Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-28@12:11:25 GMT

وقف، رویش سخاوت در زلال عبادت

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۰۹۱۳

وقف، رویش سخاوت در زلال عبادت

به گزارش ایرنا، در دین اسلام مصالح و منافع مادی و معنوی و دنیوی و اخروی بندگان در ارائه دستورات و اجرای مقررات و برنامه های فردی و اجتماعی کنار هم قرار گرفته و دیده می شود تا اهداف و آمال بشریت بدون وقفه محقق و به بار بنشیند.
تمسک به قرآن مجید و سیره پاک و منزه عترت خاندان اهل البیت (ع) همواره در جایگاه 2 عامل اساسی و 2 اهرم مهم هدایت و حمایت در جهت سوق دادن انسان و کاروان متحیر بشریت به حیات طیبه از بدیهی ترین سنت ها و استنتاجات عقل ، اندیشه و اراده آدمی است که سلامت و بهروزی هر 2 جهان را تضمین و تعیین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگر انسان به این اصول حقیقی ، ناب و آشکار به عنوان 2 ثقل اکبر و مرقومه معشوقه که ریشه در عمق افکار و فطرت انسان دارند عنایت کرده و از حواشی و مهملات اجتناب کند، بدون تردید از لطف و رحمت بی پایان دادار دادگر بهره مند و متنعم خواهد شد.
سنت وقف (تجسیس الاصل و اخلاق المنفعه) در دورترین مناطق دنیا نیز به اشکال و عناوین مختلف متداول است و در ایران نیز پیش از اسلام وجود داشته و برای پاسداری از ارزش های مهم و ماندگار مورد استفاده قرار گرفته و مورد بهره وری ملل و دول گوناگون بوده است و پس از بروز و ظهور اسلام نیز گسترش چشمگیری یافته و تاکنون آثار و نشانه های موثر آن در اقصی نقاط این مرز و بوم متجلی و مبرهن است.
اقوال بزرگان دین ، مصحف شریف وحی، اخلاق انسانی و مراودات عرفی بهره و ثمره سنت زیبای وقف را برای دیگر ادیان و ملل نیز آزاد و مباح کرده است.
مفهوم قرآن ، منطق عترت و خاندان عصمت و طهارت (ع) حامل همه مقتضیات و منابع و مضرات اشیاء ، احشام و اشجار و دیگر مواهب الهی برای انسان است و چنانچه فرزندان آدم در محور و مدار خالق عالم حرکت کنند و در تمام زوایای ریز و درشت زندگی راهرو قران و اهل بیت (ع) باشند، هیچگاه به بن بست نخواهند رسید و با هیچ مانعی متوقف نخواهند شد.
در جهان بینی اسلامی وقف یکی از آموزه های اجتماعی و زیرساخت های معیشتی است که شئونات آن در قرآن کریم و روایات معصومین (ع) بطور مشروح تبیین و تشریح شده است، این آموزه مفید دینی کلید و کتاب بهشت است که در مدرسه عشق الهی تدریس می شود و توسط فرشتگان خاکی در اندیشه های پاک زمینی منتشر و فضای جان آدمی و عالم را معطر می کند.
در جهان بینی اسلامی وقف یکی از زیرساخت های معیشتی است که علاوه بر مسئولیت های جمعی و رسالت های ذاتی، اعتقادات دینی و نگرش های فرهنگی فرد را نیز تقویت و آموزه های شیرین انفاق و ایثار را در نهاد آدمی نهادینه می کند و به همین خاطر همه انسانها فارغ از مذهب و معتقدات مایلند که با متصف شدن به این واژه معنوی خود را جاودانه و از این هنجار مثبت و صفت و تعریف قرآنی برای حیات پس از مرگ خویش استفاده کنند.
زندگی مردم بر مبنای روابط و مساعدت جمعی استوار است که اگر این ارتباط پویا ، موثر و متقابل باشد خروجی آن جامعه ای کامل، سرزنده، مشارکت جو و توسعه خواه شکل می گیرد و در غیر اینصورت جامعه ای راکت و ایستا ، کم تحرک ، محروم و منحط خواهیم داشت که بر اساس مصادیق معتبر، وقف می تواند این حلقه مهم را بهم متصل و ایجاد کننده امید، رونق شهری، رفع بیکاری، بهبود بازار کسب و کار و توانمند کردن زیرساخت های ملی در راستای منویات رهر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.
سنت مقدس وقف در کنار خمس ، زکات ، انفاق ، صدقات و خیرات به منظور تقرب و توسل به خدای سبحان ، عاقبت انسان را ختم به خیر و زندگی آنان را پاک، منزه، با برکت و مبارک می گرداند و خداوند متعال در آیه شریفه 92 آل عمران (لن تنالوا البر حتی تنفقو مما تحبون) این برکات و عطایای خود را تضمین کرده است.
تزکیه و تطهیر در اسلام یک اصل مهم و ماندگار است که سلامت دنیا و آخرت آدمی را تثبیت می کند و لذا در اعتقادات اسلامی، آرامش روحی ، سلامت جان و زدودن زوایای فقر و فلاکت و جایگزین کردن عزت و شرف و استغنای مادی و معنوی آحاد و اقشار بشریت از ماموریت های اصولی این مکتب جان افزاست که مظهر این نگاه خدا محور ، توسعه فرهنگ وقف است.
وقف یک عمل بشردوستانه و صدقه جاریه است که مراعات آن، عدالت، نوعدوستی، احسان، عشق، عاطفه، ایثار و آرامش ساکنان زمین را بدنبال دارد،
در جوامع امروز که محدودیت منابع و گسترش مصارف ، متولیان اجرایی را با مشکل جدی مواجه کرده است، موضوع وقف اهمیت و جایگاه حساس تری یافته و در این گلوگاه بغرنج اجتماعی ، جامعه ای قادر به ادامه حیات آبرومندانه خود است که بتواند همه ظرفیت ها و مزیت های موجود را بکار گرفته و در مدار عقل و عدل داشته هایش را تقسیم و توزیع کند.
به اقرار همه عقلا ، عرفا و عالمان علوم اسلامی و اجتماعی ابزار و آموزه وقف یکی از کارآمدترین منابع و داشته های غنی و سرشار مکتب اسلام است که می تواند بسیاری از اهداف و آرمان های الهی و انسانی را محقق و مشکلات لاینحل انسان ها را مرتفع کند و ثروت و درآمدهای راکد را به حرکت و رویش درآورده و آسیب ها ، فقر ، فساد و تباهی را به حداقل برساند.
افزایش نابسامانی ها ، توسعه منکرات، ترویج ولنگاری، هنجارشکنی های انفرادی و اجتماعی و غالب شدن بعضی آسیب های خانوادگی در جوامع مختلف بخصوص ایران اسلامی آفت کشنده و خطرناکی است که یکی از عوامل اصلی بروز آن کمرنگ شدن سنت ارزشمند وقف می باشد و به همین خاطر ضرورت دارد که مردم و متولیان بدان همت گمارند و این چشمه جوشان و پرفیض الهی را در گستره جامعه جاری کنند تا در زلال الطاف این امر مقدس ، منکرات و مشکلات از جامعه اسلامی رخت بر بندد و گل امید و اعتماد و تلاش و تولید و هم افزایی در دشت و دمن اجتماع بروید و قد بکشد.
آری، وقف یکی از پر بهاترین اصول اسلامی و نیکوترین خصال است که ضمن تامین سعادت واقف ، اثرات جمعی آن به رویش و خیزش مشارکت عمومی، توسعه کمی و کیفی جامعه، اتحاد و انسجام ملی، تعاون و همکاری همگانی ، عمران و آبادانی کشور و ایجاد تعادل مالی و معیشتی در محیط های گوناگون منجر می شود.
نتیجه اینکه، وقف نوعی رویش سخاوت در فضای عبادت است که اجرای درست و مستمر آن در کنار خشنودی خالق ، رفع مرارت های مخلوق را هم به دنبال دارد و چون بارش رحمت خدا تمام صحراها و سخره های لم یزرع را به کشتزار سبز سخی و خوان عشق ملیح تبدیل می کند و ابر احسان زای آن همه شراره های محرومیت و عقب ماندگی را در سایه آسایش خود قرار می دهد و توجهات خدای عالمیان را از آسمان به زمین منعکس و منتقل می کند.
امیدواریم با احساس مسئولیت شرعی و عرفی و عمل به موازین و آموزه های دینی بویزه در حوزه وقف شاهد نهادینه شدن این فریضه در جامعه و رفع بخشی از نگرانی ها و ناراحتی های اقشارکم بضاعت و همچنین توسعه و توازن پایدار ملی باشیم.
خبرنگار: سید حرمت الله موسوی مقدم ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7174/6119

