Web Analytics Made Easy - Statcounter

در اوایل حکومت رضا خان یکی از کارمندان کنسولگری انگلیس علنا شرب خمر نمود و در میدان ورودی حضرت شاهچراغ (ع) عربده کشی می‌کرد که به دستور سید نور الدین دستگیر و با 80 ضربه شلاق حکم شراب‌خواری بر گرده او اجرا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از شیرازه؛ تاریخ معاصر ایران با جان‌ نثاری‌ علمای جسور و روحانیون بیداری گره خورده که چون دیده‌بان و نگاهبانان شریعت، سلوک الهی را از قلوب بندگان خدا آغاز نموده و در دوران‌ سخت و سیاه استبداد با یاری مردم حماسه‌ها آفریدند تا آن‌جا که جان خود را در این طریق سپردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و این گونه ‌است که برگ برگ تاریخ روایتگر زندگی سخت روحانیون مبارزی است که مراکز فساد و کانون‌های طغیان و انحراف را در نبردی پر مغز و معنا برچیده و با نفوذ در دل توده‌ها، پرچم دین را به اهتزار درآوردند. آنان که مردانه جنگیدند و با صلابت جاودانه شدند.


قرن پیش و در پایان عصر مشروطه، زعیم و مرجع دینی مردم فارس، رادمردی بود که قلبش برای مردم می‌تپید و با عشق به خلق ا... تمام سعی خود را جهت آسایش دنیا و سعادت و نیکبختی عموم جامعه به کار گرفته بود. او که خدمت خالصانه به خلق‌ا... را سرلوحه زندگی قرار داده بود، مبارزه با ظلم و طواغیت و ارائه خدمات اجتماعی را بخش جدایی‌ناپذیر رسالت انسانی خود می‌دانست. رسالتی که میراث انبیاء و امیری است که گردن خود را محملی برای بازی کودکان یتیم قرار داد و حال نسل به نسل گشته تا به آیت ا... سید نورالدین حسینی الهاشمی معروف به آیت‌الله نورالدین شیرازی رسیده بود.

زندگی پرشکوه سید نورالدین حسینی الهاشمی دارای حماسه‌آفرینی و خدمات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی فراوانی است که هر برگ آن را گفتار بسیار است. از همین رو شیرازه در قالب سه گزارش تاریخی به ذکر کوتاهی از آن پرداخته که در هر یک به زندگی شخصی، خدمات اجتماعی_فرهنگی و اقدامات سیاسی این روحانی برجسته اشاره شده که در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

 سید نور الدین شیرازی در سال 1274 هجری شمسی (1312 ق) در شیراز و در خانواده‌ای روحانی متولد شد. پدر او آیت الله سید ابوطالب حسینی صاحب کتاب "اسرار العقاید" بود که از علمای بزرگ صدر مشروطه در شیراز به شمار می‌آمد.‌ سید نورالدین شیرازی مقدمات را نزد پدر و سطح را در شیراز به پایان رساند و در سن 18 سالگی به درجه اجتهاد رسید.

در همان سال‌ها عبدالحسین میرزای «فرمان‌ فرما» از شاهزاده‌های قلدر قاجار به شیراز آمد و جهت هم‌پیوندی مانع از فعالیت علما شد. در مجلسی که آیت الله سید نورالدین حضور داشت، فرمان فرما در مسائل شرعی و امور حسبیه دخالت نمود و شروع به خشونت کرد. آیت الله نورالدین با کمال شجاعت در برابر او ایستاد و یک سیلی نثار وی کرد. پس از آن شرایط بر سید نورالدین سخت گشت و مجبور شد شبانه به نجف اشرف برود. او در نجف اشرف نزد آیت الله ضیاء‌الدین عراقی، آیت الله حسین نائینی علوم دینی، عقلی و فلسفی را فرا گرفت.

