Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ صحبت از «مسکن مهر» است؛ طرحی که قرار بود بسیاری از اقشار کم‌درآمد و ضعیف را بالاخره بعد از عمری صاحب‌خانه کند که این وسط عده ای به آرزوی بعید خود رسیدند و عده ای هم تا لحظه‌ی نگارش این متن، چشم انتظار در صف تحویل کلید خانه‌هایشان، آخرین اخبار مربوط به آن را رصد می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانه‌‌هایی که با سوءمدیریت و عدم برنامه‌ریزی مناسب دولت‌های نهم،دهم و یازدهم و حتی تا به اینجای کار دوازدهم، مردم کم بضاعت را آزار داد. آلونک های متحد الشکلی که عموما در حاشیه‌ی شهرها و به دور از امکانات ثانویه و حتی بعضا اولیه‌ی زندگی مثل آب، برق و گاز آجر روی آجرشان گذاشته شد تا خانواده‌ای آرزوی خانه‌دار شدن بر دلش نماند و دولتی بی پُز نمیرد! شاید این حداقل چیزی باشد که برای شروع، مدعی قلم زدن باشد اما قطعا کافی نیست!

با یک فلش‌بک به حدود چهار سال پیش، ادامه خواهیم داد؛ در بحبوحه‌ی شادی های خیابانی حاصل از پیروزی انتخاباتی "تدبیر و امیدی‌ها" شاید خانواده‌های در صف گیرکرده‌‌ی مسکن مهر نا‌امید تر از سایرین بودند و شاید بتوان گفت آن‌ها فقط جیغ اعتراض‌شان بنفش بود. دلسرد از اینکه معمولا با تغییر دولت‌ها، مهلت‌ها برایشان تمدید شود و کلید آرزوهایشان به دست‌شان نرسد؛ شاید یک باور یا بهتر بگوییم یک رسم غلط سیاست‌مداران این مرز و بوم این است که برای شروع قدرتمند، نقطه‌‌ی قوت "قبلی‌ها" را نادیده می گیرند و گاها زبان قلع و قمع از ریشه‌ی آن فعل را تصویب می کنند.

در همین ارتباط یادآور می شویم که هنوز وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم که عضویت در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران نیز در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد، چندان عنان کار وزارت به دستش نیامده بود و در گذران دوران آشنایی با طبقات مختلف ساختمان شهید دادمان بود که در مصاحبه با خبرنگارانی که گاها با برخورهای ناگهانی غافلگیرشان کرده، یکی از بزرگترین افتخارات دولت‌های نهم و دهم را زیر بولدوزر بُرد و گفت: مسکن مهر یک «مزخرف» است. بعدها هم این طرح توسط نفرات نخست دولت یازدهم با عبارت‌هایی چون: دلیل اصلی تورم یا رشد نقدینگی در کشور همزاد شد.

گویا دوگانگی بر سر این مسکن ها را می توان حتی به کلمات نیز تعمیم داد؛ مزخرفی که آخوندی به کار برده قطعا به معنی بیهوده و نازیباست اما واقعیت و اصالت این کلمه در لغت‌نامه دهخدا به منی "ظاهر آراسته" آمده است! درست مثل تضاد سیاست‌های دولت ها در خصوص این طرح. از ملانقطی شدن که بگذریم، باید به سرنوشت نامعلوم سایر مسکن‌های مهر حساس شد که از قیمت تمام شده برای مالکین آن گرفته تا مصالح،کیفیت ساخت و.. آن جای بحث می‌گذارد.

