Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام سیدناصر احمدی گفت: «عاقبت بخیری» بزرگترین کرامتی است که امام رضا(ع) به انسان ها عنایت می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدناصر احمدی، کارشناس دفتر آیت‌الله نوری همدانی، امام جماعت مسجد طوس و کارشناس حوزه‌های دین و فرهنگ در گفت‌وگویی با طرح این سوالات که، «وقتی به حرم می‌رویم، چگونه امام را می‌بینیم و آیا دقت داریم که امام(ع)، زنده هستند؟»، گفت: مرحوم آیت‌الله بهجت فرمودند «در زیارت حرم ائمه اطهار(ع)، باید امام را زنده، حاضر و ناظر ببینیم».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ائمه اطهار(ع) را باید حی و زنده دانست. امام، بالاترین مقام را دارد و خلیفه خداوند است، بنابراین باید با حضور قلب و خلوص نیت به زیارت آستان های مقدس ائمه اطهار(ع) رفت.

این استاد حوزه علمیه درباره شهرت حضرت رضا(ع) به «امام رئوف»، افزود: در بین ائمه اطهار(ع) تنها امامی که لقب رئوف دارند امام رضا(ع) هستند و هیچ امام دیگری این لقب را ندارند. امام الرئوف یعنی بسیار مهربان. خداوند عنایت خودش را در قالب رحمانیت، مهربانی و رأفت به امام رضا(ع) داده است. هر امامی، بیشتر تجلی یکی از صفات حق تعالی است و امام رضا(ع) تجلی محبت و رأفت خداوند است، البته همه ائمه(ع) متجلی این صفت پروردگار هستند اما در امام رضا(ع) شدیدتر است.

امام جماعت مسجد طوس در تبیین صفت «امام رئوف» با بیان اینکه صفت «رافت» به معنای به دست آوردن نعمتی بدون هیچ زحمتی است اما صفت «رحمت»، به معنای کسب نعمتی است که شاید دشواری و رنجی نیز در آن باشد، خاطرنشان  کرد: بنده در آستان قدس رضوی به این موضوع دقت کرده‌ام که همه در حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع)، آرامش بسیار خاصی دارند، در خارج از حرم استرس و اضطراب وجود دارد اما در حرم، این اضطراب‌ها همه از بین می‌رود، این‌ها به معنای همان رأفت امام رضا(ع) است.

«عاقبت بخیری» بزرگترین کرامتی است که امام رضا(ع) عنایت می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی با بیان اینکه «عاقبت بخیری» بزرگترین کرامتی است که امام رضا(ع) عنایت می‌کنند، اضافه کرد: تمامی ما در زندگی‌مان با مشکلات روبر می شویم اما به مشکلی جدی که برخورد می‌کنیم، امام رضا(ع) جواب می‌دهند اما به شرطی که توسل کنیم، البته توسلی که با عمل به منویات آن حضرت همراه باشد.

کارشناس دفتر آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه مصادیق رافت و کرامت حضرت ثامن الحجج(ع)، فراوان هستند، گفت: امام علی بن موسی الرضا(ع) فرمودند «مَنْ زَارَنِی عَلَی بُعْدِ دَارِی أَتَیْتُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی ثَلَاثِ مَوَاطِنَ، حَتَّی أُخَلِّصَهُ مِنْ أَهْوَالِهَا إِذَا تَطَایَرَتِ الْکُتُبُ یَمِیناً وَ شِمَالًا وَ عِنْدَ الصِّرَاطِ وَ عِنْدَ الْمِیزَانِ: هر کس مرا با دوری راه زیارت کند و از راه دور به زیارت من آید در روز قیامت در سه موقف به یاری او خواهم آمد تا او را از ناراحتی های آن حال نجات دهم. اوّل، در آن هنگامی که نامه‏ های اعمال پخش می ‏شود از جانب راست و از جانب چپ که هر کس که نامه عملش به دست راستش داده شود با نرمی و سهولت به حساب او رسند. و امّا آنکه کتابش را به دست چپش دهند خواهد گفت: ای کاش نامه ‏اش را به او نمی ‏دادند و به حسابش نمی ‏رسیدند. دوم، در آن هنگام که از صراط می گذرد. و سوم، در آن وقت که عمل او را بررسی کرده می ‏سنجند». این روایت، به نظرِ من نشان دهنده اوج و شکوه رافت رضوی به زائران است.

