Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، در همین رابطه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه بررسی اقدامات و برنامه‌های دانشگاه‌های مختلف کشور در رابطه با نقشه جامع علمی کشور، طی نامه‌ای از دکتر محمدتقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس درخواست کرد که ظرفیت‌ها، اقدامات و برنامه‌های بلندمدت این دانشگاه برای ایفای نقش در روند اجرایی‌سازی آن نقشه، تشریح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه توضیحات دریافتی از سوی رئیس دانشگاه تربیت مدرس در این رابطه از نظر شما می‌گذرد:

دانشگاه تربیت مدرس چه ظرفیت‌هایی برای اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی کشور دارد؟
مروری بر سوابق برنامه‌ریزی راهبردی در دانشگاه تربیت مدرس نشان می‌دهد این گونه فعالیت‌ها رسماً از اواخر دهه 70 شمسی در قالب تدوین برنامه‌های میان مدت معاونت‌ها و سپس برنامه‌های راهبردی کلان دانشگاه و نیز برنامه‌های هم‌ترازی با دانشگاه‌های برتر بین‌المللی آغاز شده است، به نحوی که در طول این مدت، گفتمان غالب دانشگاه در جلسات، شوراها و نشست‌های عمومی و ملی دانشگاه، همواره مباحث تحول، تغییر و برنامه‌ریزی راهبردی بوده است. از سوی دیگر حضور اعضای هیئت علمی با تجربه مدیریتی کلان در آموزش عالی و صاحب‌نظر در روندهای جهانی آموزش عالی در ترکیب شوراها و کمیته‌های راهبردی که جزء اساتید ثابت این دانشگاه می‌باشند، نشان از ظرفیت‌های بالای دانشگاه تربیت مدرس برای اجرایی نمودن اسناد بالادستی، به ویژه سند نقشه جامع علمی کشور دارد که به عنوان نقشه راه برای اجرایی شدن و تحقق اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله کشور و راهبردهای علم و فناوری در سطح کلان محسوب می‌شود.

تا به حال چه اقداماتی در دانشگاه تربیت مدرس در این راستا انجام شده است؟
نظر به اینکه سند نقشه جامع علمی کشور، مصوب سال 1389 می‌باشد، بنابراین در اجرای برنامه 10­ساله اول راهبردی دانشگاه (مصوب سال 1386) و برنامه دوم هم‌ترازی با دانشگاه‌های برتر دنیا (مصوب سال 1386) به عنوان یک سند بالادستی صرفاً در بخشی از فرایند اجرایی (بعد از سال 89) مد نظر قرار گرفته است. البته از نظر محتوایی نیز اسناد مصوب یاد شده قرابت زیادی با اولویت‌های مندرج در نقشه جامع علمی کشور دارند و شاید یکی از دلایل آن حضور تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی با تجربه و صاحب‌نظر این دانشگاه در ترکیب کمیته‌های مطالعاتی نقشه یاد شده باشد که درون دانشگاه نیز در طراحی برنامه‌های راهبردی مشارکت داشته‌اند.
در تدوین برنامه تحول جدید دانشگاه در افق 1404 سند نقشه جامع علمی کشور در کنار سایر اسناد بالادستی مورد توجه جدی قرار گرفته و اقداماتی در این زمینه به شرح زیر انجام شده است.

1-2 ـ طرح موضوع اسناد بالادستی در نخستین جلسه شورای راهبردی (مورخ 3/10/93) و تشریح خلاصه‌ای از مهمترین مباحث مندرج در فصول پنجگانه و ارائه رهنمودهای اعضای شورا به مجری طرح تحول در دانشگاه

2-2 ـ اختصاص یکی از بردهای مطالعاتی طرح تحول به تحلیل اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور (تصویر پیوست)

3-2 ـ هم افق شدن برنامه تحول جدید دانشگاه با نقشه جامع علمی کشور و سند چشم‌انداز 20 ساله که افق نهایی آن‌ها سال 1404 دیده شده است.

4-2 ـ پایش‌های ادواری از سوی مدیریت نظارت، ارزیابی و بهینه‌سازی عملکرد دانشگاه که یکی از اهداف آن هدایت طرح تحول در مسیر پیش‌بینی شده هماهنگ با اسناد بالادستی است.


در آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
این دانشگاه قوی‌ترین نظام اجرایی را برای موضوع دانشگاه پژوهشی (IR)، مطالعات راهبردی، اجرای برنامه‌های راهبردی و پایش مستمر آن‌ها در میان دانشگاه‌های کشور دارد و به صورت نظام‌مند و با آینده‌نگری لازم برای تحقق اهداف برنامه تحول راهبردی افق 1404 و به تبع آن اهداف اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور گام بر می‌دارد. حتی در طراحی نظام اجرایی به مفاد فصل پنجم نقشه جامع علمی کشور با عنوان «چارچوب نهادی و تقسیم کار ملی» توجه شده است.

واقعیت این است که تعدد و تنوع اسناد بالادستی به نحوی است که از منظر اجرایی، تشکیل کمیته ویژه یا ساختار تشکیلاتی خاص برای هر یک را غیرممکن نموده است. در ضمن، وجود مغایرت‌ها و عدم هماهنگی و هم‌نوایی در مفاد آن‌ها با یکدیگر مزید بر علت شده است. بنابراین راهکار مطلوب این است که در فرایند مطالعه و همچنین اجرای طرح‌های راهبردی از طریق رجوع به خرد جمعی و توصیه‌های اعضای شورای راهبردی دانشگاه / مؤسسه، مهمترین سرفصل‌ها و اقدامات متصور این اسناد برای اجرا مد نظر قرار گرفته و به مجریان توصیه شود. به نظر می‌رسد این یک راهکار منطقی برای تطبیق بیشتر اقدامات دانشگاه با مفاد اسناد بالادستی در فاز مطالعاتی، اجرا و پایش اسناد بالادستی است.