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۰۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرمت ماه مبارک رمضان در ایام عید نوروز صیانت شود

ایسنا/آذربایجان غربی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تقارن بهار طبیعت و سفرهای نوروزی با ایام ماه مبارک رمضان، گفت: در این ایام به مسئله عفاف و حجاب و صیانت از حرمت ماه مبارک رمضان توجه ویژه شود.

رضا ابراهیمی، ۸ فروردین ماه در جلسه ستاد عفاف و حجاب استان ضمن قدردانی از شهروندانی که با رعایت و پایبندی به هنجارها و ارزش های جامعه، در برقراری نظم اجتماعی مشارکت می کنند، افزود: رعایت حجاب از سوی کلیه شهروندان در کلیه اماکن، معابر و فضاهای عمومی مورد تاکید می باشد.

وی هم چنین با بیان اینکه خانواده محوری و حفظ حریم آن، از اصول مهم زندگی اجتماعی کشورمان در طول تاریخ تا به امروز بوده، خاطرنشان کرد: خانواده ها برای تحکیم بنیان این نهاد اساسی، بر رعایت عفاف و حجاب تاکید داشته و بر تقویت آن اهتمام لازم را به عمل آورند. 

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: تمامی تدابیر اندیشیده شده تا خانواده ها و مردم عزیز با آسایش و امنیت اجتماعی، از ایام رمضان و نوروز بهره کافی را داشته باشند. 

ابراهیمی تاکید کرد: همکاری و مشارکت عموم مردم در کنار دولت برای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب و آراستن جامعه به فضایل اخلاقی، با نهادینه کردن زیست عفیفانه در خانواده ها و جامعه با سبک زندگی اسلامی و خانواده محور، تداوم خواهد داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲
  • مردم پایه و اساس ایجاد تحول در جامعه هستند
  • روزه باعث به وجود آمدن تقوا و پرورش روح می‌شود
  • حرمت ماه مبارک رمضان در ایام عید نوروز صیانت شود
  • اجرای طرح ساماندهی مساجد و بکارگیری ائمه جماعات در محلات
  • روزه جسم و روح و عقل انسان را تقویت می‌کند
  • سال گذشته چند نفر مورد همسرآزاری قرار گرفتند؟
  • سالک، عضو جامعه روحانیت مبارز: مردم مهمترین هدف مورد هجوم دشمن است/ خیلی از اصول‌گرایان هم کوتاهی کردند/ وجود انسان‌های بی‌بصیرت مانع رشد وحدت امت است
  • صهیونیستها منتظر طوفانی شدیدتر از طوفان الاقصی باشند/ برادری و اخوت نیاز همیشگی جامعه دینی است
  • زمین تشنه سیراب از سخاوت آسمان