این کارشناس حوزه‌های دین و فرهنگ با بیان اینکه سبک زندگی امام رضا(ع) در زندگی انسان ها تا ابد، قابل اجرا و الگوبرداری است، افزود: احادیث حضرت ثامن الحجج(ع) درباره نحوه رفتار با همسر و اعضای خانواده بسیار درس آموز و آرامش بخش است. برای نمونه حضرت فرمودند «بهتر است شوهر، شب هنگام، کنارِ درب منزل و اعضای خانواده دورتر از در ورودی خانه بخوابند». اجرای این توصیه رضوی موجب می شود زن و فرزندان، احساس امنیت روانی و آرامش کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی، توکل به خدا و دوری از استرس و اضطراب را درس دیگری از زندگی امام رضا(ع) برای بشریت در طول تاریخ دانست و گفت: حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در این باره فرمودند «به خداوند خوش بین باش، زیرا هر که به خدا خوش بین باشد، خدا با گمان خـوش او همراه است، و هر که به رزق و روزی اندک خشنود باشد، خـداوند به کردار اندک او خشنود باشد و هر که به اندک از روزی حلال خشنود باشـد، بارش سبک و خانـواده اش در نعمت باشد، و خـداوند او را به دنیا و دوایـش بینا سازد و او را از دنیا به سلامت به دارالسلام بهشت می رساند».

توصیه های روانشناختی امام رضا(ع)

امام جماعت مسجد طوس با بیان اینکه توصیه امام رضا(ع) مبنی بر دوری از بخل و حسادت، زمینه ساز گسترش آسایش روحی و آرامش روانی در انسان ها می شود و این موضوع، درسی از زندگی آن حضرت برای همگان است، اضافه کرد: امام هشتم شیعیان فرمودند  «بخیل را آسایشی نیست و حسود را خوشی و لذتی نیست و پادشاهان را وفایی نیست و دروغگو را مروت و مردانگی نیست».

کارشناس دفتر آیت‌الله نوری در ادامه به حادثه تلخ زمین لرزه غرب ایران و جان باختن جمعی از هموطنان مان و آسیب دیدن عده ای دیگر، اشاره کرد و اظهار داشت: درحالی که مردم ایران و تمام شیعیان جهان، خوشحال از برپایی پیاده روی و تجمع عظیم اربعین حسینی بودند، وقوع این زلزله، دل ها را غمگین و جان ها را ناراحت کرد. البته چنین حوادثی تلخ است اما انسان همیشه باید به لطف الهی امیدوار باشد و این موضوع، یکی از درس های سبک زندگی امام رضا(ع) برای زندگی ما است. همانطور که حضرت آیت الله خامنه‌ای، مقام معظم رهبری فرمودند «مصیبت و فقدان عزیزان تلخ و سخت است اما امیدواریم خداوند متعال سکینه و آرامش خود را بر دلهای خانواده‌های داغدار نازل، و چشمان آنان را به لطف و رحمت خود روشن کند ... همچنین حادثه تلخ اخیر، آزمایشی الهی و میدانی برای ادای وظیفه مسئولان  است».

امام جماعت مسجد طوس با بیان اینکه زلزله زدگان با تاسی به امام رضا(ع)، به لطف و رحمت پروردگار، امیدوار باشند، گفت: حضرت ثامن الحجج(ع) فرمودند «توکل درجاتی دارد که یکی از آنها این است که در هرکاری که به تو مربوط است به خداوند اعتماد کنی و ازآنچه که نسبت به تو انجام می دهد خشنود باشی، و بدانی که او جز خیر برای تو نمی خواهد، و بدانی که حکمت دراین است که کارت را به او واگذارکنی. و دیگر اینکه به این امر ایمان داشته باشی که خدا چیزهایی می داند که تو از آنها بی اطلاعی و باید علم آنها را به خدا واگذارنمایی و به غیر، اعتماد نداشته باشی».

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی در پایان اظهار داشت: تحولات سریع جهان، رشد سریع فناوری، گسترش روزافزون دانش و توسعه فضای مجازی، زندگی انسان ها را دچار نوعی شتاب زدگی، استرس و اضطراب کرده است؛ در چنین شرایطی، ساعتی حضور در بارگاه ملکوتی آستان امام رضا(ع) و نجوای عاشقانه و عارفانه با پروردگار، دل را آرام، اضطراب را برطرف و وجود انسان را سرشار از معنویت می کند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۰۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پانزدهم شوال مصادف با سالروز وفات و یا به روایتی شهادت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سفیر و راوی حدیث ائمه معصومین (ع) است. این محدث والامقام از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است که از محضر امام جواد (ع) و امام هادی (ع) بهره برده و به عنوان نماینده معتمد حضرت امام هادی (ع) به شهرری مهاجرت کرد.

حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) سال‌ها در شهرری که در آن زمان به قطب حضور شیعیان تبدیل شده بود به ترویج معارف اهل بیت پرداخت و سرانجام در پانزدهم شوال سال ۲۵۲ ه. ق در ۷۹ سالگی درگذشت. مرقد این امامزاده واجب‌التعظیم در طول قرون متمادی به محلی برای تجمع دلدادگان اهل بیت (ع) و بزرگان عالم تشیع تبدیل شد و امروز نیز به عنوان قبله تهران شناخته می‌شود.

