Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-29@13:35:52 GMT

پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در بورس

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۰۷۴۴

پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز در بورس

پول‌نیوز - با راه اندازی بورس ارز، معاملات این حوزه شفاف شده و خط قرمزی بر تمامی بازارهای کاذب سرمایه کشیده می شود.
نبود مکانی مشخص برای معامله ارز آزاد و همچنین تفاوت در نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی با بازار آزاد مشکلات عدیده ای را برای فعالان اقتصادی به وجود آورد که بیشترین آسیب را به حوزه واردات و صادرات وارد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



 در نتیجه مسوولان مربوطه به فکر ایجاد سازوکاری برای افزایش بهره وری در تجارت و افزایش ضریب اطمینان فعالیت های اقتصادی افتادند.

شورای عالی بورس نیز از تصویب بورس ارز خبر داده بود و راه اندازی آن را تنها در گرو تایید نهایی بانک مرزی دانست، در این میان گروه وسیعی از جامعه انتظار نتایج تاسیس آن را می کشند.

راه اندازی بورس ارز جهت شفاف‌سازی معاملات

یاسر فلاح رییس شورای اطلاع رسانی بازار سرمایه سازمان بورس در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه در رابطه با راه اندازی بورس ارز و برخی از اظهارات مبنی بر اینکه چنین بورسی در دنیا وجود ندارد، گفت: بازارهایی در دنیا با قالب بورس ارز به عناوین دیگری همچون بازارهای فارکس و یا نقل و انتقالات ارزی وجود دارد، اما عملکردی غیررسمی دارند.

وی تصریح کرد: گاهی برخی از کارشناسان شرایط اقتصادی ایران را با سایر کشورها مقایسه می‌کنند و معتقدند که در کشورهای دیگر به طور رسمی چنین سازوکاری وجود ندارد، پس احداث بورس ارز صحیح نیست، اما این بیان اشتباه است، زیرا اقتصاد ایران با سایر دنیا قابل مقایسه نیست و ارز آوری ایران متکی بر نفت است.

فلاح در ادامه افزود: ایران بر اساس اقتصادنفتی اداره می شود و بیشتر دریافتی های ارزی کشور از محل فروش نفت، میعانات گازی و پتروشیمی تامین می شود، پس باید با توجه به تکیه کشور بر این کالا ارز سامان دهی شود.

به گفته رییس شورای اطلاع رسانی بازار سرمایه سازمان بورس کشور برای اینکه بتواند قیمت ارز را در کنترل خود نگه دارد و از مزیت ارز تک نرخی بهره مند شود، اقدام به تاسیس بورس ارز کرده که با تایید نهایی بانک مرکزی شاهد این دست آورد نوین می شویم.

وی با بیان اثر پذیری ارز از سازوکار عرضه و تقاضا با راه اندازی بورس کالا، یادآور شد: تاسیس بورس ارز بر شفاف سازی و نظام مند سازی قیمت ارز اثری مستقیم می گذارد و پس از آن قیمت ارز آزاد بر اساس سازوکار عرضه و تقاضای بازار تعیین می شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه بانک مرکزی در مجموع موافق به احداث بورس ارز است و مشکلات اقتصادی کشور تاکنون اجازه راه اندازی این بورس را نداده، بیان کرد: متولی ارز کشوری بانک مرکزی است و تعیین نرخ و عوامل مربوط به ارز از وظایف ذاتی این بانک است، پس باید به این نهاد اجازه دهیم تا تثبیت ارزی را به وجود بیاورد و پس از آن بورس ارز امکان افزایش دارد.

فلاح در خصوص زمان راه اندازی بورس کالای ایران گفت: راه اندازی بورس ارز به شرایطی از جمله اقتصاد جهان، شرایط سیاسی و همچنین شرایط بازار و ارز کشور بستگی دارد، بنابراین پیش بینی و تطابق این موارد با یکدیگر نامعلوم است .

