Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمد رستگار خسروی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیشترین پوسیدگی دندان کودکان و نوجوانان را ناشی از رژیم غذایی نامناسب اعم از مصرف مواد قندی، عدم رعایت بهداشت و مسواک نکردن دانست.
وی اظهار کرد: از آنجا که مواد شیرین و چسبنده سبب اسیدی شدن ph دهان و تجمع باکتری ها بر روی دندان و در نهایت پوسیدگی دندان کودکان می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی تاکید کرد: خانواده ها باید از قراردان شیرینی و شکلات در تغذیه مدارس خودداری کنند و تنقلاتی مانند آجیل، انجیر، خرما و پسته جایگزین شیرین جات در مدارس کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان مصرف شیرینی و شکلات بلافاصله پس از غذا خوردن و در فاصله زمانی کوتاه را یک رژِیم غذایی غلط دانست.
خسروی با اشاره به اینکه فلوراید تراپی برای سلامت دندان مفید است، مصرف مواد حاوی فلوراید سبب استحکام مینای دندان می شود و از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند گفت: پروسه فلوراید تراپی باید به طور دقیق و از سنین کودکی انجام شود.
وی آموزش صحیح رعایت بهداشت و دهان و دندان را به کودکان و نوجوانان ضروری دانست و افزود: فلورید تراپی باید از میان مربیان آموزش دیده استفاده شود تا نتیجه خوبی داشته باشد.
** اجرای طرحی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در مدارس
معاون تربیت بدنی سلامت آموزش و پرورش استان کردستان هم با اشاره به اینکه پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری دوران کودکی و نوجوانی است گفت: با هدف پیشگیری از پوسیدگی دندان در بین دانش آموزان دوره ابتدایی و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت دهان و دندان، طرح ملی وارنیش فلوراید به صورت رایگان در حال اجرا است.
افشین خوشگوار بهترین زمان برای کنترل بیماری های دهان و دندان را سنین کودکی دانست و افزود: مدرسه بهترین مکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان است در همین راستا تاکنون 165 هزار و 500 نفر از دانش آموزان اول تا ششم ابتدایی استان زیر پوشش طرح وارنیش فلوراید قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه مرحله اول اجرای طرح فلوراید تراپی بمنظور سلامت بهداشت دهان و دندان دانش آموزان از رده سنی 6 تا 12 سال از 20 آبان سال جاری آغاز شده است و تا 20 دی ماه ادامه دارد اظهارکرد: مرحله دوم این طرح در نیمه دوم سال تحصیلی اجراء خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در این طرح علاوه بر کودکان رده سنی 6 تا 12 سال، باید دانش آموزان پایه هفتم هم زیر پوشش این طرح قرار گیرند افزود: هم اکنون اولویت اصلی ما در این طرح دانش آموزان ابتدایی است.
این طرح برای چهارمین سال متوالی با همکاری آموزش و پرورش و کارشناسان و مراقبین سلامت دانشگاه علوم پزشکی در استان کردستان اجرا شده است. استان کردستان در 2 سال گذشته در زمینه اجرای طرح فلوراید جز استان های برتر کشور بوده است.
خبرنگار: شیوا اردلان منش** انتشار: امید بهمنی
7352/6108

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۸۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.

در بخشنامه معاونت بهداشت وزارت بهداشت به معاونان بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تاکید بر نقش مهم سلامت دهان و دندان در سلامت عمومی و ارتقای کیفیت زندگی و بهبود شاخص‌های سلامتی، آمده است: تاثیر دو سویه بیماری‌های پریودنتال و دیابت، نقش بیماری‌های دهان و دندان در بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی و زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم مشخص شده است. بیماری‌های دهان و دندان به عنوان شایعترین بیماری‌های غیرواگیر شناخته می‌شود؛ لذا بهره گیری از دیدگاه عوامل خطر مشترک در بیماری‌های دهان و دندان و سایر بیماری‌ها به کنترل هر دو دسته بیماری‌ها کمک می‌کند.

در این بخشنامه با یادآوری شعار جامعه جهانی دندانپزشکی FDI با عنوان «دهان شاد و سالم، بدن شاد و سالم»، عنوان شده است: پویش سلامت دهان و دندان که از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، فرصت مغتنمی برای آگاهی رسانی به مردم و افزایش سواد سلامت دهان و دندان جامعه است. این پویش با هدف «افزایش آگاهی جامعه درباره نقش سلامت دهان و دندان در سلامت همه جانبه» برگزار می‌شود.

شعار‌های روز‌های اول تا سوم این پویش عبارتند از: ۱۷ اردیبهشت «دهان دریچه سلامت»، ۱۸ اردیبهشت «سلامت دهان و دندان، سلامت کودک» وروز ۱۹ اردیبهشت نیز «نقش سازمان‌های دولتی و نهاد‌های مردمی در سلامت دهان و دندان».

«پویش سلامت دهان و دندان» با همکاری آموزش و پرورش، کانون‌های پرورش فکری، بهزیستی، مهدکودک ها، دانشکده‌های دندانپزشکی، انجمن‌های علمی و صنفی دندانپزشکی، نظام پزشکی، شهرداری، صدا و سیما و رسانه‌های جمعی و با بهره گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری
  • انواع درد دندان‌ و علل آن | خودمان برای تسکین درد چه کار کنیم؟ | چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری کشور
  • اصول مراقبت از دندان‌های شیری در کودکان
  • بهره مندی ۳۶ هزار کودک دزفولی از خدمات فلورایدتراپی
  • آغاز اجرای آزمایشی برنامه ملی سواد سلامت دانش آموزان عشایری در چهارمحال و بختیاری
  • اجرای طرح سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان