Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل نیروگاه های حرارتی کشور گفت: وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه مسئولیت پرداخت سوخت صرفه جویی شده را قبول نمی کنند.

محسن طرزطلب در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، با اشاره به اینکه 7 هزار مگاوات نیروگاه بخار قرار بود با تبدیل نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی ساخته شود ، گفت: این نیروگاه ها چون سوخت مصرف نمی کنند ، قرار بود سوخت صرفه جویی شده به سرمایه گذاران یا معادل آن پرداخت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: دولت به دلیل کمبود منابع مالی زیر بار این مسئولیت نمی رود در حالی که در قانون بودجه سال های 92 و 93 این موضوع ذکر شده و بعد به قانون دائمی تبدیل شده است.
طرزطلب گفت : در قانون رفع موانع تولید نیز در ماده 12 به دولت تکلیف شده و دولت مکلف به انجام آن است اما هیچ کدام زیر بار قبول پرداخت منابع سرمایه گذاری شده نرفتند.
طرزطلب تأکید کرد: به فرمانده ستاد اقتصاد مقاومتی نامه ای نوشتیم که ساخت 3 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی باقی مانده را از دستور کار این شرکت حذف کند که آقای جهانگیری دستور داد دوباره در سازمان برنامه و بودجه این موضوع رسیدگی و برنامه ریزی شود.
وی اضافه کرد: ما به عنوان یک بنگاه علاقه مند نیستیم و منابع مالی آن را نیز نداریم که خودمان را درگیر چنین کاری کنیم و اصل و فرع همه تعهدات را بپذیریم در حالی که حتی سوخت صرفه جویی شده را در اختیار ما قرار نمی دهند.
­مدیرعامل نیروگاه های حرارتی کشور گفت: ساخت 3 هزار مگاوات نیروگاه به صورت جدی شروع نشده است و هیچ اقدامی برای ساخت آن انجام ندادیم و نکته تأسف انگیز این است که همه تجهیزات و امکانات برای بخش هایی که ساخت آن شروع نشده، آماده است و هیچ مشکلی برای ساخت تجهیزات آن نداریم اما نمی توانیم سرمایه گذاران و پیمانکاران را وارد این عرصه کنیم بدون آنکه بدانیم این پول چطور به آنها بر می گردد ، بنابراین به مشکلات فعلی خودمان، مشکلی اضافه نمی کنیم.
طرزطلب اضافه کرد: به همین دلیل به طور صریح به دولت موضوع را منتقل کردیم و گرچه ما از مشکلات دولت آگاهیم ولی بهتر بود که اعلام کنیم نمی توانیم بقیه تعهدات را انجام دهیم ، هرچند انجام آن لازم و واجب است.
وی با اشاره به اینکه جزء تعهدات وزارت نیرو در سال گذشته بود که در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی 7 هزار تا 7500 مگاوات نیروگاه بخار با تکمیل نیروگاه های گازی باید اجرا می شد، افزود : با اجرای این میزان طرح، دیگر نیازی به تأمین سوخت جدید نیست و راندمان این نیروگاه ها نیز حداقل 14 درصد افزایش می یابد که منافع زیادی برای کشور دارد.
طرزطلب گفت: در سال گذشته و سال قبل از آن توانستیم عملیات اجرایی 3500 مگاوات را شروع کنیم که مالک آنها بخش خصوصی بود و قرارداد آنها با وزارت نیرو بسته شد و بر این اساس باید تا سال 97 چهار واحد نیروگاهی هر کدام به ظرفیت 162 مگاوات وارد مدار شود که واحد بخار نیروگاه پرند و جهرم وارد تولید شده است.
وی افزود: نیروگاه های بخش گازی دولتی را نتوانستیم به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم چون مشکل تضمین بابت سوخت صرفه جویی شده داریم.
­مدیرعامل نیروگاه های حرارتی کشور تأکید کرد: با به مدار آمدن 3500 مگاوات از واحدهای بخار نیروگاه های سیکل ترکیبی، 8500 میلیارد تومان بابت صرفه جویی در سوخت به سرمایه گذاران بدهکار خواهیم شد.
طرزطلب اضافه کرد: در حالی که بر اساس مصوبات قرار بود در دو سال سرمایه گذاری انجام شده به سرمایه گذار برگردد که بعضاً سرمایه گذاران از صندوق توسعه ملی وام دریافت کردند و بانکها نیز به خاطر مصوبه پرداخت پول سوخت صرفه جویی شده به سرمایه گذاران وام پرداخت کردند.
وی گفت : تا پیک سال آینده قرار است 10 واحد بخار وارد مدار شود که ظرفیت آن 1640 مگاوات خواهد بود.
طرزطلب افزود : به طور کلی 3 هزار مگاوات تا پیک سال آینده به مدار تولید اضافه می شود که 1640 مگاوات آن از نیروگاه های بخار موجود است و 640 مگاوات ( از 1640 مگاوات) از نیروگاه های سیکل ترکیبی به مدار خواهد آمد.
وی تأکید کرد : تا پیک تابستان 98 همه 3500 مگاواتی که از تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی شروع می شود ، وارد مدار خواهد شد.
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۹۲۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، استخر ژئوممبران دانشگاه در آخرین روز‌های فروردین ماه ۱۴۰۳ با ظرفیت ۱۲۰۰ مترمکعب سرریز از آب شد.


با توجه به وجود خشکسالی‌های پی در پی، و برای استفاده حداکثری از ظرفیت آب‌های سطحی، استخر ژئوممبران در محل پردیس شوکت آباد با هزینه‌ی حدود ۵۰۰ میلیون تومان احداث شد.


در پی بارش‌های بهاری، این استخر آبگیری و سرریز شد که آب سرریز شده در باغ آموزشی اناری دانشگاه مورد استفاده قرار گرفت.


با جمع‌آوری یک میلیون و دویست هزار لیتر (۱۲۰۰ مترمکعب) آب باران در این استخر در حدود ۱۰۰ میلیون تومان در آبیاری فضای سبز دانشگاه صرفه جویی شده است.


آب جمع آوری شده در طول تابستان برای استفاده فضای سبز دانشگاه مورد استفاد قرار خواهد گرفت که موجب استفاده بهینه از آب‌های سطحی در فضای سبز دانشگاه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • خودرو ، جایزه صرفه جویی در مصرف برق
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • در مصرف برق صرفه جویی کنید خودرو جایزه ببرید
  • گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد | ۴۷ میلیون جایزه برای مشترکان خانگی
  • با صرفه جویی در مصرف برق، خودرو جایزه بگیرید
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی
  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند
  • اسلامی: ارزش سوخت فسیلی صرفه‌جویی شده در نیروگاه بوشهر ۸ میلیارد دلار است