از ازدیاد مشکلات پیرامون این طرح که در رسانه ها نیز با عناوینی چون بی مهری مسکن مهر و... یاد می شود، بگذریم باید به آخرین‌باری که این منازل به سرخط اخبار رسانه ها دوباره کوچ کردند، حساس شد. ماجرا مربوط به یک حادثه‌ی تلخ است؛ باید به زلزله‌ی ویرانگر و البته جان‌کاه 7/3 ریشتری کرمانشاه اشاره کنیم که چند روزیست ایرانیان را بازهم در نوع‌دوستی و یاری رساندن به هم‌وطن، زبانزد دنیا کرده است. زلزله‌ای که آوار نگاه‌ها و نظرات تب‌دار را متوجه مسکن‌های کم هزینه‌ی مهر کرد، این وسط سهم جدی متعلق به رسانه ها بود که عده‌ای خاص و نه مهندس! به آن دامن زدند، یعنی از حملات سینماگران گرفته تا گزارشگر فوتبال و حتی رئیس‌جمهور که در جوار آن‌ها سخنرانی کرد. بگذارید از اپیزود اول به قصه‌ هزار و یک شب «مسکن مهر» نگاه کنیم.

‌هشتمین روز از دهه فجر در سال 1394 بود که رسانه ها خبری مبنی بر افتتاح 5 هزار و 371 واحد مسکن مهر در استان کرمانشاه را با حضور قائم مقام وزیر راه و شهرسازی منتشر کردند. اما در نفس های حاضر، همان رسانه‌ها طبق گفته های مسئولین حاضر، اخباری مبنی بر اینکه در ساخت این ساختمان ها بسیاری از قوانین ساخت و ساز نادیده گرفته شده است را مخابره می کنند و همه با مته و دریل این را در ذهن‌های ناراحت فرو می کنند که به نوعی مسئولین،ناظرین، پیمانکاران و.. وقت، قوانین حاکم را از سر خود باز کردند تا بتوانند هر چه زودتر به وعده های خود در راستای تحویل مسکن‌های مهر در موعد مقرر جامه عمل بپوشانند؛ اما واقعیت فقط همین است؟


بدیهی است که قدرت تخریب یک زلزله 7/3 ریشتری به حدی بالاست که خودی و غیر خودی نمی کند و همه‌ی ساختمان‌ها چه شخصی سازها و چه انبوه سازها و همین سوژه‌ی ما یعنی مسکن های مهر را در آزمونی سخت قرار می دهد؛ آزمونی که سرشکستگی در آن سرخیلی ها را می شکند! علی ایحال کمتر از 24 ساعت از این اتفاق نگذشته بود که در یکی از رسانه های دولتی خبری مبنی بر سهم ویرانی مسکن مهر در این اتفاق منتشر شد که با واکنش بسیاری از افراد در فضای مجازی مواجه شد، این درحالیست که کرمانشاه در این لحظات تشنه‌ی یاری‌های دولتی و مردمی بود و انتشار چنین خبری در فضای رسانه‌ای ضرورت چندانی نداشت، به طوری‌که نه حیات را به کسی برمی‌گرداند و نه از کسی حیات می گرفت!

برای بسط این مطلب و ژست غیرمسئولانه آن خبر و رسانه‌اش شما را دعوت می کنیم به بازخوانی بندهای پایانی پیام رهبر انقلاب در پی حادثه ساختمان پلاسکو : « در حال حاضر همه­‌ی تلاش‌ها باید برای نجات جان گرفتارشدگان جهت­‌دهی شود. رسیدگی به علل حادثه مسأله­‌ی بعدی است. از همه مسئولان میخواهم همانگونه که در این چند ساعت، تلاش کرده­‌اند کار مجاهدانه­‌ی خود را ادامه دهند و وظیفه­‌ی فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند. »


طولی نکشید که بعد از انتشار خبر سهم مسکن مهر در ویرانی حاصل از زلزله، سخنگوی کمیسیون عمران اعلام کرد: افرادی که در ساخت این ساختمان‌ها تخلف کرده باشند، به طور قطع به مراجع قضایی احضار و درخصوص کم کاری های صورت گرفته و نیز خسارات وارد شده، باید پاسخگو باشند.


