Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-03-29@12:12:17 GMT

دلیل بوی بد دهان پس از بیدار شدن از خواب

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۷۹۵۲۴

دلیل بوی بد دهان پس از بیدار شدن از خواب

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ همه ما صبح ها که از خواب بیدار می شویم شرایطی مشابه را در دهان خود تجربه کرده و به واسطه بوی بد شکل گرفته در این قسمت از بدن تمایلی نداریم پیش از مسواک زدن با فرد دیگری صحبت کنیم. اما دلیل شکل گیری این بوی بد چیست؟

 بوی بد دهان پس از بیدار شدن از خواب تنها به واسطه این که چند ساعت را بدون مسواک زدن سپری کرده اید، شکل نمی گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مقصران اصلی در این زمینه عدم تولید بزاق در دهان هنگام خواب است. بزاق به طور معمولباکتری های تولیدکننده بوی بد در دهان را از بین می برد. از این رو، باکتری های عامل بوی بد پس از خواب شبانه و عدم تولید بزاق به میزان کافی می توانند تکثیر شوند.

هرچه دهان خشک‌تر باشد، احتمال شکل گیری بوی بد دهان در صبح روز بعد نیز افزایش می یابد. تنفس از طریق دهان، خر و پف، و استفاده از برخی داروها نیز می توانند به خشکی دهان منجر شوند، که هرچه بیشتر بوی بد دهان را تشدید می کند.

در بیشتر موارد، بوی بد دهان صبحگاهی مساله نگران کننده ای نیست. اما در برخی موارد ممکن است بوی بد غیر عادی نشان دهنده یک مشکل سلامت زمینه ای باشد. این شرایط اغلب نخستین نشانه ابتلا به بیماری لثه است، که با بیماری قلبی و سکته مغزی پیوند خورده است. در موارد دیگر، بوی بد دهان می تواند نشانگر یک عفونت، مانند یک آبسه یا مشکلی گوارشی مانند بیماری بازگشت اسید معده به مری باشد. در صورتی که بوی بد دهان به ناگاه شدیدتر از حالت عادی خود شده است، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.

اگر قصد دارید بوی بد دهان صبحگاهی را کاهش دهید مسواک زدن و استفاده از نخ دندان پیش از خواب شبانه را فراموش نکنید. مواد غذایی باقیمانده در دهان شرایط مناسب‌تری را برای تکثیر باکتری ها در دهان فراهم می کنند.

مسواک زدن شما باید دو تا سه دقیقه طول بکشد. مسواک زدن زبان نیز ایده خوبی است، زیرا بیش از نیمی از باکتری های عامل بوی بد دهان روی زبان رشد می کنند. استفاده از دهانشویه نیز می تواند موثر باشد. همچنین، نسبت به عدم ابتلا به مشکلات لثه، آبسه، پوسیدگی دندان، و دیگر مشکلات مرتبط با بوی بد دهان اطمینان حاصل کنید.

منبع:عصر ایران

 

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۹۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب سلامت دندان‌ها در تعطیلات نوروزی باشید

به گزارش خبرگزاری مهر، بهناز ولی‌زاده، با اشاره به مشکلات شایع در ایام نوروز، گفت: در کنار دید و بازدیدهای نوروزی، ممکن است مشکلاتی مانند دندان درد، شکستن دندان و یا فرو رفتن پوست تخمه در لثه را تجربه کنید که با رعایت بهداشت و دقت در خوردن مواد قندی و آجیل می‌توان از بسیاری از این مشکلات جلوگیری کرد.

این کارشناس سلامت دهان و دندان یادآوری کرد: معمولاً در ایام نوروز استفاده از تنقلات و مصرف انواع شیرینی بین همه گروه‌های سنی افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: نکته اساسی لزوم کاهش حجم این مواد نیست، بلکه کاستن از تعداد دفعات خوردن این مواد و شستشوی بلافاصله دهان با آب است.

