Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت انتقال گاز اعلام کرد: از اواخر خرداد ماه امسال تاکنون یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب گاز از پایانه نفت‌شهر به عراق صادر و این کشور به دومین خریدار بزرگ گاز ایران تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، واردات گاز عراق از ایران اواخر خردادماه امسال از پایانه نفت شهر آغاز شد و این کشور به عنوان جدیدترین مشتری گاز ایران، تاکنون 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 میلیارد مترمکعب گاز از خط لوله صادرات گاز به بغداد دریافت کرده است.
اکنون، عراق با وارد کردن روزانه حدود 14 میلیون مترمکعب به عنوان دومین خریدار بزرگ گاز ایران به شمار می رود و ترکیه با وارد کردن روزانه حدود 30 میلیون مکعب همچنان در جایگاه نخست قرار دارد.
پایگاه خبری وزارت نفت به نقل از مدیرعامل شرکت انتقال گاز اعلام کرده است: اکنون از طریق شبکه موجود ایلام و کرمانشاه، روزانه 14 میلیون مترمکعب گاز برای مصارف نیروگاهی به بغداد صادر می‌شود که افزایش آن بستگی به مصرف گاز داخلی دارد.
به گفته سعید توکلی و بر اساس قرارداد بین ایران و عراق، با تکمیل خط ششم سراسری میزان صادرات از حداقل نفت میلیون مترمکعب گاز شروع می شود و تا 25 میلیون مترمکعب در روز قابلیت افزایش دارد.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز با تشریح جزئیات صادرات گاز به عراق گفت: دو پایانه مرزی در نفت شهر و شلمچه در مناطق عملیاتی هفت و یک، برای صادرات گاز طبیعی به عراق اختصاص یافته‌اند که به این منظور دو رشته خط لوله 48 اینچ منشعب از خط ششم سراسری شامل خط کوهدشت - نفت‌شهر به طول 231 کیلومتر و اهواز -شلمچه به طول 141 کیلومتر طراحی و احداث شده است.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز از آمادگی ایران برای صادرات گاز به بصره خبر داد و اظهار کرد: پایانه شلمچه برای صادرات گاز به بصره در نظر گرفته شده، خط لوله صادراتی اهواز - شلمچه نیز گازدار شده است و به محض آمادگی طرف عراقی صادرات گاز ایران به بصره آغاز می‌شود که همانند قرارداد بغداد قابلیت صادرات تا 25 میلیون مترمکعب در روز وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه میزان افزایش صادرات گاز به عراق به ویژه در ماه‌های سرد سال بستگی به موازنه تولید و مصرف داخلی دارد، اضافه کرد: شرکت ملی گاز ایران همواره به تعهدات خود در قبال صادرات گاز پایبند بوده است.
توکلی ادامه داد: به ازای هر یک درجه کاهش میزان حرارت در منازل و مکان‌های عمومی، برابر یک فاز عسلویه یعنی 20 تا 25 میلیون مترمکعب صرفه جویی انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت انتقال گاز تاکید کرد: همه ما باید به این نکته دقت کنیم که لازم نیست حرارت منازل و ساختمان‌ها را تا حدممکن بالا ببریم تا از گرمای کافی برخوردار شویم بلکه با استفاده از لباس‌های گرم می‌توانیم میزان مصرف گاز را کاهش دهیم تا به جای سوزاندن بیهوده گاز آن را تبدیل به ارزش افزوده کنیم.
به گزارش ایرنا، تا پایان برنامه ششم توسعه ظرفیت صادرات سالیانه 80 میلیارد مترمکعب گاز وجود دارد. ایران در نظر دارد 50 میلیارد مترمکعب از این میزان را به صادرات به کشورهای همسایه اختصاص دهد.
ترکیه تاکنون بزرگترین خریدار گاز ایران بوده است که روزانه بیش از 30 میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد می کند.
اکنون خط لوله صادرات گاز به بغداد راه اندازی شده است و در صورت راه اندازی خط دوم صادرات گاز ایران به عراق (بصره) این کشور با خرید روزانه حدود 40 میلیون مترمکعب به بزرگ ترین خریدار گاز ایران تبدیل می شود.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام**2022*2025
خبرنگار: میثم طاهری*انتشار: لیلا جودی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۷۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متوسط برداشت زعفران در هر هکتار ۳.۲ کیلو است

غلامرضا میری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پیگیری‌ها برای رفع موانع صادراتی همچنان ادامه دارد، اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

او با بیان اینکه با بی توجهی به رفع موانع صادرکنندگان قاچاق رونق پیدا می‌کند، افزود: در شرایط کنونی با قاچاق زعفران، صادرکنندگان تنها نظاره گر از دست دادن بازار‌های هدف هستند، درحالیکه با رفع موانع پیش روی صادرکنندگان، قاچاق صرفه اقتصادی ندارد.

میری ادامه داد: طی ۱۰ تا ۱۵ ساله گذشته کشور‌هایی که اقدام به کشت زعفران کردند، بی تردید با پیاز‌های قاچاق شده از کشور ما این اقدام را انجام داده‌اند که با استمرار این روند، جایگاه بزرگترین تولیدکننده زعفران در دنیا در معرض خطر خواهد بود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه زعفران ایرانی به اسم دیگر کشور‌ها صادر می‌شود، افزود: علی رغم آنکه افغانستان کمتر از ۲۰ تن زعفران تولید می‌کند، اما حدود ۷۰ تن صادرات دارد و از طرفی حجم بالایی زعفران به این کشور صادر می‌شود که این امر نشان می‌دهد زعفران تولیدی پس از بسته بندی مجدد به بازار‌های هدف صادر می‌شود.

به گفته او، براساس آمار صادرات زعفران در سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ کاهشی بوده، درحالیکه مصرف زعفران در دنیا تغییری نداشته است. همچنین طبق رصد‌های صورت گرفته ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرز‌ها قاچاق می‌شود که با رفع موانع صادراتی، این میزان به صادرات رسمی افزوده می‌شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون متوسط برداشت زعفران در هکتار ۳.۲ کیلو است، درحالیکه ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته متوسط برداشت ۶ کیلو بود که با ورود تکنولوژی به بخش بایدمتوسط برداشت را به ۷ تا ۸ کیلو برسانیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • صادرات تخم مرغ به بیش از ۱۸ هزارتن رسید
  • ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی صادر شد
  • ۳۶۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی از آذربایجان شرقی صادر شد
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • صادرات سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی در قزوین
  • سالانه ۱۲۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی استان قزوین صادر شود
  • مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان صادر شد
  • متوسط برداشت زعفران در هر هکتار ۳.۲ کیلو است
  • بازارهای صادراتی زعفران را دو دستی تقدیم افغانستان کردیم/ موانع صادراتی برداشته شود
  • مصرف سه میلیارد و ۶۹۵ میلیون مترمکعب گاز در کردستان