در این شرایط همه‌ی نگاه‌ها متوجه وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد، سازمان نظام مهندسی و اداره‌کل راه‌وشهرسازی استان کرمانشاه است، با این رویکرد که خدمات مهندسی ناظر بر این پروژه ها مطلوب نبوده و در برابر زلزله ناتوان بوده است که در این خصوص علی اصغر همتی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه و فرج الله رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز توضیحاتی را در خصوص ساخت واحدهای مسکن مهر در این استان ارائه کردند که در ادامه خواهید خواند.

مسئولین چه می گویند؟

علی اصغر همتی، رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه با اشاره به میزان خسارت های وارد شده مسکن مهر طی زلزله اخیر گفت: در حال حاضر آمار دقیقی از خسارت ایجاد شده مسکن مهر در زلزله به دست نیامده است، تیم ارزیابی خسارت به این منطقه فرستاده شدند تا ضمن ارزیابی، خسارت دقیق وارد شده را برآورد کنند.

همتی ادامه داد: با توجه به بالا بودن ریشتر زلزله اما 90 درصد از سازه های مسکن مهر سالم و تنها ریختگی دیوارها مشاهده می شود.

همتی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی نظارت دقیقی را در ساخت مسکن مهر داشته است، اظهار داشت: زمانی می توان گفت که ساختمان های مسکن مهر به طور کامل از بین رفتند که سازه های آن هم با خسارت همراه شود، در عین حال باید در نظر داشت که زمانی زلزله پیش می آید، ریزش دیوار و شکستن شیشه کاملا طبیعی است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه گفت: برخی از ساختمان های مسکن مهر وجود دارد که حتی شیشه آن‌ها هم نشکسته و با خسارت همراه نبوده است، با این وجود در بحث مسکن مهر تنها سازمان نظام مهندسی بر این ساختمان ها نظارت نداشته بلکه برخی از عوامل پشت پرده نیز وجود دارد که باید بیشتر به آن‌ها پرداخته شود.

در ادامه فرج الله رجبی؛ رییس سازمان نظام مهندسی کشور و رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه در حال حاضر قضاوت درخصوص مسکن های مهر در این مناطق زود است و این قضاوت ها عجولانه خواهد بود، گفت: تصمیم گیری قطعی راجع به این مسئله نیازمند گزارش های میدانی است که اکنون سازمان نظام مهندسی در حال پیگیری و ارائه آمار دقیق است.

رجبی گفت: به طور طبیعی مسئولان در زمان ساخت این ساختمان ها دنبال مشخصات حداقلی بودند، با توجه به بالا بودن میزان ریشتر زلزله عکس های منتشر شده از این منطقه، حاکی از حفظ و عدم خسارت عناصر اصلی این ساختمان ها مانند ستون و تیر است.

رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به خبرهای منتشر شده در خصوص سهم بالای مسکن مهر در ویرانی‌های اخیر گفت: در ابتدا باید دید که چه مشخصاتی برای ساخت این ساختمان ها به سازمان ابلاغ شده است، زمانی که گفته می شود قیمت تمام شده متری 300 هزار تومان است به طور قطع در کیفیت مصالح و مشخصات فنی به حداقل هایی بسنده می شود.

او افزود: مسکن مهر متاسفانه به طیف وسیعی از ادارات، سازمان ها و پیمانکاران واگذار شد که هر کدام از آن ها به صورت جداگانه اقدام به ساخت و ساز کردند و نمی توان اکنون مقصر اصلی در این اتفاق را مشخص کرد.

براساس صحبت های افرادی که در این حادثه و در این منازل جان سالم به‌در بردند و همچنین مدیر امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه مسکن مهر قاتل نبوده است. عبدالرضا غفوری با اشاره به وجود حدود 800 واحد مسکن مهر در شهرستان سرپل ذهاب، گفت: از این تعداد 200 واحد در قسمت شمالی شهر سرپل ذهاب قرار داشتند که خوشبختانه در زلزله اخیر هیچ گونه آسیبی ندیدند.