به همین بهانه، حجت‌الاسلام محسن عرفاتی معاون امور علمی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در گفت‌وگو با آنا عنوان کرد: در برخی اسناد از جمله کتاب «تاریخ طریحی» آمده است که حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به مرگ طبیعی از دنیا نرفته و بلکه به شهادت رسیده است. تعبیری هم که به کاربرده شده این است که کسی که از فرزندان حضرت علی بن ابیطالب (ع) زنده به گور شد حضور حضرت عبدالعظیم (ع) بود.

وی اظهار کرد: این حدیث معروف از امام هادی (ع) که فرموده‌اند: «مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی (ع) بِرِی، کَمَن زارَ الحُسَین (ع) بِکَربَلا» (هر کس قبر عبدالعظیم در شهر ری را زیارت کند چنان است که گویی امام حسین (ع) را در کربلا زیارت کرده) می‌تواند این گمان را تقویت کند که حضرت عبدالعظیم هم به شهادت رسیده است، چراکه ثواب زیارت مرقد ایشان را همسنگ حضرت سیدالشهدا درنظر گرفته‌اند. این یک بحث تاریخی است که محققان باید درباره آن پژوهش کنند. اما به هر حال هر دو نقل قول، یعنی رحلت و شهادت در این زمینه وجود دارد.

عرفاتی عنوان کرد: حضرت عبدالعظیم (ع) در کنار مبازره سیاسی با خلفای جور عباسی، یک محدث و عالم بود. مرحوم آیت‌الله ری‌شهری در کتاب «شناخت‌نامه حدیث» عنوان کرده‌اند که حضرت سیدالکریم ۱۲۰ روایت معتبر و مستند را بدون واسطه از سه امام معصوم امام رضا (ع)، امام جواد (ع) و امام هادی (ع) نقل کرده‌اند. حضرت عبدالعظیم سال‌ها پیش از سید رضی که نهج‌البلاغه را تدوین کند، کتاب خطبه‌های حضرت امیرالمومنین علی (ع) را جمع‌آوری کردند. بنابر این ایشان در کنار سیره سیاسی حق‌طلبانه و نسب خانوادگی والای و الهی، از حیث علمی و فقهی هم مقام والایی داشته‌اند.

وی افزود: در منابع معتبر شیعه، به نقل از «ابوحماد رازی» آمده که در سامرا بر امام هادی (ع) وارد شدم و از بعضی مسائل حلال و حرام پرسیدم. چون قصد وداع داشتم حضرت فرمود: چنانچه در امور دینی در تشخیص حلال و حرام، مسئله‌ای بر تو دشوار شد، از عبدالعظیم بن عبدالله حسنی سؤال کن و سلام مرا به او برسان.

عرفاتی اظهار کرد: در زمانی که حضرت عبدالعظیم (ع) به ری می‌آیند این منطقه به محل تجمع و فعالیت شیعیان تبدیل شده بود، از سوی‌دیگر پیروان و مروجان سایر فرق اسلامی و غیر اسلامی هم در این منطقه و فلات مرکزی ایران فعالیت داشتند.

معاون امور فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم گفت: ایشان به عنوان یک فقیه متبحر ابهامات و پرسش‌های که از سوی بزرگان این فرق مطرح می‌شد پاسخ می‌داد و از کیان مکتب شیعه دفاع می‌‍‌کرد. حضرت امام هادی (ع) مدال اجتهاد و فقاهت را به حضرت عبدالعظیم داده بود و به همین خاطر روایت‌هایی که از ایشان نقل شده از اعتبار بالایی برخوردار است. حضرت عبدالعظیم (ع) در زمانه خودشان پرچمدار جهاد تبیین بودند و نقش ویژه‌ای در ترویج فرهنگ تشیع در ایران ایفا کردند.

وی افزود: در سال‌ها و قرن‌های بعدی هم امامزادگان دیگری که به ایران آمدند این معارف را سینه به سینه نقل کردند. این تلاش‌ها باعث شد خطه ری به یکی از مراکز مهم تشیع تبدیل شود. بعد از آن هم با ایجاد حوزه‌های علمیه عالمان و فقیهان برجسته‌ای از این منطقه به جهان اسلام معرفی شدند که این روند تا به امروز هم ادامه دارد. بسیاری از علمای معاصر تهران مثل آیت‌الله مجتهدی و آقا مجتبی تهرانی از چهره‌هایی بودند که در مدارس و حوزه‌های علمیه مجاور حرم حضرت عبدالعظیم (ع) درس خواندند و به اساتید بزرگ اخلاق و معارف اسلامی تبدیل شدند. امروز هم حرم حضرت عبدالعظیم (ع) به یک قطب فرهنگی تبدیل شده و امسال هم برنامه‌های ویژه‌ای را در سالگرد رحلت حضرت سیدالکریم در آستان مقدس شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • فیلم| فریاد‌های این زن به خاطر ۴۰۰ هزار تومان، مشهد را لرزاند
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟
  • دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • کتاب «اُمّ علاء» نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جشن‌های دهه کرامت از ۲۰ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