سید نور الدین هفت سال در نجف اقامت داشت و در این مدت از جمله اساتید برجسته فلسفه، منطق، اصول و فقه به شمار می‌آمد. نورالدین در سال 1342 هجری قمری که 25 سال سن داشت از آیت الله اصفهانی اجازه اجتهاد دریافت می‌کند. البته شواهد تاریخی حاکی از آن است که حاج نورالدین پیش از 18 سالگی به مرتبه عالیه اجتهاد و قدرت استنباط دست یافته و در 18 سالگی از سه تن از اساتید خود در شیراز، تصدیق اجتهاد دریافت نموده بود. سید نورالدین پس از هفت سال اقامت در نجف در سال 1345 قمری پیش از رحلت پدرش به شیراز بازگشت و در زادگاه خود به تدریس فقه و اصول و سایر علوم پرداخت و نیز به امور اجتماعی مشغول شد.  

در اوایل حکومت رضا خان که کنسولگری انگلیس در سایه حکومت او آزادی عمل یافته بود، یکی از کارمندان کنسولگری انگلیس علنا شرب خمر نمود و در میدان ورودی حضرت شاهچراغ (ع) عربده کشی کرد. به دستور سید نور الدین وی دستگیر شد و با 80 ضربه شلاق حکم شراب‌خواری بر گرده این عامل انگلیس اجرا شد. پس از این ماجرا، آیت الله نورالدین به شهر بوشهر تبعید شد و با این اقدام حکومت مردم به تظاهرات پرداختند و علما اعتراض کردند که موجب شورش در شیراز شد. حکومت رضا خان مجبور شد ایشان را به شیراز بازگرداند.

*مینا کمالی

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۸۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور در مراسم رونمایی ازقدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز گفت: پتانسیل‌های میراث فرهنگی در استان فارس بسیار بالاست و کمتر استانی از این پتاسیل برخوردار است. 

مصطفی ده پهلوان به بازدیدش از بافت تاریخی شیراز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حفاظت و مرمت و اجرای پروژه‌های گردشگری در بافت تاریخی شیراز همکاری‌های خوبی را با میراث فرهنگی داشتند که جای تقدیر دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس هم در این مراسم حضوربخش خصوصی و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی شیراز را نقطه عطفی برای توسعه گردشگری و حفاظت از آثار دانست.

محمد ثابت اقلیدی به ثبت ملی بافت مرکزی تاریخی شیراز و تاثیر آن بر حفظ آثار در این منطقه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بافت میانه تاریخی شیراز هم دارای آثارارزشمند و متعددی است که در نوع خود بی‌نظیر است از این‌رو جا دارد این منطقه نیز در فهرست ملی جای گیرد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه محدودیت وسعت ملک در بافت تاریخی برای تبدیل به تاسیسات گردشگری برداشته شده است، افزود: یکی از رسالت‌ها و وظایف ما در حوزه میراث فرهنگی تسهیلگری با بهترین شرایط و ساده‌ترین شکل ممکن است تا مالکین بتوانند خانه‌های تاریخی خود را مرمت و به تاسیسات گردشگری و فرهنگی تبدیل کنند.

ثابت اقلیدی با بیان اینکه درحال حاضر تبدیل خانه‌های تاریخی به اقامتگاه‌های سنتی در بافت تاریخی شهر شیراز مرسوم شده است که تغییر کاربری دارای ضوابط خاصی است، گفت: یکی از ضوابط میراث فرهنگی برای تاسیس اقامتگاه‌های سنتی حداقل متراژ ۱۵۰متر تعیین شده است که اخیرا با مذاکره و مکاتباتی که با وزارتخانه انجام شده است و اهمیت و ارزشمندی بافت تاریخی برای کمک به سرمایه‌گذاران و مالکین خانه‌ها محدودیت وسعت برای پروژه‌های مذکور برداشته شده است. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس بیان کرد: بی‌شک این اقدام تاثیر بسزایی در روند توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • سلیمی نمین: مسائل فرهنگی را نمی‌توانیم یک سویه حل کنیم/ صفارهرندی: نسل ما انقلاب را از معبری دریافتند که پیشانی آن امام بود؛ خدشه به امام کل آن معبر را نابود می‌کند
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • روایت عشق و فلسفه در شبکه چهار
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
  • چرا سریال رمضانی حشاشین، جهان عرب را درنوردید؟
  • مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان
  • دادگاه رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین آغاز شد
  • دادگاه منافقین آغاز شد
  • برگزاری نخستین دادگاه منافقین در سال جدید آغاز شد
  • قدیمی‌ترین نقشه بازترسیم شده بافت تاریخی شیراز رونمایی شد