Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@09:51:47 GMT

افزایش آثار ثبتی استان یزد به 2000 مورد تا پایان امسال

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۷۶۲۰۰

افزایش آثار ثبتی استان یزد به 2000 مورد تا پایان امسال

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد اعلام کرد: تا انتهای امسال بیش از 300 پرونده ثبتی در چهار حوزه طبیعی، غیرمنقول، ناملموس، منقول تهیه و تدوین خواهد شد که با ثبت آنها در فهرست آثار ملی کشور، تعداد آثار ثبتی استان یزد به دو هزار اثر می‌رسد.

به گزارش ایسنا، «ساشا ریاحی مقدم» در این باره تصریح کرد: استان یزد یکی از استان‌های تاریخی ایران است که تعداد بی‌شماری آثار تاریخی و طبیعی باارزش را در خود جای داده است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، تاکنون یک‌هزار و 701 اثر فرهنگی و تاریخی در چهار حوزه طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و این تعداد تا پایان سال به دو هزار مورد خواهد رسید.

این مقام مسئول در خصوص جایگاه استان یزد در تعداد آثار ثبت شده، اعلام کرد: معاونت میراث فرهنگی استان یزد طی دو سال گذشته رتبه نخست را در تعداد آثار فرهنگی ثبت شده در کشور به خود اختصاص داده است.

ریاحی مقدم ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری بیش از 300 پرونده ثبتی دیگر در واحد ثبت میراث فرهنگی استان یزد تهیه و جهت بررسی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی پیرامون آثار فرهنگی تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آنها در فهرست آثار ملی و بررسی و شناسایی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی دارای ارزش و همچنین تهیه شناسنامه‌های فنی و سایر موارد مربوط به ثبت آثار منقول و غیرمنقول تاریخی‌ـ فرهنگی، بافت‌های تاریخی، میراث طبیعی و معنوی در فهرست آثار ملی است‌.

وی در خصوص میراث طبیعی عنوان کرد: منظور از میراث طبیعی محدوده های جغرافیایی طبیعی و مناطق خاصی از استان است که به علت کیفیت ویژه فیزیکی و زیست شناسی و یا منظر و چشم اندازهای طبیعی زیبا و کم نظیر و یا محوطه‌های طبیعی ـ تاریخی و پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری و زیستگاه های آنها را ایجاد کرده و بنابراین تحت حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار می‌گیرند.

ریاحی مقدم در خصوص میراث منقول استان هم گفت: اموال منقول فرهنگی، تاریخی به اشیایی گفته می‌شود که قابلیت حمل و جابه‌جایی داشته باشد. این اشیا اعم از مذهبی یا غیر مذهبی باید به لحاظ باستانشناسی ماقبل تاریخی، ادبی، هنری یا علمی اهمیت داشته باشد.

وی همچنین اظهار کرد: کلیه آداب و رسوم، بازی‌های محلی، رشته ها و فنون مختلف صنایع دستی و سنتی، مراسم ‌خاص مذهبی و غیرمذهبی که در گذشته انجام می‌شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می‌گیرند نیز در این حوزه میراث ناملموس بررسی می‌شوند.

به گفته سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، کلیه بناهای تاریخی اعم از خانه‌ها، سایت‌های تاریخی، بافت‌ها، تپه‌ها و محوطه‌هایی که به لحاظ معماری و نوع مصالح و قدمت حائز اهمیت است نیز در حوزه میراث نامنقول بررسی می‌شوند.

گفتنی است، اولین بنای ثبت شده در استان یزد گنبد عالی شهرستان ابرکوه است که در سال 1312 و توسط آندره گدار ثبت شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید ۳۸۱ هزار و ۳۶ نفر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی لرستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، عطا حسن پور با اشاره به اینکه از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۶ فروردین امسال ۳۸۱ هزار و ۳۶ نفر از موزه‌ها، جاذبه‌های تاریخی، مذهبی، دست ساز، طبیعی و تفریحی لرستان بازدید کرده‌اند، گفت: از این تعداد، بازدید ۶۹ هزار و ۵۲۳ نفر از جاذبه‌های تاریخی و ۱۸۸ هزار و ۸۳۷ نفر از جاذبه‌های طبیعی بوده است.

وی اظهارداشت: در ایام نوروز امسال همچنین ۵۳ هزار و ۷۸۳ نفر از ۷ موزه استان بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان به کاهش گردشگران امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و افزود: کاهش حضور گردشگران به علت وضعیت جوی استان و بارش‌های مداوم رحمت الهی در شهر‌های مختلف و همچنین همزمانی بهار طبیعت و ماه مبارک رمضان بوده است.

لرستان با داشتن جاذبه‌های های فراوان تاریخی، تفریحی و طبیعی همه ساله به ویژه در ایام نوروز میزبان گردشگران و مسافران بسیاری از اقصی نقاط ایران و خارج از کشور است.

دیگر خبرها

  • گردشگران خارجی از مهمان‌نوازی کردستانی‌ها می‌گویند + فیلم
  • اختصاص اعتبار به طرح‌های میراث فرهنگی در چهارمحال و بختیاری
  • چشمه علی در شهرری تمدنی مهم از پایان عصر نوسنگی
  • بازدید ۷ میلیون مسافران نورزی از اماکن مذهبی، تاریخی و طبیعی فارس
  • بخش لادیز شهرستان میرجاوه یکی ازمناطق گردشگری و تاریخی
  • بازدید ۳۸۱ هزار و ۳۶ نفر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی لرستان
  • ۹۵۰ مورد سرکشی و بازدید نظارتی از آثار تاریخی و فرهنگی مینودشت
  • بازدید قریب ۵ میلیون نفر مسافر نوروزی از اماکن مذهبی تاریخی و طبیعی فارس
  • بازدید بیش از ۲۰ هزار مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و طبیعی شهرستان خفر
  • ویدیو/ از گرداب بن تا روستای بدون خیابان ایران