مدیر امور مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه افزود: 576 واحد مسکن مهری که در قسمت دیگر شهر داشتیم در زلزله دچار آسیب شدند، با بررسی صورت گرفته و آماری که از خود ساکنان به دست آوردیم، متاسفانه دو نفر در حادثه زلزله اخیر در این واحدها جان باختند که یکی در داخل ساختمان و یکی دیگر در خارج از واحدها بوده است.

این اعداد و ارقام نشان از آن دارد که یحتمل این‌بار نسبت به مسکن مهر بی مهری صورت گرفته و پروپاگاندا یا همان تبلیغات فریب دهنده‌ی سیاسی از میان سنگ و فلز و خون دنبال بهره‌برداری وزینی نیست!

و اما هیچ ارزانی بی علت نیست!

این گزارش می افزاید، یکی از روزنامه های مطرح کشور، مهر واقعیت بر صحبت های همتی، رییس سازمان نظام مهندسی استان کرمانشاه زد و اعلام کرده که دولت نهم در راستای کاهش هزینه های تمام شده مسکن مهر اقدام به حذف مجری ذی صلاح از نظارت بر ساخت و ساز مسکن مهر کرده است که این امر باعث شده تا کم و کاستی هایی در ساخت این ساختمان ها اعمال شود.

محمدرضا حبیبی، عضو نظام مهندسی استان کرمانشاه هم در یکی از گفت و گوهای خود اعلام کرده که در زمان شروع ساخت مسکن‌مهر در جلسه‌ای که با حضور وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد در کرمانشاه برگزار شد، «علی نیکزاد» اعلام کرد که به خاطر کاهش هزینه‌های مسکن‌مهر، مجریان ذی‌صلاح در تمام کشور از این پروژه‌ها حذف می‌شوند؛ این در حالیست که مجری ذی‌صلاح یکی از کنترل‌کننده‌های اصلی و نماینده دائم کارفرما در ساختمان‌سازی است.

کارشناسان چه می گویند؟

براساس گفته های قاسم بی نیاز، مدیر کل روابط عمومی وزارت راه شهرسازی دو پروژه ۵۷۶ و ۲۰۰ واحدی مسکن مهر در شهرستان سرپل ذهاب ساخته شده بود که پروژه ۲۰۰ واحدی حداقل آسیب را دیده، اسکلت پروژه ۵۷۶ واحدی سالم است اما قابل استفاده نیست و عمده هموطنان ساکن این پروژه بیرون از خانه ها به سر می برند که باید به فکر ساکنان این ۵۷۶ واحد باشیم.

برخی از مهندسان ساختمان؛ زلزله اخیر و ساخت و ساز مسکن مهر در این منطقه را مورد ارزیابی قرار داده و نظرات خود را پیرامون خسارت های وارد شده ارائه دادند. نکته‌ای که کارشناسان امر ساختمان بر آن توجه ویژه داشتند این بود که در تمامی عکس های منتشر شده از مسکن های مهر مناطق زلزله‌زده، دیده می شود که دیوارهای میان قاب، ریخته و درها و پنجره ها از بین رفته اند که مطمئنا از نظر مهندسی این اتفاق بسیار ناخوشایند است؛ چرا که در ساخت و ساز مهندسی راهکارهای ساده ای برای مهار میان قاب وجود دارد که اگر طبق دستورالعمل مقررات ملی ساختمان، مهار قاب انجام می شد هیچ میان قاب و دیواری نباید ریخته می شد و علاوه بر حفظ ستون و اسکلت مسکن‌های مهر ظاهر آن‌ها نیز دستخوش تغییر نمی شد.

در این عکس های منتشر شده در ساعات اولیه دیده می شود که هیچ تیر، ستون و سقفی ریخته نشده و هیچ کدام از پارامترهای سازه ای از دست نرفته اند که در ظاهر طراحی انجام شده از نظر مهندسی طراحی درستی بوده است.

