Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: یک استاد سطوح عالی حوزه علمیه، مراجعه‌ مردم به در مساجد در شب اول ربیع‌الاول و روشن‌کردن شمع را فاقد سند روایی دانست.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان: چند سالی است در پایان ماه صفر، مراسمی در برخی شهرهای ایران رایج شده است که بر اساس آن در شب اول ماه ربیع‌الاول، در نیمه شب چند ساعتی را در مقابل درهای مسجد تجمع می کنند و به اصطلاح از خدای خود حاجت می طلبند، این پدیده‌ای است که در تصاویر زیر مشاهده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بنا بر نظر کارشناسان دینی و اجتماعی، صرف حضور در مقابل مسجد و طلب حاجت از خدا و اولیای او در آن‌جا و یا هر جای دیگر، اقدام معمول و پسندیده‌ای است اما هر رفتاری در عین اینکه هدف مقدسی را دنبال می‌کند باید به شکل و شیوه‌ای صحیح نیز انجام شود به گونه‌ای که مورد قبول کسانی که آن مرام، مکتب و رفتار را بنا نهاده و ترویج داده‌اند باشد در غیر این صورت دچار خرافات خواهیم شد.

 

بر این اساس برآن شدیم تا در مورد این رفتار نیز نظر برخی از کارشناسان دینی را جویا شویم و در این مجال به سراغ آیت‌الله مرتضی قائنی؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه رفتیم تا در این زمینه روشنگری کنند:

 

 

 

 

 

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این پرسش که آیا مراجعه به جلوی در مساجد در شب اول ماه ربیع‌الاول به شکلی که چند سالی است در برخی از مناطق جامعه ما اتفاق می‌افتد، سند روایی دارد؟ گفت: این سخن از پیامبر اسلام (ص) که «کسی که مرا به ماه ربیع بشارت دهد، من او را به بهشت بشارت می‌دهم» ارتباطی با این پدیده ندارد و چنین اقدامی سند روایی ندارد.

 

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه، افزود: شاید گروه‌هایی از مردم به سخن حضرت محمد (ص) درباره بشارتِ پایان یافتن ماه صفر استناد می‌کنند که این استناد درست نیست.

 

قائنی خاطرنشان کرد: مراجعه کردن مردم به در مساجد و استمداد از پروردگار اقدامی نیکو است اما نباید با حواشی‌ مانند شمع روشن‌کردن یا دق‌الاباب همراه شود، اگر چه اصل اذکار و طلب حاجات از خداوند متعال، عمل پسندیده و جایزی است، اما اشکال در شیوه این عمل یاد شده است.

 

مسئول حوزه علمیه مهدیه، گفت: توصیه‌ای به مردم برای مراجعه به در مساجد در شب اول ماه ماه ربیع‌الاول وجود ندارد اما استمداد مردم از پروردگار متعال با حضور در مساجد، اقدامی خلاف شرع نیست، البته باید مراقب ورود خرافات به مناسک دینی بود.

 

 

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۷۱۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردهمایی ائمه جمعه استان در لنده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد ، مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان در این نشست با اشاره به نشست ماهیانه ائمه جمعه استان گفت: این نشست هر ماه یک بار به میزبانی یکی از شهرستان‌ها و بخش‌های استان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ عبودی از راه‌اندازی ۱۵ پایگاه شهری برای فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی در شهرهای مختلف استان خبرداد و افزود: راه‌اندازی قرارگاه ملی مسجد بنا به دستور مستقیم مقام معظم رهبری و به ریاست حاج‌علی‌اکبری و دبیری شورای سیاست‌گذاری و تمامی ادارات مرتبط با امر مسجد برگزار و رویکردهای جدیدی برای تحول‌آفرینی در مساجد باید صورت گیرد.
وی اضافه کرد: تشکیل دو قرارگاه شهری در دو منطقه گرمسیری و سردسیری استان در قالب قرارگاه شهید نورالدینی در شهرستان‌های گرمسیری و قرارگاه شهید خرسندیان در مناطق سردسیری استان به همت ائمه جمعه تمامی شهرستان‌ها و بخش‌های استان با موضوعات مختلف برگزار می‌شود.
 مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان افزود: قرارگاه‌های شهری در بحث مساجد با رویکرد جدید با حضور روحانیون، اوقاف، سپاه پاسداران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای مرتبط با مساجد در قالب تفاهم‌نامه‌ای رویکرد مساجد را متحول خواهند کرد.
عبودی همچنین گفت: در سطح استان نیز قرارگاه به ریاست نماینده ولی‌فقیه در استان و با حضور همه نهادها و دستگاه‌های اداری استان برگزار خواهد شد.
وی افزود: مهم‌ترین اقدام در گام اول فعالیت قرارگاه‌ها ، بحث ثبت‌نام تمام مساجد استان در سامانه خاص این امر در تمامی شهرها و روستاهای استان است.
در ادامه نیز ائمه جمعه شهرستان‌های استان به بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل مختلف استان پرداختند.

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • گردهمایی ائمه جمعه استان در لنده
  • گردهمایی فعالان هنری مساجد مازندران
  • بقاع متبرکه همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • لزوم مشارکت کانون‌های مساجد در برنامه‌های دهه کرامت
  • بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • بقاع متبرک انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسان‌سازی می کنند
  • گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ها
  • چرا ایرانی‌ها، پزشک عمومی را قبول ندارند؟ | گمشده‌ای به نام پزشک عمومی روی تابلوی مطب‌ ها