Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سکوت رسانه‌ای در فضای سیاسی عراق و کردستان نشان از فرصت دادن بغداد به اربیل دارد و نخست‌وزیر عراق به دنبال آن است تا بتواند تمامی محورها را به موازات یکدیگر پیش ببرد.

به گزارش صدای ایران، «محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح آخرین وضعیت سیاسی عراق و اقلیم کردستان عنوان کرد: همانطور که در گذشته حیدر العبادی اعلام کرده بود، اولویت بغداد در حالت فعلی نهایی کردن حیات داعش در عراق است، ارتش عراق پس از آزادسازی موصل و حویجه تمرکز خود را روی مناطقی مانند الانبار، رابع و حدیثه منعطف کرده است تا بتواند مابقی مناطق تحت سلطه داعش را به صورت کامل پاک‌سازی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: ممکن است عده‌ای معتقد باشند که عراق در وضعیت سکوت خبری به سر می‌برد که تا حدودی این موضوع درست است. به نظر می‌آید نخست‌وزیر عراق و اطرافیان وی به دنبال آن هستند تا بتوانند به کردها برای برون‌رفت از وضعیت فعلی خود فرصت دهند. به عبارتی دیگر وی معتقد است که برای عادی شدن اوضاع و احوال کردستان باید آرامش حاکم شود تا کردها بتوانند به صورت قطعی در مورد خود و سرنوشتشان تصمیم بگیرند. یعنی آنها مشخص کنند که آیا قانون اساسی عراق را قبول دارند یا اینکه بر نتایج همه‌پرسی تمرکز دارند. از این منظر العبادی نخست به دنبال پاک‌سازی داعش است و در سطح دوم ارائه فرصت به کردها را مد نظر دارد.


این تحلیلگر مسائل عراق با اشاره به بازپس‌گیری مناطق و گذرگاه‌ها توسط دولت عراق اظهار کرد: چهار محور اصلی مورد اختلاف اربیل و بغداد است که عبارتند از گذرگاه‌ها، فرودگاه‌ها، نفت و نیروهای امنیتی. بغداد خواهان این است که موضوعات مذکور در وضعیت کنونی باید توسط دولت مرکزی اداره شود و از این نظر شاهد هستیم که فعلاً خبری از تنش درگیری میان دو طرف نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت پیشمرگه‌ها چه خواهد شد، گفت: در گذشته تمامی پیشمرگه‌ها از سوی اقلیم حقوق می‌گرفتند ما باید به این نکته توجه شود که حقوق آنها باید از سوی بغداد پرداخت می‌شد. پس شروع چهار سال دوم نوری مالکی شاهد قطع حقوق پیشمرگه‌ها بودیم که تا به امروز هم این روند پابرجاست؛ چراکه بغداد معتقد بود بودجه اقلیم می‌تواند حقوق پیشمرگه‌ها را تامین کند و بودجه آن در قانون اساسی آمده است. لذا یکی از موضوع‌های مهم وضعیت فعالیت پیشمرگه‌ها و حقوق آنها خواهد بود. چراکه بغداد معتقد است پیشمرگه‌ها باید زیر نظر مستقیم حکومت مرکزی باشند.

صدقیان در پایان با تاکید بر اینکه فضای سیاسی اقلیم همچنان نامفهوم است، خاطرنشان کرد: مشکلات داخلی سلیمانیه و اربیل به صورتی است که پس از وقایع رخ داده بعد از همه‌پرسی استقلال احزاب در حالت معلق قرار گرفته‌اند. به گونه‌ای که خلاء رهبری در اتحادیه میهنی کردستان همچنان حس می‌شود و «برهم صالح» به عنوان یک گزینه مطرح از این جریان سیاسی کردستان عراق جدا شده است. از سوی دیگر در اربیل مسعود بارزانی به حاشیه رفته است و مشخص نیست که نیچروان بارزانی تا چه حد موفق خواهد بود. باید بدانیم که به غیر از اتحادیه میهنی و حزب دموکرات، دو جریان دیگر یعنی جنبش گوران (تغییر) و جماعت اسلامی هم در ساختار سیاسی اقلیم حضور دارند و همین موضوع وضعیت را ناهمگون کرده است. 

منبع: صدای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۸۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان بعد از ۱۲ سال وارد بغداد شد

رئیس جمهور ترکیه در صدر هیأتی بلندپایه و بعد از ۱۲ سال وارد بغداد -پایتخت عراق- شد.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، ظهر امروز (دوشنبه)، در صدر هیأتی بلندپایه از وزرای این کشور وارد بغداد شد.

رئیس جمهور ترکیه بعد از ۱۲ سال به عراق سفر کرده است. «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه اخیرا اعلام کرد که در جریان این سفر دو طرف بیش از ۲۰ توافقنامه و قرارداد امضا خواهند کرد.

به گفته منابع عراقی، اردوغان در این سفر با نخست‌وزیر، رئیس جمهور، رئیس پارلمان عراق و تعدادی از مقامات ارشد منطقه کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

رسانه‌های ترکیه‌ گزارش داده‌اند که در این سفر، مسئله آب، طرح «راه توسعه» و چند مسئله راهبردی دیگر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه ترکیه اخیرا در کنفرانسی در باره این سفر گفت: «هدف ما توسعه روابط با عراق است به‌گونه‌ای که ثبات منطقه‌ای، رونق و توسعه ممکن شود و ما روابط خود را نهادینه کنیم.»

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • این پست عجیب اردوغان به زبان عربی جنجال به پا کرده
  •  توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد + عکس
  • ۳۸۹ میلی‌متر بارش در کردستان ثبت شد
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال
  • جزئیات دیدار اردوغان با مقامات اقلیم کردستان عراق
  • اردوغان پس از دیدار با مقامات بغداد، وارد کردستان عراق شد
  • کدهای سفر اردوغان به عراق
  • اردوغان بعد از ۱۲ سال وارد بغداد شد
  • سفر اردوغان به بغداد/ دیدار با مقامات کردستان عراق در دستور کار
  • اردوغان پس از ۱۳ سال وارد بغداد شد