ساختمان ها براساس سطح امنیت جانی طراحی می شوند و سازه در سطح امنیت جانی باید بتواند در زلزله مقاومت کند تا بعد از زلزله امینت جانی افراد حفظ شود که طبق عکس های منتشر شده امنیت جانی افراد در این ساختمان ها حفظ شده است. در این طرح گفته نشده که در هنگام زلزله هیچ خرابی رخ ندهد بلکه سازه مسکونی به طور قطع بعد از زلزله با خرابی هایی در حد ترک دیوار و شکستن شیشه همراه می شود که نباید امنیت جانی افراد را به خطر بیندازد.

در این ساختمان ها هیچ خرابی پیش رونده ای صورت نگرفته پس زمانی که با سطح امنیت جانی مقایسه می کنیم مشاهده می شود که ساختمان ها براساس طرح امنیت جانی طراحی شده اند اما چند نکته کوچک مانند مهار قاب رعایت نشده که در صورت رعایت آن دیوارهای میان قاب هم ریخته نمی شدند.

در انتها می توان گفت که مهندس طراح ساختمان مسکن مهر در این مناطق، مهندس طراح خوبی بوده چرا که در زلزله 7 ریشتری ساختمان همچنان پابرجاست و طراحی آن بیش از طرح زلزله بوده است.

حاشیه‌!

محمود احمدى نژاد، رئیس جمهور سابق هم که به عنوان متهم اول در ساخت مسکن های مهر محسوب می شود، طى بازدید از منطقه زلزله زده واکنش چندانی را نسبت به خرابی های مسکن مهر از خود نشان نداد و تنها به آسیب‌هایی که در این زلزله ایجاد شده اشاره کرد و گفت: اگر کاری از دست ما ساخته باشد انجام می‌دهیم و دست در دست مردم مناطق زلزله زده را می‌سازیم اما هیچ وقت وارد بازی‌های سیاسی نمی‌شوم!

با صحبت های رئیس جمهور سابق می شود این برداشت را داشت که صحبت های اخبر پیرامون خرابی‌های مسکن مهر یک بازی سیاسی به نفع دولت حاکم است، اما از این هم بگذریم تا به ابعاد بیشتری از این مسکن‌های پرحاشیه دست پیدا کنیم. طبق گفته های مجید نیک‌نژاد، نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان کرمانشاه ساخت و ساز 88 هزار واحد مسکن مهر در منطقه کرمانشاه اشتباه است، بلکه 49 هزار واحد مسکن مهر در این منطقه وجود دارد که از این تعداد فقط چند پروژه محدود به انجمن پیمانکاران عمرانی و نیز یک پروژه ۱۳۵۰ واحدی به انبوه سازان استان واگذار شده که این دو نهاد طبق قانون باید پاسخگوی خرابی‌های به بار آمده باشند.

لازم به ذکر است، با توجه به اتهاماتی که طی روزهای اخیر به وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی در راستای کوتاهی صورت گرفته در ساخت و ساز وارد شده است، وزیر راه و شهرسازی را بر آن داشت طی نامه‌ای ماموریت تازه ای را به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار کند تا هر چه زودتر براساس ارزیابی دقیق و ارائه آمارهای جدید مقصر اصلی در ساخت و سازهای مسکن مهر را شناسایی کنند.

صحبت‌ها و ایرادات وارد شده به وزارت راه و شهرسازی همچنان ادامه دارد تا جایی که علاوه بر اتهامات مسکن مهر، سخنگوی دولت اصلاحات خرابی بیمارستان سرپل ذهاب را متوجه وزارت راه و شهرسازی دانسته و طی متنی در فضای مجازی خطاب به آخوندی گفته است:

با توجه به بررسى هاى انجام شده نمى توان سازمان نظام مهندسى را مقصر ١٠٠درصدی این فاجعه دانست چرا که حذف مجریان ذى صلاح که یک رکن اصلى در ساخت و ساز محسوب مى شود به دلیل سهل انگارى وزارت راه و شهرسازى و نیز حذف هزینه هاى مضاف انجام شده است. مهندسان گرچه در برخى از زمینه ها در ساخت این ساختمان ها سهل انگارى کردند اما پابرجایى سازه هاى مسکن مهر در عکس هاى منتشر شده از این مناطق نشانگر رعایت قوانین حاکم در ساخت و سازهاى شهرى از سوى سازمان نظام مهندسى است.