ولی زاده افزود: افراد در مصرف آجیل و شیرینی زیاده روی نکنند و حتماً بهداشت دهان و دندان شامل حداقل دو بار مسواک زدن و یک بار استفاده از نخ دندان در شبانه روز را در طول تعطیلات و حین سفر رعایت کنند.

کارشناس سلامت دهان و دندان، یکی از مشکلات شایع در ایام نوروز را دندان درد عنوان کرد و گفت: اگر فقط با خوردن یک شیرینی دندان شما درد گرفت احتمالاً دچار پوسیدگی دندان شده‌اید و می‌توانید ترمیم دندان را تا بعد از تعطیلات به تأخیر بیندازید، اما درد شدید و خودبه‌خود، بدون هیچ تحریکی نشانه این است که عصب دندان شما درگیر شده و نیاز به درمان ریشه دارید.

وی توصیه کرد: در صورت دندان درد در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه شود تا با درمان اورژانسی به طور موقت درد تسکین یابد و پس از تعطیلات درمان ریشه کامل شود.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت فرو رفتن پوست تخمه در لثه را یکی دیگر از مواردی برشمرد که می‌تواند موجب آبسه لثه شود.

وی تاکید کرد: برای خارج کردن پوست تخمه به هیچ وجه نباید از خلال دندان و اجسام تیز و برنده دیگر استفاده شود بلکه به آرامی و با استفاده از نخ دندان سعی کنید آن را خارج کنید؛ در صورتی که نتوانستید جسم خارجی را به این روش خارج کنید به دندانپزشک مراجعه کنید.

ولی زاده همچنین یادآوری کرد: شکستن آجیل به ویژه با دندان‌های جلویی می‌تواند سبب ترک برداشتن، لب پر شدن و یا حتی شکستن دندان‌ها شود.

وی تاکید کرد در این شرایط برای اینکه پوسیدگی در محل شکستگی آغاز نشود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندان به صورت موقت پانسمان شود و بعد از تعطیلات ترمیم کامل انجام شود.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به شکستگی دندان‌ها و آسیب به استخوان‌های فک بالا و پایین در ایام تعطیلات، گفت: تصادفات جاده‌ای، سقوط از ارتفاع یا ورزش و بازی ممکن است باعث ضربه و بیرون افتادن کامل دندان شود. در مورد دندان‌های دائمی بهترین کار این است از قسمت تاج دندان را نگه داشته و ریشه را زیر فشار ملایم آب یا آب جوشیده سرد شده بگیرید.

وی افزود: در این حالت به هیچ وجه دندان و به خصوص ریشه نباید با پارچه یا دست پاک شود. سپس باید دندان را در یک محیط مرطوب مثل سرم شستشوی نمکی، شیر، آب جوشیده سرد شده و یا زیر زبان قرار داده و بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

ولی زاده تاکید کرد: اگر ضربه باعث شکستگی تاج دندان شده، در صورت امکان تکه جدا شده را با خود نزد دندانپزشک ببرید.

کد خبر 6064505 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • خوردن چه غذاهایی در ماه رمضان بوی بد دهان را افزایش یا کاهش می‌دهد؟
  • مراقب سلامت دندان‌ها در تعطیلات نوروزی باشید
  • دیروقت خوابیدن مشکلی ایجاد می‌کند؟
  • پاسخ شنیدنی یک جامعه شناس به افرادی که فکر می‌کنند «حمله نظامی» هم راه‌حلی برای بهبود شرایط است!
  • اگر صبح‌ها با این علائم از خواب بیدار می‌شوید، به پزشک مراجعه کنید
  • این چهره یک خون آشام واقعی است
  • این چهره یک خون آشام واقعی است (+عکس)
  • چگونه هر روز شاد و پر انرژی از خواب بیدار شویم؟
  • بازسازی چهره یک زن خون‌آشام که با آجری در دهانش دفن شده بود
  • حضور پرچم غزه در مراسم محفل قرآنی مشت محکمی بر دهان اسراییل است