Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-19@21:37:49 GMT

پیشنهاد جدید مجلس برای حذف یارانه + جزئیات

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۷۸۵۷۱

پیشنهاد جدید مجلس برای حذف یارانه + جزئیات

به گزارش جهان نيوز به نقل ازتسنیم، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با انتقاد از دولت در حذف نکردن یارانه پردرآمدها، گفت: براساس آنچه که در مجلس، در بودجه‌های سنواتی سال‌های قبل و امسال به دولت تکلیف شده، می‌بایست یارانه پردرآمدها و افرادی که نیازی به مبلغ یارانه‌های نقدی برای گذران زندگی‌شان ندارند، حذف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در بودجه امسال ضوابطی قرار دادیم که دولت بتواند براساس آن، یارانه پردرآمدها را حذف کند، آنچه که در مجلس رأی‌گیری شده و اکثریت نمایندگان رأی داده‌اند، می‌توان استنباط کرد که نظر مجلس بر حذف یارانه‌ افراد پردرآمد است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تعریفی از افراد پردرآمد برای حذف یارانه‌های نقدی پرداخت و گفت: تعریف ما از افراد پردرآمد این است که نیازی به گذاران زندگی‌شان با مبلغ یارانه نقدی ندارند، که دولت طبق اختیاری که مجلس برایش تکلیف کرده، می‌تواند نسبت به حذف یارانه این افراد اقدام و مقداری از مبالغی که به دست می‌آید را صرف افزایش یارانه افراد نیازمند کند.

مفتح تأکید کرد: طبق تکلیفی که در بودجه امسال و سال‌های قبل برعهده دولت قرار داده‌ایم، می‌بایست بخشی از مبالغ حذف یارانه پردرآمدها صرف کارهای عمرانی و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام شود.وی ادامه داد: دولت می‌بایست در برنامه‌ها و تصمیماتی که اتخاذ می‌کند، موضوع حذف یارانه پردرآمدها را به سمت عملیاتی شدن پیش ببرد و کسانی را که نیازی به یارانه‌های نقدی ندارند را حذف کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما به دولت برای تدوین بودجه سال آینده نیز این است که نسبت به حذف یارانه پردرآمدها اقدام کند و مبالغ آن را صرف افراد نیازمند و اتمام طرح‌های نیمه‌تمام کند.  

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۸۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403

یکی از دلایل اصلی عدم تعادل مصرف بنزین در ایران، اتکای شدید به خودروهای تولید داخل است. این خودروها به دلیل مصرف سوخت بالا که بسیار فراتر از میانگین جهانی است، شناخته شده اند. این امر منجر به وضعیتی شده است که تقاضا برای بنزین بسیار بیشتر از ظرفیت تولید کشور است و نیاز قابل توجهی به واردات را به دنبال دارد.

برای پرداختن به این موضوع، تمرکز بر ترویج استفاده از خودروهای دوگانه سوز که می توانند با بنزین و CNG  کار کنند، ضروری است. با تشویق به استفاده از CNG به عنوان منبع سوخت برای وسایل نقلیه، می‌توانیم تقاضای کلی برای بنزین را کاهش دهیم و فشار بر منابع انرژی کشور را کاهش دهیم.

علاوه بر این، باید تلاش کرد تا در دسترس بودن و دسترسی به جایگاه های سوخت CNG در سراسر کشور افزایش یابد. این امر نه تنها باعث می‌شود مصرف‌کنندگان به سمت وسایل نقلیه با سوخت CNG راحت‌تر شوند، بلکه خودروسازان را تشویق می‌کند تا خودروهای دوگانه سوز بیشتری تولید کنند.

همچنین علاوه بر ترویج استفاده از سوخت های جایگزین، محدود کردن تولید خودروهای پرمصرف در ایران بسیار مهم است. با اعمال مقررات سختگیرانه تر برای خودروسازان و تشویق به واردات خودروهای کم مصرف تر، می توانیم تقاضای کلی برای بنزین را کاهش دهیم و وابستگی کشور به واردات خارجی را کاهش دهیم.

سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت CNG برای حمایت از پذیرش گسترده خودروهای دوگانه سوز ضروری است. این شامل ساخت جایگاه‌های سوخت CNG بیشتر، تشویق کسب‌وکارها برای تبدیل ناوگان خود به CNG و ارائه یارانه برای مصرف‌کنندگانی است که تصمیم می‌گیرند به خودروهای با سوخت CNG روی آورند.

در نهایت، رسیدگی به عدم تعادل در مصرف بنزین در ایران نیازمند رویکردی چند وجهی است که هم تغییرات نظارتی و هم تغییرات زیرساختی را در بر می گیرد. با ترویج استفاده از خودروهای دوگانه سوز، گسترش جایگاه‌های سوخت CNG و محدود کردن تولید خودروهای پرمصرف، می‌توان گام‌های مهمی در جهت کاهش اتکای کشور به واردات بنزین و ارتقای پایداری و مصرف انرژی برداشت.

با توجه به بررسی جدول هدفمندی یارانه های انرژی در بخش جداول اصلی ارسالی دولت به مجلس بودجه ۱۴۰۳ در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی، شاهد حذف ردیف مربوط به صادرات بنزین و کاهش درآمدهای تبصره هدفمندی یارانه ها هستیم و در مقابل واردات بنزین ذیل ردیف واردات فرآورده های نفتی افزایش یافته است. 

از طرفی شاهد تهاتر بنزین وارداتی با محصولات و فرآورده های صادراتی هستیم که باز هم درآمدهای این تبصره را کم خواهد کرد؛ راهکار اصلی برای رفع این معضل به شکل کوتاه مدت تمرکز بر دوگانه سوز کردن خودروها نداریم و باید CNG جایگزین بنزین شود.

دیگر خبرها

  • جوسازی علیه ساماندهی معافیت‌ها / پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • جوسازی علیه ساماندهی معافیتها/ پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود
  • منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند
  • کاهش درآمدهای مالیاتی به میزان ۸۵ همت در بخش دوم بودجه ۱۴۰۳
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • برنامه پشتیبانی شهرداری تهران برای دور دوم انتخابات مجلس
  • وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