان عراق در نوامبر 2014 در یک رقم رعب آور، تعداد جنگجوهای داعش را در عراق و سوریه بالغ بر 200 هزار نفر اعلام کرد. فرماندهی مشترک نظامی عراق بعد از آزادی موصل تعداد کشته‌های داعش را قریب 25 هزار نفر اعلام کرد.
روزنامه «کیهان» هم با عنوان نخست قرار دادن این موضوع نوشت: با این پیروزی بزرگ ارتش و بسیج مردمی عراق، داعش اکنون هیچ شهری را در عراق در اشغال ندارد و برخی عناصر آن صرفاً در مناطق حاشیه‌ای و دوردست حضور دارند و خود را پنهان کرده‌اند.پیش از آزادسازی راوه، شهر کوچک «الرمانه» عراق نیز به دست نیروهای دولتی افتاده بود.

**لرزه بر پیکره بازار نفت با کنار کشیدن غول نفتی از بازار انرژی
کشور نروژ طرحی را در دست بررسی قرارداده که اقتصاد خود را بیش از پیش از نفت جدا کند؛ مساله ای که با وجود اینکه مقامات نروژی گفته‌اند این طرح مبتنی برهیچ‌گونه چشم‌انداز خاصی درباره آینده قیمت نفت نیست، اما نشانه خوبی هم برای بازار نفت به همراه ندارد.
به همین بهانه، روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «خروج امپراتور از بازار نفت» به سراغ تحولات و پس لرزه های خروج نروژ از بازار نفت رفت و نوشت: نروژ به‌واسطه صندوق سرمایه‌گذاری خارجی هزار میلیارد دلاری خود همواره به‌عنوان یک الگو در کشورهای نفتی جهان معرفی می‌شود؛ حال بانک مرکزی نروژ از تصمیم خود برای فروش سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری نروژ در غول‌های نفتی جهان خبر داده است. هدف از این کار کاهش ریسک افت قیمت نفت برای اقتصاد نروژ و ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری خارجی این کشور عنوان شده است.
به گزارش دنیای اقتصاد، این خبر که روز گذشته در صدر اخبار خبرگزاری‌های دنیا قرار گرفت، سه اثر مهم برای صنعت نفت به همراه دارد. فوری‌ترین و نخستین اثر این خبر کاهش قیمت سهام شرکت‌های نفتی دنیا بود. گفته می‌شود با توجه به چالش افت قیمت نفت این خبر نیز می‌تواند شرایط را برای شرکت‌های حوزه انرژی پیچیده‌تر کند. دومین اثر تصمیم نروژ برای بازار نفت افزایش احتمال پایان زودهنگام عصر نفت به واسطه گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش تقاضا است. اثر سوم خبر، سخت‌تر شدن شرایط عرضه سهام آرامکو برای عربستان است. شرایطی که ممکن است عربستان را یک گام دیگر از رویای اقتصاد بدون نفت دور کند.
در بخشی دیگر از این گزارش، به خبر بد نروژ برای عربستان اشاره شد که در این قسمت می خوانیم: اما به غیر از غول‌های نفتی جهان خبر خروج صندوق سرمایه‌گذاری نروژ از سهام شرکت‌های نفتی برای سعودی‌ها نیز بسیار مهم بود. این خبر حاوی دو پیام مهم برای عربستان است و این کشور را گام دیگری از رویای تبدیل شدن به «نروژی در دل خاورمیانه» دور کرد.اول اینکه احتمال خرید سهام آرامکو از سوی صندوق سرمایه‌گذاری خارجی نروژ به‌طور کامل منتفی شد. این در حالی است که به گزارش بلومبرگ عربستان برای فروش سهام آرامکو باید به دنبال مشتریانی باشد که جیب‌های بزرگ و پری دارند و صندوق سرمایه‌گذاری خارجی نروژ یکی از این مشتریان بالقوه است. در واقع این اقدام نروژ نشان‌دهنده چشم‌انداز تیره سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و خرید سهام شرکت‌های نفتی است و می‌تواند به کاهش جذابیت سرمایه‎گذاری در آرامکو منجر شود.

پژوهشم**9294** 1601**تنظیم: فاطمه دهقان نیری**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم

به گزارش قدس آنلاین، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی مدعی شد که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و نبود دسترسی بازرسان بین‌المللی به تاسیسات اتمی آن، به نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن دامن می‌زند.

با این وجود، گروسی گفت که نسبت به حفظ گفت‌وگوها در این باره متعهد است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله گزارش داد که گروسی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری مدعی شد ایران "چند هفته، نه چند ماه" با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد.

او افزود: اما به معنای این نیست که ایران سلاح اتمی دارد یا در این بازه در اختیار خواهد داشت.

مدیرکل آژانس توضیح داد، در حالی که غنی‌سازی اورانیوم در سطح نظامی نگران‌کننده است، نمی‌توان بر اساس این نتیجه گرفت که ایران در حال حاضر یک سلاح اتمی دارد.

گروسی گفت که اهداف ایران در این زمینه مشخص نیست و تنها می‌توان درباره آن گمانه‌زنی کرد.

ابراز نگرانی مدیرکل آژانس در حالی درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌شود که ایران یک سال و نیم پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای(برجام)در سال ۲۰۱۸، متحمل شدن تحریم‌های بازگردانی‌شده واشنگتن و بدعهدی شرکای اروپایی در کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که در پنج گام تعیین‌شده و طبق بند ۳۶ برجام از انجام دادن برخی تعهدات داوطلبانه خود در توافق فاصله می‌گیرد.

محدود کردن امکانات نظارتی آژانس در تاسیسات ایران نیز اقدام متقابل تهران در واکنش به قطعنامه تنبیهی آمریکا و شرکای اروپایی برجام در دو سال گذشته انجام شد. اما مذاکرات میان ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باقی‌مانده ادامه دارد و ایران تا کنون به تعهدات خود در بیانیه‌های مشترک با آژانس عمل کرده است.
اگرچه، مقامات ایران تاکید کرده‌اند در صورت بازگشت تمامی طرفین توافق به اجرای تعهدات خود، اقدامات انجام‌شده را به حالت اولیه بازمی‌گرداند.

در این میان، مذاکرات میان ایران و طرفین اصلی برجام به منظور احیای این توافق که در مارس ۲۰۲۱ آغاز شد، به بن‌بست رسیده است. ایران طی توافق هسته‌ای متعهد شده بود که در ازای لغو کلیه تحریم‌های آن، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.
دویچه وله در ادامه نوشت که گروسی مدعی شد، آژانس از سطح دسترسی مورد نیازش در ایران برخوردار نیست که گمانه‌زنی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای آن را تشدید می‌کند.

او همچنین به حل‌وفصل نشدن مسئله برخی یافته‌های آژانس، از جمله ذرات اورانیوم در محل‌های پیش‌بینی‌نشده اشاره کرده و گفت که این موضوع به تردیدها درباره شفافیت ایران دامن می‌زند.

گروسی گفت: این موضوع محور اصلی گفت‌وگویی بوده است که تلاش کرده‌ام با ایران برقرار کنم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه، با اشاره به افزایش تنش‌ها میان ایران و رژیم صهیونیستی در پی اقدامات متجاوزانه این رژیم و پاسخ قاطعانه ایران، هرگونه ایده حمله به تاسیسات هسته‌ای را محکوم کرد.

او بیان کرد:حمله به تاسیسات هسته‌ای امری، مطلقا، ممنوع است.

گروسی همچنین درباره تهدید حملات هسته‌ای نیز گفت: به نظرم عادی‌سازی صحبت کردن از تسلیحات اتمی، استفاده از تسلیحات اتمی، کسب تسلیحات اتمی واقعا اسفناک است.

او همچنین گفت که آژانس همواره از گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا حمایت می‌کند.

مدیرکل آژانس همچنین درباره مذاکرات میان ایران و آژانس گفت: آنچه واقعا به آن تمایل دارم، مذاکرات میان ما، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران است، چون چیزهای زیادی وجود دارد که باید درباره آن شفاف‌سازی شود و به همین دلیل است که قصد داریم به زودی به ایران سفر کنیم.

او گفت که پیامش به ایران این است که باید بیشتر با آژانس همکاری کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • نروژ: کشور‌ها کمک رسانی به آنروا را از سر بگیرند
  • دستگیری دو بازیکن 19 ساله لیگ برتر انگلیس به اتهام تجاوز جنسی
  • شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد
  • احتمال احیای داعش در منطقه تا چه حد جدی است؟
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • حکم اعدام آقای کارگردان شکسته شد