همچنان نقش و نظارت سازمان‌ها و ارگان‌هایی که نقش سازنده یا نظارتی بر مسکن هاى مهر این منطقه زلزله زده داشته‌اند و البته وزارت راه و شهرسازی، در هاله اى از ابهام وجود دارد و با گذشت چند روز از فاجعه زلزله کرمانشاه، هر یک از مسئولین دیگری را متهم کرده و همچنان بار این خسارت وارد شده بر روی چهره‌ی کردهای غیور مانده است.

401

مسکن مهر زلزله کرمانشاه وزارت راه و شهرسازی سازمان نظام مهندسی لوله کشی گاز شرکت ملی گاز مسکن مهر کرمانشاه

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۰۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام دستگاه‌ها در سفر دولت به سمنان میزخدمت دارند؟

میز خدمت دستگاه‌های اجرایی در آستانه سفر ریاست جمهور به استان سمنان آغاز به‌کار کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، آیت‌الله رئیسی روز پنجشنبه سی‌ام فروردین برای دور دوم سفرهای استانی به استان سمنان سفر می‌کند و در این راستا 30 میز خدمت دستگاه‌های اجرایی امروز آغاز به‌کار کرد.

در این میز خدمت که نمایندگان تام‌الاختیار از وزارتخانه‌های مختلف حضور دارند، مدیران دستگاه‌های اجرایی پاسخگوی مشکلات مردم خواهند بود.

این میز خدمت از امروز آغاز و تا جمعه سی و یکم فروردین‌ماه در مکان‌های مشخص شده برپا بوده و مردم برای طرح مشکلات خود می‌توانند مراجعه کنند.

"وزارت آموزش و پرورش"، "وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات"، "وزارت اطلاعات"، "وزارت امور اقتصادی و دارایی"، "امور خارجه"، "بهداشت، درمان و آموزش پزشکی"، "تعاون، کار و رفاه اجتماعی"، "جهاد کشاورزی"، "تعزیرات حکومتی"، "وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح"، "فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران"، "وزارت راه و شهرسازی"، "وزارت صنعت، معدن و تجارت"، "وزارت علوم، تحقیقات و فناوری"، "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی"، "وزارت کشور"، "وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی"، "وزارت نفت"، "وزارت نیرو"، "وزارت ورزش و جوانان"، "سازمان اداری و استخدامی کشور"، "بنیاد شهید و امور ایثارگران"، "سازمان حفاظت محیط زیست"، "معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور"، "بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران"، "صندوق کارآفرینی امید"، "کمیته امداد امام خمینی (ره)"، "جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران" و "سازمان تأمین اجتماعی و سازمان بهزیستی کشور" از جمله دستگاه‌های اجرایی هستند که مدیران آن در قالب میز خدمت پاسخگوی مردم خواهند بود.

انتهای پیام/361/

دیگر خبرها

  • جزییات ادامه ساخت بزرگراه یادگار امام در غرب تهران | ۴۲ ملک معارض این ساختمان تعیین تکلیف شدند
  • بررسی روند ساخت مسکن مددجویی در شاهیندژ
  • نجات کارگر حادثه دیده در ارتفاع
  • ساخت بیش از۱۳۸۰ واحد مسکونی برای افراد کم برخوردار
  • طرح ملی مسکن کاشان در چه مرحله‌ای است؟
  • فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
  • کدام دستگاه‌ها در سفر دولت به سمنان میزخدمت دارند؟
  • ساختمان های ناایمن در کدام منطقه تهران قرار دارند؟
  • مبلغ اجاره خانه در کدام محله های تهران کمتر است؟
  • نسخه عجیب پناهیان برای حل مساله حجاب؛ با ساخت دو سریال همه‌ چیز درست می‌شود!