کاهش ریسک معاملات در بورس ارز

قاسم محسنی عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه اظهار کرد: شورای عالی بورس، ابزارهای مستقل ارزی را برای نظم دهی به بازار ارز در نظر گرفته و همانند صرافی ها به طور نقدی به معامله نمی پردازند.

این مقام مسوول معتقد است؛ بورس ارز به منظور پوشش نوسان نرخ ارز راه اندازی شده و ریسک نوسان های ارز را به وسیله ابزارهایی که در بورس ارائه می‌شود، قابل پیش بینی و مهار کرده است.

وی در خصوص ابزارهای پوشش دهی ریسک نوسان های ارز گفت: ویژگی بارز بورس ارز، قراردادهایی به منظور تعهد در معامله شخص فروشنده و خریدار ارز در زمان معینی است که قیمت ها در آن به توافق رسیده است و اگر نرخ ارز افزایش یا کاهش پیدا کند، اثری بر معامله طرفین قرارداد نمی گذارد.

محسنی تصریح کرد: تعهدهایی که به منظور توافق در زمان و قیمت در قرارداد در نظر گرفته می شود، ریسک معاملات را برای واردکننده و صادرکننده را کاهش می دهند و تجار با خیالی آسوده می توانند فعالیت اقتصادی خود را برنامه ریزی کنند.

بر اساس این گزارش؛ مکان رسمی برای انجام معاملات ارز در کشور وجود ندارد که به فعالان اقتصادی کمک کند تا ریسک های تجاری خود را کاهش دهند، بنابراین با راه اندازی بورس ارز می توان به شفاف سازی معاملات اندکی امیدوار بود.

قیمت گذاری ارز در بازار آزاد معمولا مقداری بیشتر از نرخ اعلامی بانک مرکزی است و در کنار این موضوع میزان این تفاوت نرخی ها از روش مدون و عقلانی تبعیت نمی‌کرد، پس با احداث بورس ارز اقتصاددان ها با نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می توانند الگوی مناسبی برای نرخ ها تعبیه کنند.

حال باید برای ایجاد تثبیتی در نرخ ارز انتظار کشید، البته در گام نخست شفافیت در سیاست های ارزی اهمیت والاتری دارد و بانک مرکزی هم باید میزان مداخله خود را در این سازوکارها به طور علنی اعلام کند.

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۰۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوئیفت و راه‌اندازی پلتفرم جدید برای ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در جهان، «سوئیفت» در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک پلتفرم جدید است تا ارزهای دیجیتال بانک مرکزی کشورهای مختلف را به سیستم مالی موجود متصل کند.

با توجه به نقش کلیدی سوئیفت در بانکداری جهانی، کارشناسان این حرکت را یکی از مهم‌ترین اقدامات برای رسمیت یافتن اکوسیستم نوپای پول دیجیتال بانک‌های مرکزی می‌دانند.

در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از بانک‌های مرکزی جهان در حال بررسی نسخه‌های دیجیتالی ارزهای خود هستند. اکثر آنها نمی‌خواهند از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال عقب بمانند، اما از طرف دیگر با پیچیدگی‌های فنی مرتبط با راه‌اندازی آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

کد خبر 6064322

دیگر خبرها

  • سوئیفت و راه‌اندازی پلتفرم جدید برای ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی
  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • راه‌ اندازی سوت‌ زنی سایبری بازار سرمایه در سال جدید
  • راه‌اندازی سوت‌زنی سایبری بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳
  • جزئیات واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک ملت و تجارت | انتقادات بالا گرفت!
  • بی‌خبری پرسپولیس از نامه بورس به بانک ملت
  • ابهام در واگذاری پرسپولیس؛ سازمان بورس به بانک ملت نامه زد + عکس
  • سازمان بورس از بانک ملت در مورد خرید پرسپولیس توضیح خواست/ بوی انصراف می آید؟
  • روش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در بازار سرمایه ایران برای کدام گروه از سهامداران مناسب است؟
  • بهترین ابزار مهار نوسان اخیر ارزی، اوراق گواهی بود