Web Analytics Made Easy - Statcounter

بغداد - ایرنا - جدایی طلبان کردستان عراق این روزها درشرایطی قرار گرفته اند که به دنبال یک خروج آبرومندانه از بحران خودساخته ناشی از برگزاری همه پرسی یکجانبه در سپتامبر (سوم مهرماه) هستند.

حفظ آبروی متولیان برگزاری همه پرسی که در داخل و خارج عراق همه جز رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با آن مخالف بودند، در برابر مردم کرد عراق برای آنان جنبه حیاتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از یکسو راه جدایی طلبی به بن بست رسیده است اما از سوی دیگر نمی خواهند با اعتراف صریح به شکست، خواسته دولت مرکزی مبنی بر ضرورت اعلام ملغی بودن همه پرسی و نتایج آن را جامه عمل بپوشند به همین دلیل به دنبال یک راه خروج آبرومندانه از بن بست کنونی هستند.
تنگنایی که حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی با آن مواجه است اخیرا با صدور رای دادگاه عالی فدرال این کشور مبنی بر مجاز نبودن هیچ بخشی از جامعه عراقی برای جدا شدن از عراق، هرچه شدیدتر شده است.
متولیان جدایی طلبی این بار از رای دادگاه عالی فدرال عراق استقبال کرده و گفته اند حاضرند در چارچوب آن وارد گفت و گو با بغداد و رفع اختلافات شوند، اما برخی ناظران بر این باورند که رهبران اقلیم با کاربرد واژه های دو پهلو و قابل تفسیر، صرفا دنبال مفری هستند تا در وقت مناسب، دوباره پرچم جدایی طلبی را بلند کنند.
به باور آنها، رهبران تشکیلات کردستان عراق با همین منطق تلاش می کند به کمک واژه های دو پهلو و مبهم به هر طریقی سد گفت و گو با بغداد را بشکنند و از این بن بست خارج شوند.
این ناظران در این میان به یک نگرانی دیگر نیز اشاره می کنند و آن این که حیدرالعبادی نخست وزیرعراق که تاکنون بارها گفته است تا زمانی که لغو همه پرسی و نتایج آن از سوی اقلیم اعلام نشود گفت وگویی در کار نخواهد بود، تسلیم فشارهای -غیر رسمی - آمریکا شود و همین سخنان دو پهلوی آنان را به عنوان پایبندی به قانون اساسی تلقی و گفت و گو با اربیل را آغاز کند تا هم از خود از این فشارها رهایی یابد و هم نزد افکارعمومی اعلام کند که بالاخره جدایی طلبان وادار به مواضعی شدند که می تواند معنایش اعلام لغو همه پرسی باشد!
به باور آنان واقعیت های میدانی اما چیزی دیگری می گوید و آن این که تصمیم جدید اقلیم کردستان عراق مبنی بر'احترام' به رای دادگاه عالی فدرال عراق به بطلان همه پرسی کردستان عراق صادقانه و از سوی میل و رغبت واقعی و باور واقعی آنان به یکپارچگی خاک و ملت عراق نبوده است بلکه در اثر اقدامات تنبیهی دولت مرکزی و نیز تدابیر کشورهای همسایه پس از برگزاری همه پرسی بوده است.
آنها می گویند بیانیه ای که اخیرا ازسوی اقلیم کردستان عراق مبنی بر پذیرش تفسیر دادگاه عالی فدرال از ماده یک قانون اساسی عراق و مردود شمردن اقدامات جدایی طلبانه، توسط همان دولت و دولتمردانی صادر شده است که برگزار کننده و ناظر همه پرسی استقلال کردستان عراق در روز 25 سپتامبر / سوم مهرماه بود، همان ها که مبلغ استقلال شدند و آن را درچارچوب قانون اساسی عراق تعبیر کردند و خیلی از مردم شمال عراق را به سوی حرکتی شبه 'انتحاری' به نام همه پرسی کشاندند.