چه موانعی را در مسیر اجرایی‌سازی نقشه جامع علمی مشاهده می‌کنید و چه پیشنهاداتی برای اجرای هر چه بهتر آن دارید؟
از جمله موانع اجرایی‌سازی نقشه جامع کشور به شرح زیر است.

1-4 ـ عدم تطبیق مفاد آن با مقتضیات همه دانشگاه‌های کشور به ویژه عدم تاکید بر نقش کلیدی دانشگاه‌های برتر کشور که موتور پیش برنده علم و فناوری در همه کشورهای توسعه‌یافته آنها هستند.

2-4 ـ تورم، تعدد و تنوع اسناد بالادستی آموزش عالی در کشور با اولویت‌های متعدد که هم با اصول تفکر و برنامه‌ریزی راهبردی سازگار نیست و هم به نوعی منجر به برنامه‌زدگی و تا حدی سردرگمی به ویژه در سطح مدیران کم‌تجربه و ناآشنا با ابرروندهای آموزش عالی شده است.

3-4 ـ عدم تأکید بر نحوه تعریف و تفاهم در مورد مأموریت ویژه دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های برتر کشور (علاوه بر مأموریت‌های عام) در اجرای هر یک از اسناد بالادستی از جمله نقشه جامع علمی کشور

3-5 ـ عدم توجه به نحوه تأمین بودجه‌های مورد نیاز برای نیل به اهداف بلند طرح

در صورت رفع موانع فوق می‌توان امید به توفیق منظم در اجرای برنامه‌های بالادستی را احیا کرد و از آنجا که در تدوین برنامه­‌های توسعه پنج ساله کشور، یقیناً اسناد بالادستی مرتباً مد نظر قرار می‌­گیرد و از طرفی معمولاً راهبردهای این برنامه­‌های توسعه به عنوان معیار عملکرد دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود، بنابراین تحقق اهداف متصور در اسناد بالادستی آموزش عالی از جمله نقشه جامعه علمی کشور به تبع آن قابل حصول خواهد بود.

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۶۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در دیدار با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اراک گفت: نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت بخشی است. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی ظهر امروز در دیدار با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اراک با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت در نظام اسلام، اظهار داشت: تعلیم و تربیت در اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است و بزرگ‌ترین خدمت در جمهوری اسلامی، تعلیم و تربیت است، موفقیت در نظام تعلیم و تربیت می‌تواند اهداف مهم و بزرگ را محقق سازد. 

وی افزود: اسلام برای دانش و معرفت جایگاه ویژه در نظر دارد و قرآن، کتاب معرفت و حکمت است تا راه تزکیه را به پیروان خود نشان دهد، خداوند متعال، طالبان علم و دانش را دوست دارد و در آخرت آنان را به عنوان گنجینه مبعوث می‌کند، این در حالی است که بیشترین سهم تعلیم و تربیت برعهده آموزش و پرورش است و دانشگاه‌ها در جایگاه بعدی قرار دارند. 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه برخی از مراکز تعلیم و تربیت و دانشگاه‌ها به علت غفلت در سال‌های گذشته جمع شدند و به کشور ضربه وارد شد، عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان با دو هزار دانشجو در استان مرکزی، مایه امید است و تک تک افراد در این دانشگاه، سرمایه‌ هستند و آینده کشور را خواهند ساخت. 

دری‌نجف‌آبادی با تأکید بر توجه به زیرساخت‌های مورد نیاز دانشجویان، بیان کرد: کمبود فضای خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان اراک به عنوان یکی از دغدغه‌های دانشجویان مطرح است که باید این مهم با کمک بخش‌های مختلف برطرف گردد، در این راستا آماده پیگیری و همکاری با هدف تأمین فضای مناسب و کم‌شدن دغدغه دانشجویان خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه دولت باید با ردیف اعتباری مناسب، حل مشکل خوابگاه دانشجویان را در دستور کار قرار دهد و از دغدغه دانشجویان بکاهد،گفت: در حال حاضر فرصت برای ساخت خوابگاه در اسرع وقت فراهم نیست. بنابراین باید ساختمانی را اجاره و در اختیار دانشجویان قرار داد. همچنین به منظور توجه به بنیان خانواده، خوابگاه دانشجویان متأهل نیز مورد توجه قرار گیرد. 

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • نظارت هوشمند بر دفاتر اسناد و ابلاغ دیجیتال سردفتری عملیاتی می‌شود
  • آئین نامه مدرسه تراز سند تحول نهایی شد
  • مدرس دانشگاه حکیم سبزواری مربی تیم ملی دارت شد
  • موسسه جوانان آستان قدس رضوی، دوره جامع تربیت مربی برگزار می کند
  • ۸ سکانس از مزه شیرین کارآفرینی که «ترین» شد؛ از «خر زورو» و شراکت با دایی‌جان تا تعیین نقشه راه تحول دیجیتال
  • پیش بینی ۴۰ درصدی آموزش مهارتی بر اساس برنامه هفتم
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • لزوم تربیت دانش آموز آینده ساز مبتنی بر ساحت‌های سند تحول بنیادین
  • افتتاح و رونمایی از دو طرح علمی در دانشگاه صنعتی شاهرود
  • امضای تفاهمنامه تأمین محتوای علمی و آموزشی حوزه های علمیه افغانستان