Web Analytics Made Easy - Statcounter

کاشت محصولات سبزی و صیفی در شهرستان و ترویج این روش کاشت می تواند یکی از راه های دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی باشد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از رودان نیوز ؛ نرخ بالای رشد جمعیت از یک سو و کاهش وسعت اراضی حاصلخیز به دلیل توسعه روزافزون شهرها و مناطق صنعتی از سوی دیگر، ضرورت استفاده بهینه از امکانات موجود را بیش از پیش میکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطور کلی افزایش تولید محصولات کشاورزی به دو طریق میسر می‌باشد ،‌یکی از طریق افزایش سطح زیر کشت و دیگری افزایش عملکرد محصول در واحد سطح که در روش اول بنابر دلایل فوق‌الذکر قابل اجرا نیست، لذا بایستی با استفاده از تکنولوژی‌های جدید نسبت به افزایش میزان تولید در واحد سطح اقدام نمود. تولید صیفی‌جات گلخانه ای یکی از مصادیق تولید بیشتر در سطح کمتر می‌باشد.

کشت صیفی جات در گلخانه به صورت ردیفی و آبیاری به روش قطره ای صورت می‌گیرد  فاصله کاشت بذر در روی ردیف ها ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر و فاصله ردیف‌ها از یکدیگر ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود، که نسبت به کشت صیفی به روش سنتی بازدهی بالایی خواهد داشت.

اجرای این طرح به عنوان یک فعالیت تولیدی ، ضمن اینکه گامی به سوی خود اتکایی کشور در محصولات کشاورزی به شمار می‌رود، می‌تواند تامین کننده نیاز صنایع تبدیلی و بازار مصرف بوده و بسترساز اشتغال به کار نیروهای متخصص ( خصوصا در علوم کشاورزی ) و فاقد تخصص گردد. ضمن اینکه بانوان کارآفرین نیز می‌توانند با پیاده سازی این طرح، گامی در جهت توسعه میهن بردارند.

محصولات گلخانه ای ایران یکی از بهترین و با کیفیت تـرین محصولات  گـلخانه ای  در جهان هستند که در جای خود  بازارهایی در کشور های آسیای میانه ، کشورهای عربی ، روسیه و اروپا پیدا کرده و توانایی رقابت در این بازارها را دارا می باشد

انواع فلفل دلمه ای در رنگ های قرمز نارنجی سبز و زرد با کیفیت بالا و صادراتی  با بسته بندی در کارتن های رنگی ۵ تا ۶ کیلویی ودر دیگر بسته بندی ها موجود در اروپا و کشورهای عربی طرفداران زیادی پیدا کرده است

یکی از مهمترین کشورهای طرفدار خیار و گوجه گلخانه ای ایران بازرگانان روسی هستند که روزانه صدها تن از ایران به این کشور صادر می شود

همچنین این محصولات از شهرستان رودان هم به اکثر کشورهای همسایه صادر می شود

شهرستان رودان رتبه اول در کاشت محصولات گلخانه ای

عباس مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان در گفت و گو با خبرنگار رودان نیوز گفت: ۷۵ هکتار از سطح زیر کشت شهرستان رودان به کاشت گلخانه ای اختصاص دارد و در راستای ترویج این روش کاشت اقدامات لازم صورت می گیرد.

وی افزود:با این سطح زیر کشت شهرستان رودان رتبه اول استان را در کاشت محصولات گلخانه ای به خود اختصاص داده که افزایش تولید در سطح ،تولید خارج از فصل و صرف آب و خاک کمتر از مهمترین مزایایی این نوع کشت محصولات سبزی و صیفی می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رودان در ادامه اظهار کرد: عمده محصولات صیفی تولید شده در شهرستان رودان توسط تولیدکنندگان با برند های مختلف به کشورهای اروپایی،آسیای میانه و روسیه صادر می شود و مورد استقبال متقاضیان این نوع محصولات قرار گرفته اند.

با کاشت گلخانه ای به اقتصاد مقاومتی نزدیک خواهیم شد

اسحاق مداح تولید کننده محصولات صیفی در گفت و گو با خبرنگار رودان نیوز در این خصوص گفت : ۵ هکتار از زمین های کشاورزی خود را به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص داده ام و از این روش کشت به دلیل بازدهی بهتر نسبت به کاشت به روش سنتی راضی هستم.

وی افزود: تقریباً در هر هکتار از گلخانه بیش از ۵ نفر به طور مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت خواهند شدو در این واحد تولیدی محصولاتی از قبیل فلفل ،خیار سبز،گوجه فرنگی  از مهمترین محصلات صیفی کاشت شده است.

این کشاورز نمونه رودانی خاطر نشان کرد: کاشت محصولات صیفی به روش گلخانه یکی از راه ها رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است به دلیل اینکه از کمترین میزان آب و خاک کشاورز می تواند بیشترین بهره برداری را داشته باشد.







انتهای پیام /

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۸۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سطح کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر افزایش می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی بحرانی صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی استان بوشهر نیاز است که کشت گلخانه‌ای درا ین استان تقویت شود.

وی افزایش سطح کشت گلخانه‌ها را از برنامه‌های مهم امسال دانست و اضافه کرد: استان بوشهر در تولید محصولات کشاورزی ظرفیت بالایی دارد و با افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ها تولید محصولات افزایش می‌یابد.

کاهش قیمت محصولات پروتئینی

سرپرست جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه قیمت محصولات پروتئینی در استان روند کاهشی گرفته است، اظهار داشت: تولید گوشت مرغ در سال ۱۴۰۲ به بیش از ۳۹ هزار تن رسید.

وی با اشاره به جوجه‌ریزی ۱.۷ میلیون قطعه در واحدهای مرغداری استان بوشهر گفت: در فروردین ماه امسال عملیات جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان به میزان یک‌میلیون و ۷۴۰ هزار قطعه جوجه انجام شده که تا اواخر اردیبهشت تولیدات آن وارد بازار می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی استان بوشهر ظرفیت مرغداری‌های استان را هفت میلیون قطعه جوجه دانست و بیان کرد: در استان بوشهر ۲۱۸ واحد مرغداری فعال است که بر اساس برنامه زمان‌بندی در تولید گوشت مرغ فعالیت می‌کنند.

افتتاح کشتارگاه دام بوشهر

بحرانی از افتتاح کشتارگاه دام بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: کشتارگاه بزرگ و مهم استان بوشهر مراحل ساخت آن رو به پایان است که پیش‌بینی می‌شود تا ۲ ماه آینده وارد مدار بهره‌برداری شود.

وی از کاهشی شدن قیمت گوشت مرغ و قرمز در استان خبر داد و اضافه کرد: با افزایش تولید گوشت دام و طیور قیمت این محصولات در استان بوشهر کاهشی شده است.

کد خبر 6084094

دیگر خبرها

  • برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح
  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره اراذل و اوباش در رودان
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • کشاورزی در توسعه اقتصاد همدان سهم ۳۰ درصدی دارد
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • صنعتگران مهم‌ترین رکن تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور هستند
  • سطح کشت گلخانه‌ای در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • استقبال کشاورزان فاروجی از کشت نشایی