درحالی که حتی سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق نیز بر این باور است که تصمیم دادگاه عالی فدرال عراق در باطل شمردن همه پرسی کردستان عراق، به منزله دریچه ای به سوی یک گفت و گوی جدی (میان اربیل و بغداد) است اما برخی ناظران ملاحظاتی را به شرح زیر مطرح می کنند:
- شورای امنیت عراق پیش از برگزاری همه پرسی، آن را غیر قانونی و نیز به منزله تهدید علیه امنیت ملی و وحدت بافت های اجتماعی عراق اعلام کرده بود اما رهبران تشکیلات کرد ستان عراق آن را رد کردند.
- دادگاه عالی فدرال روز ششم اکتبر گذشته با صدور یک رای، بر نبود متنی در قانون اساسی که بر اساس بتوان جدایی طلبی را مجاز شمرد تاکید کرده بود اما رهبران اقلیم آن را نپذیرفتند.
- همه جهان بجز رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی با همه پرسی جدایی طلبانه صریحا مخالفت کردند اما کابینه اقلیم به ریاست نیچروان بارزانی بر اجرای همه پرسی در همان تاریخ اعلام شده ، اصرار کرد.
یکی از همین ناظران که نخواست نامش ذکر شود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بغداد می گوید: بر اساس اطلاعات وواقعیت های موجود هر گونه اقدام دولتمردان عراقی برای پایین بخشیدن به بحران جدایی طلبی لزوما باید شامل گام های زیر باشد در غیر این صورت کاملا موفق نخواهد بود و جدایی طلبان در اولین فرصت بازهم فیلشان یاد هندوستان خواهد کرد.
1 . پارلمان اقلیم با اجماع، بیانیه کابینه کردستان عراق را مبنی بر محترم شمردن رای دادگاه عالی فدرال عراق تصویب و تایید کند.
2 . در قانون اساسی منطقه کردستان عراق بر یکپارچگی ملت و خاک عراق تاکید و تصریح شود.
3 . پارلمان عراق و دولت بغداد رسما آن دسته از نمایندگان پارلمان عراق که درهمه پرسی جدایی طلبانه شرکت یا برای آن تبلیغ کردند بعنوان اقدام علیه قانون اساسی، مورد تعقیب قانونی قرار دهند تا غیر قانونی بودن همه پرسی بیش از پیش تثبیت شود.
4 . کابینه اقلیم بدلیل اقدام غیر قانونی برگزاری همه پرسی و اعتراف کردن به این اشتباه، کابینه ای مستعفی تلقی می شود و بعنوان نقض کننده قانون اساسی و سایر قوانین دولت فدرال، حق شرکت در گفت و گو با دولت مرکزی را نخواهد داشت.
5 . پرونده اعضای کابینه اقلیم به اتهام وادار کردن ساکنان به یک اقدام غیر قانونی (شرکت در همه پرسی جدایی طلبانه) به دادگستری ارجاع شود و آنها مسوول همه تبعات مالی و امنیتی برگزاری همه پرسی از جمله ایجاد بحران در عراق و کشورهای همسایه و توقف صادرات نفت شناخته شوند.
به باور این کارشناس عراق، همانطور که نخست وزیر عراق هم گفته است کنار رفتن احزاب کردی کنونی از روند سیاسی یک اتفاق مثبت است و باعث خواهد شد نسل جدیدی روی کار بیاید که نقشی در برگزاری همه پرسی غیر قانونی نداشته است، به این گونه است که عرصه بر جدایی طلبان تنگ خواهد شد و دولت عراق مجال می یابد با اجرای برنامه های فرهنگی و فکری و نظارت کافی، نسلی را پرورش دهد که به یکپارچگی عراق باور عمیق داشته باشد.
خاورم**380** 1064

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۶۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیرعباس نیک، دبیر انجمن اسلامی معلمان استان آذربایجان شرقی در گفتگو با هم‌میهن به تحلیل و بررسی دلایل پیروزی چهره‌های میانه‌رو در انتخابات مجلس دوازدهم در این استان پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

*‌دلیل اینکه در استان آذربایجان شرقی از بین نماینده‌های راه‌یافته به مجلس جریان میانه‌رو بیشترین درصد رای‌آوری را داشتند، چیست؟

آذربایجان شرقی رفتارشناسی خاص خود را دارد و گاهی هماهنگ با کشور عمل می‌کند و گاهی رفتار منحصربه‌فردی را به نمایش می‌گذارد. تا سال ۸۸ یکی از پایگاه‌های مستحکم جریان اصلاحات استان آذربایجان شرقی بوده است و بیشترین میزان مشارکت و رای اصلاح‌طلب‌ها تا این سال از این استان بوده است. اما بعد از سال ۸۸ جریانات هویت‌طلب در این استان تقویت شدند و مقداری از سبد رای اصلاح‌طلب‌ها کاسته شد اما بعد از سال ۹۶ مجدداً این سبد رای به سمت اصلاح‌طلب‌ها بازگشت.

علت این موضوع را می‌توان هماهنگ با کل کشور در نظر گرفت و نوعی رویگردانی از شرایط فعلی و اعتراض به وضعیت مستقر تلقی می‌شود. عموماً هر زمانی که افکار عمومی آذربایجان شرقی نسبت به وضعیت جاری استان و کشور معترض است، به کاندیداهای منتسب به جناح اصولگرا چه در انتخابات ریاست‌جمهوری و چه در انتخابات مجلس رای نمی‌دهند.

اگر شرایط رقابتی بهتر بود، اطمینان دارم که حتی نتایج به مراتب قدرتمندتری به نفع جریان میانه‌رو در این استان رقم بخورد و ممکن بود حتی یک نفر هم از جریان اصولگرا وارد مجلس نشود. ممکن است این موضوع در سال‌های آینده تشدید شود، یعنی در شرایطی که ما این نتیجه را داشتیم که هیچ‌یک از احزاب اصلاح‌طلب وارد انتخابات نشدند و از هیچ‌یک از کاندیداها حمایتی نکردند.

*‌از سال ۹۸ تا انتخابات مجلس دوازدهم، تغییر خاصی در رویکرد و نگرش مردم رخ داده است و با وجود محدودیت‌های مشابه موجود و کاهش مشارکتی که در هر دو دوره تکرار شد، اما در این دوره تعداد میانه‌روهایی که به مجلس راه یافتند بیشتر شده است؟

عموماً تا سال ۹۶ شرایط و کارنامه عملکرد حاکمیتی برای مردم مشخص نشده بود. از سال ۹۶ به بعد که هم در مجلس و هم در دولت وضعیت جناح اصولگرا برای مردم روشن‌تر شد، این حمل بر باز شدن دست افرادی که شعارشان مبنی بر این بود که معیشت مردم اولویت است و می‌توانند مشکلات را حل کنند، در نظر می‌گیرم.

به همین دلیل احساس می‌کنم طی سال‌های گذشته شدیداً نسبت به عملکرد جریانات اصولگرا در آذربایجان شرقی اعتراض جدی وجود دارد؛ به‌ویژه اینکه نمایندگانی که از جریان اصولگرا در آذربایجان شرقی و شهر تبریز در مجلس بودند، در جایگاه‌های مهمی قرار داشتند که رای نیاورند. برای مثال فردی مثل آقای تاج‌الدینی که در تبریز جزو نفراتی است که با رای بسیار ضعیف به مرحله دوم راه یافته، او کسی است که تا سطح معاونت ریاست‌جمهوری بالا رفته اما با این وجود، رای کمتری نسبت به کاندیداهای میانه‌رو دارد و در جایگاه پایین‌تری قرار گرفت.

‌*در این دوره به نظر نمی‌رسد نسبت به دوره گذشته تبلیغات انتخاباتی چندان گسترده‌ای صورت گرفته باشد، با این وجود تاثیر تبلیغات را در انتخاب مردم چگونه ارزیابی می‌کنید؟

منطقه آذربایجان یک منطقه سیاسی است و سطح تحصیلات و رفاه مردم نسبت به میانگین کشوری بالاتر است و مردم هم منابع رسانه‌ای متعددی دارند و به همین دلیل نقش تبلیغات را چندان جدی نمی‌بینم. افکار عمومی در این استان براساس تحلیل شخصی خودش به نتیجه می‌رسد و دست به انتخاب می‌زند و تبلیغات هم به مراتب کمتر از انتخابات گذشته بود.

چه در تبریز و چه در سایر شهرهای استان خلوت‌ترین فضا در ستادها را شاهد بودیم و عملاً حتی این مقدار رای که وارد صندوق‌های رای شد نیز منجر به شکست اصولگراها حتی در انتخاباتی غیررقابتی شد.

*‌پیش‌بینی شما از گرایش سیاسی نمایندگانی که در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم از این استان به مجلس راه پیدا می‌کنند، چیست؟

مجدداً به نظر می‌رسد عموماً نسبت به دور اول مشارکت کمتر می‌شود و بازهم چهره‌های مطرح و شناخته‌شده جریان اصولگرا در این شرایط هم شانس کمتری دارند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895794

دیگر خبرها

  • طلا دوباره از جا برخاست
  • تکاپوی اروپائیان در پی تهدید تلافی جویانه ایران
  • چین: هرگز فعالیت‌ جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد
  • چین: هرگز فعالیت‌های جدایی‌طلبان تایوان را تحمل نخواهیم کرد
  • سفارت دانمارک در عراق تعطیل می شود
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد  
  • سفر نخست وزیر عراق با هدف تعیین جدول زمانی خروج نظامیان آمریکایی
  • راه‌اندازی کمیته تغییر اقلیم به‌زودی