Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه آسیب بسیار جدی که همایش عظیم اربعین را تهدید می‌کند، دولتی شدن این حرکت و سست شدن نهادهای مردمی است، تصریح کرد: نهاد دولتی، بانک، سازمان بزرگ، موسسه مالی یا وزارتخانه موکب با نام خود نزنند؛ اگر قربتا الی الله است مبلغی را به موکب داران مردمی کمک کنند.

«کمال اکبری»، رئیس کمیسیون فرهنگی پژوهشی بنیاد ملی نخبگان و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما در نشستی در دفتر ایسنای قم به بررسی «آسیب‌هایی که همایش بزرگ اربعین را تهدید می‌کند» پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اکبری ابتدا در بیان شرح کوتاهی از فلسفه  پیاده‌روی و زیارت اربعین، خاطرنشان کرد: در واقع باید دانست آثار قیام بزرگ امام حسین(ع) از اربعین و چهلم شهادت عاشورائیان آغاز می‌شود، اما این‌که این قیام برای چه بوده است را در آن فراز از زیارت اربعین که می خوانیم امام حسین(ع) خون خود را فدا کرد تا اینکه مردم را از جهالت خارج کند و از حیرت ضلالت و گمراهی نجات دهد، جستجو کرد.

**پیاده‌روی اربعین هجرت نمادین به سوی امام حسین(ع) است

مولف کتاب تأملاتی در دین و رسانه با بیان این‌که اربعین زمان پایان اسارت اهل بیت حضرت امام حسین(ع) از دست یزید است، ادامه داد: پایان اسارت اعلام پیروزی حق بر باطل بود، در طول زمان اسارت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) در مصاف فرهنگی با روشنگری‌هایی که داشتند اثبات کردند که امام حسین(ع) برحق بوده است و یزید تسلیم می‌شود، در این مقطع نخستین اثر پیروزی مشاهده می‌شود، از این‌رو اربعین از سویی ماتم بزرگ شیعیان، مسلمین و آزادیخواهان است و در عین حال اربعین شادی پیروزی جبهه حق را همراه دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی پژوهشی بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که اربعین نقطه آغاز نهضت فرهنگی برای استمرار قیام حق علیه باطل است، افزود: پیاده‌روی اربعین که سنتی از سالیان دور بوده است به مثابه هجرت نمادین به سوی امام(ع) و همراه شدن با کاروان امام است.

**فرصت های اربعین

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به فرصت‌هایی که مراسم و همایش بزرگ اربعین ایجاد کرده است، اشاره کرد و گفت: نخستین فرصت ارتباط امت اسلامی و جهان تشیع بر محوریت عدل و امامت است، یعنی پیروزی عدالتخواهی و آزادیخواهی، در اربعین همه امت اسلامی را بر محوریت امامت گرد آورده است، در این مراسم بزرگ جلوه‌های این مطلب قابل مشاهده می‌باشد، همراهی فرق مختلف شیعی، اهل سنت و حتی افرادی از جهان مسیحیت جلوه‌ای است که هیچ کجای دیگر دیده نمی‌شود.

**همه دارایی‌شان را برای خدمت به زوار آورده‌اند

نویسنده سیر تطور فقه سیاسی شیعه، دومین فرصت را تجمع هم‌دلانه برپایه عواطف و احساسات دانست و گفت: آنچه در این مسیر دیده می‌شود اینست که افراد نه تنها بر پایه عقلانیت و مادیات عمل نمی کنند، حتی عمل آن‌ها فقط به شوق جنت هم نیست، آنچه مشاهده می‌شود وجود اوج ایثار است، هرکه هرچه داشته برای عرضه به زوار آورده است، جلوه دیگر بذل جان، مال و وقت در این مسیر است، افرادی که خود و خانواده‌شان یک ماه با عالیترین احترام به خدمت زائران می‌پردازند.

**راهپیمایی عظیم اربعین امری کاملا فرامذهبی است

رئیس کمیسیون فرهنگی پژوهشی بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: نیاز است تلاش در راستای تبدیل اربعین به نماد اسلامی صورت گیرد و آن را فقط شیعی نکنیم، اربعین یک امر کاملاً فرامذهبی است.

وی در بخش دیگر به آسیب‌هایی که فرصت بزرگ اربعین را تهدید می‌کند، پرداخت و با بیان این‌که ذات این مراسم کاملاً بی‌عیب است و این برگزارکنندگان هستند که ممکن است در عملکرد دچار آسیب شوند، گفت: مواردی که این همایش بزرگ را تهدید می‌کند باید مورد توجه قرار داد تا آن را دچار آفت نکنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: شاه کلید مراسم اربعین حضور داوطلبانه مردم و نهادهای مردمی بصورت خودجوش است، از این‌رو هرچه این مسأله را مختل کند باید به‌عنوان آسیب تلقی شود و تهدید است، تجمل، تبرج، مسابقه دادن در این‌که موکب من بهتر است، تفرقه آفت‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد، تبرج و خودنمایی آنجاست که جای برجسته شدن خدمت به زائرین، بنر نام مجموعه‌ها بزرگ شود، تجمل و تبرج و مسابقه، ما را دچار آسیب تفرقه می‌کند.

**امام حسین(ع) محور وحدت است/ اختلاف رویکرد سیاسی در اربعین جایی ندارد

اکبری خاطرنشان کرد: تفرقه ممکن است به بحث‌های فقهی، عقیدتی و سیاسی هم کشیده شود در حالی که امام حسین(ع) محور وحدت است، اربعین جای اختلاف نظرها نیست و اختلاف رویکرد سیاسی در آن جایی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: آسیب بسیار جدی که همایش عظیم اربعین را تهدید می‌کند، دولتی شدن این حرکت و سست شدن نهادهای مردمی است، دولتی شدن این مراسم از سوی ایران یا عراق خطر است و باید توجه شود که به این سمت نرود، دولت‌ها می‌توانند کمک و پشتیبانی داشته باشند نه اینکه نهاد دولتی، بانک، سازمان بزرگ، موسسه مالی یا وزارتخانه موکب با نام خود بزنند؛ اگر قربتا الی الله است مبلغی را به موکب داران مردمی کمک کنند.

**اجازه ندهیم رگ دولتی شدن در موکب داری اربعین قدرت پیدا کند

وی با تأکید بر این‌که هر نوع خدمات‌رسانی در این مسیر باید مردمی انجام شود، اظهار کرد: ورود نهادهای دولتی این خطر را در پی دارد که موکب‌های بزرگ دولتی با پول غیرمردمی، موکب‌های مردمی را به فراموشی سوق می‌دهد و اگر زمانی به هر دلیل( به‌عنوان مثال وضع قانون جهت شرکت نکردن موکب‌های دولتی) دیگر برای حضور و موکب‌داری نیامدند، عملاً به دست خود مراسم اربعین با سالیان سال قدمت را دچار آفت کرده‌ایم.

**گم شدن زوار لابلای ظواهر و غفلت از فلسفه پیاده‌روی

رئیس کمیسیون فرهنگی پژوهشی بنیاد ملی نخبگان غفلت از فلسفه پیاده‌روی را تهدیدی دیگر دانست و گفت: شرکت‌کنندگان در این مراسم با فلسفه پیاده‌روی و فلسفه قیام آشنا شوند، وجود تجملات و خوردن و آشامیدن‌های فراوان به غفلت از واقعیت حضور منجر نشود.

**پیاده‌روی اربعین عروج روحانی و همراهی با حجت خداست

اکبری خاطرنشان کرد: تهدید دیگر اسراف و تبذیر از سوی زوار است، زائر باید توجه داشته باشد که در یک سفر و عروج روحانی قرار دارد و همراه با حجت خدا و کاروان حسینی در حرکت است، در این مسیر خوردن و آشامیدن باید به حد کفاف باشد، این فهم باعث کم شدن اسراف خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: مسئولان ایرانی و عراقی و سایر کشورهایی که زوارشان در این همایش بزرگ حضور دارند لازم است تمهیداتی را پیش از سفر برای زائرین در نظر داشته باشند، باید افراد را پیش از آغاز حرکت در این مسیر با فلسفه پیاده‌روی اربعین آشنا کرد و این تذکرات به شیوه‌های مختلف متناسب با ساختار این مراسم در طول مسیر نیز مدنظر زائرین قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۸۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در کرج

به گزارش خبرنگار مهر، راهپیمایی بزرگ مردم غیور شهر کرج در حمایت از اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تنبیه رژیم متجاوز صهیونیستی و محکومیت استمرار جنایات علیه مردم مظلوم و مقتدر غزه برگزار می‌شود.

این مراسم همزمان با سراسر کشور در روز جمعه ۳۱ فروردین ماه پس از اقامه نماز دشمن شکن جمعه از مقابل مصلی بزرگ امام خمینی (ره) کرج به سمت آستان مقدس امامزاده حسن (ع) برگزار می‌شود و مردم بار دیگر خشم و انزجار خود را از رژیم صهیونیستی فریاد می‌زنند.

کد خبر 6081406

دیگر خبرها

  • اجتماع بزرگ میثاق با شهیدان و بیعت با ولایت ۲ برگزار شد
  • قدردانی از خادمین و خیرین موکب باب الحسین (ع) بخش تنکمان
  • اولین جلسه ستاد مردمی اربعین حسینی ویژه اتباع
  • مراسم رژه بزرگ روز ارتش
  • مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان
  • برگزاری راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه علیه اسراییل در کرج
  • نهادهای متولی فرهنگ از جامعه جامانده‌اند/ تذکر لسانی خودجوش مردمی موثرتر از نوع حاکمیتی است
  • طرح کاداستر اراضی ملی و دولتی ۹۹ درصد پیشرفت داشته است
  • روایت رهبر انقلاب از حضور در اولین مراسم ۲۹ فروردین تا برشماری ویژگی‌های ارتش | ماجرای اجرای مراسم روز ارتش مقابل بیمارستان محل بستری امام خمینی(ره)
  • اجتماع بزرگ مردمی وعده صادق در حرم مطهر رضوی